Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Podenco's Kitty
Moderator: moderatorteam
- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Podenco's Kitty
Ik schrok ook een beetje van de foto's, de podenco's van Podenji bijvoorbeeld zijn meer mijn smaak. Schraal, maar imo niet te.
Desalniettemin blijven het prachtige honden, ondanks hun bouw vind ik ze eigenlijk stukken imposanter dan pakweg een molosser.
Mooie foto's!
Desalniettemin blijven het prachtige honden, ondanks hun bouw vind ik ze eigenlijk stukken imposanter dan pakweg een molosser.
Mooie foto's!
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
-Saskia- schreef:Ik schrok ook een beetje van de foto's, de podenco's van Podenji bijvoorbeeld zijn meer mijn smaak. Schraal, maar imo niet te.
Mooie foto's!
Die twee zijn ook van Podenji hoor

- Kit
- Erelid
Jion schreef:Ik heb nog nooit van Sloughi's of Azawakh's gehoord, maar als dat podenco's waren zouden ze wel podenco's heten, denk ik?dagmar88 schreef:Tja, ik zou een ibicenco toch eerder vergelijken met sloughi of azawakh dan met de meeste stichting x podenco's.Jion schreef:Nou zo mager als in de openingspost heb ik ze alleen maar gezien als ze net (verwaarloosd en wel) uit Spanje kwamen.Zamunda schreef:Ik hou van goed slanke hondjes met liefst nog wat mooie bespiering, maar ik vind dit erg mager ogen. Is dit echt een redelijk normaal beeld voor podenco's?Bij de (grote) podenco's die ik heb gezien, zie je vaak wel de achterste ribben, maar zeker niet de heupbotten en ruggengraat.
Ik zie het zelf dus niet als iets rastypisch. Ik begrijp van het verhaal van Kit dat haar podenco's gewoon moeite hebben met eten (een soort anorexia?) en daardoor mager zijn. Bij de latere foto's zien ze er prima gezond uit voor zover ik kan zien.![]()
Een podenco-kruising is geen raszuivere podenco, dat lijkt me obvious. Maar er belanden genoeg door jagers afgedankte podenco's in de asielen/dodingstations die vervolgens via stichtingen hun weg vinden naar hier. En ja, dat zijn podenco's die primair zijn gefokt als werkhond (om te jagen), en niet voor de show.
Ze kunnen juist wel prima vergeleken worden met de Sloughi of de Azawakh, want het zelfde type... beetje meer verdiepen Jion, voordat je iets zegt

Ennehhhh de Podenco valt onder de oerhonden, dat wil dus ook zeggen dat je gerust bijvoorbeeld onze Podenco's in Spanje neer zou kunnen zetten voor de jacht, want er is geen "showlijn" of "werklijn" what you see is what you get, ongeacht afkomst en de dames hier hebben bij ons nog nooit een showring gezien ( volgens mij is Hayles ooit eens op een clubmatchje geweest als puppert maar dat weet ik niet zeker), menig Spaanse jager zou graag een Danne willen denk ik zo...
Zen heeft wel op shows gestaan en veel ook en met succes, maar ook hij is een Podenco pur sang, als hij ergens loopt en hij krijgt t in z'n snuffert kan ie ook prima jagen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Steile voorhand, die boog tussen hun voorpotenKit schreef:duitse herder schreef:Zelf hou ik erg van magere honden, maar dit is zelfs voor mij te mager. Al vrees ik dat het ook combinatie is van slechte eters en actieve honden. De voorkant kan ik helaas niet zo bekoren, alsof ze een hap uit hun voorborst missen. Maar goed ik ben een DH gewend met een flinke voorborst
Hoe bedoel je dat? Die hap uit de voorborst?
EDIT:
http://i98.photobucket.com/albums/l248/ ... 430bdf.jpg
Op deze foto zie je het, die boog zeg maar

- Kit
- Erelid
Jion schreef:
Dus Podenji selecteert op jachtkwaliteiten bij haar fok, en niet op uiterlijk?

