Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Ongelezen bericht door Manu »

Iets wat mij afgelopen maanden erg bezig heeft gehouden.

Je hond vertoont een bepaald gedrag wat rastypisch is maar wel ongewenst.
Gewone trainingen helpen niet. Pak je de teletac (elektrische correctiehalsband) of leg je je erbij neer, leid je het in goede banen en doe je het ermee?

Voorbeeldje: mijn Siberische Husky jaagt en kan niet los. Zodra hij een geurspoor ontdekt of in de verte wild ziet is hij verdwenen binnen een seconde. Heeft al succes gehad, is niet te doen aan de lange lijn, dummy, counter conditioning, echt enkel en alleen aan de lijn gaat het goed. Ga je voor de teletac of vind je dit iets wat bij het ras hoort en je dus maar mee dealt?

Dan zal ik nu mijn mening geven:
Nee, ik heb besloten dat ik hier geen teletac om ga gebruiken.
Het is iets waar ik al rekening mee had moeten houden bij de aanschaf van mijn hond, het hoort bij hem. We hebben eindelijk een zeer goede vertrouwensband en ik ben nog niet snel genoeg met het zien van lichaamstaal. Ik ga dan niet, ook niet onder begeleiding, klooien met zo'n band. Het voelt voor mij verkeerd, net als dat ik mijn paard niet af leer te vluchten als ze denkt dat er gevaar dreigt. Het zit erin en dat gaan we niet afstraffen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Manu

Re: Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Nanna schreef:Ik ben niet persé tegen een TT maar wel alleen in ervaren handen.
Niet bij één of andere klojo die als een aap op die knoppen staat te douwen.
Nee dat spreekt voor zich. Maar ga even uit van juist gebruik. Zou je het dan gebruiken om er rastypisch gedrag mee te corrigeren?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Jigzy zit nu ook aan een lange lijn. Ik had dat jaren eerder moeten doen. Heerlijk om weer ontspannen te kunnen lopen. Ik merk dat ze zelf ook rustiger is nu het kwartje is gevallen dat ze nergens meer achteraan kan :mrgreen: :ok:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou het zelf niet willen. ik werk eromheen. sam heeft dus een 20 meterlijn :-)
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ik heb fauven en die bewust aangeschaft wetende dat los lopen er waarschijnlijk niet in zou zitten. Nu blijkt dat godzijgeprezen in de praktijk bij die van mij nogal mee te vallen maar goed> nee, ik zou daarvoor geen teletac gebruiken. Het hoort er bij.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hoe denk je dan over gebruik van een teletac bij een niet-raseigenschap? Labradors zijn bijv. geen jagers, wat nou als Pom in blind instinct hetzelfde zou doen als wat jouw Manu doet? Is het dan wel okee om zo'n ding te gebruiken? Voor jou, bedoel ik? :) Zit er zelf ook effe over te denken, wanneer wel en wanneer niet. Ben er nog niet uit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jagen is iets wat van nature gewoon in honden zit.
Net als blaffen, poepen, pissen en knokken ,daar doe je ook wat aan . Gehoorzaam aan de mens zijn en in een huis slapen hoord ook niet of aan een lijn lopen.
Ja zou het onder deskundig gebruik proberen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat ik het met goede begeleiding wel zou willen doen, het is ontzettend effectief. Met Gol heb ik een paar van dat soort ervaringen gehad, ze deed het alleen zelf in plaats van ik :mrgreen:
Toen Gol jong was wilde ze achter de koeien aan en rende zo in het schrikdraad. Ze is nooit meer achter de koeien of iets wat ook maar lijkt op een koe aan gegaan, ze gaat er met een hele grote boog omheen. Ongeveer hetzelfde met mijn mobiele telefoon, daar paradeerde madame mee in haar bek en ik heb heel snel mezelf opgebeld met de huistelefoon. Mobiel stond op trillen, Gol schoot zo met 4 pootjes de lucht in en ze heeft nooit meer omgekeken naar telefoons, de afstandsbediening of iets wat daar op lijkt.
Dus ja, ergens sta ik wel positief tegenover een TT. Als het goed gebeurd hoef je het volgens mij maar 1 keer te doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zeg gewoon doen :schrik: ( maar niet heus, ik heb er zelf t hart niet voor en hopelijk zal ik t nooit nodig hebben) :mrgreen:
Nee dus, ik doe t niet, trillen kan ik me nog iets bij voorstellen hoor, statisch schok dus niet :neenee:
als ik zelf eens statisch ben in de winkel durf ik bijna nergens meer aan te komen :O: bah wat een kut gevoel
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, ik houd ze dan liever aan de lange lijn, rust voor iedereen.

