Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Medische kosten en extra zorg argument bij inslapen?
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Medische kosten en extra zorg argument bij inslapen?
Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.
Ik zit al een poosje te dubben over de volgende vragen, en ben benieuwd hoe jullie erover denken?
Basisvraag:
Is het ethisch verantwoord om de keuze om een dier in te laten slapen -mede- af te laten hangen van extra medische kosten of extra zorgvraag?
Daaruit volgende vragen:
En zo ja, wanneer dan wel en wanneer niet, bij welke kosten bijvoorbeeld?
Zit er dan verschil in acute en waarschijnlijk eenmalige kosten, zoals operatie en langdurige kosten zoals medicatie?
En die extra zorg, hoever ga je als baas daarin? Wanneer doe je te weinig, wanneer doe je voldoende je best voor je dier, en wanneer ga je te ver in alles willen doen voor je dier?
En zit er dan nog verschil per diersoort? Cavia, kat, hond, paard?
Ik hoop van harte dat er wat mensen hun mening willen geven!
Ik zit al een poosje te dubben over de volgende vragen, en ben benieuwd hoe jullie erover denken?
Basisvraag:
Is het ethisch verantwoord om de keuze om een dier in te laten slapen -mede- af te laten hangen van extra medische kosten of extra zorgvraag?
Daaruit volgende vragen:
Zit er dan verschil in acute en waarschijnlijk eenmalige kosten, zoals operatie en langdurige kosten zoals medicatie?
En die extra zorg, hoever ga je als baas daarin? Wanneer doe je te weinig, wanneer doe je voldoende je best voor je dier, en wanneer ga je te ver in alles willen doen voor je dier?

Re: Medische kosten en extra zorg argument bij inslapen?
Dat soort beslissingen hangt van zoveel dingen af, ook leeftijd van het dier. Maar ja, het zou een overweging kunnen zijn. Belangrijkste argument om het niet te doen is heeft het dier nog een kwalitatief goed leven als je dit gaat doen.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Mijn hond is 12. Daar ga ik geen dure dingen mee doen als die nodig zouden zijn om haar leven te verlengen. Voor mij zijn vooral leeftijd, kans van slagen en duur van eventuele revalidatie van belang. Natuurlijk kan geld voor iemand een argument zijn. Niet alles is haalbaar en niet elke dure behandeling gaat gegarandeerd goed.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
inderdaad, zo`n keuze is afhankelijk van vele factoren, dat kan je niet zo maar in het algemeen beantwoorden.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De beslissing valt hier vooral op een hondwaardig bestaan.
Meerdere keren voor gestaan
- Umi gebroken (verbrijzeld te noemen) achterpoot. Kosten 1500€, herstel werd "werkgarantie" op gegeven door de behandelend DA, herstel periode circa 12 weken
- Ace, onverklaarbare symptomen. 3000€ verdoktert voor duidelijk was dat het een insulinoom was. Binnen 2 dagen na diagnose en op moment dat we nog met medicinale opties bezig waren besloten tot inslapen ivm niet hond waardig meer.
- Draco (van m'n vriend, door mij gefokt) aangereden door auto, incl gemis aan inkomsten 10-15K aan uitgegeven. CT scan, opname, medicatie. Zou enkel met rust kunnen genezen maar zou daarvoor enige weken gesedeerd moeten blijven (valium in reguliere dosis werkte niet voldoende) dus uiteindelijk in laten slapen.
Geen een dus vanwege extra kosten of zorg, kan me wel voorstellen dat dat bij sommige mensen zeker wel zal spelen. Niet iedereen kan thuis blijven of de DA kosten betalen. Geen schande en soms voor de hond op dat moment de beste keuze.
Meerdere keren voor gestaan
- Umi gebroken (verbrijzeld te noemen) achterpoot. Kosten 1500€, herstel werd "werkgarantie" op gegeven door de behandelend DA, herstel periode circa 12 weken
- Ace, onverklaarbare symptomen. 3000€ verdoktert voor duidelijk was dat het een insulinoom was. Binnen 2 dagen na diagnose en op moment dat we nog met medicinale opties bezig waren besloten tot inslapen ivm niet hond waardig meer.
