Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gefrustreerd met eten geven
Moderator: moderatorteam
-
Cassandra
- Actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
gefrustreerd met eten geven
Als ik eten geef is Charlie zo blij dat hij gaat springen en blaffen. Ik laat hem altijd zitten, voor hij zijn eten krijgt. Dit doet hij netjes maar voor twee seconde, dan wil hij blaffend bovenop de voerbak duiken. Ik heb hem met een hand tegen gehouden, netjes laten zitten. Toen hij rustig werd en niet meer piepte heb ik hem losgelaten en toe maar gezegd. Dat klinkt allemaal heel goed maar tussendoor vloog hij mijn arm aan.
Doe ik het toch fout en moet ik vrede hebben met de twee seconde dat hij zit?
Doe ik het toch fout en moet ik vrede hebben met de twee seconde dat hij zit?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
-
Cassandra
- Actief
- Contacteer:
Re: gefrustreerd met eten geven
Uit frustratie. Ik had links de bak vast en met rechts wilde ik hem tegenhouden. Daar hapte hij in. Vandaar dat ik doorzette en hem kostte wat kost eerst rustig wilde hebben.
Heb overigens net de clicker geïntroduceerd. Bevestigen welk gedrag we wel willen zien.
Heb overigens net de clicker geïntroduceerd. Bevestigen welk gedrag we wel willen zien.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou hem eens duidelijk vertellen dat hij wel hier en gunter normaal moet doen. Is hij helemaal belatafeld om je aan te vliegen!
Kan gewoon verbaal hoor, maar als hij weer naar mn arm vloog had hij van mij een klets om zn oren te pakken. Hoe wil je goed gedrag bevestigen met een clicker als hij geen gewenst gedrag vertoont?
Ik lees net dat het een jonge pup is, ik dacht dat hij ouder was, dan zou ik de klets nog even achterwege laten...
Hoeveel voer krijgt hij en hoe vaak? heeft hij niet gewoon gierende honger?
Kan gewoon verbaal hoor, maar als hij weer naar mn arm vloog had hij van mij een klets om zn oren te pakken. Hoe wil je goed gedrag bevestigen met een clicker als hij geen gewenst gedrag vertoont?
Ik lees net dat het een jonge pup is, ik dacht dat hij ouder was, dan zou ik de klets nog even achterwege laten...
Hoeveel voer krijgt hij en hoe vaak? heeft hij niet gewoon gierende honger?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Als ik je onderschrift moet geloven is je hondje net 2 maanden oud
Die moet het allemaal nog leren en weer echt niet dat hij moet zitten en wachten voor z'n eten
Als ik een pup heb verlang ik dat nog niet eens van hem
Pas als ze een maand of 3-4 zijn laat ik ze eens zitten en zet meteen de bak neer met toe maar erachteraan
En dat bouw ik rustig uit
T is nog een pup he , die hoeft nog niet alles te kunnen
Laat hem lekker pup zijn , of leer t heel rustig zonder haast en t perfect te willen aan
Dat komt allemaal wel , hij heeft nog een heel leven voor zich
Die moet het allemaal nog leren en weer echt niet dat hij moet zitten en wachten voor z'n eten
Pas als ze een maand of 3-4 zijn laat ik ze eens zitten en zet meteen de bak neer met toe maar erachteraan
Laat hem lekker pup zijn , of leer t heel rustig zonder haast en t perfect te willen aan
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
Cassandra
- Actief
- Contacteer:
Die twee seconde dat hij zit clicken in de hoop dat hij snapt dat dát is wat hij moet doen. Ik heb hem ook wel laten merken dat hij dat happen niet nog eens moest doen hoor.
'Gelukkig' is het een gevoelig hondje dat wel onder de indruk is van een verbale correctie maar er zit wel een kop op. Blij dat we volgende week starten met cursus dan kunnen we het in goede banen leiden.
'Gelukkig' is het een gevoelig hondje dat wel onder de indruk is van een verbale correctie maar er zit wel een kop op. Blij dat we volgende week starten met cursus dan kunnen we het in goede banen leiden.
-
Cassandra
- Actief
- Contacteer:
Ok** Angela ** schreef:Als ik je onderschrift moet geloven is je hondje net 2 maanden oud
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou een baby van 8 weekjes niet "draaien om de oren" geven, wat snapt hij nou wat goed of fout is?
