Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Anti-trek tips voor iemand met weinig kracht?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Anti-trek tips voor iemand met weinig kracht?
En wat Biet zegt. Honden moeten regelmatig goed de benen kunnen strekken, en daar is een staande hond zéker geen uitzondering op. Integendeel, die kunnen erg gefrustreerd raken als ze niet dagelijks een halfuurtje kunnen rennen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Kun je in deze opvoedfase niet gewoon je schoonmoeder overslaan?
Totdat die zo opgevoed is zoals jij het wil.( de hond dan he)
Je hoeft toch niet voor 1 persoon antitrekdingen aan te schaffen!
Kijk als jij nu alleen was en je was niet zo sterk, ok dan begrijp ik het.
Totdat die zo opgevoed is zoals jij het wil.( de hond dan he)
Je hoeft toch niet voor 1 persoon antitrekdingen aan te schaffen!
Kijk als jij nu alleen was en je was niet zo sterk, ok dan begrijp ik het.

- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Ja dat vind ik ook een hele goede. Dan leer je niet het trekken af, maar dan leer je de positie naast of achter de baas lopen aan.h a n s schreef:Misschien denk ik te simpel, maar als je zorgt dat de hond achter je blijft dan ben je al een heleboel getrek kwijt. Als de hond dan ook nog het besef krijgt dat er aléén wordt gelopen als hij achter je is ben je voor 95 % klaar.
Het vereist wel bakken geduld want de eerste paar wandelingen kom je helemaal nergens. De hond moet echt beseffen dat er pas gelopen wordt als de hond in de positie naast of achter je loopt.
Haalt hij je in? Omkeren, terug lopen. Dus niet pas als de lijn op spanning komt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Ja, het punt van Hans is zeker een goede, zo had ik het nog niet bekeken. Op de hondenclub moet hij ook volgen, dat wordt hopelijk sneller een succes als ik die methode toepas!
Wat betreft de adviezen over het lopen: hij krijgt zeker weten elke dag voldoende beweging. Balletje, dummy, we lopen sowieso ruim een half uur 2/3 keer per dag in het park en dan 's ochtends vroeg en 's avonds laat plasrondjes dus dan wat minder lang.
Het probleem ligt juist op het moment dat we dus NAAR dat park/bos/veld/vul maar in gaan lopen, dat hij zo erg trekt. Hij wil gewoon NU in het park zijn. Ik kan 'm op dat stuk helaas niet altijd los laten lopen omdat het in een straat is met allerlei verkeer (wel een brede stoep), dus het is iets waar zowel Teun als de uitlater in kwestie even doorheen moet
Hij mag in het park ook eigenlijk altijd los, dus de tegenstelling is misschien wel erg lastig voor hem?
Ik heb Teun wel eens losgelaten langs die straat als het rustig was in het weekend. Hij rent dan ook niet keihard naar het park toe, loopt wel voor me uit maar blijft zeker in de buurt. Maar goed, hij moet nu eenmaal af en toe aangelijnd zijn en dat kan maar beter een zo prettig mogelijke ervaring zijn voor iedereen.
@Jaap, dat verkenner-ding is misschien ook wel aan de hand bij Teun. Hij loopt eigenlijk standaard een paar meter voor me uit als hij los is, en kijkt altijd even naar me om of ik nog wel kom, of hij ziet iets aan de overkant en kijkt even om te zien of hij daarheen mag
@Dee, ik ben ook gevoelig voor de omgeving. Als we stilstaan en hij wil door, gaat hij blaffen. Dan ga ik naar de boomtoppen staan kijken tot hij klaar is, maar tegen die tijd zijn er al drie voordeuren opengegaan
Wat betreft de adviezen over het lopen: hij krijgt zeker weten elke dag voldoende beweging. Balletje, dummy, we lopen sowieso ruim een half uur 2/3 keer per dag in het park en dan 's ochtends vroeg en 's avonds laat plasrondjes dus dan wat minder lang.
Het probleem ligt juist op het moment dat we dus NAAR dat park/bos/veld/vul maar in gaan lopen, dat hij zo erg trekt. Hij wil gewoon NU in het park zijn. Ik kan 'm op dat stuk helaas niet altijd los laten lopen omdat het in een straat is met allerlei verkeer (wel een brede stoep), dus het is iets waar zowel Teun als de uitlater in kwestie even doorheen moet
Hij mag in het park ook eigenlijk altijd los, dus de tegenstelling is misschien wel erg lastig voor hem?
