Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
lamsribben te hard?
Moderator: moderatorteam
lamsribben te hard?
Hoe weet je of lamsribben té hard zijn?
Bij de slachter heb ik ribben gekregen/gekocht onder de noemer lamsribben. Maar ik zeg, gevoelsmatig en niet gestaafd door veel kennis, dat dit een bejaard "lam" was.
Kan ik op de één of andere manier testen of ze te hard zijn? Ze liggen nu overigens op de stapel "incourant" want als er niemand een lumineus idee heeft over hoe het te testen valt, dan gaat het de kliko in.
Bij de slachter heb ik ribben gekregen/gekocht onder de noemer lamsribben. Maar ik zeg, gevoelsmatig en niet gestaafd door veel kennis, dat dit een bejaard "lam" was.
Kan ik op de één of andere manier testen of ze te hard zijn? Ze liggen nu overigens op de stapel "incourant" want als er niemand een lumineus idee heeft over hoe het te testen valt, dan gaat het de kliko in.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: lamsribben te hard?
heb het weer even opgezocht maar het is inderdaad de "snoeischaar test"
quote van:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1288196
"Knip de volgende keer bij twijfel met een snoeischaar in de rib,gaat dit met moeite dan is de rib veel te hard.
Een zeer jonge rib kun je met je handen al doormidden breken
"
Edit: nu moet ik erbij zeggen dat mijn snoeischaar blijkbaar niet heel scherp, want ook met ribben waar ik niet doorkwam had River geen probleem. zonder veel moeite (maar met een hoop kabaal en zenuwachtig baasje ernaast om te kijken of t goed ging) had ze zo wat ribbetjes weggewerkt. met river durf ik het aan omdat ze overal maar ook beheerst op kauwt, of anders knaagt.
maar, de belangrijkste conclusie van het artikel vind ik wel dat als je het niet vertrouwt, je het idd weg moet doen. jij kent je hond, en de ene hond is de andere niet - ik neem aan dat een pit wat meer kan hebben dan een wawa.
quote van:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1288196
"Knip de volgende keer bij twijfel met een snoeischaar in de rib,gaat dit met moeite dan is de rib veel te hard.
Een zeer jonge rib kun je met je handen al doormidden breken

Edit: nu moet ik erbij zeggen dat mijn snoeischaar blijkbaar niet heel scherp, want ook met ribben waar ik niet doorkwam had River geen probleem. zonder veel moeite (maar met een hoop kabaal en zenuwachtig baasje ernaast om te kijken of t goed ging) had ze zo wat ribbetjes weggewerkt. met river durf ik het aan omdat ze overal maar ook beheerst op kauwt, of anders knaagt.
maar, de belangrijkste conclusie van het artikel vind ik wel dat als je het niet vertrouwt, je het idd weg moet doen. jij kent je hond, en de ene hond is de andere niet - ik neem aan dat een pit wat meer kan hebben dan een wawa.
Laatst gewijzigd door River8 op 08 mei 2014 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Knippen met een snoeischaar. Als dat redelijk makkelijk gaat zou het oké kunnen zijn. Mits de hond barf/botten gewend is.

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
hmmmm dat is een goede...
Een bejaard lam
Ik heb ook vaak lamsribben gekocht...en de eerste keer dat ik ze zag LEKEN ze in mijn ogen kneiterhard
Maar dat viel reuze mee
Muis van 12 kilo met haar smalle Hussel bekkie maakt er in elk geval gehakt van
hoe je het testen kunt...hmmmmm
Is het een ribpartijtje van vier ribben op een rij zeg maar?
Kun je er niet 1 rib afbikken ?
Ik had een handbijltje indertijd en sloeg een vier rib partij door de helft in de tuin
zag er leuk uit trouwens maar goed.
En die dan vasthouden en de hond geven...kijken hoeveel werk ze hebben aan het kauwen erop?
Als ze er echt drama en poep van maken met 1 ribje en je vind het zelf ook niks; weggooien en anders gewoon geven
Een bejaard lam

Ik heb ook vaak lamsribben gekocht...en de eerste keer dat ik ze zag LEKEN ze in mijn ogen kneiterhard
Maar dat viel reuze mee
Muis van 12 kilo met haar smalle Hussel bekkie maakt er in elk geval gehakt van

hoe je het testen kunt...hmmmmm
Is het een ribpartijtje van vier ribben op een rij zeg maar?
Kun je er niet 1 rib afbikken ?
Ik had een handbijltje indertijd en sloeg een vier rib partij door de helft in de tuin
zag er leuk uit trouwens maar goed.
En die dan vasthouden en de hond geven...kijken hoeveel werk ze hebben aan het kauwen erop?
Als ze er echt drama en poep van maken met 1 ribje en je vind het zelf ook niks; weggooien en anders gewoon geven
Heb de snoeischaar net al gebruikt om een dood muisje weg te gooien, dus die ligt nog voor het grijpen (de snoeischaar, niet het muisje)
Ga het zo gelijk proberen!
- River8
- Zeer actief
muisje weggooien?! zonde! had je net reserve-barf in geval de ribben te hard zijnJBK schreef:Heb de snoeischaar net al gebruikt om een dood muisje weg te gooien, dus die ligt nog voor het grijpen (de snoeischaar, niet het muisje)

