Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het gedrag van je hond excuseren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Aantal honden: 2

Het gedrag van je hond excuseren

Ongelezen bericht door PaulineP »

Ongetwijfeld kennen jullie dit ook; Je maakt een praatje met iemand met een hond (of loopt gewoon langs) en wordt bijv. enthousiast besnuffeld/besprongen. Vervolgens zegt de eigenaar; "Sorry hoor, hij is nog jong". Of "Sorry, hij is erg enthousiast!".

Wat is jullie "zinnetje" als excuus? Wanneer jullie hond interactie heeft met een ander?

Ik zeg vooral heel veel; "Sorry, ze zijn wat eenkennig." Mensen buigen zich vaak over mijn dames om ze met de beste bedoelingen te aaien, met als resultaat dat mijn hondjes daar negen van de tien keer onwijs van schrikken en wegduiken. Je ziet de beteuterde blik dan in de ogen van mensen, en aan mij leggen ze uit dat ze het goed bedoelden. Tja, IK weet dat. ZIJ niet. Vaak gaan mensen dan hurken, ze proberen te lokken, wat vaak geen effect heeft, dus dan excuseer ik me maar.. Ze zijn eenkennig. Ze zijn wat angstig. Ze houden niet zo van knuffelen.

Ik ben benieuwd welk gedrag jullie vaak (moeten?) verklaren! :)
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Het gedrag van je hond excuseren

Ongelezen bericht door mmartinn »

Ik maak nooit excuses. Waarom zou je dat doen?
In jouw situatie zou ik zeggen, je kunt er beter niet overheen buigen.
Afbeelding
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Als Bo of Navajo tegen mensen opspringt ga ik zijn gedrag niet excuseren. Dan schreeuw ik een dikke foei naar diegene toe die dat doet.
PaulineP
Vaste gebruiker

mmartinn schreef:Ik maak nooit excuses. Waarom zou je dat doen?
In jouw situatie zou ik zeggen, je kunt er beter niet overheen buigen.
Omdat ik het sneu vind dat mensen met de beste bedoelingen even een kriebel willen geven, en ze een blik terug krijgen van mijn honden alsof ze een reïncarnatie van Satan zijn.. :schrik:

Het maakt niet zoveel uit of ze er overheen buigen of dat ze het op een andere manier doen. Er schrikt er altijd eentje.. Mijn witje is half blind en ziet dingen onder haar niet, dus die schrikt ook van een rustige benadering..
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Die van mij is zelden los, mensen uit de buurt denken daardoor dat ie agressief is :F: Superhandig :lol1:
Met honden die ik al wel eens langs heb zien gaan mag hij sinds kort ook even spelen of snuffelen, soms krijgen ze wel eens een pets met een poot of probeert Manu een kop in zijn bek te krijgen :piew: Dan zeg ik er wel eventjes bij: sorry, hij is nog jong en is vrij lomp.
Sommige honden, vooral de kleine, vinden hem niet prettig spelen dus dan zeg ik gewoon tegen eigenaren die willen laten snuffen dat hij wild speelt en die plaat voor zijn kop heeft.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik maak excuus als ik op terras zit en Dinos heeft gedronken en klappert daarna met zijn kop, waarop alles in het rond vliegt. Meestal heb ik een doek bij en ben op tijd om bek af te poetsen.
Dit heeft mij wel eens een paar bakjes friet gekost omdat ik te laat was en het niet zag aankomen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

PaulineP schreef: Ik zeg vooral heel veel; "Sorry, ze zijn wat eenkennig." Mensen buigen zich vaak over mijn dames om ze met de beste bedoelingen te aaien, met als resultaat dat mijn hondjes daar negen van de tien keer onwijs van schrikken en wegduiken. Je ziet de beteuterde blik dan in de ogen van mensen, en aan mij leggen ze uit dat ze het goed bedoelden. Tja, IK weet dat. ZIJ niet.
Waarom grijp je dan niet eerder in?
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Dinos schreef:Ik maak excuus als ik op terras zit en Dinos heeft gedronken en klappert daarna met zijn kop, waarop alles in het rond vliegt. Meestal heb ik een doek bij en ben op tijd om bek af te poetsen.
Dit heeft mij wel eens een paar bakjes friet gekost omdat ik te laat was en het niet zag aankomen.
Haha ja ok, dan zou ik ook excuses maken.
Speciaal sausje :wink: kwijlonaise.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

"ze moet eerst even aan je wennen".
"Als je eenmaal binnen bent dan gaat het wel".
"Het is een erfhond, dus ze is waaks".
"Ik zei toch: NEE!"
dagmar88
Zeer actief

Als ik met Charlie een verkeerde inschatting had gemaakt en ze uit haar plaat ging excuseerde ik me wel en gaf aan dat ik er mee aan het trainen was.
Met Tibbe leidt met mensen praten alleen maar af.

