Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Raseigenschap en teletac. Ja of nee?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Manu schreef:Iets wat mij afgelopen maanden erg bezig heeft gehouden.

Je hond vertoont een bepaald gedrag wat rastypisch is maar wel ongewenst.
Gewone trainingen helpen niet. Pak je de teletac (elektrische correctiehalsband) of leg je je erbij neer, leid je het in goede banen en doe je het ermee?

Voorbeeldje: mijn Siberische Husky jaagt en kan niet los. Zodra hij een geurspoor ontdekt of in de verte wild ziet is hij verdwenen binnen een seconde. Heeft al succes gehad, is niet te doen aan de lange lijn, dummy, counter conditioning, echt enkel en alleen aan de lijn gaat het goed. Ga je voor de teletac of vind je dit iets wat bij het ras hoort en je dus maar mee dealt?

Dan zal ik nu mijn mening geven:
Nee, ik heb besloten dat ik hier geen teletac om ga gebruiken.
Het is iets waar ik al rekening mee had moeten houden bij de aanschaf van mijn hond, het hoort bij hem. We hebben eindelijk een zeer goede vertrouwensband en ik ben nog niet snel genoeg met het zien van lichaamstaal. Ik ga dan niet, ook niet onder begeleiding, klooien met zo'n band. Het voelt voor mij verkeerd, net als dat ik mijn paard niet af leer te vluchten als ze denkt dat er gevaar dreigt. Het zit erin en dat gaan we niet afstraffen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Als je problemen hebt met raseigenschappen moet je een ander ras nemen. Dingen gaan corrigeren met stroomstoten zie ik mezelf echt niet doen.

Het zou zomaar kunnen dat een volgende podenco veel meer jachtdrift heeft dan die twee die ik nu heb, maar dan zou ik denk ik simpelweg doen wat ik bij deze ook heb gedaan: blijven proberen in veilig gebied, alsmaar aanlijnen als het moet en aflijnen als het kan. 'Trainen' met duidelijk maken dat ik soms veel spannender ben dan rennende konijnen, heel duidelijk maken dat we elkaar altijd weer daar treffen waar we elkaar het laatst zagen, in veilig gebied lopen en niet panieken als er niet gepaniekt hoeft. Dat laatste heeft bij mij wel even geduurd, maar een hond die een stipje in de verte is waar er alleen weilanden zijn kan daar weinig kwaad, en een hond die aan de overkant van het water, onbereikbaar, maar wel in zicht, twintig achtertuinen aan het inspecteren is loopt ook geen risico.

Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen zeggen "Mijn hond kan niet los" als het gaat om jagen/weglopen. Want als je dat zegt heb je het opgegeven en heb je je erbij neergelegd dat je hond een hopeloos geval is en de rest van z'n leven aan die lijn zit. Ik zou altijd blijven proberen en maar blijven trainen op dat terugkomen voor verrassende beloningen. Een hond die drie minuten los kan en terug komt voor een koekie, kan misschien wel een keer vijf minuten of twee keer vier minuten los of misschien een keer een kwartier met een hele leuke andere hond. Of misschien kan hij wel los als jij om de vijf meter hysterisch juichend een stuk biefstuk in de struiken vindt. Ik heb zoiets wel eens met dentasticks gedaan en haha, pure aanbidding in die bekkies. Dat ik dat KON!

Maar goed, dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring met mijn honden. Ik heb honden die niet overal, maar wel op heel veel plaatsen los kunnen en ik vind ze stikbraaf. Heeft effe geduurd maar ik heb nooit akelige hulpmiddelen gebruikt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

*Het verschil tussen jagen en najagen vond ik nog wel even interessant om toe te lichten, omdat heel veel honden jaaggedrag vertonen dat door de eigenaar vaak niet als jachtgedrag herkend wordt. Honden hoeven niet per se ergens achteraan te zitten om toch jachtgedrag te vertonen, en verreweg de meeste honden die zogenaamd onschuldig door het bos heenrennen zijn wel degelijk bezig met het zelfstandig opsporen van wild.[/quote] deze quote was van Tara. Ik heb iets niet goed gedaan denk ik want ik zie de naam Tara niet staan.

