Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verplichte cursus voor vechthonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: verplichte cursus voor vechthonden

Ongelezen bericht door Marion. »

lunaquinty schreef:er zijn rassen die heel wat meer schade toebrengen dan staffies, maar toch houden zij de slechtste naam omdat voor de media pitbull lekkerder bekt of zo, en staffies nu eenmaal nog steeds gezien worden als pitjes.
Tuurlijk. En de Golden ziet er leuker uit. Ik kom ook heel regelmatig in de situatie dat ik anderen moet vragen om hun hond alsjeblieft bij zich te houden. Niet dat hun hond kwaad in de zin heeft, maar dat de mijne wel uit hun dakkie gaan.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

lunaquinty schreef:[ik kon hem makkelijk houden, dat was het punt niet. dat mensen hun honden zo maar ongevraagd naar de mijne lieten rennen, dat was het probleem. ik kwam expres nooit in losloopgebieden.
maar als je even terug leest en ziet waar jij op reageert en waar ik op reageer , dan zou het toch niet zo moeilijk voor je moeten zijn om even expliciet en duidelijk in te gaan op het punt waar het mij om gaat . De rest is een non - discussie die je voert met niemand . D.w.z. niemand bepleit dat honden zomaar op je af mogen rennen in aanlijngebied .
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

als ik een hond-agressieve hond had, en er kwam in een niet losloop-gebied een loslopende hond op de mijne af, zou ik natuurlijk alles in het werk stellen om te zorgen dat die hond niet gewond raakt, ik heb weleens bovenop mijn hond gelegen om te voorkomen dat hij beet. maar muilkorven dus niet.
om in jullie vergelijking te blijven: je gaat ook geen 20 km p/u rijden voor het geval er misschien iemand over zou kunnen steken die niet oplet.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Tineke schreef:
mmartinn schreef:
Marco88 schreef:Dat een hond komt buurten bij jouw hond is het probleem ook niet, dat zul je toch overal hebben, al helemaal als ze aan 't puberen zijn.
Als jouw hond gelijk voor de kill gaat, moet je daar niet lopen, en al helemaal niet zonder korfje.
En toch voelt het een beetje als aan de kant gaan voor een overtreder. (hond mag niet los in aanlijngebied)
Dus ik snap lunaquinty haar gevoel wel.
Maar ik snap jou ook wel een beetje.
Ja en wat is daar mis mee dan ,ik rijd ook geen voetgangers aan die oversteken zonder te kijken ,of sterker nog door het rood lopen als ik het kan voorkomen.
Ik herken het gevoel wel dat je het niet eerlijk vind ,ik heb ooit ook weleens een bijtende beagle in mijn fila zijn hielen gehad en vond het echt niet eerlijk voor hem maar om hem er dan maar op los te laten gaan vind ik ook weer te ver gaan.
Het pubermeisje wat erbij liep had ook nog eens een gratis grote muil erbij voor mij toen ik haar verzocht haar hond bij zich te houden.
Was gewoon in een woonwijk en mijn hond zat vast.
Aan de andere kant wist ik ook dat als haar ouders er mee liepen dit nooit gebeurde,die hielden de hond wel altijd vast.
Zijn rotdingen dat ben ik zeker met je eens maar wmb geen reden om je eigen hond dan ook maar zijn gang te laten gaan.
Zo heb ik ook zitten denken, maar ligt net iets anders ( vind ik).
Het stoppen voor kinderen is hetzelfde als het tegenhouden van de aanstormende hond. Tuurlijk doe je dat. Maar jij gaat toch ook niet de autowegen vermijden omdat er kans is dat er voetgangers over kunnen steken. Jij rijd misschien ook wel met een dikke vette onveilige suv door de wijk heen, als je een kind raakt slaat die er ook onder ipv er overheen. ( als jij het niet doet, zat anderen wel)
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Maar ik zou ook wel korven hoor.
Als automobilist ben je vrijwel standaard schuldig als je een fietser aanrijd. Zo zal dat ook wel uitpakken als je grote hond een kruimel pakt.
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Lijkt beetje het probleem bij ander neerleggen omdat men zijn hond niet wil vast doen of er dus geen apel over heeft, moet degene die zijn hond netjes vast heeft het maar ontgelden als er wat gebeurt
Als ik niet kan boksen en ik stap bij Mike Tyson in de ring moet ik niet raar opkijken als ik een oor mis haha
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Dinos schreef:Lijkt beetje het probleem bij ander neerleggen omdat men zijn hond niet wil vast doen of er dus geen apel over heeft, moet degene die zijn hond netjes vast heeft het maar ontgelden als er wat gebeurt
Als ik niet kan boksen en ik stap bij Mike Tyson in de ring moet ik niet raar opkijken als ik een oor mis haha
En om dit soort tokkengedrag te voorkomen zou er dus een cursus moeten komen ,mensen met dit soort instellingen verpesten het namelijk.
Want de realiteit is nu eenmaal dat er weleens een loslopende hond op jouw hond af kan komen vliegen ,ook daar waar het niet hoort te gebeuren.
En als de baas van Mike Tyson het dan wel oke vind dat die hond afgerost wordt kan die wel van zijn eigen hond houden maar is het geen hondenliefhebber in het algemeen.
Dat is een mens met een hond maar geen hondenmens.
Daar is zijn instelling te waardeloos voor imo.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Marion.

