Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
renee-uk schreef:ik snap al dat gedoe met eten geven als je een pup nog maar nauwelijks hebt niet zo.
hoe kun je nou van dat hondje zoveel zelfbeheersing verwachten dat ie 5 minuten naar zijn bak gaat zitten kijken voordat ie eindelijk mag eten.
Dat verwacht ik van een pup ook helemaal niet, hoe kom je daar nou toch bij?
Ik schreef:Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
And few will ever climb the great world-tree from which we've grown But those who seek will find the rhythm that vibrates high and far
Pauline84 schreef:Hmm mij is altijd geleerd dat het juist belangrijk is, en bij mijn hondje heeft het geholpen. Maar blijkbaar werkt dat dus niet altijd!
Nee, meestal niet zelfs.
Ik ben het er mee eens dat het belangrijk is dat je (in geval van nood) iets van je hond moet kunnen afpakken. Maar de beste manier om dat aan te leren is je hond leren dat je volkomen te vertrouwen bent met eten. In de hondenwereld geldt 'eens gegeven blijft gegeven', en zelfs ranglageren mogen hun voedsel verdedigen tegenover ranghogeren.
Met dat gegeven in je achterhoofd is het niet zo'n strak plan om eten te geven en vervolgens weer af te pakken
eens
doe er maar gewoon wat eten bij in plaats van het af te pakken, dat geeft vertrouwen, eten afpakken juist niet
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk schreef:ik snap al dat gedoe met eten geven als je een pup nog maar nauwelijks hebt niet zo.
hoe kun je nou van dat hondje zoveel zelfbeheersing verwachten dat ie 5 minuten naar zijn bak gaat zitten kijken voordat ie eindelijk mag eten.
Dat verwacht ik van een pup ook helemaal niet, hoe kom je daar nou toch bij?
Ik schreef:Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
ik noem jou toch niet?
lees de openingspost nog even dan zie je waar ik op reageer.
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda schreef:In de hondenwereld geldt 'eens gegeven blijft gegeven', en zelfs ranglageren mogen hun voedsel verdedigen tegenover ranghogeren.
Met dat gegeven in je achterhoofd is het niet zo'n strak plan om eten te geven en vervolgens weer af te pakken
Haha ik denk dan dat mijn hondje gewoon een enorm suf doetje is dat alles best vindt
Renee-uk je bent wel van het snelle en felle reageren of niet? Ik stel een vraag, of ik iets fout doe. Krijg daar een reactie op dat ik inderdaad te snel en veel dingen verwacht. Prima dan zeg ik, ik laat het voor nu zitten, geef hem gewoon zijn eten. Hij heeft net dus inderdaad gelijk zijn eten gehad. Bovendien had Ik het niet over 5 minuten zitten wachten, ik had het over niet blaffen en er boven op duiken.
renee-uk schreef:lees de openingspost nog even dan zie je waar ik op reageer.
Ah, ja.
Ik zou méér dan tevreden zijn met twee hele seconden bij zo'n kleine frummel!
Dat is echt uitermate knap, hoor op die leeftijd.
Ben ik ook absoluut! Had Ik daarna ook gezegd een pup hebben is weer zo nieuw voor me, dat ik er al aan twijfelde of ik het goed deed vandaar mijn vraag op het forum. Niets mis mee als ik t fout doe dan weet ik dat ook weer als ik het maar niet fout blijf doen denk Ik zo..
Cassandra schreef:Renee-uk je bent wel van het snelle en felle reageren of niet? Ik stel een vraag, of ik iets fout doe. Krijg daar een reactie op dat ik inderdaad te snel en veel dingen verwacht. Prima dan zeg ik, ik laat het voor nu zitten, geef hem gewoon zijn eten. Hij heeft net dus inderdaad gelijk zijn eten gehad. Bovendien had Ik het niet over 5 minuten zitten wachten, ik had het over niet blaffen en er boven op duiken.
en wat als ie dan wel blaft en er bovenop duikt, ook dat kun je later nog afleren
en ja ik ben vrij fel omdat ik vind dat kleine pupjes veel te veel in een keurslijf gedwongen worden en er veel te veel van ze verwacht wordt.
maar ik vind het wel fijn dat je de suggesties oppikt en daar wat mee doet
Cassandra schreef:Renee-uk je bent wel van het snelle en felle reageren of niet? Ik stel een vraag, of ik iets fout doe. Krijg daar een reactie op dat ik inderdaad te snel en veel dingen verwacht. Prima dan zeg ik, ik laat het voor nu zitten, geef hem gewoon zijn eten. Hij heeft net dus inderdaad gelijk zijn eten gehad. Bovendien had Ik het niet over 5 minuten zitten wachten, ik had het over niet blaffen en er boven op duiken.
en wat als ie dan wel blaft en er bovenop duikt, ook dat kun je later nog afleren
en ja ik ben vrij fel omdat ik vind dat kleine pupjes veel te veel in een keurslijf gedwongen worden en er veel te veel van ze verwacht wordt.