Wat voor link kan hij leggen tussen zitten voor zijn eten en dan rustig moeten eten? Ik zou er echt even voorzichtig mee zijn voordat je allemaal druk op zo'n kleintje legt.
Ik heb Xavi veel uit de hand laten eten.. weet niet of dat wellicht helpt.
Wat voor link kan hij leggen tussen zitten voor zijn eten en dan rustig moeten eten? Ik zou er echt even voorzichtig mee zijn voordat je allemaal druk op zo'n kleintje legt.
Ik heb Xavi veel uit de hand laten eten.. weet niet of dat wellicht helpt.

-
Cassandra
- Actief
- Contacteer:
Ok duidelijk dankjewel
Ik ben overigens niet voor de fysieke correctie hoor. Ik zal hem lekker pup laten zijn deze begin periode
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik schrok al een beetje, gelukkig maar
Je hoeft niet alles te pikken maar zou em wel gewoon pup laten idd. Hij moet ook nog wennen natuurlijk.
Daarnaast kunnen ze bij correcties ook andere associaties maken.. dat ze een correctie aan voer koppelen bijvoorbeeld. Voordat je pup straks geen eten meer durf te pakken of voernijd ontwikkeld, zou ik de correcties (ook verbaal) maar achterwege laten
Je hoeft niet alles te pikken maar zou em wel gewoon pup laten idd. Hij moet ook nog wennen natuurlijk.
Daarnaast kunnen ze bij correcties ook andere associaties maken.. dat ze een correctie aan voer koppelen bijvoorbeeld. Voordat je pup straks geen eten meer durf te pakken of voernijd ontwikkeld, zou ik de correcties (ook verbaal) maar achterwege laten

-
Cassandra
- Actief
- Contacteer:
Oh nee niet schrikken hoor. De laatste pup die ik had was in 2006 en die hadden veel minder eigen wil, dus ik ben een beetje zoekende. Maar juist omdat het een gevoelig hondje is ben ik niet voor de negatieve correcties. Daarom stel ik juist mijn vraag op Internet 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Mijn vorige hond ging totaal door het lint als ik de bak met voer op de grond wilde zetten.
Voer door de hele keuken heen en zo ...........
Ik heb het een tijdje geprobeerd met haar vastleggen met de lijn tot ze rustig was en dan pas losmaken zodat ze naar de bak kon, maar dat werkte niet zo best.
Toen heb ik haar met de bak in mijn handen een "zit" commando gegeven en met mijn hand een brok uit de bak gepakt en gegeven.
Eigenlijk net zoals je het zitten aanleert met een brokje op de puppycursus.
Eerst heb ik haar terwijl ze bleef zitten en ik voor haar stond met de bak bijna de helft van de inhoud met de hand gegeven - steeds brokje voor brokje met een "braaf" omdat ze bleef zitten - en daarna kon ik de bak met de andere helft van het voer rustig voor haar neerzetten.
Dat aantal brokjes uit de hand heb ik steeds verminderd en ik kon de bak ook steeds verder weg zetten na de eerste brokjes uit de hand.
Tot aan haar dood (bijna 14 jaar later) zette ik de bak neer terwijl ze op afstand zat, nam er zelf een brok uit en beloonde haar voor het blijven zitten.
Daarna kreeg ze dan toestemming om naar de bak te gaan en te gaan eten.
Voer door de hele keuken heen en zo ...........
Ik heb het een tijdje geprobeerd met haar vastleggen met de lijn tot ze rustig was en dan pas losmaken zodat ze naar de bak kon, maar dat werkte niet zo best.
Toen heb ik haar met de bak in mijn handen een "zit" commando gegeven en met mijn hand een brok uit de bak gepakt en gegeven.
Eigenlijk net zoals je het zitten aanleert met een brokje op de puppycursus.
Eerst heb ik haar terwijl ze bleef zitten en ik voor haar stond met de bak bijna de helft van de inhoud met de hand gegeven - steeds brokje voor brokje met een "braaf" omdat ze bleef zitten - en daarna kon ik de bak met de andere helft van het voer rustig voor haar neerzetten.
Dat aantal brokjes uit de hand heb ik steeds verminderd en ik kon de bak ook steeds verder weg zetten na de eerste brokjes uit de hand.
