Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spannende dag voor de Wetterhoun
Moderator: moderatorteam
Spannende dag voor de Wetterhoun
Ooit was ik persoonlijk hevig geinteresseerd in het outcross programma van de Wetterhoun. Sinds de komst van mijn oeps-pup een jaar geleden ben ik uitsluitend nog als toeschouwer geinteresseerd in hoe dit programma zich ontwikkelt. En vanwege die interesse kijk ik nog regelmatig op de site van de NVSW en als ik het agendapunt Fokkersberaad Wetterhoun, combineer met het beleidsplan dan kan het niet anders dan dat er vandaag eindelijk een besluit wordt genomen over de in te kruisen rassen in 2014!
Zelfs ik vind het spannend, en ik heb er persoonlijk niet eens iets mee van doen.
Ik hoop dat de 'uitslag' vlot bekend wordt gemaakt.
Zelfs ik vind het spannend, en ik heb er persoonlijk niet eens iets mee van doen.
Ik hoop dat de 'uitslag' vlot bekend wordt gemaakt.
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
- Aantal honden: 1
Re: Spannende dag voor de Wetterhoun
Ben ook benieuwd! 

- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En, wat is er uitgekomen?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb niets gehoord, dus ik denk dat ze van het idee van de Kroaat afgestapt zijn???
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Wetterhoun Fokkersberaad op 12 april 2014 te Putten
In Gebouw de Aker te Putten werd op 12 april 2014 een Fokkersberaad gehouden waarin twee belangrijke zaken aan de orde kwamen. In de ochtend werd het concept van de nieuwe, gewijzigde rasstandaard voor de Wetterhoun met de aanwezige leden besproken. De Raad van Beheer had er al eerder op gewezen dat er door de FCI inmiddels een standaard format is voorgeschreven waaraan een rasstandaard moet voldoen. Daarom heeft de NVSW haar leden gevraagd om te reageren op een conceptvoorstel voor die rasstandaard. De aangedragen suggesties zijn in een overleg tussen de NVSW en de keurmeesters, die zijn gerechtigd om de Wetterhoun te keuren, aan de orde geweest en verwerkt, en nu heeft het Fokkersberaad zijn goedkeuring gegeven aan het Concept dat momenteel op de website staat. Op de AV in juni zal door het bestuur van de NVSW aan de leden worden gevraagd om goedkeuring zodat dit concept aan de RvB en de FCI aangeboden kan worden.
Daarna werden door Marjolein Roosendaal en Dick Greve 14 hondenrassen aan de aanwezigen voorgesteld. Door een korte inleiding in de genetica door Marjolein werd op een begrijpelijke manier duidelijk gemaakt welke effecten genen hebben op vacht, kleur en staartvorm en kreeg men een duidelijk beeld van de factoren die belangrijk zijn wanneer er sprake is van het uitvoeren van een outcross. Er waren hand-outs beschikbaar met alle gegeven informatie. Ook werd duidelijk gemaakt wat de effecten in de volgende generaties zouden zijn wanneer een bepaald ras zou worden ingezet. Na de presentatie van de rassen was er volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over voorkeuren en valkuilen. Tijdens de gezamelijke lunch bleek dat de meeste aanwezigen erg goed geluisterd hadden naar de voor- en nadelen van de te kiezen rassen en dat de keuze voor de vier meest gewenste rassen erg weloverwogen was.
Na de lunch passeerden alle rassen in alfabetische volgorde nog een keertje de revue, terwijl er nog alle ruimte was om vragen te stellen. Nadat iedere vraag was beantwoord, werden de stemformulieren uitgedeeld en konden alle Wetterhounfokkers hun keuze maken.
Een stemcommissie, gevormd door enkele leden van de Stabijhoun FAC, kwam met het volgende resultaat:
De aanwezige fokkers op het Fokkersberaad van de Wetterhoun kozen de volgende rassen voor een outcross in de jaren 2014 en 2015:
1. Barbet
2. Poedel
3. Portugese Waterhond
4. Labrador
De Curly Coated Retriever en Ierse Waterspaniel eindigden resp. als vijfde en zesde.
In Gebouw de Aker te Putten werd op 12 april 2014 een Fokkersberaad gehouden waarin twee belangrijke zaken aan de orde kwamen. In de ochtend werd het concept van de nieuwe, gewijzigde rasstandaard voor de Wetterhoun met de aanwezige leden besproken. De Raad van Beheer had er al eerder op gewezen dat er door de FCI inmiddels een standaard format is voorgeschreven waaraan een rasstandaard moet voldoen. Daarom heeft de NVSW haar leden gevraagd om te reageren op een conceptvoorstel voor die rasstandaard. De aangedragen suggesties zijn in een overleg tussen de NVSW en de keurmeesters, die zijn gerechtigd om de Wetterhoun te keuren, aan de orde geweest en verwerkt, en nu heeft het Fokkersberaad zijn goedkeuring gegeven aan het Concept dat momenteel op de website staat. Op de AV in juni zal door het bestuur van de NVSW aan de leden worden gevraagd om goedkeuring zodat dit concept aan de RvB en de FCI aangeboden kan worden.
Daarna werden door Marjolein Roosendaal en Dick Greve 14 hondenrassen aan de aanwezigen voorgesteld. Door een korte inleiding in de genetica door Marjolein werd op een begrijpelijke manier duidelijk gemaakt welke effecten genen hebben op vacht, kleur en staartvorm en kreeg men een duidelijk beeld van de factoren die belangrijk zijn wanneer er sprake is van het uitvoeren van een outcross. Er waren hand-outs beschikbaar met alle gegeven informatie. Ook werd duidelijk gemaakt wat de effecten in de volgende generaties zouden zijn wanneer een bepaald ras zou worden ingezet. Na de presentatie van de rassen was er volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over voorkeuren en valkuilen. Tijdens de gezamelijke lunch bleek dat de meeste aanwezigen erg goed geluisterd hadden naar de voor- en nadelen van de te kiezen rassen en dat de keuze voor de vier meest gewenste rassen erg weloverwogen was.
Na de lunch passeerden alle rassen in alfabetische volgorde nog een keertje de revue, terwijl er nog alle ruimte was om vragen te stellen. Nadat iedere vraag was beantwoord, werden de stemformulieren uitgedeeld en konden alle Wetterhounfokkers hun keuze maken.
Een stemcommissie, gevormd door enkele leden van de Stabijhoun FAC, kwam met het volgende resultaat:
De aanwezige fokkers op het Fokkersberaad van de Wetterhoun kozen de volgende rassen voor een outcross in de jaren 2014 en 2015:
1. Barbet
2. Poedel
3. Portugese Waterhond
4. Labrador
De Curly Coated Retriever en Ierse Waterspaniel eindigden resp. als vijfde en zesde.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De Kroaat stond niet eens in de lijst 
Inge heeft dit bericht van de FACwetterhounen Facebook gehaald en daar zal in de toekomst voortdurend alle nieuws te vinden zijn
We gaan met deze vier rassen aan de slag, nee, dat zijn we al natuurlijk
Om een goede voorlichting te kunnen geven hebben we ons in de 14 rassen verdiept die op de lijst stonden en we hebben dus in alle rassen al contacten waar we mee verder kunnen.
Wordt vervolgd dus