Dinos schreef:Lijkt beetje het probleem bij ander neerleggen omdat men zijn hond niet wil vast doen of er dus geen apel over heeft, moet degene die zijn hond netjes vast heeft het maar ontgelden als er wat gebeurt
Ik snap je conclusie niet helemaal. Omdat ik mijn hond niet vast heb, heb ik er dus geen appel over, en dat is hetzelfde als bij Mike Tyson in de ring stappen?
Oke :scratch:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nee hier weten we het allemaal zo goed, en wordt dus de baas met sterke hond hier altijd afgeschilderd als een tokkie met net zo,n asociale hond.
Die vergelijking gaat een beetje mank als je dus je o zo sociale setter poedel what ever op een aangelijnde hond laat afstormen, wie is hier dan de tokkie?
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

Ik ben een tokkie, want ik heb een staf.

Die altijd aangelijnd loopt als er honden in de buurt zijn.
Die netjes moet zitten als er kinderen aankomen.
Die niet op hondjes af mag rennen om er ff lekker lomp mee te spelen.
die gewoon even mee naar de overkant van de straat moet als er weer een welopgevoede hond met ontblote tanden aankomt.

by the way, een van de eerste dingen die ik las in het laatste onderzoek over bijtende honden ging over berner senners en golden retrievers.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Dinos schreef:Nee hier weten we het allemaal zo goed, en wordt dus de baas met sterke hond hier altijd afgeschilderd als een tokkie met net zo,n asociale hond.
Die vergelijking gaat een beetje mank als je dus je o zo sociale setter poedel what ever op een aangelijnde hond laat afstormen, wie is hier dan de tokkie?
Niemand zegt dat dat geen asociaal gedrag is , want dat is het ook.
Maar de realiteit is dat het hoe dan ook voorkomt.
Als je reactie dan is dat je hond ,omdat die daar de fysieke kracht voor heeft ,de ander dan maar mag slopen vind ik dat te zot voor woorden.
Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Als degene die zijn hond netjes vast heeft zijn hond er niet van kan weerhouden dát er iets gebeurd, heeft die de hond ook niet goed onder appel he? Appel is nooit 100%, het blijven dieren. En er kan altijd iets gebeuren waardoor een hond losloopt, weggelopen of losgeschoten bijvoorbeeld. En dat moet je zien te voorkomen, maar een keer onder het appel uitschieten oid betekent niet dat een hondagressieve hond die andere hond meteen mag aanpakken. En tuurlijk moet die het ontgelden, een buurtende hond is vervelend, maar maakt geen schade. Een bijtende hond maakt wel schade. En degene die schade veroorzaakt is schuldig.

Petertje, niemand zegt dat je een tokkie bent, omdat je een staf hebt. Helemaal niet als je je zo netjes gedraagd. Ik ben niet voor een cursus, helemaal niet voor alleen vechthonden, maar dat zijn wel de type honden (samen met wat andere types) die meer schade maken als het fout gaat.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tineke schreef:
Dinos schreef:Nee hier weten we het allemaal zo goed, en wordt dus de baas met sterke hond hier altijd afgeschilderd als een tokkie met net zo,n asociale hond.
Als je reactie dan is dat je hond ,omdat die daar de fysieke kracht voor heeft ,de ander dan maar mag slopen vind ik dat te zot voor woorden.
Maar wie zegt dat dan? :? :vaag:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tineke
Zeer actief

petertje schreef:Ik ben een tokkie, want ik heb een staf.

