Weet ikInge O schreef:ik houd me aanbevolen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Crufts, inteelt en Border Collies
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Crufts, inteelt en Border Collies
- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
In Nl. moet je ook een stamboom bij je hond hebben om aan officiële wedstrijden mee te doen ,Sassy schreef:Ik weet niet hoe het in NL is, maar in BE moeten mensen om aan behendigheidswedstrijden mee te doen een FCI papier bij hun hond hebben, anders mogen ze geen wedstrijden lopen.
En als ze zo verder gaan blijven er in BE steeds minder goeie werklijn borders over waar nog een FCI papier bij zit.
Maar daarom hoef je toch geen shows te lopen ?
DeDiana schreef:Helemaal eens, maar dat is toch inherent aan het hele showgebeuren? Ik bedoel: bij een show draait het inderdaad uitsluitend om het 'mooi' zijn (of we het daar nou mee eens zijn of niet) en blijkbaar wordt een lange, volle vacht dus mooi gevonden of gewenst gevonden door de meeste keurmeesters.Eilfy schreef:Zo jammer dat vacht zo'n grote rol speelt bij een ras wat nooit bedoeld is om alleen maar 'mooi' te zijn. Maar het is wel wat bijna alle (zo niet alle?) keurmeesters erg zwaar mee laten tellen.
Zo is het gewoon
En dan moet men al helemaal niet aankomen met kleurtjes en kortharen, want daar zijn de keurmeesters ook niet zo van gecharmeerd ..

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Ah joh, ik heb al overduidelijk mankende borders BOB zien worden. Mij verbaast wat dat betreft weinig meerEilfy schreef: Meest typische: op een show met Oryn kreeg ik wel een opmerking dat hij niet goed in zijn vacht zat (klopte ook, hij had 2 dagen voor de show besloten om in de rui te gaan, eigenwijs ding) maar de hond die in mijn ogen overduidelijk mank liep kreeg van de keurmeester daarover niks te horen. Nou verschilt dit per keurmeester want ik hoor ook vaak genoeg dat dit wel genoemd wordt maar vond het wel typisch.
- Strandjutter
- Zeer actief
Tamara/Bayko schreef:Ah joh, ik heb al overduidelijk mankende borders BOB zien worden. Mij verbaast wat dat betreft weinig meerEilfy schreef: Meest typische: op een show met Oryn kreeg ik wel een opmerking dat hij niet goed in zijn vacht zat (klopte ook, hij had 2 dagen voor de show besloten om in de rui te gaan, eigenwijs ding) maar de hond die in mijn ogen overduidelijk mank liep kreeg van de keurmeester daarover niks te horen. Nou verschilt dit per keurmeester want ik hoor ook vaak genoeg dat dit wel genoemd wordt maar vond het wel typisch.
Dacht altijd dat ik de enige was die dat opgevallen was ..
@ Eilfy, wat was er mis met z'n vacht dan ??

- Sassy
- moderator
- Aantal honden: 4
In NL hoef je voor foktoelating ook alleen maar FE en aanlegtest te doen om te mogen fokken.Strandjutter schreef:
In Nl. moet je ook een stamboom bij je hond hebben om aan officiële wedstrijden mee te doen ,
Zo is het gewoon
En dan moet men al helemaal niet aankomen met kleurtjes en kortharen, want daar zijn de keurmeesters ook niet zo van gecharmeerd ..
En zelfs als een hond die aanlegtest niet haalt mag je fokken.
Wil je FE niet halen moet je hond al grove fouten hebben, en daar moet je toch zelf al niet mee willen fokken.
In BE moet je ook met een werkhond show lopen voor foktoelating, of naar een attestendag gaan, maar ook daar moet je langs een "keurmeester".
Aanlegtest hoeft er in BE helemaal niet voor foktoelating.
Zou ik in NL wonen dan was het allemaal een stuk gemakkelijker wat FCI betreft.
Nogal raar dat er per land zulke verschillen zitten.