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oh, proestKit schreef:Die twee zijn ook van Podenji hoor

Nouja, in haar topics vind ik de honden er minder extreem uitzien.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik vind het altijd zo typisch dat er bij dit soort honden meteen commentaar komt en bij te dikke honden niet terwijl dat een stuk ongezonder is
Misschien komt er wat meer vet aan als ze ouder zijn. Kiyoshi ziet er ook zo uit als hij nat is

Misschien komt er wat meer vet aan als ze ouder zijn. Kiyoshi ziet er ook zo uit als hij nat is

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
oh jee wat een oproer weer 
even ter aanvulling van wat er al gezegd is:
1. Ik zou ook graag een kilootje of 2 meer op Danne en Hayley zien, maar dat zit er gewoon niet in. Dat ligt niet aan Kitty maar aan de bouw en het karakter van de dames Hayley en Danne.
2. Opgroeiende podenco teefjes , maar ook sommige reuen en volwassen honden ( zoals Hayley en Danne ), eten nou eenmaal alleen wat ze nodig hebben om te kunnen functioneren, niets meer en niets minder. Dat is een gegeven en dat leer je door ervaring
. Tadeo uit mijn tweede nest is een reu en net zo, vreet gewoon niet meer dan meneer blieft. Garuda is ook een vreselijke muts met eten, ben benieuwd of dat beter gaat als ze een nest heeft gehad.
Fijner gebouwde honden ogen trouwens ook veel snel magerder dan de wat grovere gebouwde honden omdat ze uberhaupt al minder "gevuld" zijn. Danne, Hayley en Tadeo hebben fijner bone dan bv Smitthy, Cy en Astro of Zen.
3. Veel honden die in Spanje ter herplaatsing komen zijn mager vanwege ondervoeding maar men denkt inmiddels ook dat elke spanjaard zijn hond slecht verzorgt is, zo heb ik bij stichtingen ook honden gezien die werkelijk waar perfecte jachtconditie hebben maar dus ook als ondervoed werden bestempeld. Helaas weet ik ook dat een aantal van die honden, gewoon door mensen worden meegenomen omdat ze denken dat ze ondervoed en dus mishandeld worden ( magere hond + spanje = verwaarlozing , volgens hun ), honden van serieuze jagers die goed voor hun dieren zorgen en blijven zorgen. Maar dat opent weer een andere discussie
Of zoals de podenco van mijn buurvrouw, komt ook van een stichting, krijgt bijna geen beweging en wat ze haar voert weet ik niet maar een gemiddelde labrador past daar ruim in....
4. Solar is pas dikker geworden na haar nest, Cy en Astro eten erg graag en bij hun moet ik oppassen dat ze niet te dik worden. Af en toe zijn ze echt te dik, en dan nog denken mensen dat ze te mager zijn
5. de laatste 2 ribben + heupbeenderen dienen te zien te zijn bij het ras.
6. de jacht in spanje is ook niet meer wat het honderd jaar + terug was, wetgeving, bevolkingsgroei, het feit dat jagen niet meer nodig is om aan eten te komen en een drastisch verminderde konijnenpopulatie hebben er voor gezorgt dat de jacht met de podenco voornamelijk beperkt is tot ...jawel Competitie jacht, georganiseerde wedstrijden. Daar wordt overigens meer voor gefokt dan voor de show, gezien er maar weinig podencos in spanje met stamboom voor handen zijn, en dat terwijl er enorm veel podencos zonder stamboom zijn die deelnemen aan jachtcompetities.
7. een stamboom zegt niets over de aanwezigheid of afwezigheid jachtkwaliteiten, en nee ik selecteer niet op jacht, dat zou ook nergens op slaan als je van punt 6. op de hoogte bent en wetend dat je in een land woont waar je een dergelijke jacht nooit zal mogen uitoefenen, coursing is een leuk alternatief maar echt denigrerend voor een podenco als je denkt dat dat vergelijkbaar is.
8. ik selecteer ook niet bewust op niet jagen uiteraard, al mijn podencos jagen. Mijn slechtste jagers zijn Solar en Abby, Beide komen nota bene voor 50% ( Abby zelfs 75% ) uit spaanse show-en werklijnen. Oh ja zij jagen wel hoor, maar zoals Solar >> die werkt niet als teamspeler, en podencos behoren als team te werken om succesvol te zijn in de jacht
ben ik nog wat vergeten?
:lol:

even ter aanvulling van wat er al gezegd is:
1. Ik zou ook graag een kilootje of 2 meer op Danne en Hayley zien, maar dat zit er gewoon niet in. Dat ligt niet aan Kitty maar aan de bouw en het karakter van de dames Hayley en Danne.
2. Opgroeiende podenco teefjes , maar ook sommige reuen en volwassen honden ( zoals Hayley en Danne ), eten nou eenmaal alleen wat ze nodig hebben om te kunnen functioneren, niets meer en niets minder. Dat is een gegeven en dat leer je door ervaring