Verder niet echt. Ja, van de week gingen Pjotr en Niko naar een visser toe. Niko onderdanig kwispelend en Pjotr al met z'n lange neus in die man zijn jaszak. Gevalletje "doen ze anders nooit" :80: :schrik: Had ze nog nooit zo brutaal gezien.
Die visser was wel van ze gecharmeerd, heeft staan aaien en ze stiekem allebei een boterham met kaas toegestopt.
Die rotzakken weten ook wel bij wie ze een potje kunnen breken :roll: :tongue:
PaulineP
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
PaulineP schreef: Ik zeg vooral heel veel; "Sorry, ze zijn wat eenkennig." Mensen buigen zich vaak over mijn dames om ze met de beste bedoelingen te aaien, met als resultaat dat mijn hondjes daar negen van de tien keer onwijs van schrikken en wegduiken. Je ziet de beteuterde blik dan in de ogen van mensen, en aan mij leggen ze uit dat ze het goed bedoelden. Tja, IK weet dat. ZIJ niet.
Waarom zou ik dat doen? Mensen mogen het van mij altijd proberen, en mijn hondjes mogen ervoor kiezen niet geaaid te willen worden. Ze worden niet gedwongen en laten ze merken dat ze er geen zin in hebben, prima, dan lopen we verder. Hebben ze er wel zin in, dan zijn ze weer een positieve ervaring rijker.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

PaulineP schreef:
dagmar88 schreef:
Waarom zou ik dat doen? Mensen mogen het van mij altijd proberen, en mijn hondjes mogen ervoor kiezen niet geaaid te willen worden. Ze worden niet gedwongen en laten ze merken dat ze er geen zin in hebben, prima, dan lopen we verder. Hebben ze er wel zin in, dan zijn ze weer een positieve ervaring rijker.
PaulineP schreef: Het maakt niet zoveel uit of ze er overheen buigen of dat ze het op een andere manier doen. Er schrikt er altijd eentje.. Mijn witje is half blind en ziet dingen onder haar niet, dus die schrikt ook van een rustige benadering..
:denken: Is dat een serieuze vraag?
Ik heb er twee die niet bepoteld willen worden door vreemden. Ik ga echt niet wachten tot ze dat zelf aangeven en maak meteen duidelijk dat er van ze afgebleven moet worden.
Niet ingrijpen schaadt het vertrouwen. Voor goede ervaringen zorg ik zelf wel met bekenden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zeg al vooraf dat ze druk en wild is als mensen haar willen aaien :D
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Ze willen mijn hond nooit aaiien. Alleen kinderen en dat vind hij prima, dan is hij heel rustig.
Verder tijdens het lopen heeft hij eigenlijk geen oog voor andere mensen.
Vissers zijn nog wel eens interessant, maar dan wil ik hem daar niet hebben dus ben met boef bezig en niet met de vissers.
Verder ben ik heel duidelijk met vrienden enzo, als ze niet meer willen moeten ze zeggen dat het klaar is en hem wegsturen. Hij luisterd prima.

Tijdens groeps wandelingen zeg ik als hij aan het racen is wel vooraf al dat mensen op moeten letten want hij loopt dan nog wel eens ergens tegenaan.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik hoef het gedrag van mijn hond niet te excuseren omdat ik er voor zorg dat ze dat gedrag niet hoeft te laten zien.
rita houdt niet van vreemden en ik zorg ervoor dat mensen dat respecteren: 'she's not friendly' werkt uitstekend.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb geen excuus. Ik zeg alleen sorry, ik was te laat/zag het niet op tijd.

Komt niet heel vaak voor, maar als het gebeurd is het mijn fout en komt het niet doordat mijn witte een kreng van een regelteef is of mijn reu denkt dat de hele wereld er is om van hem te houden en voedsel te verstrekken :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik merk aan Akira heel goed wanneer ze door iemand geaaid wilt worden, dan gedraagt ze zich alsof de persoon daar voor haar aan de wandel is. Willen mensen het niet houd ik haar kort en komt er ook geen contact. Met loslopen zoekt ze eigenlijk nooit contact met vreemde mensen en willen ze haar tijdens het langslopen toch aaien gaat ze gewoon door waar ze mee bezig is zonder om te kijken. Ik geef daar geen excuus voor want ze vraagt niet om geaaid te worden .
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als ik zie dat iemand Jet wil aanhalen, en ze springen er alle drie tegen op, zeg ik: Sja, als je er één aanhaalt, krijg je ze alle drie :engel: Overigens alleen als ik zie dat iemand dat fysiek kan hebben.

Vaak zeg ik wel sorry als ze springen.
-Jamaar dat is niet erg hoor.
-Jamaar niet iedereen is ervan gediend.