Cleva schreef:Als ik nu nog een keer hoor dat een keurmeester voor meer dan de mooiste aanwijzen verantwoordelijk wordt gemaakt ga ik slaan.
De toekomst van een ras hoort niet in de handen van een huisvrouw met een bijklus.
En al zeker geen werkend ras.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Huh? Je mag in NL toch ook aan behendigheidswedstrijden meedoen met rasloze honden? Of hebben we het hier nu allebei over een ander soort wedstrijd?Strandjutter schreef:In Nl. moet je ook een stamboom bij je hond hebben om aan officiële wedstrijden mee te doen ,Sassy schreef:Ik weet niet hoe het in NL is, maar in BE moeten mensen om aan behendigheidswedstrijden mee te doen een FCI papier bij hun hond hebben, anders mogen ze geen wedstrijden lopen.
En als ze zo verder gaan blijven er in BE steeds minder goeie werklijn borders over waar nog een FCI papier bij zit.
En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten? Ik neem aan dat die eisen door de rasvereniging zijn gesteld, maar een fokker kan ook buiten de eisen van de rasvereniging fokken en zodoende een stamboom krijgen, toch? Of werkt dat bij de BC anders?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Even een kleine correctie: voor agility is het in NL niet vereist om een rashond met FCI stamboom te hebben, een stamboomloze of kruising/ bastaard is net zo welkom op de wedstrijden. Zo lang de hond indien het een rashond betreft maar een rashondenlogboek heeft, of indien een kruising een werkboekje, is het prima. Alleen kwalificeren voor het WK Agility van de FCI is voorbehouden aan rashonden met een FCI stamboom, andere internationale kampioenschappen zoals het EO zijn ook met een niet-stamboomhond bereikbaar.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is indrdaad een bezopen regel.Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.
bijkomend detail (waar ik razend over ben) : de show moet gelopen worden bij een belgische keurmeester.
Op die manier leg je dus wél verantwoording bij de keurmeester.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Contacteer:
Moet niet meer bij een Belgische keurmeester dacht ik.Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.DeDiana schreef: En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten?
bijkomend detail (waar ik razend over ben) : de show moet gelopen worden bij een belgische keurmeester.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ah, oké, dan snap ik het nuInge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.DeDiana schreef: En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten?
Zo leg je inderdaad veel macht bij de keurmeesters
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Contacteer:
Even gekeken, 1 mei 2013 is dat veranderd.Inge O schreef:alleen voor clubkampioenschappen van de rv mag het een buitenlander zijn, voor gewone shows niet.Linsey schreef:Moet niet meer bij een Belgische keurmeester dacht ik.Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.DeDiana schreef: En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten?
of het moet onlangs veranderd zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat is in België, hier niet.Inge O schreef:niet voor niks dat ik die er steeds bijhaalMarjoleine schreef:Dat is indrdaad een bezopen regel.Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.
Op die manier leg je dus wél verantwoording bij de keurmeester..
Dat is wel een essentieel puntje.
Geen idee of het in meer landen zo is, maar hier in elk geval niet. Hier kan iedereen fokken met stamboom zonder showen.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als m'n KK1 docent destijds geen sprookjes verteld heeft (en helemaal uitsluiten doe ik dat niet) waren shows oorspronkelijk bedoeld om ook te kijken of een hond geschikt was voor de fok naast het schoonheidsaspect.DeDiana schreef:Helemaal eens, maar dat is toch inherent aan het hele showgebeuren? Ik bedoel: bij een show draait het inderdaad uitsluitend om het 'mooi' zijn (of we het daar nou mee eens zijn of niet) en blijkbaar wordt een lange, volle vacht dus mooi gevonden of gewenst gevonden door de meeste keurmeesters.Eilfy schreef:Zo jammer dat vacht zo'n grote rol speelt bij een ras wat nooit bedoeld is om alleen maar 'mooi' te zijn. Maar het is wel wat bijna alle (zo niet alle?) keurmeesters erg zwaar mee laten tellen.