Fijner gebouwde honden ogen trouwens ook veel snel magerder dan de wat grovere gebouwde honden omdat ze uberhaupt al minder "gevuld" zijn. Danne, Hayley en Tadeo hebben fijner bone dan bv Smitthy, Cy en Astro of Zen.
3. Veel honden die in Spanje ter herplaatsing komen zijn mager vanwege ondervoeding maar men denkt inmiddels ook dat elke spanjaard zijn hond slecht verzorgt is, zo heb ik bij stichtingen ook honden gezien die werkelijk waar perfecte jachtconditie hebben maar dus ook als ondervoed werden bestempeld. Helaas weet ik ook dat een aantal van die honden, gewoon door mensen worden meegenomen omdat ze denken dat ze ondervoed en dus mishandeld worden ( magere hond + spanje = verwaarlozing , volgens hun ), honden van serieuze jagers die goed voor hun dieren zorgen en blijven zorgen. Maar dat opent weer een andere discussie

Of zoals de podenco van mijn buurvrouw, komt ook van een stichting, krijgt bijna geen beweging en wat ze haar voert weet ik niet maar een gemiddelde labrador past daar ruim in....

4. Solar is pas dikker geworden na haar nest, Cy en Astro eten erg graag en bij hun moet ik oppassen dat ze niet te dik worden. Af en toe zijn ze echt te dik, en dan nog denken mensen dat ze te mager zijn

5. de laatste 2 ribben + heupbeenderen dienen te zien te zijn bij het ras.
6. de jacht in spanje is ook niet meer wat het honderd jaar + terug was, wetgeving, bevolkingsgroei, het feit dat jagen niet meer nodig is om aan eten te komen en een drastisch verminderde konijnenpopulatie hebben er voor gezorgt dat de jacht met de podenco voornamelijk beperkt is tot ...jawel Competitie jacht, georganiseerde wedstrijden. Daar wordt overigens meer voor gefokt dan voor de show, gezien er maar weinig podencos in spanje met stamboom voor handen zijn, en dat terwijl er enorm veel podencos zonder stamboom zijn die deelnemen aan jachtcompetities.
7. een stamboom zegt niets over de aanwezigheid of afwezigheid jachtkwaliteiten, en nee ik selecteer niet op jacht, dat zou ook nergens op slaan als je van punt 6. op de hoogte bent en wetend dat je in een land woont waar je een dergelijke jacht nooit zal mogen uitoefenen, coursing is een leuk alternatief maar echt denigrerend voor een podenco als je denkt dat dat vergelijkbaar is.
8. ik selecteer ook niet bewust op niet jagen uiteraard, al mijn podencos jagen. Mijn slechtste jagers zijn Solar en Abby, Beide komen nota bene voor 50% ( Abby zelfs 75% ) uit spaanse show-en werklijnen. Oh ja zij jagen wel hoor, maar zoals Solar >> die werkt niet als teamspeler, en podencos behoren als team te werken om succesvol te zijn in de jacht
ben ik nog wat vergeten?

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Zo, nog nooit zoveel reacties gehad op een post van mij in het fotohoek!

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk toch? Hahahaha
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
De foto's zijn trouwens prachtig Ellen 

- Kit
- Erelid
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Vind het heerlijke honden om mee te maken, te zien. Vrolijk, lief, rondspringend en noem maar op. Maar qua bouw vind ik ze gewoon afgrijselijk
Beetje hetzelfde (maar dan net andersom) als bijv. Bully Pitbulls 

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
er worden voor , in elk geval, de ibicenco, de andaluz en in Portugal de Portugues zogenaamde "jachtfeesten"georganiseerd.Jion schreef:@ Podenji: Zou je wat meer kunnen vertellen over die competitie jacht/georganiseerde wedstrijden; hoe geven ze dat daar vorm?
Daarbij komen jagers met hun roedels laten zien hoeveel konijnen ze in een x aantal tijd kunnen vangen.
Die "wilde"konijnen worden veelal bij een aantal jagers zelf in de "achtertuin" gefokt en aldaar losgelaten....( dat doen ze hier met fazanten heb ik eens begrepen )
Heel anders dan het jagen van oorsprong het geval was

om mee te mogen doen met deze competitie moeten de honden trouwens geristreerd staan bij de spaanse kennelclub ( zoizo is dat het geval bij de Ibicenco, bij de andere podencos weet ik dat niet zeker ) dus ze moeten of een officiele stamboom hebben of aangekeurt zijn met een zogenaamde bijlage stamboom. ( Na 3 generaties krijgen ze dan een officiele stamboom )
Veel jagers laten hun honden dus wel aankeuren maar doen er daarna helaas niets meer mee, zij laten alleen de honden aankeuren die ze mee laten doen in de jachtcompetitie en zo hou je veelal enkel 1e generatie bijlage stambomen en komen de nakomelingen nooit aan een officiele stamboom.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
smoekie schreef:Vind het heerlijke honden om mee te maken, te zien. Vrolijk, lief, rondspringend en noem maar op. Maar qua bouw vind ik ze gewoon afgrijselijkBeetje hetzelfde (maar dan net andersom) als bijv. Bully Pitbulls
hoe kan je dit nou afgrijselijk vinden?