- Draco (van m'n vriend, door mij gefokt) aangereden door auto, incl gemis aan inkomsten 10-15K aan uitgegeven. CT scan, opname, medicatie. Zou enkel met rust kunnen genezen maar zou daarvoor enige weken gesedeerd moeten blijven (valium in reguliere dosis werkte niet voldoende) dus uiteindelijk in laten slapen.
Geen een dus vanwege extra kosten of zorg, kan me wel voorstellen dat dat bij sommige mensen zeker wel zal spelen. Niet iedereen kan thuis blijven of de DA kosten betalen. Geen schande en soms voor de hond op dat moment de beste keuze.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het punt is dat het een zeer hypothetisch discussiepunt is of het al dan niet ethisch is. De realiteit is namelijk dat het gewoon meespeelt.
Zolang jij als baas die kosten en zorg op moet brengen zul jij als baas daar ook zelf een beslissing in moeten maken, zo simpel is het eigenlijk. Ieder stelt daarin zijn eigen grenzen, afhankelijk van zo ontzettend veel factoren.
Als ik het zo inschat komt het ook regelmatig voor dat mensen die de kosten en/of zorg niet op willen/kunnen brengen, het dier naar het asiel brengen. Dan draag je de zorg over om het maar neutraal te zeggen, dus dat is ook nog een optie.
Zolang jij als baas die kosten en zorg op moet brengen zul jij als baas daar ook zelf een beslissing in moeten maken, zo simpel is het eigenlijk. Ieder stelt daarin zijn eigen grenzen, afhankelijk van zo ontzettend veel factoren.
Als ik het zo inschat komt het ook regelmatig voor dat mensen die de kosten en/of zorg niet op willen/kunnen brengen, het dier naar het asiel brengen. Dan draag je de zorg over om het maar neutraal te zeggen, dus dat is ook nog een optie.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Het hangt er bij mij ook vanaf of de hond nog een hondwaardig leven kan leiden en de leeftijd. Zo hebben we ervoor gekozen om onze net overleden herder van 14 jaar niet meer te laten opereren aan een lelijk gezwel op zijn kringspier. Buiten dat het een nare, pijnlijke operatie is, was hij incontinent geworden en had in huis met een luier moeten lopen. Dat vind ik niet hondwaardig meer. En het was uitstel van executie geweest. Het ging overigens niet om de kosten want hij was verzekerd en zo goed als alles was dan vergoed. De diergeneeskunde gaat net als de humane geneeskunde steeds verder en er kan steeds meer. Vraag is of je overal maar gebruik van moet maken. Wij proberen altijd kritisch te zijn en het belang van de hond voorop te stellen hoe moeilijk ook soms.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vind de kosten van de zorg wel degelijk meespelen. Niet als hoofdreden om iets wel of niet te doen, maar ik neem het wel mee in mijn overwegingen. En het kan (let wel: kán) de doorslag geven bij de beslissing om in te laten slapen.
Ik heb een spaarpotje voor de dieren, maar dat gaat ook maar tot zo ver mee. Een operatie van pak-'m-beet 5000 euro kan ik niet betalen. En ik ga er ook geen lening voor afsluiten.
Maar de eerste prioriteit ligt bij het dier zelf: hoe oud is het dier en hoe gezond is het dier. Zo zou ik aan mijn oude demente Kyra niks meer laten vertimmeren, buiten uiteraard de eerste acute zorg zoals een ab-kuur of pijnstillers. Maar zou zij moeten worden geopereerd, doe ik het niet meer. Ze zou trouwens de narcose al niet eens overleven.
Lyndie begint ook al te krakkemikken met artrose al is zij nog fit en vief. Bij haar zou ik het nog overwegen. Bonnie is jong en gezond, dus als zij nu een gebroken poot krijgt, dan wordt uiteraard alles uit de kast gehaald om haar weer op de poot te krijgen.
Overigens, maak ik geen onderscheid in het soort dier. Of het nou een hond, kat of cavia is maakt mij niet uit.
Ik heb een spaarpotje voor de dieren, maar dat gaat ook maar tot zo ver mee. Een operatie van pak-'m-beet 5000 euro kan ik niet betalen. En ik ga er ook geen lening voor afsluiten.
Maar de eerste prioriteit ligt bij het dier zelf: hoe oud is het dier en hoe gezond is het dier. Zo zou ik aan mijn oude demente Kyra niks meer laten vertimmeren, buiten uiteraard de eerste acute zorg zoals een ab-kuur of pijnstillers. Maar zou zij moeten worden geopereerd, doe ik het niet meer. Ze zou trouwens de narcose al niet eens overleven.