Dat een keurmeester besluit om de hond die hij/zij het mooiste vindt op nr. 1 te zetten, vind ik niks mis mee. Maar als een keurmeester een hond waar qua bouw niks aan mankeert en die verder voldoet aan de rasstandaard met een M de ring uit stuurt, dan ben je verkeerd bezig. Het impliceert dat er iets structureel mis is met de hond wat niet zo is. In dit geval met dit werklijnteefje zal de eigenaar het verder worst wezen wat de showkeurmeesters van hem vinden, maar ik kan me zo voorstellen dat bij andere rassen dit kan leiden tot een verkleining van de genenpoel.
Oryn was op dat moment in de rui, dat besloot hij 2 dagen voor de show. Kon kammen tot ik een ons woog maar er bleef haar uit komenStrandjutter schreef:Tamara/Bayko schreef:Ah joh, ik heb al overduidelijk mankende borders BOB zien worden. Mij verbaast wat dat betreft weinig meerEilfy schreef: Meest typische: op een show met Oryn kreeg ik wel een opmerking dat hij niet goed in zijn vacht zat (klopte ook, hij had 2 dagen voor de show besloten om in de rui te gaan, eigenwijs ding) maar de hond die in mijn ogen overduidelijk mank liep kreeg van de keurmeester daarover niks te horen. Nou verschilt dit per keurmeester want ik hoor ook vaak genoeg dat dit wel genoemd wordt maar vond het wel typisch.
Dacht altijd dat ik de enige was die dat opgevallen was ..![]()
@ Eilfy, wat was er mis met z'n vacht dan ??
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ik benieuwd wie dat is.Eilfy schreef:Als m'n KK1 docent destijds geen sprookjes verteld heeft (en helemaal uitsluiten doe ik dat niet) waren shows oorspronkelijk bedoeld om ook te kijken of een hond geschikt was voor de fok naast het schoonheidsaspect.
Shows waren oorspronkelijk om collega-fokkers je fokproduct te laten zien. Die waren dan misschien mogelijk geïnteresseerd in zo'n hond, ja, maar dat was bij mijn weten niet de eerste intentie.
Eens.Dat een keurmeester besluit om de hond die hij/zij het mooiste vindt op nr. 1 te zetten, vind ik niks mis mee. Maar als een keurmeester een hond waar qua bouw niks aan mankeert en die verder voldoet aan de rasstandaard met een M de ring uit stuurt, dan ben je verkeerd bezig. Het impliceert dat er iets structureel mis is met de hond wat niet zo is.
Je hoort te keuren aan de rasstandaard, en M betekent dat de hond niet voldoet aan het rasbeeld.
Dus dan moet daar een heel goede grond voor zijn.
Wat is er mis met een opmerking daarover?Eilfy schreef: Oryn was op dat moment in de rui, dat besloot hij 2 dagen voor de show. Kon kammen tot ik een ons woog maar er bleef haar uit komenMiste toen (en nu nog) de middelen om daar op korte termijn wat aan te doen, hem toch gewoon voorgebracht want aan z'n bouw doet het niks af. Kreeg daar toen een opmerking over
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik zou de naam op moeten zoeken van de KK1 docent. Ben niet zo'n ster in namen...
En over die opmerking: was volkomen terecht. Maar wel vreemd dat een hond in de rui een opmerking krijgt terwijl een hond die mank loopt BOB wordt. Doet niks af aan de beoordeling verder want ik was kansloos voor BOB (of een hoge kwalificatie for that matter) maar krom is het wel
En over die opmerking: was volkomen terecht. Maar wel vreemd dat een hond in de rui een opmerking krijgt terwijl een hond die mank loopt BOB wordt. Doet niks af aan de beoordeling verder want ik was kansloos voor BOB (of een hoge kwalificatie for that matter) maar krom is het wel
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja, als het terecht is, is het dus niet erg.Eilfy schreef:Ik zou de naam op moeten zoeken van de KK1 docent. Ben niet zo'n ster in namen...