Wat Nanna hierboven beschrijft, kan ik het me wel voorstellen in zo'n situatie, maar dan is dat ook maar (hopelijk) eenmalig. Maar om zo'n ding altijd bij je te moeten hebben voor het geval dat, nee. Lijkt me ook niet rustig lopen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Ik weet wel van boeren die hun jonge hond eens in een hok zetten bij een ooi met haar lam. Die hond kan dan voor zijn bakkes krijgen zoveel als hij maar lust en hij kijkt nooit meer naar een schaap om.
In wezen hetzelfde principe.
Ik zou niet naar een TT grijpen omdat dat kan, maar bij wijze van uiterste noodgreep kan ik me er van alles bij voorstellen.

Heb ooit een aflevering gezien van CM die over een soort van Cattle dog ging die het niet kon laten achter landbouwmachines aan te zeilen. Dat had haar al eens een oog gekost. Twee keer een klap van de TT en ze was voorgoed genezen van die landbouwmachines.
Ja dat hok ken ik. Ken ook een haas, konijn of kip in bek binden en ze daar een dagdeel mee laten lopen om ze van die obsessie af te helpen.
Beetje moeilijk om een ree in zijn bek te binden. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dat deed mijn opa idd ook wel ja, de hond eens met een ooi met lam in het hok.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk zou nooit een TT gebruiken en ik heb er ook nooit een gebruikt. Ik vind het gebruik van een TT persoonlijk onacceptabel. Mijn persoonlijke mening dus en niet iets om over te vallen of om over in discussie te gaan als zijnde een onzin-mening. :wink:

In mijn ogen is het geven van schokken aan je hond met een afstandsbediening een reden om je eigen falen niet onder ogen te komen. Dat falen kan liggen in de raskeuze, de opvoeding en de hond die je dacht te moeten nemen. Ik denk dus eerst na voor ik een ras kies en baseer dan de opvoeding op die hond persoonlijk. Meestal gaat alles dan prima en heb je ook geen TT nodig. Zou ik die wel nodig hebben dan zal ik denk ik de hond herplaatsen naar iemand die geen TT gaat gebruiken maar die meer kennis van zaken heeft of beter om kan gaan met de betreffende hond.

Deze mening heb ik omdat ik A zelf totaal niet tegen schokken kan en B ik niet geloof in het mild zijn van die schokken. Ja natuurlijk zijn ze te verdragen. Maar blijkbaar zijn ze wel sterk genoeg om een hond in hoge driften op andere gedachten te brengen. Zo mild zijn ze dan niet in mijn ogen omdat ik honden met driften heb gehad en die bracht je er als baas in elk geval haast met geen mogelijkheid meer uit. Niet met woorden, niet meer commando's en niet met je blote handen. Blijkbaar komt een TT dus nog harder aan dan een grijpen in het nekvel en een schreeuw in het gezicht. Zover wil ik al eigenlijk helemaal niet gaan. Ook vind ik het gewoon heel erg tegen mijn principes om zulke werktuigen in te zetten op mijn hond. Ik ga heel anders met mijn honden om en ben nooit boos, schreeuw nooit en dwing ze nooit. Mijn idee is dat je dan dus de leukste en best luisterende honden krijgt omdat je dan SAMEN werkt en niet van bovenaf op je hond loopt in te dwingen.

