Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen tijdens autorit

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Uitvallen tijdens autorit

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Sam gedroeg zich altijd keurig in de auto, zo af en toe bij het passeren van een andere hond hoorde ik even een piepje of een blafje maar bleef ze keurig zitten. Echter sinds kort (ik weet niet waardoor dit begonnen is), gaat ze bij het passeren van een andere hond helemaal uit haar dak. Ze gromt dan, haren overeind, en ze springt tegen de ruit en krabt ook tegen de ruit aan. Dit is nogal hinderlijk tijdens het autorijden. Vandaag deed ze het zelfs bij een wandelaar. Sam zit altijd naast mij op de bijrijders stoel omdat ik (in mijn oude auto) achterin geen gordels heb. Ik heb een tuigje voor in de auto geprobeerd en sinds kort heb ik een lijn die je in de gordel kan klikken zegmaar omdat het tuigje nogal een gewurm wordt.
wanneer ik een andere hond zie pak ik haar vast bij de halsband maar icm het autorijden is dit niet altijd ideaal omdat ze alle kanten op stuitert. Als ik een hond passeer die aan 'mijn kant' loopt, links van de auto, is ze haast in staat om bij me op schoot te springen. Corrigeren lukt ook niet echt omdat ik bezig ben met rijden, ik schreeuw wel een keer dat ze normaal moet doen of ik pak haar stevig bij de halsband en geef dr een ruk aan maar dit heeft geen effect.
Met wat lekkers afleiden oid lukt ook niet.

Ik zal al te denken om gewoon eens de auto aan de kant te zetten en wachten tot er een andere hond langs komt om te gaan oefenen met corrigeren maar ik ben meer van het belonen van goed gedrag, misschien kan ik beginnen met counter conditioning?

Al met al een moeilijke, maar ook een gevaarlijke situatie en ik weet eigenlijk niet wat ik er aan kan doen.. Hebben jullie misschien tips voor me?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Uitvallen tijdens autorit

Ongelezen bericht door Madelief »

Stap 1: bench, autohek of andere barriere maken zodat jij altijd veilig kunt rijden.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik zou de hond gewoon in een bench in de auto vervoeren. Heeft ze ook geen succes meer met het uitvallen in de auto en kun jij gewoon rustig rijden.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nou Lune vind het ook in de bench Nog steeds succesvol om te blaffen naar alles wat voorbij komt.
Ik heb inmiddels de hoop opgegeven dat het ooit nog stopt bij haar. Ze weet dondersgoed dat ik haar niet kan corrigeren tijdens het rijden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb ook zo'n autogordel, maar die kun je toch heel kort zetten? En wat in jouw oude auto nietnkon, namelijk achterbank, kan hier misschien wel? Kofferbak heb je ook nog.
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Suuz! schreef:Nou Lune vind het ook in de bench Nog steeds succesvol om te blaffen naar alles wat voorbij komt.
Ik heb inmiddels de hoop opgegeven dat het ooit nog stopt bij haar. Ze weet dondersgoed dat ik haar niet kan corrigeren tijdens het rijden.
Doe je er een doek over aan de raamkant zodat ze niet meer naar buiten kan kijken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:In een klein varikenneltje op de achterbank zetten.
Als je niet normaal kunt doen in de auto, dan kijk je maar niet meer naar buiten. :neenee:
Dat dus :ok:

Ik zou helemaal niet gaan beginnen aan uittrainen door corrigeren o.i.d.
Kan zelfs ook nog verkeerd uitpakken en het gedrag verergeren.
Zorg er maar gewoon voor dat ze geen hond kan zien en klaar ben je :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Hier is zit Evert altijd in een kennel en kan niet naar buiten kijken en slaapt heerlijk. Moet hij toch een keer in de kofferbak is hij toch druk, druk druk en wordt alles aangeblaft.

Ik heb nog wel een bijna nieuwe autokennel over waar Sammie volgens mij wel inpast, mag je voor een klein prijsje overnemen als je wilt ;)
eveliendepien
Zeer actief

Niet trainen dus maar gewoon een praktische oplossing! Ik ga maar eens op zoek :)!
Wel raar dat dat zo uit het niets ineens er is terwijl ze eerst zich voorbeeldig gedroeg :scratch:

Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Fafo schreef:
Suuz! schreef:Nou Lune vind het ook in de bench Nog steeds succesvol om te blaffen naar alles wat voorbij komt.
Doe je er een doek over aan de raamkant zodat ze niet meer naar buiten kan kijken.
Dan moet ik de hele bench bedekken. Nee dus.