Als ik er een of twee bij me heb, heb ik dat springen net wat meer onder controle.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Euh ja :oeps: Kenzo springt in elke openstaande auto als hij de kans krijgt, Ivy gaat buiten zitten waar ze zitten wil en dat kan rustig (vaak) op de voeten van iemand zijn waar ik even mee sta te praten en echt niet dat ze eraf gaat ook niet als die man/vrouw een stapje naar achteren gaat, dan schuift ze gewoon mee. Kenzo wil in elke tas kijken op straat en als de tas hoger wordt gehouden voor hem dan blijft hij net zolang doorgaan tot hij de inhoud van de tas gezien heeft .
Tja en dan Leo (Cuendo) echt ik heb nog nooit zo'n lekkere lomperik meegemaakt. Loopt tegen palen aan, was laatst ergens en hij was mee en wilde de tuin in en ging bijna door een glazen deur heen. Smijt alles van tafel en vindt alles en iedereen leuk en hij wil graag dat alles en iedereen ook leuk tegen hem doet anders is hij zwaar teleurgesteld (echt een depri kop).
Over Cuendo kan ik echt een boek schrijven en sta dagelijks echt zo :oeps: en dan sorry. Hij is erg groot en vooral heel erg lomp en dat heeft hij zelf nog niet helemaal door :ugh:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

mmartinn schreef:
Dinos schreef:Ik maak excuus als ik op terras zit en Dinos heeft gedronken en klappert daarna met zijn kop, waarop alles in het rond vliegt. Meestal heb ik een doek bij en ben op tijd om bek af te poetsen.
Haha ja ok, dan zou ik ook excuses maken.
Speciaal sausje :wink: kwijlonaise.
Haha blij dat ze niet aan drie gangen diner zaten , dan had ik meer kwijt geweest.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zeg van tevoren dat ze op kan springen. Maar soms ben ik gewoon te laat, erg balen.
Zeg altijd netjes 'sorry' na mijn 'nee' gebulder, al is dan zo'n excuus er achter aan er soms sneller uit dan je zelf denkt. :schrik: 'Ze moet het nog leren.'
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zeg nog al eens sorry als te laat ben om Lyndie tegen te houden. Zij gaat er van uit dat ieder mens speciaal voor haar op de wereld haar wilt aanhalen. :oeps:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik maak geen excuus als mensen mijn hond aaien zonder dat eerst aan me te vragen.
Ik vind dat namelijk totaal geen reden om me te excuseren. :U:

Als ze eerst vragen kan ik zeggen dat Ita niet dol is op geknuffel van anderen.
Ze mogen kijken of Ita wil door hun hand te laten ruiken.
Als Ita dan de kop wegdraait wil ze niet.
Dat zeg ik dan en ik zorg dat mensen dan niet verder gaan met pogingen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

ranetje schreef:Ik maak geen excuus als mensen mijn hond aaien zonder dat eerst aan me te vragen.

Probleem met mijn honden is dat zij geen aanmoediging nodig hebben. Als ik niet oplet zitten ze al smekend om aandacht voor de voeten :F:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieke schreef:
ranetje schreef:Ik maak geen excuus als mensen mijn hond aaien zonder dat eerst aan me te vragen.

Probleem met mijn honden is dat zij geen aanmoediging nodig hebben. Als ik niet oplet zitten ze al smekend om aandacht voor de voeten :F:
Dat is heel wat anders :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Als mensen Boomer willen aaien, draait hij altijd weg om vervolgens of helemaal weg te lopen, of zijn kont naar die mensen toe te draaien.
Excuses maken daarvoor doe ik niet; zij willen hem toch aaien? Wel geef ik aan dat hij het niet prettig vind om op zijn kop geaaid te worden, dat ze hem op zijn rug of flank mogen aaien.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Sorry ze heeft nogal een grote mond.. of sorry ze houden nogal van eten. :mrgreen:
Dat eerste dus voor Jamie en dat tweede voor alle drie tegenwoordig. :cry:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Voor Cody heb ik geen standaardzin. Voor Truus wel, die heeft de onhebbelijke gewoonte om per ongeluk express mensen voor de voeten te lopen op standje slakkengang. Mijn reactie is dan altijd; 'sorry, ze is nogal onnozel' wat op zich ook wel klopt maar soms verdenk ik haar ervan dat ze wel weet wat ze doet. Ze krijgt ook altijd een aai en wat lieve woorden. :boos:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Miranda schreef:Ik heb geen excuus. Ik zeg alleen sorry, ik was te laat/zag het niet op tijd.

e:
Ik ook. Sorry, ik zag het te laat.

Als jonge kinderen willen aaien wijs ik altijd op de poedel en zeg aai hem maar, hij is lekker zacht. Rufus laat zich namelijk rustig aaien en doet voorzichtig met het grut. Floor niet die doet toch weer te lomp in al haar vreugde.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Twee keer heb ik echt uitgebreid excuses moeten maken voor Mila: één keer toen we om een hoek kwamen in het park en precies na die hoek mensen zaten te picknicken. Ik kwam pas net die hoek om toen ik Mila al heel hard langs de picknickende mensen zag rennen, onderwijl een pizzapunt uit een hand grissend.
En zo is ze ook een keer op een moment dat ik nét even een seconde niet keek naar een meneer op een bankje 15 meter verderop gerend om zo zijn broodje kaas voor zijn neus weg te pakken en in één hap door te slikken. :oeps:

Ik waarschuw mensen wel als ze hun reu naar Mila toe laten gaan. Als die wat te druk, te lomp of te opdringerig is naar haar smaak, weet ik dat ze hem al snel weg zal snauwen. En dit doet ze nogal overtuigend :zweep: Dus ik waarschuw daar maar vast even voor, dan kunnen mensen hun reu bij zich roepen, of ze schrikken niet meer zo als het gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”