Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is beter?
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Wat is beter?
We hebben vrij veel moeite om U goed op gewicht te houden. Met Lotgering ging het wel aardig maar we hebben nu weer even Smuldier.
Lotgering krijgt ze ongeveer 100-120 gram van per dag en dan blijft ze rank maar niet mager. Met Smuldier krijgt ze zeker 150-200 gram om hetzelfde effect te bereiken.
Maar wat is nou beter? Minder en vetter voeren of meer en magerder? Of maakt het niks uit?
Lotgering krijgt ze ongeveer 100-120 gram van per dag en dan blijft ze rank maar niet mager. Met Smuldier krijgt ze zeker 150-200 gram om hetzelfde effect te bereiken.
Maar wat is nou beter? Minder en vetter voeren of meer en magerder? Of maakt het niks uit?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Re: Wat is beter?
Bij Lotgering heb ik altijd een gevoel gehad dat ze nog wel een hongergevoel bleven houden (Otto meer dan Jet).

Groetjes,
Sandra
Meer en magerder.

- Mit
- Zeer actief
Heel veel meer niet maar wel aardig vaak. Maar een echt verschil merk ik niet, ze poept sowieso vrij veel.Valerie schreef:Poept ze ook meer als ze meer te eten krijgt?
- Mit
- Zeer actief
Ik zou het juist eerder andersom denken. Lotgering is meer verzadigend heb ik het idee. Maar dat blijft giswerk.[Sandra] schreef:Bij Lotgering heb ik altijd een gevoel gehad dat ze nog wel een hongergevoel bleven houden (Otto meer dan Jet).
- dagmar88
- Zeer actief
Ik ben er brokken bij gaan geven. Niko moet gewoon koolhydraten hebben; die doet het niet goed op kvv alleen.
Hij en pjotr krijgen taste of the wild als ontbijt en 's avonds vers.
Misschien darf eens proberen? Dat zit er denk ik tussenin en er zit (wat vetter) lams en geitenvlees door.
Hij en pjotr krijgen taste of the wild als ontbijt en 's avonds vers.
Misschien darf eens proberen? Dat zit er denk ik tussenin en er zit (wat vetter) lams en geitenvlees door.
- Mit
- Zeer actief
In principe wil ik niet direct wisselen. Ben tevreden over zowel Lotgering als Smuldier. Herby was ik ook tevreden over maar toen had ik de babies nog niet. Dat kan ik nog weleens proberen. Ik probeer het prijstechnisch ook een beetje leuk te houden, nou begrijp ik dat het met de babies niet rap gaat maar toch
Brokken erbij is wel een idee. Nu krijgen ze af en toe brok, als ik vergeten ben KVV eruit te halen.

Brokken erbij is wel een idee. Nu krijgen ze af en toe brok, als ik vergeten ben KVV eruit te halen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Kan je het niet afwisselen? Noah krijgt altijd 500 gr lotgering, maar soms geef ik kivo of naturis en daar geef ik dan 660 gram van.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Meer en magerder. Lekker vol buikje, da's ook wat waard 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
ja zou ik ook denken. En wat krijgen ze veel voor zulke kleine hondjes. die van mij van 9 kg krijgen maximaal 150 gram smuldier.tekkel schreef:Meer en magerder. Lekker vol buikje, da's ook wat waard
Dat vind ik dan wel weer heel erg weinig.Mijn shih van 5 maanden eet 250 gram per dag.blacky schreef:ja zou ik ook denken. En wat krijgen ze veel voor zulke kleine hondjes. die van mij van 9 kg krijgen maximaal 150 gram smuldier.tekkel schreef:Meer en magerder. Lekker vol buikje, da's ook wat waard
- [Sandra]
- Zeer actief
Ik denk dat Lotgering op de korte termijn in verhouding meer verzadigend is dan smuldier, dat smuldier wat langer beklijft. Ik vergelijk het wel met als ik zelf een baal afhaalchinees heb. Vergeleken met een portie aardappelen, groente en vlees krijg ik na een portie chinees zelf ook weer sneller trekMit schreef:Ik zou het juist eerder andersom denken. Lotgering is meer verzadigend heb ik het idee. Maar dat blijft giswerk.[Sandra] schreef:Bij Lotgering heb ik altijd een gevoel gehad dat ze nog wel een hongergevoel bleven houden (Otto meer dan Jet).

