Ik leer mijn honden(pup of herplaatser) vanaf de eerste dag af dat trekken(zonder commando) not done is. Wij hebben 3 fases: 1 keurig naast me lopen aan een korte lijn zonder trekken of snuffelen, 2 zonder te trekken snuffelen en de lengte van die riem mogen gebruiken(zoals Inge O zegt) of gewoon helemaal vrij/los lopen.Inge O schreef:leer hem niet om naast te lopen maar om niet te trekken, dat geeft een hond letterlijk en figuurlijk meer ruimte en maakt het hem veel makkelijker en aangenamer.Eelke schreef: Dus als iemand nog tips heeft...
Voor het naast mij lopen gebruik ik commando 'been' en voor 2 én 3 gebruik ik 'vrij'. Daarmee voorkom je als je hond los mag hij direct als een malle gaat crossen. Mijn honden lopen nml ook los naast de weg.
Ik ben het niet met Hylos eens dat eens dat je met een slipketting direct angst of onderdrukking veroorzaakt. Mijn honden lopen vast of aangelijnd relaxt en ontspannen mee. En Hippo heb ik toch echt een prikkeband omgehad in zijn puberteit omdat hij het e.e.a. uitprobeerde(trekken, uitvallen naar andere honden e.d.). Dat was een paar maanden en daarna aan de gewone band.
Als je het aan een gewone band wil doen dan moet je het omdraaien en werken met een negatieve correctie(het weghalen van het prettige = lekker rondlopen en snuffelen aan de riem). Dus houdt Xavi kort en geef daar een commando voor als je dat nog niet had. Je hond hoeft niet te kijken/volgen. Gewoon zonder te trekken of snuffelen direct naast je lopen. Is hij braaf? Dan zeg je 'vrij' en mag hij snuffelen, gaat hij trekken omdat hij zich verliest in de geurtjes? Dan even een rukje aan de riem en weer na commando kort naast je houden. Hij leert dan dat het vrij lopen aan de riem en kunnen snuffelen een privilege is en geen standaard. Dit werkt bij bijna alle honden als ze voornamelijk trekken door snuffelen/geurtjes.