Lyndie begint ook al te krakkemikken met artrose al is zij nog fit en vief. Bij haar zou ik het nog overwegen. Bonnie is jong en gezond, dus als zij nu een gebroken poot krijgt, dan wordt uiteraard alles uit de kast gehaald om haar weer op de poot te krijgen.
Overigens, maak ik geen onderscheid in het soort dier. Of het nou een hond, kat of cavia is maakt mij niet uit.

-
- Zeer actief
kosten zijn altijd een factor, in de ideale wereld zou dat niet nodig moeten zijn, maar t werkt nu eenmaal zo 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
mij maakt het soort dier toch wel uit, maar ik denk dat eea afhankelijk is van de band die je met het dier hebt. Ik zou voor een cavia geen 2000 euro aan operaties uitgeven, daar ben ik eerlijk in. Aan de hond wellicht wel, hangt ervanaf hoe de prognose is, de leeftijd, de hond zelf enz.lieke schreef:Ik vind de kosten van de zorg wel degelijk meespelen. Niet als hoofdreden om iets wel of niet te doen, maar ik neem het wel mee in mijn overwegingen. En het kan (let wel: kán) de doorslag geven bij de beslissing om in te laten slapen.
Dat is niet helemaal waar, want als je hier in Almere om medische redenen (ivm kosten) afstand doet van hond of kat, draai je alsnog zelf op voor de kosten. Hierbij ga ik er van uit dat mensen eerlijk zijn bij het invullen van het afstandsformulier. Er wordt ook speciaal gevraagd naar medische problemen.Zamunda schreef: Als ik het zo inschat komt het ook regelmatig voor dat mensen die de kosten en/of zorg niet op willen/kunnen brengen, het dier naar het asiel brengen. Dan draag je de zorg over om het maar neutraal te zeggen, dus dat is ook nog een optie.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Safari schreef:Dat is niet helemaal waar, want als je hier in Almere om medische redenen (ivm kosten) afstand doet van hond of kat, draai je alsnog zelf op voor de kosten. Hierbij ga ik er van uit dat mensen eerlijk zijn bij het invullen van het afstandsformulier. Er wordt ook speciaal gevraagd naar medische problemen.Zamunda schreef: Als ik het zo inschat komt het ook regelmatig voor dat mensen die de kosten en/of zorg niet op willen/kunnen brengen, het dier naar het asiel brengen. Dan draag je de zorg over om het maar neutraal te zeggen, dus dat is ook nog een optie.
En zo eindigen de honden dus aan een boom of hek. Mensen kunnen t niet meer betalen, willen afstand doen maar dat wordt ook niet geaccepteerd dus dan maar als "vondeling"
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Is bij ook afhankelijk van de leeftijd, conditie, herstelperiode en wat daarna komt. Ik ga ver, maar het moet wel hondwaardig blijven.
Mijn laatste konijn heeft in de laatste 14 maanden van haar leven ong. 1400 euro gekost. Dat zou ik nu mooi niet meer doen.
Mijn laatste konijn heeft in de laatste 14 maanden van haar leven ong. 1400 euro gekost. Dat zou ik nu mooi niet meer doen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als een dier geholpen kan worden en er redelijke kans van slagen is zal ik altijd laten behandelen en dan maakt het soort dier mij niet uit.
Zo heb ik bv de afgelopen weken drie chins laten behandelen aan hun gebitje.
Eentje had een dubbele longontsteking erbij.
Kosten bijna €500, ik ben van mening als je aan een dier begint dan horen daar ook de medische kosten bij en dat moet je bedenken voor je aan een dier begint.
Onze Nanu heeft 8 maanden een beugel gehad, kosten ruim €3000 en heb het met liefde voor hem over gehad.
Zo heb ik bv de afgelopen weken drie chins laten behandelen aan hun gebitje.
Eentje had een dubbele longontsteking erbij.
Kosten bijna €500, ik ben van mening als je aan een dier begint dan horen daar ook de medische kosten bij en dat moet je bedenken voor je aan een dier begint.
Onze Nanu heeft 8 maanden een beugel gehad, kosten ruim €3000 en heb het met liefde voor hem over gehad.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Heel eerlijk, 10.000 heb ik simpelweg niet om m'n hond te laten behandelen..