die gewoon even mee naar de overkant van de straat moet als er weer een welopgevoede hond met ontblote tanden aankomt.

by the way, een van de eerste dingen die ik las in het laatste onderzoek over bijtende honden ging over berner senners en golden retrievers.
Het hebben van wat voor soort hond maakt iemand geen tok , dan moet er toch echt wel tokkengedrag bij komen voordat ik dat vind.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou als er dan toch een cursus komt opteer ik voor een cursus voor iedereen die een hond wil houden.
dan leren ook pietje en marietje met hun hussel/boomer/fluffy de hondenetiquette misschien eens een keer en hoeven de mensen met moeilijke honden niet in 1000 bochten omdat de rest van de honden blijkbaar onder en boven de wet staat en hun goddelijke gang maar kunnen en mogen gaan!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
petertje
Zeer actief

krijg nou tieten, ik post wat en het is weg.

en ik heb niet eens iets gedronken
Afbeelding
Marion.

Ja, daar schermen 'jullie' altijd mee. Maar mijn honden zitten doorgaans aan de lijn. Lopen niet op andere honden af. Als andere honden op hen afstormen, dan laat ik ze denk ik los. Kunnen ze een veilig heenkomen zoeken. Overigens nog nooit meegemaakt. Maar ik heb ook pas 17 jaar eigen honden. Goldens.
TessaThomas
Zeer actief

renee-uk schreef:nou als er dan toch een cursus komt opteer ik voor een cursus voor iedereen die een hond wil houden.
dan leren ook pietje en marietje met hun hussel/boomer/fluffy de hondenetiquette misschien eens een keer en hoeven de mensen met moeilijke honden niet in 1000 bochten omdat de rest van de honden blijkbaar onder en boven de wet staat en hun goddelijke gang maar kunnen en mogen gaan!
Dat ook natuurlijk. Als er idd een cursus moet komen, dan voor iedereen. En dan vooral gericht op hondenetiquette.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

renee-uk schreef:nou als er dan toch een cursus komt opteer ik voor een cursus voor iedereen die een hond wil houden.
:E:
en voor degenen die vinden dat ik mijn hond-agressieve hond zou moeten muilkorven: wie zegt dat de losgeschoten hond goede bedoelingen heeft??? dan word mijn hond straks dood gebeten omdat hij een muilkorf om had en zich niet kon verdedigen.
Tineke
Zeer actief

ranetje schreef:
Tineke schreef:
Maar wie zegt dat dan? :? :vaag:
Ik zeg dat dat zie je toch :mrgreen:
Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief

Nee, als je niet kan voorkomen dat jouw hondagressieve hond een andere hond ernstig verwond of zelfs doodbijt, dan vind ik dat je hem moet muilkorven. Ik loop zelf met een angstagressieve hond, maar die heeft nog nooit schade kunnen maken bij een andere hond. Ook niet bij honden die kwamen buurten. En andere honden ook niet bij haar, omdat ik op plekken met weinig tot geen andere honden loop en ze anders wegjaag. Goedschiks of kwaadschiks.

En de hond met kwade bedoelingen die komt buurten hoort niet eens los, maar dat is wel weer een goede voor de cursus.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

lunaquinty schreef:om in jullie vergelijking te blijven: je gaat ook geen 20 km p/u rijden voor het geval er misschien iemand over zou kunnen steken die niet oplet.
Nee, maar je gaat ook niet aan 120 per uur door een woonwijk waar wel eens spelende kinderen lopen :19:
Afbeelding
petertje
Zeer actief

Marion. schreef:

Ja, daar schermen 'jullie' altijd mee. Maar mijn honden zitten doorgaans aan de lijn. Lopen niet op andere honden af. Als andere honden op hen afstormen, dan laat ik ze denk ik los. Kunnen ze een veilig heenkomen zoeken. Overigens nog nooit meegemaakt. Maar ik heb ook pas 17 jaar eigen honden. Goldens.

waar schermen wij mee? het feit dat goldens vrij vaak betrokken zijn bij bijtincidenten, of het feit dat normale stafford eigenaren met een klein beetje veranwoordelijkheidsgevoel aangelijnd lopen? En wees blij dat je het niet hebt meegemaakt, ik in de korte tijd dat wij een hond hebben heb ik het 2 keer meegemaakt, en beide keren waaren het loslopende honden, terwijl die van ons aangelijnd ergens aan stond te snuffelen. Beide keren heb ik bewust mijn hond niet losgelaten. En echt heel leuk vond ik het niet.
Afbeelding
Marion.