Inge heeft dit bericht van de FACwetterhounen Facebook gehaald en daar zal in de toekomst voortdurend alle nieuws te vinden zijn

Om een goede voorlichting te kunnen geven hebben we ons in de 14 rassen verdiept die op de lijst stonden en we hebben dus in alle rassen al contacten waar we mee verder kunnen.
Wordt vervolgd dus

Laatst gewijzigd door Marjoleine op 17 apr 2014 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
Ben echt benieuwd of de verwachtingen uitkomen en de voorspellingen.
Op elke wandeling is
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Goed nieuws!
Ben wel benieuwd waarom de keuze op deze rassen is gevallen? De Labrador had ik er zelf niet zo bij gedacht eerlijk gezegd (maar de mensen die dat wel hebben gedaan hebben waarschijnlijk veel meer verstand van het ras!)
Ben wel benieuwd waarom de keuze op deze rassen is gevallen? De Labrador had ik er zelf niet zo bij gedacht eerlijk gezegd (maar de mensen die dat wel hebben gedaan hebben waarschijnlijk veel meer verstand van het ras!)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Gebruiken julle alleen reuen van buitenaf of ook bv teven met een Wetterreu, dan heb ik misschien nog wel een leuke bruine poedelteef die ik wel wil inzetten.Marjoleine schreef:De Kroaat stond niet eens in de lijst
Wordt vervolgd dus
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Die zouden ze gewoon overal in moeten kruisen, duh!Nanna schreef:Ik zie die labrador ook niet zo? ben ook nieuwsgierig waarom die er bij zat.Eilfy schreef:Goed nieuws!