Dit vind ik interessant om te lezen. Ik schreef dat namelijk van mijn Sterre. Die rende gewoon weg en echt heel ver maar nergens achteraan en heeft nog nooit een konijn of meerkoet oid gepakt. Ze wilde op de jachtcursus ook geen dummy met konijnenvel aanpakken. Maar het was dus wel echt jachtgedrag begrijp ik nu.
Ik heb voor Sterre twee Weimaraners gehad. De eerste apporteerde al het wild op de jachtcursus, maar ging met wandelen nooit uit het zicht en was super gehoorzaam. De tweede had geen enkele belangstelling voor wild.
Ik had nog nooit een hond als Sterre meegemaakt. En vond het moeilijk om mee om te gaan. Maar goed het is allemaal behoorlijk goed gekomen vind ik en ik geniet al jaren van haar vrolijke gedrag vooral langs de waterkant wat ze het allermooiste vindt.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben ook niet perse anti tt. Maar niet aankloten.
Pas me meer bij nanna d'r posts. Ik snap jouw ( Manu ) wel. En ga daar ook erg in mee. Maar we vragen inderdaad al zoveel wat niet des honds is.
In Inge_O d'r post, korte sessie, hond geniet verdere leven van zijn vrijheid. Dan zeg ik ja.
Wat Laeken schrijft, zeg ik nee.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hanneke2 schreef: Als je problemen hebt met raseigenschappen moet je een ander ras nemen. Dingen gaan corrigeren met stroomstoten zie ik mezelf echt niet doen.

Het zou zomaar kunnen dat een volgende podenco veel meer jachtdrift heeft dan die twee die ik nu heb, maar dan zou ik denk ik simpelweg doen wat ik bij deze ook heb gedaan: blijven proberen in veilig gebied, alsmaar aanlijnen als het moet en aflijnen als het kan. 'Trainen' met duidelijk maken dat ik soms veel spannender ben dan rennende konijnen, heel duidelijk maken dat we elkaar altijd weer daar treffen waar we elkaar het laatst zagen, in veilig gebied lopen en niet panieken als er niet gepaniekt hoeft. Dat laatste heeft bij mij wel even geduurd, maar een hond die een stipje in de verte is waar er alleen weilanden zijn kan daar weinig kwaad, en een hond die aan de overkant van het water, onbereikbaar, maar wel in zicht, twintig achtertuinen aan het inspecteren is loopt ook geen risico.

Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen zeggen "Mijn hond kan niet los" als het gaat om jagen/weglopen. Want als je dat zegt heb je het opgegeven en heb je je erbij neergelegd dat je hond een hopeloos geval is en de rest van z'n leven aan die lijn zit. Ik zou altijd blijven proberen en maar blijven trainen op dat terugkomen voor verrassende beloningen. Een hond die drie minuten los kan en terug komt voor een koekie, kan misschien wel een keer vijf minuten of twee keer vier minuten los of misschien een keer een kwartier met een hele leuke andere hond. Of misschien kan hij wel los als jij om de vijf meter hysterisch juichend een stuk biefstuk in de struiken vindt. Ik heb zoiets wel eens met dentasticks gedaan en haha, pure aanbidding in die bekkies. Dat ik dat KON!