Haha, nou dat miniding verdwijnt zonder te kauwen richting slokdarmRiver8 schreef:muisje weggooien?! zonde! had je net reserve-barf in geval de ribben te hard zijnJBK schreef:Heb de snoeischaar net al gebruikt om een dood muisje weg te gooien, dus die ligt nog voor het grijpen (de snoeischaar, niet het muisje)

Heb de ribben getest, maar ik kan ze doorknippen met de snoeischaar, hoeft er niet eens héél veel kracht voor te zetten. Wat bizar dat het dan zo vertekent! Ik kan dus in ieder geval niet van het visuele uitgaan.
Dan nog een vraagje, Truus is het type hap slik weg. Al het eerdere (soepele) botwerk heeft nooit een probleem opgeleverd, maar als ze die ribben zo zonder de kauwen naar binnenwerkt, lijkt me dat niet goed. Zal ik deze dan gewoon klein maken en bij de rest van haar maal voeren? Normaal krijgt ze kvv en soms wat kauwwerk wat ik zelf beethoud, maar ben nu aan het zelf samenstellen, en dit kan ik niet zonder gevaar voor handen zelf beethouden.
Cody knaagt echt, dus die vertrouw ik dit wel toe.
- River8
- Zeer actief
weet niet of je t al eens hebt gelezen, maar kijk hier even:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/
en belangrijk:
"Geef nooit 1 enkele rib! De kans is groot dat je hond ‘m niet netjes oppeuzelt maar in 1 keer inslikt!"
en dan gaat het er meer over dat de rib de slokdarm kan perforeren dan dat de rib niet verteerd wordt. maar natuurlijk alleen zoals Hylos zei als je hond dit soort botten gewend is. een stuk bot zou net als een nek gewoon verteerd moeten worden in de maag als de hond gewend is aan barf.
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/
en belangrijk:
"Geef nooit 1 enkele rib! De kans is groot dat je hond ‘m niet netjes oppeuzelt maar in 1 keer inslikt!"
en dan gaat het er meer over dat de rib de slokdarm kan perforeren dan dat de rib niet verteerd wordt. maar natuurlijk alleen zoals Hylos zei als je hond dit soort botten gewend is. een stuk bot zou net als een nek gewoon verteerd moeten worden in de maag als de hond gewend is aan barf.
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Ik geef Moos altijd een aantal lamsribben aan elkaar. Of een hele kip.

Neeltje
Ja ik heb het al eens gelezen.
Ze zijn het bij ons ook wel gewend maar dan de soepele dingen. Nekjes etc gaat altijd goed, maar kauwen is gewoon niet aan Truus besteed. Teveel gedoe, vindt ze
Het zijn racks van 4 ribben of meer, voor Cody wilde ik die opdelen in 2 ribben. Dat van die ene rib wist ik.
Bedenk me nu wel een optie voor Truus. Als ik nou een stuk draad wikkel tussen rib 2 en 3. Dan kan mijn hand op veilige afstand blijven maar kan ik het ook weghalen als het niks wordt. Zie gauw genoeg of ze gaat kauwen of gaat doorslikken.
Ze zijn het bij ons ook wel gewend maar dan de soepele dingen. Nekjes etc gaat altijd goed, maar kauwen is gewoon niet aan Truus besteed. Teveel gedoe, vindt ze

Het zijn racks van 4 ribben of meer, voor Cody wilde ik die opdelen in 2 ribben. Dat van die ene rib wist ik.
Bedenk me nu wel een optie voor Truus. Als ik nou een stuk draad wikkel tussen rib 2 en 3. Dan kan mijn hand op veilige afstand blijven maar kan ik het ook weghalen als het niks wordt. Zie gauw genoeg of ze gaat kauwen of gaat doorslikken.
- River8
- Zeer actief
ok!
ja dan zou ik t gewoon proberen. als ze niet kauwt is t snel over. is Cody t vast wel mee eens

ja dan zou ik t gewoon proberen. als ze niet kauwt is t snel over. is Cody t vast wel mee eens

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
de dames hier hebben er geen problemen mee, die kraken ze alsof het een twijgje is
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

Truusje heeft niet al haar kiezen meer, dus ik ben sowieso wat voorzichtiger met dit soorten met haar dan met Cody. Overigens heeft ze nog genoeg tanden en kiezen over om mijn hand te zien als snack (alleen als ik haar iets te eten geef hoor)Laura84 schreef:de dames hier hebben er geen problemen mee, die kraken ze alsof het een twijgje is
- Hylos
- Zeer actief
Anders ff fijnmeppen met een hamer
(doe er een handdoek op want de spetters vliegen je om de oren!)

Ja zo heb ik het begin nogal eens wat geplet. Gewoon in de tuin... Dan zitten alle voegen vol met ranzigheidHylos schreef:Anders ff fijnmeppen met een hamer![]()

- River8
- Zeer actief
Nee, ik heb alle stukken getest en sommige waren toch niet met de snoeischaar te bewerken. Dus ik heb de zachte er tussenuit gehaald en de rest ligt in de kliko.
Cody heeft er wel twee op en Truus heb ik in kleine stukjes geknipte gegeven.
Cody heeft er wel twee op en Truus heb ik in kleine stukjes geknipte gegeven.
- River8
- Zeer actief
Ach, je bent lekker bezig geweest met het gefröbel
Wel jammer natuurlijk, je had t niet voor niks in huis gehaald.

Wel jammer natuurlijk, je had t niet voor niks in huis gehaald.