Dus als mijn hond jaagt als een dolle dan gaan we ergens heen waar dat niet kan. We gaan trainen en komen we er niet uit dan komt er een lange lijn en zal ik de moeite nemen om op een plek te lopen waar de hond wel even los kan. Ik vind wel wat. En we gaan fietsen, samen spelen en ik zorg zo dat de hond toch niks tekort komt. Bijt mijn hond dan koop ik liever een muilkorf dan een TT. Komt mijn hond niet als ik roep dan kan hij niet meer overal los. Allemaal oplossingen die maken dat ik nu en later nooit een TT zal gebruiken of gebruikt heb :wink:

Wat een ander doet moeten ze zelf weten maar bij mij hoef je er niet mee aan te komen. Ik zal er niet snel positief op reageren al snap ik dat sommige mensen het heel handige dingen vinden. Ik ken overigens ook een fauve met een TT. Tja, hij kan nu wel los op sommige plaatsen. Alleen met de TT om en dat is dan denk ik wel makkelijk omdat je dan niet naar een afgesloten stuk hoeft te rijden. Ik vind het echter zielig en die hond is zo lief en blij maar moet dan wel elke wandeling schokken krijgen. Hmmm, niet mijn ding hoor. Ik zou het domweg niet kunnen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zal niet quoten ivm de lengte maar ik ben het volledig met laeken eens.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Als een hond continu een TT om moet en elke wandeling schokken krijgt lijkt het mij niet erg effectief :ugh:
laeken
Zeer actief

sbientje schreef:dat deed mijn opa idd ook wel ja, de hond eens met een ooi met lam in het hok.
Ik heb toch honden gehad waar je dat beter niet mee kon doen. :engel: Die zouden die ooi gewoon bijten en dat is niet erg diervriendelijk. :19: :LOL:

Bas, een hondje met hele lage driften of beter gezegd haast geen driften was in het begin wel geneigd om de kippen te pakken. Wij zijn haar NEE gaan aanleren en dat kan ze nu perfect. Reageert ze goed op NEE dan prijzen we haar de hemel in. Dat vindt ze heeeeerlijk :wink: We hebben NEE gezegd en sindsdien kan Bas bij de kippen en taalt ze er niet meer naar. Als we tijdens het wandelen een kip tegenkomen gaat ze er wel achteraan tot we NEE zeggen en dan stopt ze onmiddelijk. Laatst ving ze een mus die tegen de raam vloog, nee Bas! en ze liet hem vallen. :E: Onze kippen zijn inmiddels ook haar kippen. Met wat inzicht en geduld kom je echt een heel eind.

Mijn partner had vroeger loslopende kippen en 2 Ierse terriers, een fox en een Welsh terrier. Allemaal reuen. Allemaal achter de kippen aan en allemaal wel een kip doodgebeten in het begin. Dat verboden, de honden er echt op getraind en al die terriers lagen later op het gras midden tussen de kippen. Een kat grepen ze meteen maar de kippen niet meer. Kuikens en kloeken ging ook. Als de honden in de weg lagen en de kloeken werden boos dan gingen de honden netjes aan de kant. Het kan dus ook zonder TT. En zoals ik zei, al deze honden hebben kippen doodgebeten voordat ze dit konden omdat ze het wel moesten leren. Het waren dus geen honden waar dat niet in zat oid en Ieren zijn niet de meest slome of makkelijke honden. Je moet gewoon absolute grenzen stellen en zo opvoeden dat je hond wil dat jij blij bent met wat hij doet.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Nee, had ik geen hond willen hebben die van nature achter dingen aan wilde gaan had ik geen hh moeten nemen. Het is opletten en ze kunnen daardoor niet overal los, so be it
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:of het om een raseigenschap gaat of niet zou mij eigenlijk niet uitmaken bij de beslissing om hem wel of niet te gebruiken, wel de afweging hoe makkelijk er succes mee te behalen is (of de training dus makkelijk en duidelijk is voor de hond) en welk voordeel er voor de toekomst aan vasthangt..
eens . En dan ook graag uitsluitend en alleen door iemand die weet wat hij doet . Ik heb een klant gehad die door haar therapeut aangeraden werd na een sessie 'oefenen ' zo af en toe maar eens flink te drukken op dat knopje als haar hond ongewenst gedrag zou vertonen :piew:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Inge O schreef:of het om een raseigenschap gaat of niet zou mij eigenlijk niet uitmaken bij de beslissing om hem wel of niet te gebruiken, wel de afweging hoe makkelijk er succes mee te behalen is (of de training dus makkelijk en duidelijk is voor de hond) en welk voordeel er voor de toekomst aan vasthangt.