Ik zal dan op het moment koeten kijken hoe of wat. Verder uiteraard kijkend naar de hond etc
Ik zal dan op het moment koeten kijken hoe of wat. Verder uiteraard kijkend naar de hond etc

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik ga niet rekken, behandelen vind ik alleen okee als er goed uitzicht is op resultaat.
Een hond kan niet verder dan vandaag denken, dus die moet ik dan niet weken ellende door laten maken. Vind ik.
Verder kijk je natuurlijk naar leeftijd en als we het huis ervoor moeten verkopen doen we het ook niet.
Het gaat wat mij betreft allemaal om hondwaardigheid maar het moet - ook financieel - wel realistisch blijven.
En nee, ik geef aan een cavia niet zoveel uit als aan een hond.
Een hond kan niet verder dan vandaag denken, dus die moet ik dan niet weken ellende door laten maken. Vind ik.
Verder kijk je natuurlijk naar leeftijd en als we het huis ervoor moeten verkopen doen we het ook niet.
Het gaat wat mij betreft allemaal om hondwaardigheid maar het moet - ook financieel - wel realistisch blijven.
En nee, ik geef aan een cavia niet zoveel uit als aan een hond.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
het ligt aan de hond, de ziekte en de kansen op een hondwaardig leven na de behandeling.
en ja de kosten tellen ook mee voor een deel, ik ben niet zo rijk dat ik een paar duizend pond niet zal missen en waar niet is verliest de keizer nou eenmaal zijn recht.
ik had mijn gina geen chemotherapie laten ondergaan op het eind van haar leven, maar ik zou haar wel hebben laten helpen aan een gescheurde kruisband bijvoorbeeld.
als jan een redelijke kans had gehad op een hondwaardig leven na een bloedtransfusie en het verwijderen van de milt, had ik dat zeker laten doen, nu had ie dat niet en heb ik hem laten gaan.
dat was nog niet eens omdat ik geen geld meer aan hem wilde spenderen, dat was omdat zo'n operatie alleen maar uitstel van executie geweest zou zijn en ik dat de hond waar ik zo gek op was niet aan wilde doen.
riet is bijna tien en heeft zo hier en daar ook wel wat mankementen en bij haar denk ik er net zo over als bij gina.
grote operaties en behandelingen met als enig doel haar leven te verlengen laat ik niet meer doen, maar een botbreuk of iets dergelijks zal ik zeker laten behandelen.
zoals ik al zei, voor mij ligt het aan de hond, de ziekte en de kansen op een hondwaardig leven na de behandeling.
aan onze andere dieren geven we onder dezelfde voorwaarden ook geld uit; we hebben een slang laten opereren en ook wel slangen laten inslapen bij de da.
en ja de kosten tellen ook mee voor een deel, ik ben niet zo rijk dat ik een paar duizend pond niet zal missen en waar niet is verliest de keizer nou eenmaal zijn recht.
ik had mijn gina geen chemotherapie laten ondergaan op het eind van haar leven, maar ik zou haar wel hebben laten helpen aan een gescheurde kruisband bijvoorbeeld.
als jan een redelijke kans had gehad op een hondwaardig leven na een bloedtransfusie en het verwijderen van de milt, had ik dat zeker laten doen, nu had ie dat niet en heb ik hem laten gaan.
dat was nog niet eens omdat ik geen geld meer aan hem wilde spenderen, dat was omdat zo'n operatie alleen maar uitstel van executie geweest zou zijn en ik dat de hond waar ik zo gek op was niet aan wilde doen.
riet is bijna tien en heeft zo hier en daar ook wel wat mankementen en bij haar denk ik er net zo over als bij gina.
grote operaties en behandelingen met als enig doel haar leven te verlengen laat ik niet meer doen, maar een botbreuk of iets dergelijks zal ik zeker laten behandelen.
zoals ik al zei, voor mij ligt het aan de hond, de ziekte en de kansen op een hondwaardig leven na de behandeling.
aan onze andere dieren geven we onder dezelfde voorwaarden ook geld uit; we hebben een slang laten opereren en ook wel slangen laten inslapen bij de da.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
Nee, absoluut niet!Habibi schreef:Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.