Dat snap ik en dat waardeer ik
Maar ik had ruim daarvoor al gezegd dat ik dat anders zou doen vandaar
Ik kan me namelijk alleszins voorstellen dat ik hem enkel maar meer frustreer Door dingen te vragen die hij niet snapt met alle gevolgen van dien. Ik heb afgesproken met mijn vriend dat we de puppy cursus afwachten, het enige wat we nu structureel aan gaan leren is afleiden en route veranderen tijdens het trekken met uitlaten, voor de rest mag hij lekker puppy zijn. Maandag is onze eerste cursus
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar na aanleiding van je openingspost wil ik toch reageren.
Ik denk dat het toch belangrijk is om hiermee te oefenen ook al is het nog maar een pup en hoeft het echt niet direct goed te gaan.
Als hij zo onbereikbaar is als hij honger heeft, kun je ermee oefenen als hij zijn eten al heeft gehad. Je maakt dus een nieuwe bak eten klaar en je gaat er boven staan/hurken en blokkeert hem iedere keer als hij de bak aan wil vallen. Misschien moet je hem 100x terug zetten, maar er zal een moment zijn dat hij afstand neemt. Op dat moment clicker je en geef je hem wat.
Ik denk dat het kwartje binnen notime valt, maar dat het wel handig is om te oefenen ná hij zn eten heeft gehad, zodat je zeker weet dat hij niet veel honger heeft.
Ashley(Border Collie), Scott(Border Collie x Schotse Herder) en Jessie(x Heidewachtel)
Onze Dinthe is nu bijna zes maanden en pingpongt nog steeds het hele huis door. Ze doet maar, het enige dat niet mag is de bak uit mijn handen springen.
Ik herhaal "rustig" en tegenwoordig zit ze een seconde voor ik de bak neerzet (en zij er dus in duikt).
De rest wacht braaf maar hoeft ook niet te wachten voor ze mogen beginnen hoor, die mogen ook meteen aanvallen.
Ik gééf het toch?
Ik persoonlijk vind laten wachten echt flauwekul en heb dat altijd geweigerd. En niet één heeft er baknijd. Hooguit naar de anderen, maar niet naar mij.
Blaffen wil ik ook niet, dus in dat geval wacht ik tot ze stil is, en dat had ze in twee dagen door.
Miranda schreef:Een hond die zo gek is op eten, ook een pup, kun je het heel gemakkelijk aanleren, dat rustig zitten. Je laat de pup zitten, en beweegt dan met de voerbak naar beneden. Beweegt de pup, gaat de voerbak weer omhoog. Laten zitten en herhalen. Net zo lang tot de pup rustig blijft zitten.
Niet tegenhouden met je arm. Je wil dat die zit uit de pup zélf komt.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen
Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn
Ik heb het met pup Skadi vanaf het begin zo aangepakt, omdat het erg nodig was om bij haar de impulscontrole en zelfbeheersing te trainen.
Zo heb ik het mijn honden ook aangeleerd, gaat idd heel snel
Miranda schreef:Een hond die zo gek is op eten, ook een pup, kun je het heel gemakkelijk aanleren, dat rustig zitten. Je laat de pup zitten, en beweegt dan met de voerbak naar beneden. Beweegt de pup, gaat de voerbak weer omhoog. Laten zitten en herhalen. Net zo lang tot de pup rustig blijft zitten.
Niet tegenhouden met je arm. Je wil dat die zit uit de pup zélf komt.
En geloof me maar, dat kwartje gaat héél snel vallen
Daarna kun je toestemming geven met een 'toe maar'. Dat kun je later uitbouwen, maar in het begin moet die 'toe maar' snel gegeven worden. Dan mag de pup er op aanvallen.
Deze methode werkt overigens ook heel snel bij herplaatsers die uitgemergeld én niet bijster snugger zijn
Ik heb het met pup Skadi vanaf het begin zo aangepakt, omdat het erg nodig was om bij haar de impulscontrole en zelfbeheersing te trainen.
Zo heb ik het mijn honden ook aangeleerd, gaat idd heel snel
Dat snap ik en dat waardeer ik
Maar ik had ruim daarvoor al gezegd dat ik dat anders zou doen vandaar
Ik kan me namelijk alleszins voorstellen dat ik hem enkel maar meer frustreer Door dingen te vragen die hij niet snapt met alle gevolgen van dien. Ik heb afgesproken met mijn vriend dat we de puppy cursus afwachten, het enige wat we nu structureel aan gaan leren is afleiden en route veranderen tijdens het trekken met uitlaten, voor de rest mag hij lekker puppy zijn. Maandag is onze eerste cursus
dat klinkt prima in mijn oren, succes hoor
Marjoleine schreef:Ze doet maar, het enige dat niet mag is de bak uit mijn handen springen.
Het gaat er niet om wat allemaal mag en niet, en wat Dinthe doet, maar de crux ligt in dit zinnetje. De hond doet dingen die niet mag. Flippen, blaffen, bijten om eten. Ze vraagt hoe ze dit kan afleren. Niet hoe onze huisregels zijn.
Ik verdeel hier ook gewoon de bakken en laat het daarbij. Maar ja, hier bezigen ze ook geen onhebbelijke toestanden wanneer het etenstijd is. Ik vind een beetje gepaste afstand zolang je de bak nog in je handen hebt wel beleefd. En die beleefdheid hebben niet alle honden van nature en moet worden aangeleerd.