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, stevig gebouwd en een redelijk grote populatie, plus apporterende waterliefhebber, zoiets? Ik vind de poedel eigenlijk een grotere verrassing, daar zie ik nog minder overeenkomst. De Barbet is een leuke keuze!
-
- Zeer actief
Poedel en Barbet liggen niet zover van elkaar af hoor.sbientje schreef:Die zouden ze gewoon overal in moeten kruisen, duh!Nanna schreef:Ik zie die labrador ook niet zo? ben ook nieuwsgierig waarom die er bij zat.Eilfy schreef:Goed nieuws!
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, stevig gebouwd en een redelijk grote populatie, plus apporterende waterliefhebber, zoiets? Ik vind de poedel eigenlijk een grotere verrassing, daar zie ik nog minder overeenkomst. De Barbet is een leuke keuze!
Zou ook de lab boven de Poedel en Barbet hebben gezet.
Waarom die keuze Marjoleine.?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
wat ik over het algemeen zie aan poedels vind ik qua karakter toch wel iets heel anders dan een wetter, en qua uiterlijk eigenlijk ook. De Barbet komt me wat robuuster over, maar die ken ik niet goed dus misschien zit ik er naast hoor. Een poedel vind ik vaak toch een wat springerige, vrij fijngebouwde hond. Niet direct een wetter met een fancy hairdobouvierpoedel schreef:Poedel en Barbet liggen niet zover van elkaar af hoor.sbientje schreef:Die zouden ze gewoon overal in moeten kruisen, duh!Nanna schreef:Ik zie die labrador ook niet zo? ben ook nieuwsgierig waarom die er bij zat.Eilfy schreef:Goed nieuws!
Zou ook de lab boven de Poedel en Barbet hebben gezet.
Waarom die keuze Marjoleine.?

-
- Zeer actief
Ik heb de ouderwetse wat robuustere poedel. 

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik, daarom zei ik ook in het algemeenbouvierpoedel schreef:Ik heb de ouderwetse wat robuustere poedel.

-
- Zeer actief
Komt dat poedelfokkers het een gruwel vinden.sbientje schreef:Dat weet ik, daarom zei ik ook in het algemeenbouvierpoedel schreef:Ik heb de ouderwetse wat robuustere poedel.veel poedels zoals die van jou kom ik iig niet tegen!

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Huh? Hoe bedoel je?Es schreef:Ben echt benieuwd of de verwachtingen uitkomen en de voorspellingen.

Die lijst is samengesteld naar aanleiding van wat de leden/fokkers aandroegen.Eilfy schreef:Ben wel benieuwd waarom de keuze op deze rassen is gevallen?
Daarvan heb ik vervolgens de genetische gegevens verzameld en uitgewerkt, en samen met enkele collega's hebben we de karakters en zo in kaart gebracht.
Er is gekeken naar uiterlijk, karakter, en er waren vooral dingen die mensen niet wilden.
De leden en fokkers hebben gekozen, niet de commissie die dit proces begeleidt.
Alleen reuen. Dat is puur administratief: de pups komen in de bijlage van het ras dat de teef is.bouvierpoedel schreef:Gebruiken julle alleen reuen van buitenaf of ook bv teven met een Wetterreu, dan heb ik misschien nog wel een leuke bruine poedelteef die ik wel wil inzetten.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Goed nieuws
heel interessant ook om te blijven volgen. Ik ga eens kijken of ik die Facebookpagina kan vinden.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik het kan, kan jij het ookluna2906 schreef:Goed nieuwsheel interessant ook om te blijven volgen. Ik ga eens kijken of ik die Facebookpagina kan vinden.

marjoleine - wat waren dan bijv. dingen die mensen pertinent niet wilden?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik denk eigenlijk maar zo dat de kop van de labrador erg over een komt met die van de Wetterhoun. Daarnaast is hij niet bearded wat een Wetter ook niet is. Zelf denk ik dat die baard en snor nog best lang aanwezig zullen zijn.
Ook vind ik de lichaamsbouw van de labrador wel overeen komen met de wetter. Ik vind dus de langharige rassen gekker dan de labrador.
Ook vind ik de lichaamsbouw van de labrador wel overeen komen met de wetter. Ik vind dus de langharige rassen gekker dan de labrador.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt super dat het nu begint te lopen
Ik ga het zeker volgen!