Ik heb Teun wel eens losgelaten langs die straat als het rustig was in het weekend. Hij rent dan ook niet keihard naar het park toe, loopt wel voor me uit maar blijft zeker in de buurt. Maar goed, hij moet nu eenmaal af en toe aangelijnd zijn en dat kan maar beter een zo prettig mogelijke ervaring zijn voor iedereen.
@Jaap, dat verkenner-ding is misschien ook wel aan de hand bij Teun. Hij loopt eigenlijk standaard een paar meter voor me uit als hij los is, en kijkt altijd even naar me om of ik nog wel kom, of hij ziet iets aan de overkant en kijkt even om te zien of hij daarheen mag
@Dee, ik ben ook gevoelig voor de omgeving. Als we stilstaan en hij wil door, gaat hij blaffen. Dan ga ik naar de boomtoppen staan kijken tot hij klaar is, maar tegen die tijd zijn er al drie voordeuren opengegaan
Groetjes van Eelke en Teun
- Sanchis
- Zeer actief
Zoveel lichaamsbeweging vindt ik dat eigenlijk niet, voor een jonge weimaraner.Eelke schreef: Wat betreft de adviezen over het lopen: hij krijgt zeker weten elke dag voldoende beweging. Balletje, dummy, we lopen sowieso ruim een half uur 2/3 keer per dag in het park en dan 's ochtends vroeg en 's avonds laat plasrondjes dus dan wat minder lang.
Al helemaal als je steeds in het zelfde parkje wandelt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Eelke
- Actief
Hij is 10 maanden en als je naar de 5-minuten regel kijkt zitten we daar prima op met ruim een half uur per keer (met 'ruim' bedoel ik ook niet 33 minuten ofzo hoor). Die regel hanteren we niet onwrikbaar, hij loopt gerust eens langer en het is ook niet zo dat ik met mijn horloge in mijn hand door het park loop
Laatst hebben we een paar uur flink gewandeld. Toen had hij wel wat spierpijn en was de daaropvolgende wandeling een paar uurtjes later lekker rustig zonder getrek.
In het park doen we zoekspelletjes met de dummy en gooien we met de bal/werpstok en soms speelt hij met andere honden. Het is dus niet elke keer een standaard rondje (gelukkig is het Vondelpark groot genoeg om vaak af te wisselen).
Strand doen we ook graag, daar let ik wel wat meer op de tijd ivm het mulle zand soms.
Als we met hem gewandeld hebben, slaapt hij daarna een uur of 2 en hij breekt ook niet de tent af. Daaruit maak ik op dat hij prima is afgemat en voldoende beweging krijgt. We zijn sinds kort ook begonnen met fietsen, erg leuk
Edit: zoals ik het zie, heeft hij gewoon altijd zin om naar buiten te gaan want buiten is vrienden maken, balletje gooien en samen dingen doen voor koekjes
En hoewel ik die zin heel erg leuk vind en waardeer, blijft het wel de bedoeling dat hij als een welgemanierde hond aan de lijn kan lopen. Ook als we naar het park/strand/bos toe gaan en niet alleen als we er vandaan komen. Aan de fiets trekt hij ook wel, tot we een hoek omslaan die hij niet kent. Dan blijft hij wel netjes naast me. Gezien het feit dat de weg naar het park 1 straat rechtdoor is, weet hij ook waar we heen gaan.
In het park doen we zoekspelletjes met de dummy en gooien we met de bal/werpstok en soms speelt hij met andere honden. Het is dus niet elke keer een standaard rondje (gelukkig is het Vondelpark groot genoeg om vaak af te wisselen).
Strand doen we ook graag, daar let ik wel wat meer op de tijd ivm het mulle zand soms.
Als we met hem gewandeld hebben, slaapt hij daarna een uur of 2 en hij breekt ook niet de tent af. Daaruit maak ik op dat hij prima is afgemat en voldoende beweging krijgt. We zijn sinds kort ook begonnen met fietsen, erg leuk
Edit: zoals ik het zie, heeft hij gewoon altijd zin om naar buiten te gaan want buiten is vrienden maken, balletje gooien en samen dingen doen voor koekjes
Laatst gewijzigd door Eelke op 21 apr 2014 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sanchis
- Zeer actief
Tja ik vind t weinig. Een die hele 5min regel vind ik ook waanzin.
Met 6 maanden begin ik al met fietsen en lange wandelingen. Dagelijks zeker 1 wandeling van minimaal een uur en vaak langer. Het liefst in de ochtend want dan zijn ze de rest van de dag meer voldaan.
Een weimaraner is een hond die graag beweegt en als hij veel in het zelfde parkwandelt en maar een half uurtje, dan is hij gewoon nog niet uit getetterd.