dus ja, in uitzonderlijke gevallen zou ik het doen en heb ik het ook gedaan : kwiebus ontsnapte van het (rondom afgesloten) erf, alle normale (en zelfs abnormale) maatregelen ten spijt. gezien het gevaar bleef er dus nog over herplaatsen of zijn hele verdere leven grotendeels opgesloten en apart van de rest en dat vond ik geen optie.

de training ging supersnel en hij heeft zijn verdere leventje heerlijk van zijn vrijheid op het erf kunnen genieten.
Hier kan ik me volledig in vinden.
En idd alleen in deskundige handen.
Manu

laeken schreef:Ik persoonlijk zou nooit een TT gebruiken..............t/m ......Hmmm, niet mijn ding hoor. Ik zou het domweg niet kunnen.
Dit is wat ik bedoel maar kreeg het niet lekker onder woorden. Eens dus :ok:
laeken
Zeer actief

Gollum schreef:Als een hond continu een TT om moet en elke wandeling schokken krijgt lijkt het mij niet erg effectief :ugh:
Helaas is het wel effectief en helaas is dit nu juist de realiteit omtrent de TT. Weinig honden leren diepgeworteld gedrag af door eenmalig juist gebruik van de TT. Bij africhting zag ik honden die alleen konden lossen met TT of prikker. Bij jachttraining zag ik honden die elke traing de TT om hadden en deze fauve komt dus alleen als je hem waarschuwd met een geluid en eens in de zoveel tijd een fikse lel met de TT geeft. Zou je hem een dag af doen dan kan je niet meer waarschuwen met geluid en dan komt deze hond al niet meer als je roept. Ik weet niet precies hoe vaak hij een schok krijgt maar hij kan echt alleen los met een TT om.

Als iemand een TT echt eenmalig gebruikt om iets heel ergs af te leren dan gaat het nog wel in mijn ogen. Maar een husky leer je niet af te jagen in een week met een TT en 10 schokken. Die weet 3 dagen later al dat de TT er niet meer is en dan is het weer bal. Een hond is slim. Er zijn genoeg honden die leren dat de TT om hangt en dan doen ze alleen wat je zegt als je de TT eerst om hangt. Kan een dummy zijn maar het gaat er dus om dat de hond al snel de schokken met de band of de waarschuwing combineert. Je hebt dan niks bereikt en zit het leven van die hond vast aan een TT.

Toen ik even bij africhting rond gekeken heb zag ik in elk geval dat de meeste honden die een TT om hadden krijsend in een stuip schoten als hij gebruikt werd en ik zag ook dat het geen zak hielp want de keer daarna hadden ze de band weer om. Ik kreeg gewoon kostneigingen toen ik een mechels herderteefje een soort stuiptrekkingen zag krijgen waardoor ze met ontblote tanden in de lucht ging bijten tijdens het gillen. Bah, werkelijk om te kotsen was dat. En het was om niks. Hondje nam de hindernis elke keer verkeerd. PATS! Ging ze weer. Leek wel een epileptische aanval en de baas vond het prima want de hond deed dit expres en het was gewoon om de baas te pesten....ongehoorzaamheid..... :ugh: Liefst had ik die hond afgepakt en meegenomen. Was een lief dier voor zolang dat dat nog duurde.
Afbeelding
Manu

laeken schreef:
sbientje schreef:dat deed mijn opa idd ook wel ja, de hond eens met een ooi met lam in het hok.
Ik heb toch honden gehad waar je dat beter niet mee kon doen. :engel: Die zouden die ooi gewoon bijten en dat is niet erg diervriendelijk. :19: :LOL:

Bas, een hondje met hele lage driften of beter gezegd haast geen driften was in het begin wel geneigd om de kippen te pakken. Wij zijn haar NEE gaan aanleren en dat kan ze nu perfect. Reageert ze goed op NEE dan prijzen we haar de hemel in. Dat vindt ze heeeeerlijk :wink: We hebben NEE gezegd en sindsdien kan Bas bij de kippen en taalt ze er niet meer naar. Als we tijdens het wandelen een kip tegenkomen gaat ze er wel achteraan tot we NEE zeggen en dan stopt ze onmiddelijk. Laatst ving ze een mus die tegen de raam vloog, nee Bas! en ze liet hem vallen. :E: Onze kippen zijn inmiddels ook haar kippen. Met wat inzicht en geduld kom je echt een heel eind.

Mijn partner had vroeger loslopende kippen en 2 Ierse terriers, een fox en een Welsh terrier. Allemaal reuen. Allemaal achter de kippen aan en allemaal wel een kip doodgebeten in het begin. Dat verboden, de honden er echt op getraind en al die terriers lagen later op het gras midden tussen de kippen. Een kat grepen ze meteen maar de kippen niet meer. Kuikens en kloeken ging ook. Als de honden in de weg lagen en de kloeken werden boos dan gingen de honden netjes aan de kant. Het kan dus ook zonder TT. En zoals ik zei, al deze honden hebben kippen doodgebeten voordat ze dit konden omdat ze het wel moesten leren. Het waren dus geen honden waar dat niet in zat oid en Ieren zijn niet de meest slome of makkelijke honden. Je moet gewoon absolute grenzen stellen en zo opvoeden dat je hond wil dat jij blij bent met wat hij doet.
Wat jij beschrijft kan ik wel met onze eigen beesten, onze geiten, konijnen en paard doet hij niets mee behalve af en toe wat kijken. Hij fixeert niet meer sinds ik er mee bezig ben geweest. Hij ligt naast de konijnen in de tuin en schenkt er geen aandacht aan. Echter buiten met onbekende beesten.... :schrik:
Gollum
Zeer actief

laeken schreef:
Gollum schreef:Als een hond continu een TT om moet en elke wandeling schokken krijgt lijkt het mij niet erg effectief :ugh:
Helaas is het wel effectief en helaas is dit nu juist de realiteit omtrent de TT. Weinig honden leren diepgeworteld gedrag af door eenmalig juist gebruik van de TT. Bij africhting zag ik honden die alleen konden lossen met TT of prikker. Bij jachttraining zag ik honden die elke traing de TT om hadden en deze fauve komt dus alleen als je hem waarschuwd met een geluid en eens in de zoveel tijd een fikse lel met de TT geeft. Zou je hem een dag af doen dan kan je niet meer waarschuwen met geluid en dan komt deze hond al niet meer als je roept. Ik weet niet precies hoe vaak hij een schok krijgt maar hij kan echt alleen los met een TT om.

Als iemand een TT echt eenmalig gebruikt om iets heel ergs af te leren dan gaat het nog wel in mijn ogen. Maar een husky leer je niet af te jagen in een week met een TT en 10 schokken. Die weet 3 dagen later al dat de TT er niet meer is en dan is het weer bal. Een hond is slim. Er zijn genoeg honden die leren dat de TT om hangt en dan doen ze alleen wat je zegt als je de TT eerst om hangt. Kan een dummy zijn maar het gaat er dus om dat de hond al snel de schokken met de band of de waarschuwing combineert. Je hebt dan niks bereikt en zit het leven van die hond vast aan een TT.