Dat een manke hond BOB wordt is natuurlijk wel erg. Dat lijkt me helder.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat is bij mij ook een keer gebeurd, Tapas verloor toen voor het BOB van de reu, die ook niet zuiver liep. Was vanwege een kapot voetzooltje toen. Ik vond het ook wat vreemd maar heb er verder niet lang bij stil gestaan. Tapas had wel gewoon het CAC dus voldeed volgens de keurmeester wel prima aan de rasstandaard.Marjoleine schreef:
Dat een manke hond BOB wordt is natuurlijk wel erg. Dat lijkt me helder.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Als je van die heel oude keurverslagen leest staan daar wel degelijk adviezen op fokgebied in, volgens mij.Marjoleine schreef:Ben ik benieuwd wie dat is.Eilfy schreef:Als m'n KK1 docent destijds geen sprookjes verteld heeft (en helemaal uitsluiten doe ik dat niet) waren shows oorspronkelijk bedoeld om ook te kijken of een hond geschikt was voor de fok naast het schoonheidsaspect.
Shows waren oorspronkelijk om collega-fokkers je fokproduct te laten zien. Die waren dan misschien mogelijk geïnteresseerd in zo'n hond, ja, maar dat was bij mijn weten niet de eerste intentie.
{bladert door 50 jaar kynologie en vind heel andere dingen}
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Zoals Linsey reeds aanhaalde,Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.DeDiana schreef: En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten?
moet niet bij een Belgisch keurmeester.
En je moet niet verplicht en show lopen en een goed halen.
Je kan gewoon naar een keuringsdag van ST Hubertus gaan, en daar wordt enkel gekeken of de hond "diskwalificerende" fouten heeft.
Deze staan steeds onderaan op de rasstandaard.
Wanneer de hond geen diskwalificerende fouten heeft, krijg je een fokgoedkeuring.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik eerlijk gezegd dus wel goed.Xtine schreef:En je moet niet verplicht en show lopen en een goed halen.
Je kan gewoon naar een keuringsdag van ST Hubertus gaan, en daar wordt enkel gekeken of de hond "diskwalificerende" fouten heeft.
Wanneer de hond geen diskwalificerende fouten heeft, krijg je een fokgoedkeuring.
Zo haal je de overbeten, valse krengen, knikstaarten en weetikveel er wel uit.
- Sassy
- moderator
Zo werkt het in de praktijk voor een werklijn border collie toch echt niet hoor.Xtine schreef:Zoals Linsey reeds aanhaalde,Inge O schreef:dat is dus wat sas probeert uit te leggen : hier bij ons dus niet, de ouders mogen zoveel bomen hebben als ze willen, zonder een kwalificatie op show (ik dacht minimaal een 'goed') kan je fluiten naar de stambomen voor de puppen.DeDiana schreef: En als beide ouders een stamboom hebben krijgen de pups toch ook gewoon een stamboom, ongeacht aanlegtesten of showresultaten?
moet niet bij een Belgisch keurmeester.
En je moet niet verplicht en show lopen en een goed halen.
Genoeg voorbeelden van gezien van mensen die ik persoonlijk ken.
- Xtine
- Zeer actief
duhh, da's net hetzelfde natuurlijk, alleen wordt er niet het stickertje 'show' opgeplakt.[/quote]
------------------------
Er wordt niet geshowd, niet onderling vergeleken, niet geplaatst, geen kwalificatie gegeven.
je komt gewoon op een afgesproken uur en er wordt gekeken of de hond diskwalificerende fouten heeft of niet.
------------------------
Er wordt niet geshowd, niet onderling vergeleken, niet geplaatst, geen kwalificatie gegeven.
je komt gewoon op een afgesproken uur en er wordt gekeken of de hond diskwalificerende fouten heeft of niet.