Ik ga het zeker volgen!
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Zeker interessant om te volgen zoiets

- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Interessant. Ik lees nu vooral uitspraken over de uiterlijke kenmerken, maar is er ook naar de gezondheid gekeken? Naar wat ik hoor en lees zit er in de Labrador toch wel het een en ander wat ik liever niet in mij ras zou zien. Ik denk even aan HD, ED, oogafwijkingen en patella luxatie. Komen die dingen niet voor bij de Wetter en hopen/verwachten ze er daardoor geen problemen te krijgen? 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De Chesapeake Bay is bijvoorbeeld afgevallen vanwege de scherpte in zijn karakter.sbientje schreef:marjoleine - wat waren dan bijv. dingen die mensen pertinent niet wilden?
Met name dat karakter weegt heel zwaar voor de mensen en verdraagzaamheid en aanhankelijkheid staan hoog in het vaandel.
Ehm, neeblacky schreef:ik denk eigenlijk maar zo dat de kop van de labrador erg over een komt met die van de Wetterhoun. Daarnaast is hij niet bearded wat een Wetter ook niet is. Zelf denk ik dat die baard en snor nog best lang aanwezig zullen zijn.

De markers van bearded zijn bekend, het is enkelvoudig dominant.
Dat heb je dus in één generatie weg en daarmee is de lengte van de vacht ook teruggebracht naar de lengte van de Wetterhoun.
Ja, natuurlijk is daarnaar gekeken.Shima schreef:Interessant. Ik lees nu vooral uitspraken over de uiterlijke kenmerken, maar is er ook naar de gezondheid gekeken? Naar wat ik hoor en lees zit er in de Labrador toch wel het een en ander wat ik liever niet in mij ras zou zien. Ik denk even aan HD, ED, oogafwijkingen en patella luxatie. Komen die dingen niet voor bij de Wetter en hopen/verwachten ze er daardoor geen problemen te krijgen?
Dat is precies de reden dat we bewust willen outcrossen: dan kun je een hond screenen op gezondheid.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Interessant, ik ga het in de gaten houden!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Update, van de FB FAC-Wetterhounen:
Het is alweer even geleden dat de rassen werden gekozen voor de outcross van de Wetterhoun.
In die tussentijd heeft de FAC niet stilgezeten: er werd gezocht naar geschikte reuen, er werd gekeken welke van de aangemelde teven zouden passen en wat de tijden van de te verwachten loopsheden waren.
De volgorde van de te gebruiken rassen zou afhangen van de beschikbaarheid van de reuen in kwestie, want die moesten deels nog gevonden worden.
Als eerste viel de keuze op een zwarte labrador. Hij heeft binnen de labradorpopulatie al heel wat nesten op zijn naam en daarvan zijn heel veel gezondheidsresultaten bekend. Dat is bruikbare informatie waar de FAC veel aan had. In het protocol staat als eis dat er gezondheidsgegevens van de nakomelingen van de reu bekend moeten zijn en die gegevens waren dus voorhanden.
Er werd met algemene instemming besloten dat de eerste outcross met deze zwarte reu zou worden gedaan.
Inmiddels heeft de dekking plaats gevonden en verwachten we binnenkort de eerste outcross-pups: zwarte labrador x bruinbonte wetterhoun. We houden u op de hoogte.
Het is alweer even geleden dat de rassen werden gekozen voor de outcross van de Wetterhoun.
In die tussentijd heeft de FAC niet stilgezeten: er werd gezocht naar geschikte reuen, er werd gekeken welke van de aangemelde teven zouden passen en wat de tijden van de te verwachten loopsheden waren.
De volgorde van de te gebruiken rassen zou afhangen van de beschikbaarheid van de reuen in kwestie, want die moesten deels nog gevonden worden.
Als eerste viel de keuze op een zwarte labrador. Hij heeft binnen de labradorpopulatie al heel wat nesten op zijn naam en daarvan zijn heel veel gezondheidsresultaten bekend. Dat is bruikbare informatie waar de FAC veel aan had. In het protocol staat als eis dat er gezondheidsgegevens van de nakomelingen van de reu bekend moeten zijn en die gegevens waren dus voorhanden.
Er werd met algemene instemming besloten dat de eerste outcross met deze zwarte reu zou worden gedaan.
Inmiddels heeft de dekking plaats gevonden en verwachten we binnenkort de eerste outcross-pups: zwarte labrador x bruinbonte wetterhoun. We houden u op de hoogte.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit verhaal loopt al een paar jaar hoor, maar het is fijn dat het eindelijk van start is gegaanCleva schreef:Wat interessant!
En wat een onverwachte helderheid binnen de rasfok!

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ja, zag ik ook.Tara schreef:
Ik zie trouwens nu ook ineens dat het account van Jokkebrok is opgezegd...![]()
Wa's keburd??

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."