Basisvraag:
Daaruit volgende vragen:
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je PUUR het feit dat het "jou" als baas extra moeite of geld kost en of DAT dan een reden mag zijn een hond te laten inslapen. Nee, no freaking way.
Als je toch bedoelt "hoever moet je een oud dier in leven houden" dan ga ik mee met de anderen. Dan is het basic "de kwaliteit van leven voor DAT dier".
Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.
Suzanne
- binkebobbel
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje - Aantal honden: 3
Nou zoveel heb ik ook niet hoor. Maar wel een potje voor de dieren.
Jaren geleden, zat in budgetbeheer, kat doodziek en geld moeten lenen om hem in te laten slapen
en dat voelde zo naar. Toen besloten dat er minstens voor ieder dier 500 Euro in een potje moest.
En nou is 500 natuurlijk niks bij een DA. Is zo op natuurlijk maar m'n redenatie is dat ik dan iig
geen geld hoef te lenen in geval van nood. En met 3 honden en een kat is de basis van zo'n potje dan
weer net iets breder. Moeten ze alleen niet allemaal tegelijk wat krijgen.
En verder kijk ik idd naar de hond/kat zelf. Bucka is de oudste (bijna 11) en die leeft al in reservetijd daar gaan we niet
meer aan dure operaties doen. Hij heeft artrose en zit onder de bulten helaas ook op plekken waar hij er last van gaat krijgen
nu heeft hij van de bulten nog geen last gelukkig. Maar weghalen is geen optie dan hou ik geen hond meer over.
Cindy is maar een paar maandjes jonger maar die is nog geen oude hond daar zouden we eerst de situatie bekijken.
Sterre is de jongste met dr 9 maandjes en daar zou ik alles uit de kast halen binnen het redelijke. Moet wel hondwaardig blijven.
Jaren geleden, zat in budgetbeheer, kat doodziek en geld moeten lenen om hem in te laten slapen
en dat voelde zo naar. Toen besloten dat er minstens voor ieder dier 500 Euro in een potje moest.
En nou is 500 natuurlijk niks bij een DA. Is zo op natuurlijk maar m'n redenatie is dat ik dan iig
geen geld hoef te lenen in geval van nood. En met 3 honden en een kat is de basis van zo'n potje dan
weer net iets breder. Moeten ze alleen niet allemaal tegelijk wat krijgen.
En verder kijk ik idd naar de hond/kat zelf. Bucka is de oudste (bijna 11) en die leeft al in reservetijd daar gaan we niet
meer aan dure operaties doen. Hij heeft artrose en zit onder de bulten helaas ook op plekken waar hij er last van gaat krijgen
nu heeft hij van de bulten nog geen last gelukkig. Maar weghalen is geen optie dan hou ik geen hond meer over.
Cindy is maar een paar maandjes jonger maar die is nog geen oude hond daar zouden we eerst de situatie bekijken.
Sterre is de jongste met dr 9 maandjes en daar zou ik alles uit de kast halen binnen het redelijke. Moet wel hondwaardig blijven.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, dat dacht ik niet hoor. Je kunt dat helemaal niet incalculeren.~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je PUUR het feit dat het "jou" als baas extra moeite of geld kost en of DAT dan een reden mag zijn een hond te laten inslapen. Nee, no freaking way.
Als je toch bedoelt "hoever moet je een oud dier in leven houden" dan ga ik mee met de anderen. Dan is het basic "de kwaliteit van leven voor DAT dier".
Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.
Je kunt hondjes hebben die nooit wat hebben en netjes in hun mand doodgaan.
En je kunt een hond treffen waarbij je vanaf dag één ellende hebt en waarbij je scheppen met geld moet leggen zonder uitzicht op een goede prognose.
Je zult me vast een barbaar vinden, maar in het laatste geval ga ik bepaald niet eindeloos door.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ga zo ver als ik zelf wil en dat is volgens sommige niet ver genoeg.
En dat bedoel ik op financieel gebied, in zorg en nazorg en dat ook in kosten.
Hoe ouder de hond hoe sneller de beslissing genomen is.
Ga ook niet heel ver in mijn eigen leven op de kop zetten in tijd voor zorg.
Bij een konijn ,kip,cavia ben ik heel snel klaar.
En dat bedoel ik op financieel gebied, in zorg en nazorg en dat ook in kosten.
Hoe ouder de hond hoe sneller de beslissing genomen is.