Toen ik even bij africhting rond gekeken heb zag ik in elk geval dat de meeste honden die een TT om hadden krijsend in een stuip schoten als hij gebruikt werd en ik zag ook dat het geen zak hielp want de keer daarna hadden ze de band weer om. Ik kreeg gewoon kostneigingen toen ik een mechels herderteefje een soort stuiptrekkingen zag krijgen waardoor ze met ontblote tanden in de lucht ging bijten tijdens het gillen. Bah, werkelijk om te kotsen was dat. En het was om niks. Hondje nam de hindernis elke keer verkeerd. PATS! Ging ze weer. Leek wel een epileptische aanval en de baas vond het prima want de hond deed dit expres en het was gewoon om de baas te pesten....ongehoorzaamheid..... :ugh: Liefst had ik die hond afgepakt en meegenomen. Was een lief dier voor zolang dat dat nog duurde.
Nou gadver, zo'n beeld had ik helemaal niet bij de TT. Maar ik heb dan ook nog nooit bij africhting gekeken. Het leek mij juist effectief omdat de hond de schok koppelt aan bijvoorbeeld de koe of landbouwvoertuig in Nanna's voorbeeld. Als de hond de schok koppelt aan de band heeft het weinig zin denk ik. Het zou in ieder geval niet mijn ding zijn om zo'n band continu te moeten gebruiken.
Manu

Ik vind het wel naar dat hij niet los kan op bijv. het strand, maar ergens vind ik het wel OK zo. Straks gaan we weer met een andere Husky naar het omheinde losloopveld middenin de woonwijk.
Dat wil ik wekelijks volhouden. Verder fietsen we zo'n 4x in de week een paar km en wandel ik dagelijks minstens 2,5 uur. Hij gaat vaak zwemmen en ik heb een zelf gefabriceerde hondenhengel waar we mee spelen. Dat simuleert ook de jacht wat zodat hij toch die behoefte vervult.
Wat ik dan weer over de TT gehoord heb bij de jagers is dat er nu naast de baas gelopen wordt en niet meer gestruind. En dat zou ik hem zo graag geven, dat struinen.
Ik heb geinvesteerd in een 8m Flexi en vooral veel tijd en energie in een degelijke training. Aan de lange lijn is hij al een stuk gehoorzamer en dat onstuimige neemt steeds iets meer af.
Op het losloopveldje mag hij af en toe eens los met zijn Lagotto vriendje. Hij is dan heel braaf en ik laat hem echt alleen los als ik zeker weet dat ik succes heb. Dus soms loopt hij 20 meter los mee en gaat hij daarna weer vast. Voor ons een mijlpaal ;)

Manu is best een gevoelige hond. Een stemverheffing laat hem al in elkaar kruipen en hij wil het zo graag goed doen. Hem bij onze geiten heeft me ook heel veel tijd en energie gekost. Langslopen en op afstand wachten, aandacht krijgen en weer lopen. Toen hij voor de zoveelste keer weer fixeerde gaf ik een brul en ik kon weer van voren af aan beginnen, stom, eigen schuld. Ik ben dus bang dat de TT ons ook juist de andere kant op kan sturen, namelijk terug.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ja, ik zou het dus wél doen. Ik zou liever 1x goed in willen grijpen dan maar aan blijven tobben. Ik denk zelf dat het voor de hond de rest van zijn leven beter is. Heel zwart/wit voor de hond lijkt mij.
Zou er alleen niet zelf mee gaan klooien, maar wel hulp vragen aan mensen die er verstand van hebben.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Manu schreef:Ik vind het wel naar dat hij niet los kan op bijv. het strand, maar ergens vind ik het wel OK zo. Straks gaan we weer met een andere Husky naar het omheinde losloopveld middenin de woonwijk.
Dat wil ik wekelijks volhouden. Verder fietsen we zo'n 4x in de week een paar km en wandel ik dagelijks minstens 2,5 uur. Hij gaat vaak zwemmen en ik heb een zelf gefabriceerde hondenhengel waar we mee spelen. Dat simuleert ook de jacht wat zodat hij toch die behoefte vervult.
Wat ik dan weer over de TT gehoord heb bij de jagers is dat er nu naast de baas gelopen wordt en niet meer gestruind. En dat zou ik hem zo graag geven, dat struinen.
Ik heb geinvesteerd in een 8m Flexi en vooral veel tijd en energie in een degelijke training. Aan de lange lijn is hij al een stuk gehoorzamer en dat onstuimige neemt steeds iets meer af.
Op het losloopveldje mag hij af en toe eens los met zijn Lagotto vriendje. Hij is dan heel braaf en ik laat hem echt alleen los als ik zeker weet dat ik succes heb. Dus soms loopt hij 20 meter los mee en gaat hij daarna weer vast. Voor ons een mijlpaal ;)