Groetjes,
Sandra
- dagmar88
- Zeer actief
Tja, mijn pup at in de groei ook meer dan een kilo. Nu 400 gram.S@nne123 schreef:Dat vind ik dan wel weer heel erg weinig.Mijn shih van 5 maanden eet 250 gram per dag.blacky schreef:ja zou ik ook denken. En wat krijgen ze veel voor zulke kleine hondjes. die van mij van 9 kg krijgen maximaal 150 gram smuldier.tekkel schreef:Meer en magerder. Lekker vol buikje, da's ook wat waard
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon half om half dan?Mit schreef:In principe wil ik niet direct wisselen. Ben tevreden over zowel Lotgering als Smuldier. Herby was ik ook tevreden over maar toen had ik de babies nog niet. Dat kan ik nog weleens proberen. Ik probeer het prijstechnisch ook een beetje leuk te houden, nou begrijp ik dat het met de babies niet rap gaat maar toch![]()
Misschien iemand in de buurt waarvan je degomeat kunt proberen? Had laatst 55 kilo met best wel luxe dingen er bij en kattenvoer voor 110 euro.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Meer en magerder. Hoe meer vlees je hond kan eten hoe meer voedingsstoffen hij binnen krijgt. Hoe meer vet je voert hoe minder je kan voeren en hoe minder voedingsstofffen je kan geven. Even uitgaande van een goed gezonde voeding dan. Wij kunnen ook beter een groot bord sla en groentes eten met een mager stuk vlees en goede koolhydraten dan een bord friet met een vette worst.
Ik geef Bas nu steeds minder. Heel langzaam. Wel krijgt ze nu stukjes mager hart, magere eend en boontjes voor de vulling. Ik zoek nog naar een zo mager mogelijke kvv zodat ze toch een lekker bordje kan eten elke dag. Ze neemt nu langzaam maar gestaag af in gewicht. En ze wordt weer actiever en eigenlijk ook vrolijker. Hoe magerder de kvv hoe beter het in mijn geval te gebruiken is. Rodi is meestal ook lekker mager.
Ik geef Bas nu steeds minder. Heel langzaam. Wel krijgt ze nu stukjes mager hart, magere eend en boontjes voor de vulling. Ik zoek nog naar een zo mager mogelijke kvv zodat ze toch een lekker bordje kan eten elke dag. Ze neemt nu langzaam maar gestaag af in gewicht. En ze wordt weer actiever en eigenlijk ook vrolijker. Hoe magerder de kvv hoe beter het in mijn geval te gebruiken is. Rodi is meestal ook lekker mager.