Lynnepien schreef:
lunaquinty schreef:om in jullie vergelijking te blijven: je gaat ook geen 20 km p/u rijden voor het geval er misschien iemand over zou kunnen steken die niet oplet.
Nee, maar je gaat ook niet aan 120 per uur door een woonwijk waar wel eens spelende kinderen lopen :19:
Ja hoor. En ik ga ook rustig naar 5 km per uur als ik loslopende poezen of kinderen zie.
Waarom niet? Ik schep er in elk geval geen genoegen in om gewonden of doden te zien hoor. Ook al kon ik er 'niets' aan doen.
Marion.

petertje schreef:
Marion. schreef:

waar schermen wij mee? het feit dat goldens vrij vaak betrokken zijn bij bijtincidenten, of het feit dat normale stafford eigenaren met een klein beetje veranwoordelijkheidsgevoel aangelijnd lopen? En wees blij dat je het niet hebt meegemaakt, ik in de korte tijd dat wij een hond hebben heb ik het 2 keer meegemaakt, en beide keren waaren het loslopende honden, terwijl die van ons aangelijnd ergens aan stond te snuffelen. Beide keren heb ik bewust mijn hond niet losgelaten. En echt heel leuk vond ik het niet.
Dat de Golden op nummer 1 staat van de bijtincidenten. Of de teckel.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

lunaquinty schreef:
:E:
en voor degenen die vinden dat ik mijn hond-agressieve hond zou moeten muilkorven: wie zegt dat de losgeschoten hond goede bedoelingen heeft??? dan word mijn hond straks dood gebeten omdat hij een muilkorf om had en zich niet kon verdedigen.
het gaat er niet om dat je hond hondagressief is, het gaat er om , nogmaals , dat je er geen controle over hebt . Heb je dat wel , dan is er geen discussie . Heb je dat niet , dan muilkorf je. Hoe moeilijk kan het zijn ?
Afbeelding
petertje
Zeer actief

als dat de cijfers zijn dan is dat toch zo? jouw goldens bijten niet, mijn stafford bijt ook niet. En in mijn ogen blijft het vreemd dat een bijtincident met een golden het nieuws niet haalt, maar een stafford wel.
Afbeelding
Marion.

petertje schreef:als dat de cijfers zijn dan is dat toch zo? jouw goldens bijten niet, mijn stafford bijt ook niet. En in mijn ogen blijft het vreemd dat een bijtincident met een golden het nieuws niet haalt, maar een stafford wel.
Welke cijfers? Absoluut of relatief?
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

petertje schreef:
Zoie schreef:
wat maak je je toch druk over het imago van een ras . Alsof het daar om gaat .
waar het mij omgaat is dat er een ras naar de klote wordt geholpen door een stelletje mensen die niet eens cavia`s zouden mogen houden, en journalisten die zich nergens in verdiepen, en alleen maar sensatie berichten schrijven.
Dus ja, het gaat me wel degelijk om het imago van een ras, er bestaat namelijk een hele grote groep van eigenaren die verantwoord omgaan met hun honden, en die intussen een beetje nerveus worden in verband met de nieuwe wet en regelgeving, die voor een gedeelte is gebaseerd op de RAD, die, zoals je waarschijnlijk wel weet grotendeels gebaseerd is op een imago.
Je hebt dat nieuwe advies goed gelezen; het wordt niet in dezelfde woorden gezegd, maar die deur is wel opengezet/open gehouden.

Met name deze 2:
1.In te zetten op preventie van hondenbeten door:
b. De diersoort hond te laten toetsen volgens de positieflijsten systematiek van de WUR en indien de toetsing daar aanleiding toe geeft aanvullende voorwaarden aan het houden van honden te stellen.
c. Het terugdringen van aanleg voor agressief gedrag door middel van fokbeleid te stimuleren en te ondersteunen.

Het overlaten van beslissingen hierover aan B&W kan ook die kant opgaan.
Wiel
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik dacht: Biet komt vast met een voorstel voor één of andere oosterse vechtsport voor die vechthonden :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”