Tot aan haar dood (bijna 14 jaar later) zette ik de bak neer terwijl ze op afstand zat, nam er zelf een brok uit en beloonde haar voor het blijven zitten.
Daarna kreeg ze dan toestemming om naar de bak te gaan en te gaan eten.
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
ik zou zelf beginnen met dat hij stil moet zijn. nog niet zo zeer netjes zitten en wachten, maar dat hij niet mag piepen/blaffen(persoonlijk heb ik daar een bloed hekel aan namelijk). de rust en het zitten komt later wel.
de grootste beloning heb jij in je hand dus als je het geven goed timed heeft hij dat zo door.
de grootste beloning heb jij in je hand dus als je het geven goed timed heeft hij dat zo door.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- ranetje
- Zeer actief
Zou misschien kunnen.wiebel schreef:ik zou zelf beginnen met dat hij stil moet zijn. nog niet zo zeer netjes zitten en wachten, maar dat hij niet mag piepen/blaffen(persoonlijk heb ik daar een bloed hekel aan namelijk). de rust en het zitten komt later wel.
Dat is afhankelijk van de situatie
Een hond die door het lint gaat heeft een rustpositie nodig anders blijft hij springen/dribbelen/enz.
Dat zitten is met een constante aanvoer van brokjes vaak beter te doen dan alleen rust vragen..
-
Pauline84
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spaans bastaardje
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Een hond die zo gek is op eten, ook een pup, kun je het heel gemakkelijk aanleren, dat rustig zitten. Je laat de pup zitten, en beweegt dan met de voerbak naar beneden. Beweegt de pup, gaat de voerbak weer omhoog. Laten zitten en herhalen. Net zo lang tot de pup rustig blijft zitten.
Niet tegenhouden met je arm. Je wil dat die zit uit de pup zélf komt.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen
Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn
Ik heb het met pup Skadi vanaf het begin zo aangepakt, omdat het erg nodig was om bij haar de impulscontrole en zelfbeheersing te trainen.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen
Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn
Ik heb het met pup Skadi vanaf het begin zo aangepakt, omdat het erg nodig was om bij haar de impulscontrole en zelfbeheersing te trainen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ongeveer zo heb ik het met Kiki ook gedaan, en die was en is gek op al het eetbare.Miranda schreef:Een hond die zo gek is op eten, ook een pup, kun je het heel gemakkelijk aanleren, dat rustig zitten. Je laat de pup zitten, en beweegt dan met de voerbak naar beneden. Beweegt de pup, gaat de voerbak weer omhoog. Laten zitten en herhalen. Net zo lang tot de pup rustig blijft zitten.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen![]()
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn![]()
Ze moet nog steeds even zitten voordat ze mag gaan eten en dat had ze héél snel door.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Pauline84 schreef:Wat doet hij als je tussentijds z'n bak even weghaalt?
Waarom zou je dat doen?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Miranda
- Erelid
Om baknijd aan te leren?marian* schreef:Pauline84 schreef:Wat doet hij als je tussentijds z'n bak even weghaalt?
Waarom zou je dat doen?
And few will ever climb
-
Pauline84
- Vaste gebruiker
Om te checken of hij bezitterig is en te oefenen dat hij rustig moet blijven. Ik heb mijn vorige hond n het begin niet goed aangeleerd dat ik zijn bak kon weghalen en terugzetten (om te laten weten wie er de baas is) en die heeft altijd problemen gehouden. Bij m'n huidige hond wel, en die is altijd rustig met eten, kan voer en speeltjes afpakken zonder gedoemarian* schreef:Pauline84 schreef:Wat doet hij als je tussentijds z'n bak even weghaalt?
Waarom zou je dat doen?
-
Pauline84
- Vaste gebruiker
Om baknijd aan te leren?
[/quote]
precies het tegenovergestelde
precies het tegenovergestelde
- ranetje
- Zeer actief
Dan kan je die truuk (bak weg halen) dus beter latenPauline84 schreef:precies het tegenovergesteldeOm baknijd aan te leren?
Het is n.l. de beste manier om baknijd aan te leren.