Ieder op zijn eigen manier hoor, maar ik denk dat je probleem een stuk makkelijker aan te pakken is wanneer je ervoor zorgt dat hij niet met opgekropte energie zit.
Met 6 maanden begin ik al met fietsen en lange wandelingen. Dagelijks zeker 1 wandeling van minimaal een uur en vaak langer. Het liefst in de ochtend want dan zijn ze de rest van de dag meer voldaan.
Een weimaraner is een hond die graag beweegt en als hij veel in het zelfde parkwandelt en maar een half uurtje, dan is hij gewoon nog niet uit getetterd.
Ieder op zijn eigen manier hoor, maar ik denk dat je probleem een stuk makkelijker aan te pakken is wanneer je ervoor zorgt dat hij niet met opgekropte energie zit.
- Eelke
- Actief
Er is een korte tijd geweest dat we nogal strikt waren met die 5-minutenregel en toen was hij ook vervelend thuis. Toen hebben we die regel overboord gegooid en sliep hij lekker na het wandelen. We zijn er sinds kort weer wat meer op gaan letten op advies van de DA en zoals ik al zei, we hanteren die regel losjes en we lopen ook niet 'maar een halfuurtje'. Inderdaad, ieder zijn ding 
Edit
Meh, ik druk steeds op bevestig en dan bedenk ik nog wat
Vraagje. Toen we dus laatst een aantal uur (4 ofzo) zijn gaan lopen en hij daarna door spierpijn/stijfheid lekker naast me bleef, is dat dan wat ik na zou moeten streven? Ik vond het eruit zien alsof zijn lust tot wandelen eventjes bekoeld was, en dat vond ik eigenlijk niet zo leuk. Geen vrolijk gedoe bij de deur en het riem omdoen (en met vrolijk bedoel ik niet oncontroleerbaar).
Kun je me vertellen hoe dat dan bij jouw honden gaat of ging toen ze zo jong waren? Ik lees hierboven hoe je het aanpakt, maar hoe zijn ze dan aan het begin van die eerste wandeling? En liepen ze toen ze zo jong als Teun waren op de 'heenweg' ook braaf naast je?
Edit
Meh, ik druk steeds op bevestig en dan bedenk ik nog wat
Vraagje. Toen we dus laatst een aantal uur (4 ofzo) zijn gaan lopen en hij daarna door spierpijn/stijfheid lekker naast me bleef, is dat dan wat ik na zou moeten streven? Ik vond het eruit zien alsof zijn lust tot wandelen eventjes bekoeld was, en dat vond ik eigenlijk niet zo leuk. Geen vrolijk gedoe bij de deur en het riem omdoen (en met vrolijk bedoel ik niet oncontroleerbaar).
Kun je me vertellen hoe dat dan bij jouw honden gaat of ging toen ze zo jong waren? Ik lees hierboven hoe je het aanpakt, maar hoe zijn ze dan aan het begin van die eerste wandeling? En liepen ze toen ze zo jong als Teun waren op de 'heenweg' ook braaf naast je?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als je normaal niet langer dan een half uur loopt is het niet zo gek dat Teun van opeens 4 uur
spierpijn krijgt
Waarom adviseert de DA die 5 minuten regel?
Is er iets speciaals aan de hand?
Waarom adviseert de DA die 5 minuten regel?
Is er iets speciaals aan de hand?
- Sanchis
- Zeer actief
Eigenlijk heb ik nooit spierpijn gemerkt bij mijn honden. Ik laat ze al van jongs af aan flink bewegen dus dat zal de reden zijn.Eelke schreef: Kun je me vertellen hoe dat dan bij jouw honden gaat of ging toen ze zo jong waren? Ik lees hierboven hoe je het aanpakt, maar hoe zijn ze dan aan het begin van die eerste wandeling? En liepen ze toen ze zo jong als Teun waren op de 'heenweg' ook braaf naast je?
Ik heb nu met Jessie dat ze aan het begin van een wandeling wel aardig onhebbelijk kan zijn en de energie spat dr oren uit, maar ik anticipeer daarop door bijvoorbeeld gelijk een stukje te gaan fietsen, te laten zwemmen of de dag te beginnen met wat balletjes apporteren. Spelenderwijs energie uitgeven. Bij haar is het ook niet haalbaar om haar sochtends uit haar mand te halen en direct een stuk aangelijnd te lopen en te verwachten dat ze netjes naast je blijft met doorhangend lijntje. We oefenen er wel op natuurlijk, maar ik voorkom het trekken liever door eerst iets anders met haar te doen op een spelende luchtige toon zonder dat ze iets verkeerd kan doen.
