korthaar schreef:ranetje schreef:Manu schreef:Ah dus je gebruikt het niet om voor de hond een nare ervaring te veroorzaken met het najagen van wild of het zelfstandig volgen van een spoor maar je corrigeert alleen ontwijkend gedrag van je appèl?
Klopt
De TT wordt ook wel eens anders gebruikt (dus wel een knal voor het najagen), maar dan wordt in mijn ogen het verkeerde afgestraft.
Is meestal onkunde of onbegrip van de gebruiker volgens mij
En voor jachtgebruikshonden al helemaal erg ongeschikt.
Ben er niet zo zeker van of bij een reeds najagende hond überhaupt nog een commando doorkomt.
Wellicht ziet de hond het dan toch wel, als een knal voor het najagen en niet voor het niet opvolgen van een commando.
Zie ook niet, waarom - in het geval van een Staande Hond -met corrigeren van het najagen het verkeerde zou worden gestraft.
Als je de hond zou corrigeren voor het najagen kan je hem dus ook niet meer op aangeschoten wild zetten............... want je hebt het najagen er uit getraind.
Kan dat?
Ja dat kan.
Ik heb het gezien.
En dat leverde een flink probleem op omdat de hond niet meer naar hazen durfde te kijken en een aangeschoten haas dus ook niet ging halen.
Ik vind dat er dan een inschattingsfout is gemaakt.
Er is te vroeg te moeilijk getraind met die band en met de verkeerde instelling van de trainer/jager.
Toevallig dan min of meer met gewenst resultaat voor wat betreft het najagen, maar ongeschikt voor een werkende jachthond.
Het heeft daarna twee jaar geduurd voor hij weer een geschoten haas durfde op te halen.
Ik wil dat mijn hond gehoorzaamt.
Dus
als ik zeg dat zij aangeschoten wild moet achtervolgen dan moet zij dat doen.
Bij gezond wild roep ik haar
op tijd (!!) terug, dus vóór ze er full speed gillend achteraan zit.
Je moet je hond vóór zijn.
Dat is wat ik ook steeds schrijf.
Het gaat om
het gehoorzamen aan het bevel van de (voor)jager.
Als je een (staande) jachthond die vol aan het najagen is een dreun geeft met de TT is er een kans dat hij door de schok heenloopt, dat klopt.
Het is en blijft trainen, trainen en nog eens trainen.
100% zekerheid heb je nooit.
Maar je kunt het behoorlijk benaderen als je op de juiste manier met die TT zou werken, als je het laatste puntje op de i net niet voor elkaar krijgt.
En dat is dan in het belang van de veiligheid van de hond en van het verkeer op de weg.
Je gaat die band ook niet pas gebruiken als je zeker weet dat de hond zal gaan hetzen.
Leren om onvoorwaardelijk op de fluit te komen is iets wat je voor die tijd moet hebben getraind, waarna je de situatie steeds iets moeilijker maakt voor de hond.
Je moet je hond kennen.
Weten wanneer je moet ingrijpen en snel kunnen reageren.
Anders moet je die band niet omhangen.
Daarom zijn er bij mij een heleboel mitsen en maren voor er met zo'n band gewerkt zou mogen worden.
En dus.................... heb je een deskundig nodig om er mee te gaan trainen en moet je niet zelf gaan prutsen.
Mijn mening en mijn idee over het gebruik van de TT