Maar eerlijk is eerlijk, ik bevind me over het algemeen met 5 min op de snelweg en dan is het gedonder klaar dus ik stoor me er niet zo aan. Zolang ze het maar in de bench doet en niet de hele auto door springt.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

eveliendepien schreef:Niet trainen dus maar gewoon een praktische oplossing! Ik ga maar eens op zoek :)!
Wel raar dat dat zo uit het niets ineens er is terwijl ze eerst zich voorbeeldig gedroeg :scratch:
ze is toch ook opeens veel angstiger met uitlaten? Misschien heeft dit er wel mee te maken. Ik zou lekker veel leuke dingen doen samen en laten zien dat jij een leuke en betrouwbare baas bent.

Lola is ook best een angstige hond. Als ik daar de touwtjes laat vieren, wordt ze bang voor iets onzinnigs. Dan kan ik dat eruit trainen, maar dan verzint ze iets nieuws om raar gedrag bij te vertonen. Train ik dat weg, komt er weer wat anders voor in de plaats. Het is bij haar veel effectiever om algeheel de leiding duidelijk te nemen. Misschien is Sammie net zo'n gevalletje...?
eveliendepien
Zeer actief

Lizanne schreef:
eveliendepien schreef:Niet trainen dus maar gewoon een praktische oplossing! Ik ga maar eens op zoek :)!
ze is toch ook opeens veel angstiger met uitlaten? Misschien heeft dit er wel mee te maken. Ik zou lekker veel leuke dingen doen samen en laten zien dat jij een leuke en betrouwbare baas bent.

Lola is ook best een angstige hond. Als ik daar de touwtjes laat vieren, wordt ze bang voor iets onzinnigs. Dan kan ik dat eruit trainen, maar dan verzint ze iets nieuws om raar gedrag bij te vertonen. Train ik dat weg, komt er weer wat anders voor in de plaats. Het is bij haar veel effectiever om algeheel de leiding duidelijk te nemen. Misschien is Sammie net zo'n gevalletje...?

Ik denk dat Sam inderdaad zo'n geval is. Ik moet zeggen dat het buiten een stuk beter gaat nu we aan het trainen zijn. Ze schiet niet meer zo in de stressmodus dat ik haar er niet meer uit krijg zeg maar. Dus daar ben ik al heel blij mee, het is gewoon even aftasten wat voor ons de beste manier is. De leeftijd die ze nu heeft is natuurlijk ook geen makkelijke (11 maand), maar een hond die onder het rijden bij me op schoot springt is niet echt handig :schrik: dus daar moeten we even wat aan doen!

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Twee van mijn honden zitten tegenwoordig ook in een bench, Jarah ligt dan voorin voor mijn voeten.
Gaat best goed. Alleen als we haast thuis zijn gaan die twee in de bench toch nog tekeer maar ach ze kunnen nou in ieder geval niet meer door de auto heen springen.
En Jarah blijft vrij rustig nou de andere twee in een bench zitten.

Voorheen moest ik de riemen heel kort houden omdat ze met zijn drieën tekeer gingen als we haast thuis zijn.
Heerlijk dit, zie nou gelijk een stuk minder tegen de vakantie op.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Autobench was hier de oplossing.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

In zo'n geval is een bench veiliger.
Ik heb voor Apple een transportbox van ferplast, is bijna volledig dicht, en komt bij mij in de achterbak niet boven het raam uit. Ze heeft verder nooit geblaft in de auto
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

11 maanden is juist de tijd dat ze dit soort gedrag gaan vertonen, je kunt niet spreken van :voorheen deed ze dit niet: ze word volwassen en daar hoort 'volwassen' gedrag bij. En als je naar mogelijke rassen kijkt die in jou hondje zouden kunnen zitten, lijkt vocaal gedrag maar daarin niet iets wat verbazingwekkend is. Bench is inderdaad een mogelijke oplossing.

Voordeel van die 2 van mij is dat ik als ik een hond zie waar ze mogelijk tegen kunnen blaffen, ik vooraf al down roep, zodat zij de hond niet zien. Gelukkig zijn die van mij dan heel braaf! Daarna mogen ze weer overeind komen. Oefening tijdens autorijden ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”