- Kit
- Erelid
Ze vindt Danne en Hayley afgrijselijk

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
snap ikKit schreef:Ze vindt Danne en Hayley afgrijselijk![]()
![]()

( nee hoor lieve DannePUPPYYYYYY en Hayleypayleymuts )
- Kit
- Erelid
Podenji schreef:snap ikKit schreef:Ze vindt Danne en Hayley afgrijselijk![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
( nee hoor lieve DannePUPPYYYYYY en Hayleypayleymuts )
Ja ik ook, maar jeetje...

- Kit
- Erelid
Jion schreef:Dank je wel!![]()
Dus dan wordt er niet geschoten? En moeten de honden de nijnen dan levend in de hand van de jagers afgeven?Podenji schreef:er worden voor , in elk geval, de ibicenco, de andaluz en in Portugal de Portugues zogenaamde "jachtfeesten"georganiseerd.Jion schreef:@ Podenji: Zou je wat meer kunnen vertellen over die competitie jacht/georganiseerde wedstrijden; hoe geven ze dat daar vorm?
Daarbij komen jagers met hun roedels laten zien hoeveel konijnen ze in een x aantal tijd kunnen vangen.
En werken de podenco's dan samen, en zo ja, hoe doen ze dat dan?
Sorry voor alle vragen, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dat daar gaat.
Hier kun je wel mooi zien hoe ze dit doen en hoe ze samenwerken, alleen geluid uit, want het liedje dat ze eronder gezet hebben slaat nergens op whahahaha
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
hahhaa vraag maar hoor, maar ik antwoord in het kort, ik kan er namelijk wel een boek over schrijven en dat doe ik hier niet op het forumJion schreef:Dank je wel!![]()
Dus dan wordt er niet geschoten? En moeten de honden de nijnen dan levend in de hand van de jagers afgeven?Podenji schreef:er worden voor , in elk geval, de ibicenco, de andaluz en in Portugal de Portugues zogenaamde "jachtfeesten"georganiseerd.Jion schreef:@ Podenji: Zou je wat meer kunnen vertellen over die competitie jacht/georganiseerde wedstrijden; hoe geven ze dat daar vorm?
En werken de podenco's dan samen, en zo ja, hoe doen ze dat dan?
Sorry voor alle vragen, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dat daar gaat.

bijna alle podencorassen jagen zonder dat er geschoten wordt.....dat is altijd zo geweest

De Maneto jaagt bv ook onder het geweer, de jager schiet, de maneto apporteert.
De Campanero of Andalu Grande zijn Ibicencos x Dogos voor de jacht op het zwijn, zij moeten het zwijn stellen zodat de jager het kan schieten.
De pharaohhond wordt voornamelijk tezamen met de fret ingezet om konijnen uit hun holen in te rotsen op malta te jagen, de pharaoh zoekt het konijn, konijn rent altijd terug naar zijn hol, fret gaat erin en jaagt het konijn eruit. De jager pakt het konijn. Een pharaoh is een killer en zal het konijn het liefste zelf opeten.
De ibicenco wordt ook wel getrained om onder het geweer te jagen, maar in principe worden van oudsher groepen Ibicencos ( minimaal 3 . meestal veel meer ) getrained om gezamenlijk het konijn op te sporen , in te sluiten en te vangen, de hond die hem vangt breng hem LEVEND aan de jager. De rest gaat ondertussen op zoek naar het volgende konijn.
Snap je dat een jager er ook niet op zit te wachten als zijn Ibicenco urenlang aan de wandel zijn??? daarom worden ze wel degelijk getrained, evenzo omdat ze het konijn levend moeten apporteren, als ze hem doodbijten of doodschudden kan je hem namelijk niet meer opeten want alle ingewanden zijn dan kapot.
Ibicencos zijn geen weglopers en geen killers, zijn ze dat wel , dan is er iets niet goed gegaan in de training/opvoeding of de hond zelf is gewoon niet geschikt voor zijn oorspronkelijk werk, dat kan natuurlijk ook.
Cy apporteert zelfs egels levend bij me, een paar maanden terug dachten Astro en Cy mij ook blij te maken met een bruine rat