Ashley(Border Collie), Scott(Border Collie x Schotse Herder) en Jessie(x Heidewachtel)
Marjoleine schreef:Ze doet maar, het enige dat niet mag is de bak uit mijn handen springen.
Het gaat er niet om wat allemaal mag en niet, en wat Dinthe doet, maar de crux ligt in dit zinnetje. De hond doet dingen die niet mag. Flippen, blaffen, bijten om eten. Ze vraagt hoe ze dit kan afleren. Niet hoe onze huisregels zijn.
Ik verdeel hier ook gewoon de bakken en laat het daarbij. Maar ja, hier bezigen ze ook geen onhebbelijke toestanden wanneer het etenstijd is. Ik vind een beetje gepaste afstand zolang je de bak nog in je handen hebt wel beleefd. En die beleefdheid hebben niet alle honden van nature en moet worden aangeleerd.
Het beste antwoord is door te zorgen dat je het de pup niet aanleert
Dus stoppen met "gevechten" met de pup over een bak voer.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cassandra schreef:Hij gaat inmiddels zelf zitten
Nog wel blaffen in de keuken als het te lang duurt maar dat negeren we maar
Schiet dan ook op
Ik vind het al reuze knap voor zo'n kleintje! Hier duurde het echt veel langer, voordat hij rustig kon wachten. Als hij niet sprong, zette hij de sirene wel aan. Uiteindelijk is dat allebei overgegaan, hoewel er soms nog wel een joel uitkomt als hij ziet dat we de bakken pakken. Maar dat is 1 keer en niet eens elke keer, dus dat mag. Hij rent tegenwoordig voor ons uit, gaat keurig in zijn kennel liggen terwijl wij het eten klaar maken en wacht netjes op het commando voordat hij gaat eten.
Cassandra schreef:Hij gaat inmiddels zelf zitten
Nog wel blaffen in de keuken als het te lang duurt maar dat negeren we maar
Knap
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pauline84 schreef:Wat doet hij als je tussentijds z'n bak even weghaalt?
Waarom zou je dat doen?
Om te checken of hij bezitterig is en te oefenen dat hij rustig moet blijven. Ik heb mijn vorige hond n het begin niet goed aangeleerd dat ik zijn bak kon weghalen en terugzetten (om te laten weten wie er de baas is) en die heeft altijd problemen gehouden. Bij m'n huidige hond wel, en die is altijd rustig met eten, kan voer en speeltjes afpakken zonder gedoe
Als je zo nodig een bak wil weg kunnen halen zou ik niet al het voer er tegelijk in doen en als het voer op is de bak weghalen er iets nieuws in doen en weer neerzetten als de hond rustig zit. Op die manier leren ze dat bak weghalen beloond wordt met wat extra voer.
Verder qua aanleren zoals Miranda beschrijft.
laat hem toch gewoon zijn eten eten en als je hem langer hebt en hij beter weet wat de bedoeling van zitten en de rest is kun je hem nog prima aanleren om te wachten voordat ie mag eten.
al die nadruk op dat eten, in mijn idee werkt dat alleen maar averecht.
Ik denk dat je in het begin z.s.m. moet roepen "toe maar!" of "voor Charlie!"
Voorkomen dat puppemans de fout in gaat. En als je merkt dat ie wat meer geduld krijgt kan je kijken of het uitgesteld kan worden. Hier doen we dat eigenlijk alleen als we bijna omver liggen omdat Finn te enthousiast is met eten. Dat is niet zo heel vaak aangezien het niet de makkelijkste eter is. Hij wil het liefst rustig kunnen eten en wacht met eten tot wij hem alleen met zijn voerbak hebben gelaten.
laat hem toch gewoon zijn eten eten en als je hem langer hebt en hij beter weet wat de bedoeling van zitten en de rest is kun je hem nog prima aanleren om te wachten voordat ie mag eten.
al die nadruk op dat eten, in mijn idee werkt dat alleen maar averecht.
Ik denk dat je in het begin z.s.m. moet roepen "toe maar!" of "voor Charlie!"
Voorkomen dat puppemans de fout in gaat. En als je merkt dat ie wat meer geduld krijgt kan je kijken of het uitgesteld kan worden. Hier doen we dat eigenlijk alleen als we bijna omver liggen omdat Finn te enthousiast is met eten. Dat is niet zo heel vaak aangezien het niet de makkelijkste eter is. Hij wil het liefst rustig kunnen eten en wacht met eten tot wij hem alleen met zijn voerbak hebben gelaten.
ik roep helemaal niks als ik een pupke heb, ik zet de bak neer en hij mag aanvallen.
als pupje er wat langer is en ik hem al een en ander bijgebracht heb, gaan we het zitten voordat ie eten krijgt invoeren en omdat de zit dan al bekend is gaat dat een stuk makkelijker dan wanneer alles nog zo nieuw is omdat hondje er net een week of wat is.
ik doe niet graag moeilijk als het ook makkelijk kan en al zeker niet als er eten mee gemoeid is.