Manu is best een gevoelige hond. Een stemverheffing laat hem al in elkaar kruipen en hij wil het zo graag goed doen. Hem bij onze geiten heeft me ook heel veel tijd en energie gekost. Langslopen en op afstand wachten, aandacht krijgen en weer lopen. Toen hij voor de zoveelste keer weer fixeerde gaf ik een brul en ik kon weer van voren af aan beginnen, stom, eigen schuld. Ik ben dus bang dat de TT ons ook juist de andere kant op kan sturen, namelijk terug.
Ik geloof ook niet dat een hond die aan de lijn zit persé tekort komt hoor! Want wat jij hem allemaal geeft lijkt mij dat hij alles wel kwijt kan! Maar ik wil een hond die los kan lopen. (de reuen van Leon laat ik dan niet los, maar dat is aan hem) De mijne jagen niet, dus dat voordeel heb ik.
En die stemverheffing komt van jou vandaan, dat hij daarom er misschien heftig op reageert. De stroom weet hij niet dat dat bij jou, of iemand anders, vandaan komt.

En even voor de duidelijkheid. Hier wordt sporadisch stroom gebruikt. Liever gewoon trainen om duidelijkheid te krijgen is mijn insteek. Maar in noodgevallen, ja, dan ben ik voor.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Wij doen het wel, Nelle mag niet achter de herten aan, voordeel van de teletac is dat ze niet door heeft dat wij dat doen we gebruiken geen stroomstoot alleen het piepgeluid of de trilfunctie.
Als we hem gebruiken komt ze heel snel naar de baas met een kop van jeetje baas wat er nu gebeurd.
Afbeelding
Manu

yodi schreef:Wij doen het wel, Nelle mag niet achter de herten aan, voordeel van de teletac is dat ze niet door heeft dat wij dat doen we gebruiken geen stroomstoot alleen het piepgeluid of de trilfunctie.
Als we hem gebruiken komt ze heel snel naar de baas met een kop van jeetje baas wat er nu gebeurd.
Moet je hem vaker gebruiken? Als ze dan los loopt heb je iedere keer de band om of is 1x goed genoeg?
Manu

Inge O schreef:
Manu schreef: Wat ik dan weer over de TT gehoord heb bij de jagers is dat er nu naast de baas gelopen wordt en niet meer gestruind.
dan is het simpelweg verkeerd gebruikt.

ik wil niemand een tt aanpraten, verre, vérre van, maar kan het net zo min hebben dat er theorieën over ontstaan die alleen maar met verkeerd gebruik te maken hebben.
door alleen te foute dingen aan te halen kan je élke vorm van training helemaal afkraken.
Dan zou je dus een klap moeten geven als de hond werkelijk achter wild aan gaat of besluit een spoor te gaan volgen. Ik vermoed dat de honden uit bovenstaande situatie dan te ver van baas zijn gegaan en daarvoor een klap hebben gekregen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja indien nodig.

Ps. Laeken als je hond al zo hoog in drift is werkt niets meer dus ook geen tt zoals jij noemt met bijv jagen. Dat moet je voor die tijd al doen voor hij gaat.

Ik heb ook jaren bij Xantos een tt om gehad buiten zonder hem ooit te gebruiken. Door mijn gevoel van zekerheid werkte t uitstekend zonder te hoeven gebruiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”