Heel veel mensen hebben zich nooit in de daadwerkelijke geschiedenis van de podencorassen verdiept en zo zijn er heel veel misverstanden helaas.
Helaas worden ook alle podencorassen over 1 kam geschoren , en dat terwijl er behalve uiterlijke verschillen ook daadwerkelijk karakter verschillen zijn.
Laat staan als we het over podencokruisingen gaan hebben, die helaas ook vaak over 1 kam geschoren worden met de podencorassen.
Ze hebben veel overeenkomsten maar zijn ondertussen heel erg verschillend

- Kit
- Erelid
*zucht* Wat kun je dat toch goed uitleggen Siepel

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ook pas 25 jaar ziekelijk met het ras en aanverwanten bezigKit schreef:*zucht* Wat kun je dat toch goed uitleggen Siepel![]()

- Kit
- Erelid
Podenji schreef:Ben ook pas 25 jaar ziekelijk met het ras en aanverwanten bezigKit schreef:*zucht* Wat kun je dat toch goed uitleggen Siepel![]()
![]()
![]()
Goh

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Lor1
hoeveel denk je dat mijn Astro weegt, als je hem zo ziet op deze foto:

hoeveel denk je dat mijn Astro weegt, als je hem zo ziet op deze foto:

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
goed geradenlor1_1984 schreef:geen idee, kilootje of 25-30?
Hij's wel wat chubby voor een (half)windhond.

hij is goed zo op de foto, de achterste 2 ribben kan je zien , hij is nu trouwens weer wat droger zodat je zijn heupbotten ook kan zien. IN de winter krijgen ze minder beweging omdat het zo vroeg donker is, dus worden die van mij inderdaad iets meer chubby want eten willen ze wel

deze foto is namelijk van afgelopen november

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik weet niet hoe het precies zit met de andaluz en levend apporteren moet ik zeggen, ligt zoizo aan de variant van het ras.
Mijn ibicencos eten ook de muizen op die ze vangen hoor
maar muizen zijn dan ook geen konijnen natuurlijk hahahaha
Ibicencos geven luid als ze de prooi in het zicht hebben , tot groot ongenoegen van de spanjaarden die met het ras wilden gaan stropen
Mijn ibicencos eten ook de muizen op die ze vangen hoor

Ibicencos geven luid als ze de prooi in het zicht hebben , tot groot ongenoegen van de spanjaarden die met het ras wilden gaan stropen

- smoekie
- Zeer actief
Podenji schreef:smoekie schreef:Vind het heerlijke honden om mee te maken, te zien. Vrolijk, lief, rondspringend en noem maar op. Maar qua bouw vind ik ze gewoon afgrijselijkBeetje hetzelfde (maar dan net andersom) als bijv. Bully Pitbulls
hoe kan je dit nou afgrijselijk vinden?![]()
Ja sorry

edit:
Kit schreef:Ze vindt Danne en Hayley afgrijselijk![]()
![]()
Solly

Laatst gewijzigd door smoekie op 18 apr 2014 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- smoekie
- Zeer actief
Zie op fb veelvuldig foto's voorbij komen van honden die er uit zien zoals onderstaand:

Persoonlijk vind ik het gewoon helemaal 3x niks. Mag ik vinden toch? Vind het gewoon echt niks. Maar feit is wel dat veul honden er volgens de zieligheidsfactor er zo uitzien
1e foto doet ie helemaal niks! Is in rust. "Gewoon" wat water drinken
Onderstaande foto daarentegen:

Kan aan mij liggen hoor, maar daar zie ik toch "net" ff een iets andere hond waar ik niet direct medelijden mee heb

Persoonlijk vind ik het gewoon helemaal 3x niks. Mag ik vinden toch? Vind het gewoon echt niks. Maar feit is wel dat veul honden er volgens de zieligheidsfactor er zo uitzien

1e foto doet ie helemaal niks! Is in rust. "Gewoon" wat water drinken

Onderstaande foto daarentegen:

Kan aan mij liggen hoor, maar daar zie ik toch "net" ff een iets andere hond waar ik niet direct medelijden mee heb

- Kit
- Erelid
Zelfde honden, paar jaar later, ander licht..

Die middelste niet meegerekend, das een ander merk

Die middelste niet meegerekend, das een ander merk