- Xtine
- Zeer actief
Er wordt niet gequoteerd.Inge O schreef:door dezelfde keurmeesters die de hond anders op show zouden zien, denk je dan echt dat ze die hond anders gaan quoteren omdat ze hem niet moeten plaatsen?Xtine schreef: Er wordt niet geshowd, niet onderling vergeleken, niet geplaatst, geen kwalificatie gegeven.
als het hierom zou gaanzou je er nog iets kunnen in zien maar daar gáát het niet om, daar zijn de uitgerangeerde bc's het mooiste voorbeeld van - het gaat zoals altijd over schoonheid en niet meer dan datMarjoleine schreef:Zo haal je de overbeten, valse krengen, knikstaarten en weetikveel er wel uit.
Er wordt enkel gekeken of er diskwalificerende fouten zijn.
Zie rasstandaard.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja, en als dát zo is, vind ik het geen gek systeem.Xtine schreef: Er wordt niet gequoteerd.
Zie rasstandaard.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat snap ik. Het zou een goed systeem kunnen zijn (zodat je geen rare fouten gaat vastleggen omdat je niet in een RV wilt bv), maar dan moet het wel goed gedaan worden.Inge O schreef:behalve dan dat ik het tot nader order niet geloof want dan moeten ofwel veel bc baasjes van werklijnen liegen ofwel hebben die honden allemaal diskwalificerende fouten.Marjoleine schreef:Nouja, en als dát zo is, vind ik het geen gek systeem.Xtine schreef: Er wordt niet gequoteerd.
Zie rasstandaard.
Ik zou er wel meer van willen weten.
- Strandjutter
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Nee, dat snap ik. Het zou een goed systeem kunnen zijn (zodat je geen rare fouten gaat vastleggen omdat je niet in een RV wilt bv), maar dan moet het wel goed gedaan worden.Inge O schreef:behalve dan dat ik het tot nader order niet geloof want dan moeten ofwel veel bc baasjes van werklijnen liegen ofwel hebben die honden allemaal diskwalificerende fouten.Marjoleine schreef:Nouja, en als dát zo is, vind ik het geen gek systeem.Xtine schreef: Er wordt niet gequoteerd.
Zie rasstandaard.
Ik zou er wel meer van willen weten.
Als je in Nederland wilt fokken met je Border Collie ,kan dat dus op twee manieren ,
Je bent lid van de Rasvereniging , dan dien je je te houden aan de Fokreglement opgesteld door Bordercollieclubnederland (BCCN)
Je bent geen lid van de rasvereniging , dan dien je je houden aan de voorwaarden c.q. fokbeleid van de Raad van Beheer (RVB)
Dit betekent dat eigenaren /fokkers een keuze hebben ,om een stamboom bij hun pups te krijgen
Om mezelf heel veel typewerk te besparen , denk ik dat het voor de geïnteresseerde het misschien handig is om de site BCCN te raadplegen , hier staat namelijk heel uitgebreid en helder wat het Fokreglement inhoud.
Doordat BCCN een Aanlegtest Hoed-en Drijfvermogen en een Keuring Functioneel Exterieur organiseert ,zijn eigenaren /fokkers dus NIET ! verplicht om een door de RVB /FCI kwalificatie te behalen op een show ,om te mogen fokken
Want ik denk ..weet bijna zeker dat er erg weinig honden van schapendrijvend nederland ooit op een show zijn geweest , de vereiste van een goede gezonde 'werkhond' heeft ook weinig met schoonheid te maken .
Gezondheid staat ook bovenaan binnen de RV , dat is tenslotte de doelstelling van de rasvereniging.
Tot slot ,denk ik dat het in Belgie wel een beetje zelfde is ,maar dat weet ik dus niet

- bandolero
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Voor foktoelating geraken de meeste werklijn BC's er wel door hoor,
MITS
1. ze geen grote fouten hebben
2. ze toch iets van gangwerk kunnen laten zien en zich laten betasten.