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
- Aantal honden: 3
precies het tegenovergestelde[/quote]Pauline84 schreef:Om baknijd aan te leren?
ik denk dat je juist baknijd stimuleert met deze akte. Of dat weet ik wel zeker
Laatst gewijzigd door Jeannet op 21 apr 2014 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miranda
- Erelid
Nou, bij een fel opdondertje (en zo te lezen is puppewup dat) kan dat wel eens volkomen averechts uitpakken.precies het tegenovergesteldePauline84 schreef:Om baknijd aan te leren?
Als er niks aan de hand is, geen verstarren of gegrauw bij het eten, kun je een attentiesignaal geven tijdens het eten ("kijk eens") en dan iets extra lekkers erbij gooien. Zo leert een pup dat de baas bij de voerbak goed nieuws is
Edit, aanvulling: Overigens kwam Skadi als pup bij me met ernstige baknijd. Grauwen als een tijger, dat bolletje wol
En als je dat geduldig doet, leer je de hond dat iets afpakken (als het echt moet) gewoon normaal is.
Laatst gewijzigd door Miranda op 21 apr 2014 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Zo heb ik het met ZaZa ook gedaan en die was al een jaar oud toen ze bij ons kwam. Soms deed ze echt heel druk, dan zette ik de bak gewoon weer op het aanrecht en wachtte tot ze weer normaal kon doen. Ik denk een week, toen snapte ze wat de bedoeling was.Miranda schreef:Een hond die zo gek is op eten, ook een pup, kun je het heel gemakkelijk aanleren, dat rustig zitten. Je laat de pup zitten, en beweegt dan met de voerbak naar beneden. Beweegt de pup, gaat de voerbak weer omhoog. Laten zitten en herhalen. Net zo lang tot de pup rustig blijft zitten.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen![]()
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn![]()
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Bij jou gaat de bak tussentijds ook weg , omhoog.Miranda schreef:Om baknijd aan te leren?marian* schreef:Pauline84 schreef:Wat doet hij als je tussentijds z'n bak even weghaalt?
Waarom zou je dat doen?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Miranda
- Erelid
Nee. Dan heeft de hond het eten nog niet gekregen, dat is iets heel andersbouvierpoedel schreef:Bij jou gaat de bak tussentijds ook weg , omhoog.
And few will ever climb
-
Pauline84
- Vaste gebruiker
Hmm mij is altijd geleerd dat het juist belangrijk is, en bij mijn hondje heeft het geholpen. Maar blijkbaar werkt dat dus niet altijd!ranetje schreef:Dan kan je die truuk (bak weg halen) dus beter latenPauline84 schreef:precies het tegenovergesteldeOm baknijd aan te leren?![]()
Het is n.l. de beste manier om baknijd aan te leren.
- Miranda
- Erelid
Nee, meestal niet zelfs.Pauline84 schreef:Hmm mij is altijd geleerd dat het juist belangrijk is, en bij mijn hondje heeft het geholpen. Maar blijkbaar werkt dat dus niet altijd!
Ik ben het er mee eens dat het belangrijk is dat je (in geval van nood) iets van je hond moet kunnen afpakken. Maar de beste manier om dat aan te leren is je hond leren dat je volkomen te vertrouwen bent met eten. In de hondenwereld geldt 'eens gegeven blijft gegeven', en zelfs ranglageren mogen hun voedsel verdedigen tegenover ranghogeren.
Met dat gegeven in je achterhoofd is het niet zo'n strak plan om eten te geven en vervolgens weer af te pakken
And few will ever climb
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik snap al dat gedoe met eten geven als je een pup nog maar nauwelijks hebt niet zo.
hoe kun je nou van dat hondje zoveel zelfbeheersing verwachten dat ie 5 minuten naar zijn bak gaat zitten kijken voordat ie eindelijk mag eten.
laat hem toch gewoon zijn eten eten en als je hem langer hebt en hij beter weet wat de bedoeling van zitten en de rest is kun je hem nog prima aanleren om te wachten voordat ie mag eten.
al die nadruk op dat eten, in mijn idee werkt dat alleen maar averecht.
hoe kun je nou van dat hondje zoveel zelfbeheersing verwachten dat ie 5 minuten naar zijn bak gaat zitten kijken voordat ie eindelijk mag eten.
laat hem toch gewoon zijn eten eten en als je hem langer hebt en hij beter weet wat de bedoeling van zitten en de rest is kun je hem nog prima aanleren om te wachten voordat ie mag eten.
al die nadruk op dat eten, in mijn idee werkt dat alleen maar averecht.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love