Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe regels fokken huisdieren per 1 juli
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nieuwe regels fokken huisdieren per 1 juli
Actualisering GEZONDHEIDS- EN WELZIJNSWET: benieuwd wat dit voor fokkers in zal houden:
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm
Dit is de wet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/g ... 07-05-2014
Dit is de wet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/g ... 07-05-2014
Laatst gewijzigd door Es op 07 mei 2014 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-
- Zeer actief
Re: Nieuwe regels fokken huisdieren per 1 juli
Goed, dit is dus een flinke lap text; waar zitten de wijzigingen dan en welke richtlijnen gelden dan vanaf 1 juli specifiek voor hondenfokkers?Es schreef:Actualisering GEZONDHEIDS- EN WELZIJNSWET: benieuwd wat dit voor fokkers in zal houden:
Suzanne
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen idee dat vraag ik me ook af, als ze dan ingaan moeten wij dit misschien nu al weten.
Op elke wandeling is
-
- Zeer actief
Maar je stuurt het door met het idee dat er per 1 juli veranderingen zijn, toch? Wat zijn dan die specifieke veranderingen waar je op doelt??Es schreef:Geen idee dat vraag ik me ook af, als ze dan ingaan moeten wij dit misschien nu al weten.
Je link gaat naar de volledige huidige text...
Suzanne
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik stuur het door omdat we niet weten wat die veranderingen inhouden, dat is spannend dus. In de Wet dieren is de AMVB inog niet ingevuld. Misschien wel per 1 juli omdat de RVB op 1 juni met de matrix wil gaan werken.
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Hoofdstuk III. De zorg voor het welzijn van dieren
"Afdeling 5. Het fokken met dieren
Artikel 55
1.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het fokken met dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren. Deze regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a. de methode van fokken;
b. het registreren, identificeren en certificeren van dieren;
c. het voorafgaand aan het fokken door de fokker te verrichten of te doen verrichten onderzoek bij een dier waarmee wordt gefokt naar de aanwezigheid van aandoeningen die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten, alsmede de methoden die daarbij worden gebruikt.
2.Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten te fokken of voor de fok te gebruiken.
3.Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken waarvoor krachtens het tweede lid een fokverbod is ingesteld, ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen, te kopen, toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd dan wel om met een dergelijk dier deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd."
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Hoofdstuk III. De zorg voor het welzijn van dieren
"Afdeling 5. Het fokken met dieren
Artikel 55
1.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het fokken met dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren. Deze regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a. de methode van fokken;
b. het registreren, identificeren en certificeren van dieren;
c. het voorafgaand aan het fokken door de fokker te verrichten of te doen verrichten onderzoek bij een dier waarmee wordt gefokt naar de aanwezigheid van aandoeningen die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten, alsmede de methoden die daarbij worden gebruikt.
2.Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten te fokken of voor de fok te gebruiken.
3.Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken waarvoor krachtens het tweede lid een fokverbod is ingesteld, ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen, te kopen, toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd dan wel om met een dergelijk dier deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd."
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb al antwoord van de RVB:
'Per 1 januari 2013 is de wet dieren van kracht gegaan. De bedoelde passage die genoemd wordt op de LICG site zal naar verwachting per 1 juli 2014 in werking treden (ontwerp besluit gezelschapsdieren). Daarvan is de Raad van Beheer op de hoogte (in juni 2013 is Ingeborg de Wolf zelfs geïnterviewd door RTL nieuws)"
Ze doelen op het Ontwerp Besluit gezelschapsdieren dus. ( http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html)
'Per 1 januari 2013 is de wet dieren van kracht gegaan. De bedoelde passage die genoemd wordt op de LICG site zal naar verwachting per 1 juli 2014 in werking treden (ontwerp besluit gezelschapsdieren). Daarvan is de Raad van Beheer op de hoogte (in juni 2013 is Ingeborg de Wolf zelfs geïnterviewd door RTL nieuws)"
Ze doelen op het Ontwerp Besluit gezelschapsdieren dus. ( http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html)
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat was toch dat voorstel van de Pvdd?
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zit het ontwerp te lezen, daarin staat dat voortplanting niet op onnatuurlijke wijze mag plaats vinden...
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
En het lijkt te gelden voor ALLE honden...
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Antwoord Rvb dierenartsen komen met richtlijnen geplande keizersnedes...(maar wie controleert die?)
Denk dat alle Vfr's aangepast moeten als er 12 maanden tussen dekingen moet komen.
Denk dat alle Vfr's aangepast moeten als er 12 maanden tussen dekingen moet komen.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Ik denk dat ze de 'Matrix" wegens deze wet deze zomer een rol gaat spelen, maar ja welke pupkoper kijkt daar (achteraf) naar.
Op elke wandeling is