Het gedrag van je hond is wel lastig maar in mijn ogen echt niet typisch DH per definitie of nog stelliger, typisch herder zoals sommige mensen zeggen. Ja, herders kunnen wat meer op zichzelf zijn en wat natuurlijker in hun hondcontacten. Dan betekent dat eigenlijk zoveel als ze willen niet per definitie allemaal kennis maken en spelen. Maar wegschieten om een hondje af te bluffen is ook niet per definitie DH. Wat ik meer DH vindt is wel kennis maken en dan evt indien geen duidelijke partij of speelkameraad er achteraan schieten als de andere hond weg wil rennen. Dus andere honden achterna jagen.
Mijn herders hadden ook allemaal op hun eigen manier issues met andere honden. Wuilus was prima sociaal met reuen die ballen hadden maar verder eigenlijk niet zo. Met teefjes draaide op huilen uit bv.

En wat ze ook wel kon doen was happen naar honden die te dichtbij kwamen en langs kwamen lopen. Met haar in de trein of op de boot naar Terschelling was altijd oppassen. Dan kon ze als er een hond in bereik kwam zomaar even HAP doen in de zijkant van de andere hond. Eva had als issue dat ze in haar jeugd helemaal geen contact met andere honden wilde maken. Ze negeerde ze volledig en nadat ze wat ouder werd ging ze ze opzoeken en dan opjagen. Dat is echter helemaal over gegaan en nu kan ze met wat begeleiding prima met andere honden die normaal zijn.
Dus echt typisch herder zou ik dit gedrag niet willen noemen en als ze hierna weer een DH wil is het echt niet gezegd dat die lastig zal worden. DH zijn op zichzelf best sociale honden normaal gesproken. Niet de makkelijkste en je moet de tegenpartij wel uitzoeken maar wegschieten om hondjes aan te pakken is meer een individueel gedrag van een hond denk ik.
Het lastige is dat dit gedrag twee kanten heeft. De kant van de agressor maar ook de kant van de onschuldige passant of andere hond. Als ik met mijn hond loop kom ik vaak 2 heren tegen met 2 DH los. Ze vinden dan dat we elkaar moeten passeren met de honden los. Die herders loeren op mijn hond en mijn hond weet dat het geen lieve honden zijn. Als een hond foute bedoelingen heeft passeert Bas de hond met de staart tussen de benen aan mijn voeten geplakt. Is het een lieve hond dan heeft ze de staart neutraal en wil ze even ruiken. Ze schat dat perfect in. De heren met de DH weigeren hun honden aan te lijnen maar werken met commando's. De laatste keer schoot de t

ef er ook uit en wilde op Bas af duiken. Ik ben er voor gaan staan en heb gezegd, BEN JIJ BELAZERD! en de hond was zo weer weg

Toen gingen de DH's met elkaar vechten. Redirectie? Ik vond het in elk geval wel mooi want nu lijnt een van de heren wel ineens de hond aan als wij elkaar passeren.
Het gedrag van je hond is helemaal niet zo heel erg maar helaas heb je wel te maken met de andere partij. En die willen de meeste mensen niet zijn bij een DH die op hun kleine hondjes af komt met verkeerde bedoelingen.
Dat een DH op een losrennende lab af schiet op een doedag vind ik helemaal geen drama. Een hond die los rent verstoort de orde in de ogen van de DH en daarom wil de DH dan ingrijpen. Dat is wel iets wat herders doen. Als ergens alle honden aangelijnd zijn en elkaar negeren dan trekt een herder het dus niet als er een jolige losloper zijn of haar komt op komt stormen. Die kan een fikse uitbrander van veel herders verwachten.
Mijn ervaring is ook wel dat bij de herders het vaak vooral veel kabaal en wol is. Weinig echte schade zeg maar. Maargoed, dan spreek ik over mijn eigen honden. Als die op een hond doken wat echt wel een keer gebeurd is dan had die hond eigenlijk nooit iets. Dus daarom ook dat ik er kleine risico's mee durfde te nemen. Eva joeg honden een eind op en rende er krijsend achterna. Deed niks verder. En Wuilus deed pas wat als er een dreigritueel was geweest en dan van 2 kanten. Een bange teef die weg ging rennen wilde ze alleen domineren. Bijten met wondjes deed ze dus eigenlijk gewoon niet behalve bij een stafford of JR die haar eerst echt gingen bijten en dat dus ook zelf wilden.
Lastig, ik weet geen oplossing. Altijd vast zou mij ook te ver gaan maar wat ik zo lees loop je wel op hele drukke plaatsen. Dat zou ik dan dus ook weer niet doen. Ik zocht altijd de rust op met mijn herders en plaatsen met overzicht. In de bocht werden ze aangelijnd en op paadjes waar iemand kon verschijnen ed ook. Daar nam ik dan even geen risico. Luisteren deden ze perfect dus daar waar overzicht was kon domweg ook echt niks gebeuren.

Mijn enige probleem was honden die echt 100 meter overbruggen om op mijn honden af te stormen. Dan kon ik weinig doen want die andere hond sprong dan in de bek of in het patsgedrag van mijn honden en stond echt voor hun neus. Zelf op honden afrennen deed alleen Eva een korte periode en daarom had ze ook wel eens een muilkorf om voor de zekerheid. Stel dat de andere baas haar gaat slaan? Dan kon ze in elk geval niet bijten. Want dat is wat zij zou doen. Ze deed de andere hond niks maar een baas die haar zou grijpen aan de halsband of slaan kon wel een reactie verwachten.