Als ik met Jessie naar de hondenschool ga, zorg ik er ook voor dat ze even haar lichamelijke energie heeft kunnen afvloeien, door een stevige wandeling. Dan is ze in staat tot leren en in haar ogen 'duffe' oefeningetjes, anders kan ik de boom in met mn apport, volgen, aan de voet, kom voor, blijf etc.
Herken je het niet van je school tijd? Dat je je pas kon concentreren als je een stuk naar school had gefietst en dan de rust in je lijf had om met je sommen bezig te gaan?
Ook in mijn studententijd ging ik eerst even wandelen of fietsen voor ik ging studeren. Zo zie ik het bij honden ook, en netjes aan de lijn lopen zie ik dan als "school"
Spierpijn is niet leuk natuurlijk, maar wat je hier schrijft - zo gedragen voldane honden zich bij mij. Ze willen altijd nog wel wandelen, maar als ze lekker uitgeraasd zijn en zich weer lekker zen in hun lijf voelen, dan hebben ze meer zin in samenwerking en trainen of hersenwerk maar minder zin in "rondjes door een veld heen sjeezen".Ik vond het eruit zien alsof zijn lust tot wandelen eventjes bekoeld was, en dat vond ik eigenlijk niet zo leuk. Geen vrolijk gedoe bij de deur en het riem omdoen (en met vrolijk bedoel ik niet oncontroleerbaar).
Ik heb hier nooit opwinding bij de deur, ook niet toen ze jong waren, en interpreteer dat niet als 'geen zin om te wandelen' maar ik las eruit dat ik honden heb die aan hun trekken kwamen.
Maar als jij liever een hond hebt die bij de deur 'roept': "JAAAAA DAAR GAAAAN WE!!!!" dan moet je het ook niet gek vinden dat hij aan de riem loopt te stuiteren
De crux kan er ook in liggen dat er thuis te weinig gebeurd. Weinig leven in de brouwerij, weinig prikkels. Dat merk ik aan Jessie (ook nog jong). Die komt van een man die alleen woonde. Nu loopt ze rond op een melkveehouderij met paarden en bijbehorende paardenmeisjes, ratten om op te jagen, altijd wat te doen en ook al zou er niets met Jessie worden ondernomen - ze kan alle kanten op en beleeft een hoop vertier zonder dat ze het erf af is geweest. Ze is hier ook een stuk rustiger dan bij de vorige eigenaar. (en nog steeds snotje druk haha)
- Eelke
- Actief
Nee, dat vond ik ook niet gek
We hadden iets teveel hooi op onze vork genomen en moesten toen ook het end weer terug
Ik heb me niet goed uitgedrukt lees ik nu. De DA adviseert die regel niet maar zei wel toen ze Teun zag (voor een wondje) dat we goed moeten opletten dat hij niet teveel loopt en dat hij ook voldoende rust krijgt, omdat hij nog jong is en zelf nog niet goed weet wanneer hij zijn rust moet pakken. Dus toen ben ik er weer een beetje op gaat letten dat hij niet veel langer dan een uur loopt per keer. En we lopen dus ook niet 'een half uurtje'
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat hij voldoende beweging krijgt, te zien aan zijn gedrag in het algemeen. Hij wil graag naar het park en daarom trekt hij. Maar goed, misschien loopt hij toch niet lang genoeg anders zou hij niet trekken op de heenweg? Ik vind dat moeilijk te geloven, maar ik weet ook niet alles
Het blijft toch ook nog een enthousiaste jongeling van 10 maanden, kan het daar niet uit voortkomen?
Ik heb me niet goed uitgedrukt lees ik nu. De DA adviseert die regel niet maar zei wel toen ze Teun zag (voor een wondje) dat we goed moeten opletten dat hij niet teveel loopt en dat hij ook voldoende rust krijgt, omdat hij nog jong is en zelf nog niet goed weet wanneer hij zijn rust moet pakken. Dus toen ben ik er weer een beetje op gaat letten dat hij niet veel langer dan een uur loopt per keer. En we lopen dus ook niet 'een half uurtje'
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat hij voldoende beweging krijgt, te zien aan zijn gedrag in het algemeen. Hij wil graag naar het park en daarom trekt hij. Maar goed, misschien loopt hij toch niet lang genoeg anders zou hij niet trekken op de heenweg? Ik vind dat moeilijk te geloven, maar ik weet ook niet alles
- Eelke
- Actief
Sanchis, super bedankt voor je uitgebreide bericht. Hier heb ik wat aan