Ik heb deze vraag al vaak voorbij zien komen, maar voor ons zit er niet echt een gouden tip tussen, dus stel ik deze vraag maar dan specifiek op onze hond gericht.....Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om onderstaande te lezen.
Wij hebben sinds 3 maanden een tweejarige teef (stafford x duitse dog). Ze is ontzettend lief, luistert goed met af en toe de dolle 5 minuutjes...helemaal goed dus, enige probleem is dat zij niet alleen thuis kan blijven.
Volgens haar vorige eigenaar kon ze dit wel, dus daarvan uit gaande zou dat betekenen dat het wel mogelijk zou moeten zijn.
Zo gauw wij de deur uit gaan dan gaan ze voor het raam staan. Als we uit het zicht zijn (de hoek om) dan gaat ze janken en is ze heel zenuwachtig. Af en toe dribbelt ze wat nerveus rond, maar 90 procent van de tijd staat ze voor het raam (en jankt ze). De buren worden uiteraard gek van het gejank want het is enorm hard.
We komen er niet van af en er zit ook na 3 maanden geen verbetering in. We kunnen nog geen boodschap doen en uiteraard is werken dus ook niet te doen.
Voordat ik wil vertellen wat we er al aan hebben geprobeerd te doen wil ik eerst wat meer over haar karakter vertellen. Het gaat dus om een hondje wat wel wat claimend gedrag vertoond. Dit deed ze ook wel bij haar vorige eigenaar. In het begin wilde zij snachts niet alleen beneden blijven en deed ze de deuren open (ook met de deurkruk omgedraaid). Ook ging ze dan piepen en aan de deur krabben en zo gauw deze open was stond ze naast het bed. Dit hebben we vrij snel op kunnen lossen (jeeh!) door alle deuren in huis open te laten....en voila, hoewel ze nu gewoon de trap op kan gaan doet ze dat dus niet, ze gaat snachts netjes op haar kussen liggen in de huiskamer. 1 probleem minder dus. Afijn, verder is ze dus erg lief, erg mensgericht (ook wel gericht op andere honden, maar die hebben we niet....alleen een kat), ze loopt veel achter je aan, maar niet tot vervelends aan toe, je kan haar ook wegsturen en als je haar even negeert gaat ze gewoon lekker op haar kussen oid liggen. Ze wil heeeeel graag iedereen bij elkaar houden, als ik haar bv. met mijn dochter aan het uitlaten ben en mijn dochter loopt een paar meter verder naar voren dan ik, dan raakt ze gestresst en gaat ze trekken. Haar 'roedel' valt dan uit elkaar. Dat vindt ze enorm vervelend. Ook als mijn dochter bijvoorbeeld de deur uit gaat om naar een vriendinnetje te gaan wordt ze zenuwachtig, vooral als ze door heeft dat ze nog in de straat aan het spelen zijn o.i.d. Dan nog terzijde, bij haar vorige eigenaar zat ze lange periodes op een dag alleen thuis, wel met een ander hondje. Wij laten haar veel uit, ze lijkt veel beweging erg fijn te vinden.
Dit hebben we al geprobeerd:
* mbv hondentrainer opnieuw opbouwen vanaf de deur -> mislukt, blijft hangen op als we uit het zicht zijn. Het constant oefenen geeft haar ook stress.
* Af/blijf oefening -> doet ze prima TOTDAT we uit het zicht zijn.
* Hondenoppas (niet bij ons aan huis, maar daar) -> krijgt ze stress van en plast daar in huis.
* beeld en geluidopnames
* En uiteraard alle trucjes van tv aan, botje of kong neerleggen, superlekker plekje creëren etc, routines doorbreken met jas aantrekken e.d. maar dat heeft natuurlijk totaal geen effect.
Dit gaan we nog op korte termijn proberen:
* nieuwe gedragstherapeut die op een andere manier werkt.
Hier twijfel ik over:
* bench, die is ze niet gewend. Aangezien ze het niet gewend is en een hekel heeft aan dichte deuren durf ik het niet aan. Het voordeel zou wel zijn dat ze dan niet naar buiten kan kijken en ons dus ook niet de hoek om kan zien gaan....wat mogelijk zowel stressverhogend als stressverlagend kan werken.
Zelf voel ik niet zoveel hiervoor.
Al met al....we weten het niet meer. In het uiterste geval kan ze terug naar haar vorige eigenaar, maar dat willen we absoluut niet omdat ze hier zo ontzettend is opgeknapt en ze gewoon mijn tweede dochter is geworden.
Persoonlijk heb ik het idee dat we iets over het hoofd zien (net zoiets simpels als 'deuren open laten bij het naar bed gaan'), maar ik heb dus geen idee weet.
Wie heeft er nog een leuk (alternatief) idee wat wij kunnen proberen? Vooral ook de meest onwaarschijnlijke tips zijn welkom