Punt 2 is voor velen al een moeilijk punt, omdat ze niet eens te moeite gedaan hebben om er ook maar een keer op te oefenen. Dan is het uiteraard logisch dat die honden totaal geen idee hebben wat van hun verwacht wordt.
Punt 1 is helaas ook vaak niet in orde.
Toegegeven, met een hond met veel ticking bvb of met een split-face, zal je vaak niet moeten afkomen.
(ik ben dan ook voorstander van eerder een functioneel exterieurkeuring voor de fok, maar da's nu buiten de kwestie)
En voor mensen die niet durven naar een echte show gaan, bestaat in BE de fokattestendag.
Is een soort van mini-show, enkel en alleen voor dat fokattest.
Als de honden daar niet deftig kunnen lopen of zich niet al te makkelijk laten betasten, wordt daar niet moeilijk over gedaan,
er wordt daar namelijk niet van de honden verwacht dat ze kunnen showen.
Maar eerlijk, daar wordt zo goed als alles doorgelaten. Ik ben er 1x naartoe gegaan, en ik was ronduit gedégoûteerd.
Sommige honden daar hoorden gewoon totaal niet in de fok.
(en dan heb ik het niet over het uiterlijk aspect)
MITS
1. ze geen grote fouten hebben
2. ze toch iets van gangwerk kunnen laten zien en zich laten betasten.
Punt 2 is voor velen al een moeilijk punt, omdat ze niet eens te moeite gedaan hebben om er ook maar een keer op te oefenen. Dan is het uiteraard logisch dat die honden totaal geen idee hebben wat van hun verwacht wordt.
Punt 1 is helaas ook vaak niet in orde.
Toegegeven, met een hond met veel ticking bvb of met een split-face, zal je vaak niet moeten afkomen.
(ik ben dan ook voorstander van eerder een functioneel exterieurkeuring voor de fok, maar da's nu buiten de kwestie)
En voor mensen die niet durven naar een echte show gaan, bestaat in BE de fokattestendag.
Is een soort van mini-show, enkel en alleen voor dat fokattest.
Als de honden daar niet deftig kunnen lopen of zich niet al te makkelijk laten betasten, wordt daar niet moeilijk over gedaan,
er wordt daar namelijk niet van de honden verwacht dat ze kunnen showen.
Maar eerlijk, daar wordt zo goed als alles doorgelaten. Ik ben er 1x naartoe gegaan, en ik was ronduit gedégoûteerd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar héb je het nou eigenlijk over?Strandjutter schreef: Doordat BCCN een Aanlegtest Hoed-en Drijfvermogen en een Keuring Functioneel Exterieur organiseert ,zijn eigenaren /fokkers dus NIET ! verplicht om een door de RVB /FCI kwalificatie te behalen op een show ,om te mogen fokken
De Raad heeft geen verplichte kwalificatie.
Als jij een BC met papieren hebt, krijg je papieren bij je pups. Oók als je geen lid van een club bent.
Niet meer, niet minder.
Dat vind ik wel interessant eerlijk gezegd.bandolero schreef:Maar eerlijk, daar wordt zo goed als alles doorgelaten. Ik ben er 1x naartoe gegaan, en ik was ronduit gedégoûteerd.
Waarom horen die honden niet in de fok volgens jou?
- Strandjutter
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Waar héb je het nou eigenlijk over?Strandjutter schreef: Doordat BCCN een Aanlegtest Hoed-en Drijfvermogen en een Keuring Functioneel Exterieur organiseert ,zijn eigenaren /fokkers dus NIET ! verplicht om een door de RVB /FCI kwalificatie te behalen op een show ,om te mogen fokken
De Raad heeft geen verplichte kwalificatie.
Als jij een BC met papieren hebt, krijg je papieren bij je pups. Oók als je geen lid van een club bent.
Niet meer, niet minder.
Misschien staat het er een beetje krom, maar ik bedoelde alleen maar dat je niet verplicht bent om een show te lopen , als je een beoordeling hebt gekregen op een Functioneel Exterieur Keuring van de RV