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
het gaat hier om volwassen honden net als bij Mit overigens. Al noemt ze ze haar baby's.S@nne123 schreef:Dat vind ik dan wel weer heel erg weinig.Mijn shih van 5 maanden eet 250 gram per dag.blacky schreef:ja zou ik ook denken. En wat krijgen ze veel voor zulke kleine hondjes. die van mij van 9 kg krijgen maximaal 150 gram smuldier.tekkel schreef:Meer en magerder. Lekker vol buikje, da's ook wat waard
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Er staat ergens in een ander topic beschreven, dat de hond bij minder (bv lotgerging) voer net zoveel voedingstoffen binnen krijgt dan bij meer en magerder van andere merken. door de samenstelling van het voer. volgens mij weet Marjolein. hier meer over te vertellen
hier hebben de honden bij smuldier knorrende buikjes en vreet Yuki alles wat niet met voer te maken heeft, het liefst alle speeltjes.. na een maaltijd lotgering is ze naar mijn beleving meer tevreden en heeft ze mooiere ontlasting. Kyara daarentegen krijgt verstopping van smuldier en makkelijkere ontlasting van lotgering.
Dit is dus bij elke hond weer verschillend, ik zou gewoon voeren waar de hond het goed op doet
hier hebben de honden bij smuldier knorrende buikjes en vreet Yuki alles wat niet met voer te maken heeft, het liefst alle speeltjes.. na een maaltijd lotgering is ze naar mijn beleving meer tevreden en heeft ze mooiere ontlasting. Kyara daarentegen krijgt verstopping van smuldier en makkelijkere ontlasting van lotgering.
Dit is dus bij elke hond weer verschillend, ik zou gewoon voeren waar de hond het goed op doet

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het gaat erom dat de verhoudingen goed zijn, en vetten en eiwitten vullen en verzadigen sowieso beter dan (snelle) koolhydraten.Browny schreef:Er staat ergens in een ander topic beschreven, dat de hond bij minder (bv lotgerging) voer net zoveel voedingstoffen binnen krijgt dan bij meer en magerder van andere merken. door de samenstelling van het voer.
Dat geldt voor mensen net zo goed als voor dieren.
Natuurlijk is het wel zo dat de hoeveelheid moet passen bij het dier in kwestie, zodat het allemaal met elkaar in balans is. Je kunt wel giga hoeveelheden vitamines naar binnen stouwen bijvoorbeeld, maar als het meer is dan je lichaam nodig heeft worden ze (mits wateroplosbaar) gewoon weer uitgescheiden.
Maar ik vind eerlijk gezegd 100-120 gram behoorlijk vel voor zo'n uk. Ik bedoel, dat krijgt Fien ook en die is 6 kilo.
Ik zo me daarom in dit geval eerst eens serieus gaan afvragen of de vertering wel goed gaat, zeker omdat je al aangeeft dat ze veel poept.
Ik zou daar eens een onderzoekje tegenaan gooien, om te zien of die eiwitten er niet net zo hard (en onbenut) weer uitkomen.
Je kunt het maar beter zeker weten.
Ik denk dat het ook aan de hond ligt.Ik heb er één van 7 kilo die krijgt 80 gram en ik heb er één van 5 kilo die krijgt 160 gram per dag.Die van 7 kg is te dik,die van 5 kilo is aan de magere kant.Die is ook nog eens 5 cm groter.Dus ik vermoed dat iedere hond een ander werkend verteringssysteem heeft.Ik geef mijn honden ook altijd per hond eten,ze krijgen allemaal net iets anders.
- Mit
- Zeer actief
Wat voor onderzoek zou dat dan moeten zijn Marjoleine?
Ze is verder wel blakend gezond, ze is alleen érg actief en ze verbrandt ook veel meer dan Io, dat is gewoon een luie pad.
Uutje is altijd wel bezig met onheil zoeken
Voor nu blijf ik gewoon even Smuldier geven, ze is ook niet té mager hoor. Haar bouw is ook erg rank en dat vertekent soms ook. Haar ribben zijn niet te zien in elk geval.
Ze is verder wel blakend gezond, ze is alleen érg actief en ze verbrandt ook veel meer dan Io, dat is gewoon een luie pad.
Uutje is altijd wel bezig met onheil zoeken

Voor nu blijf ik gewoon even Smuldier geven, ze is ook niet té mager hoor. Haar bouw is ook erg rank en dat vertekent soms ook. Haar ribben zijn niet te zien in elk geval.
- [Sandra]
- Zeer actief
Ze is gewoon poedelslankMit schreef: ze is ook niet té mager hoor. Haar bouw is ook erg rank en dat vertekent soms ook. Haar ribben zijn niet te zien in elk geval.

Groetjes,
Sandra