Biet schreef:petertje schreef:Zoie schreef:
wat maak je je toch druk over het imago van een ras . Alsof het daar om gaat .
waar het mij omgaat is dat er een ras naar de klote wordt geholpen door een stelletje mensen die niet eens cavia`s zouden mogen houden, en journalisten die zich nergens in verdiepen, en alleen maar sensatie berichten schrijven.
Dus ja, het gaat me wel degelijk om het imago van een ras, er bestaat namelijk een hele grote groep van eigenaren die verantwoord omgaan met hun honden,
en die intussen een beetje nerveus worden in verband met de nieuwe wet en regelgeving, die voor een gedeelte is gebaseerd op de RAD, die, zoals je waarschijnlijk wel weet grotendeels gebaseerd is op een imago.
Je hebt dat nieuwe advies goed gelezen; het wordt niet in dezelfde woorden gezegd, maar die deur is wel opengezet/open gehouden.
Met name deze 2:
1.In te zetten op preventie van hondenbeten door:
b. De diersoort hond te laten toetsen volgens de positieflijsten systematiek van de WUR en indien de toetsing daar aanleiding toe geeft aanvullende voorwaarden aan het houden van honden te stellen.
c. Het terugdringen van aanleg voor agressief gedrag door middel van fokbeleid te stimuleren en te ondersteunen.
Het overlaten van beslissingen hierover aan B&W kan ook die kant opgaan.
Blijft nog de vraag wat ze onder agressie verstaan, hond agressie, soms vervelend, maar daar kan ik mee leven, of mens agressie, dat vind ik wel een probleem. ik heb geen verstand van fokken, maar om mijn eigen hond als voorbeeld te nemen, ik heb bijvoorbeeld al diverse malen gelezen dat op het moment dat ze de hond agressie eruit fokken, de mens agressie toe zou nemen, ik snap voor de rest het verhaal erachter niet, maar goed.
En hoe gaan ze dat aanpakken met bijvoorbeeld bijthonden zoals de politie ze gebruikt? Wat ik begreep kunnen die gewoon door een particulier gekocht worden als ze niet geschikt zijn, maar dan zijn het volgens mij nog steeds geen allemans vriendjes.
Als ik het goed gelezen heb wordt er niet meer naar uiterlijke kenmerken gekeken, maar meer naar het beest wat bijt. Dat zou wel prettig zijn.