Ga ook niet heel ver in mijn eigen leven op de kop zetten in tijd voor zorg.
Bij een konijn ,kip,cavia ben ik heel snel klaar.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Mag ik mij ook als barbaar aansluiten.Marjoleine schreef:Nou, dat dacht ik niet hoor. Je kunt dat helemaal niet incalculeren.~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!
En je kunt een hond treffen waarbij je vanaf dag één ellende hebt en waarbij je scheppen met geld moet leggen zonder uitzicht op een goede prognose.
Je zult me vast een barbaar vinden, maar in het laatste geval ga ik bepaald niet eindeloos door.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
bouvierpoedel schreef:Mag ik mij ook als barbaar aansluiten.Marjoleine schreef:Nou, dat dacht ik niet hoor. Je kunt dat helemaal niet incalculeren.~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!
Nog een barbaar.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Het heeft meer met gevoel en leeftijd te maken dan met geld denk ik, voor mij dan.
Toen ik bij Luna met 6 maanden te horen kreeg dat ik moest kiezen tussen inslapen of kunstheupen, heb ik er welgeteld 1 seconde over nagedacht en besloten voor de kunstheupen, puur op gevoel en voor ik wist wat het me ging kosten. Wel met de garantie van 95% slagingskans.
Uiteindelijk heeft het me €6500 gekost, dat is niet niks natuurlijk en het duurt een tijd voor je dat potje weer aangevuld heb, dus had ik dat binnen een jaar bij een andere hond moeten laten doen was dat lastig geweest.
Aan Max zou ik niks meer laten versleutelen, wel een gebroken poot laten repareren ofzo, Max is oud en heeft al wat kwalen, dus dat maakt het anders dan bij een jonge kerngezonde hond.
Ik ben blij dat ik ze verzekerd heb, natuurlijk is het zonde geld als ze niks mankeren, maar zoals Zinzi vorig jaar, eerst had ze zichzelf gespiest en moest daar 2 keer aan geopereerd worden en 3 maanden later had ze een maagdilatatie, dat zijn behoorlijke rekeningen en dan betaal ik de premie voor Doran graag voor jan doedel
Toen ik bij Luna met 6 maanden te horen kreeg dat ik moest kiezen tussen inslapen of kunstheupen, heb ik er welgeteld 1 seconde over nagedacht en besloten voor de kunstheupen, puur op gevoel en voor ik wist wat het me ging kosten. Wel met de garantie van 95% slagingskans.
Uiteindelijk heeft het me €6500 gekost, dat is niet niks natuurlijk en het duurt een tijd voor je dat potje weer aangevuld heb, dus had ik dat binnen een jaar bij een andere hond moeten laten doen was dat lastig geweest.
Aan Max zou ik niks meer laten versleutelen, wel een gebroken poot laten repareren ofzo, Max is oud en heeft al wat kwalen, dus dat maakt het anders dan bij een jonge kerngezonde hond.
Ik ben blij dat ik ze verzekerd heb, natuurlijk is het zonde geld als ze niks mankeren, maar zoals Zinzi vorig jaar, eerst had ze zichzelf gespiest en moest daar 2 keer aan geopereerd worden en 3 maanden later had ze een maagdilatatie, dat zijn behoorlijke rekeningen en dan betaal ik de premie voor Doran graag voor jan doedel

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
~Suzanne~ schreef:Nee, absoluut niet!Habibi schreef:Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.
Basisvraag:
Daaruit volgende vragen:
Suzanne
Ok, dus als jouw hond nu een "simpele" operatie nodig heeft maar die toch hoe simpel ook € 6000,- kost heb jij dat ingecalculeerd en kun je dat zo uit een of ander potje trekken?
Fijn voor jou dan, maar het overgrote deel van de mensen heeft "die pot" niet. Er is geld voor de dieren, er is geld voor de (hoofdzorg) maar er kunnen altijd dingen gebeuren die je van te voren niet in hebt calculeren (waaronder een dure "simpele" operatie) en waar je toch echt geld voor nodig hebt.
Maar he, fijn dat jij in ieder geval zo'n pot hebt toch

Ikzelf? Tot in het voor mij "redelijke" en hoever dat is. Ik weet het niet? Dat hangt van teveel dingen af om daar een heel simpel antwoord op te geven. Weet in ieder geval dat ik een "rare" ben met beesten. Heb in het verleden wel eens met een gerbil bij de dierenarts gezeten die ik net een paar dagen had, antibiotica meegekregen e.d. Beestje had in een week tijd al 20x de "aanschafprijs" gekost en heeft het uiteindelijk jammer genoeg niet gehaald. Hoever ik dus voor (ongeacht wel diersoort) een dier zou gaan is zoals gezegd van teveel dingen afhankelijk. Ver in ieder geval wel

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hangt van een heleboel factoren af, dus daar kan ik zo geen antwoord op geven.Habibi schreef:Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.
Basisvraag:
Daaruit volgende vragen:
Heb al wel een paar antwoorden gezien waar ik wel in mee zou kunnen gaan.
Daarbij komt voor mij de vraag of alles wat kan (aan behandelingen) ook moet worden gedaan?
Ongeacht of ik een behandeling zou kunnen betalen of niet.
Nou nee dus.~Suzanne~ schreef:Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.
Er kan zo veel meer dan 10/20/30 jaar geleden, maar wel tegen flinke kosten, dat ik het daar bepaald niet zomaar mee eens ben.
Niet alles wat kan moet ook gebeuren.
Ik ben daar nogal zuinig mee.
Uit liefde voor mijn honden.
-
- Zeer actief
6500 dat is bij mij al 5 keer over de grens.Lunatic schreef:Het heeft meer met gevoel en leeftijd te maken dan met geld denk ik, voor mij dan.
Speelt bij dan ook nog ,wat er in de toekomst nog meer gaat spelen aan onkosten . want nuchter bekeken laat deze jonge hond wel iets zien wat heel erg fout zit.
Ik pas.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:naarmate er ook in de diergeneeskunde meer en meer kan én naarmate de overheads in praktijken daardoor ook steeds hogerr gaan oplopen (waardoor ook simpele dingen duurder worden) zal het antwoord daarop steeds vaker 'ja' worden - zo simpel is.
nog een barbaar dus.
Haha, nou dan ben ik ook een barbaar. Ik ga aan een oud(er) dier ook niet meer lopen sleutelen tegen heel veel geld. Hoeveel ik ook van ze hou. Op een gegeven moment moet je ook accepteren dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort en dat je niet alles moet doen wat mogelijk is.
Als ik oud en krakkemikkig ben, wil ik ook niet coûte que coûte dat er maar alles uit de kast wordt gerukt om mijn leven maar te rekken. En dan vind ik het ook prima dat er een kosten-batenanalyse wordt gemaakt.

-
- Zeer actief
Niet alles wat kan moet ook gebeuren .ranetje schreef:Hangt van een heleboel factoren af, dus daar kan ik zo geen antwoord op geven.Habibi schreef:Ik heb geprobeerd de topictitel zo duidelijk mogelijk te maken, met het beperkte aantal tekens dat is toegestaan.
Basisvraag:
Daaruit volgende vragen:
Heb al wel een paar antwoorden gezien waar ik wel in mee zou kunnen gaan.
Daarbij komt voor mij de vraag of alles wat kan (aan behandelingen) ook moet worden gedaan?
Ongeacht of ik een behandeling zou kunnen betalen of niet.
Nou nee dus.~Suzanne~ schreef:Wanneer je tever gaat? Dat is dier- en mens afhankelijk. Maar nooit, echt nooit mag meespelen dat je bij een ouder dier extra kosten of zorg moet maken. Dat zou werkelijk te triest zijn voor woorden. Dat zijn dingen die je hoort te calculeren als je een dier in huis neemt. Als het goed is wordt het dier oud en komt er een zorgvraag. Aan de vraag heb je te voldoen.
Er kan zo veel meer dan 10/20/30 jaar geleden, maar wel tegen flinke kosten, dat ik het daar bepaald niet zomaar mee eens ben.
Niet alles wat kan moet ook gebeuren.
Ik ben daar nogal zuinig mee.
Uit liefde voor mijn honden.
Is ook een beetje mijn motto.

Geloof ook dat we steeds minder de dood willen accepteren omdat er al heel veel mogelijk is in rekken en strekken.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof dat wij tegelijkertijd hetzelfde posten.Niet alles wat kan moet ook gebeuren .
Is ook een beetje mijn motto.
Geloof ook dat we steeds minder de dood willen accepteren omdat er al heel veel mogelijk is in rekken en strekken.