Maar goed, dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaring met mijn honden. Ik heb honden die niet overal, maar wel op heel veel plaatsen los kunnen en ik vind ze stikbraaf. Heeft effe geduurd maar ik heb nooit akelige hulpmiddelen gebruikt.
Wat jij in je eerste zin zet, heb ik ook geschreven in mijn eigen mening.
Ik zeg altijd dat mijn hond niet los kan, maar dat betekent zeker niet dat ik het heb opgegeven. Op het moment kan hij gewoon niet los. Kleine stukjes, wat ik ook al in het topic schreef, gaat hij wel eens los. Op heel overzichtelijke stukken en dan houd ik hem in een straal van 10m bij me. Lukt dat niet? Dan gaat hij weer vast. Ik ben zelf als de dood dat hij er weer tussenuit knijpt en dat vind ik lastig los te laten ( :mrgreen: ). Zodra ik de lijn losknip word ik al zenuwachtig. Ik doe het ook echt alleen als ik de kans zeer groot schat dat we succes behalen. Als hij terug komt is hij ook het allerbraafste hondje ter wereld :cheer:
Maar wat jij zegt over een stipje worden in de weilanden, nee, echt niet. Ik heb dan absoluut geen bereik meer en ik denk dat we daar ook wel van verschil van een poolhond vs andere honden kunnen spreken. Hij gaat zelfstandig op pad. Loopt het spoor daar op niks uit? Dan gaat hij naar een ander op zoek. Ik ben dan echt niet meer in the picture. En geloof me, ik ben echt heel ver gekomen want mijn hond vindt mij wel het een na leukste in zijn leven. Een snoepje is niet eens zijn grootste beloning, een blije baas vindt hij de allerfijnste.
Maar de illusie dat ik ooit spannender dan een konijn wordt? Nee die heb ik echt niet.

Heavy vroeg eerder in het topic of ik voor een commando wel stroom wil gebruiken.
Nee.
Ik heb heel veel aan dit topic gehad want ik begrijp het een stuk beter, dus bedankt :ok:
Maar ik ben er van overtuigd dat ik ons harde werk juist tegen ga werken met een teletac. Zodra hij al in die modus zit zal ik 99% zeker niet doordringen, ook niet met stroom. Wat Lief al zei, als hij er het nut van in ziet volgt hij braaf op. En als hij het nut er niet van in ziet zit hij meeste keren al in die modus. Het gaat namelijk in een honderdste van een seconde. En wat ik al zei, misschien mis ik allerlei voortekenen, ik zie het gewoon niet op tijd. Met begeleiding zou ik het kunnen proberen maar ik vertrouw dat alleen toe aan iemand die ervaring heeft met het ras en die ik persoonlijk heb leren kennen. Eigenlijk wil ik het gewoon niet. Het lijkt me een hele impact, zo'n klap in je nek. Ik zou er niet van kunnen slapen denk ik. Het is een stoere hond maar wel heel gevoelig en daar merk je dat je met de zachte hand veel verder komt. Het duurt wel langer maar ach, hij leeft als het goed is nog 13 jaar dus tijd zat.
Gisteren heeft hij bijvoorbeeld even los gelopen op een groot weiland, met andere honden. En weer kwam hij braaf terug. Maar een wandeling los? Nee. Als er bosjes in de buurt zijn of sloten gaat hij ook niet los.
Ik vind dat nu het verstandigste om te doen.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Lief schreef:
Heavy schreef:
Lief schreef:Ik denk dat het gebruik van zo'n middel niet alleen afhangt van het gedrag dat je wilt afleren, maar meer nog van de hond en hoe die leert en gemotiveerd wordt.

Ik denk dat mijn honden en ook een husky op een andere manier leert dan de gemiddelde hond. Het boeit onze honden immers weinig wat wij gewenst vinden, het boeit hen alleen of het hen zelf iets brengt. De harde hand doet het niet voor de poolhond, die wil hooguit samenwerken.En die Teletac zal in het geval van jachtmodus niet gevoeld worden, getuige het dwars door hek en schrikdraad heen gaan wat ik mijn honden heb zien doen.

Volgens mij heb je om die redenen weinig kans op succes en daarmee zou ik dus eerder vrede hebben met het gedrag, dan dat ik het er met een TT uit zou proberen te krijgen.
Ik lees bij de rasbeschrijving van de husky dat het echt serieuze jagers zijn en dat ze daarom beter niet los gelaten kunnen worden. Wat ik me dan afvraag : als je zo'n hond aanschaft kan je dan niet beter van dag 1 af aan de hond vast houden dan weet de hond niet beter.Vind het wel goed dat het verteld wordt mijn vriend heeft 13 jaar geleden ook contact gehad met een fokker en die vertelde ook meteen dat ze niet los konden en dat was voor hem een reden om af te haken.
Nee, vanaf dag 1 los laten lopen is zelfs beter, maar je moet er als eigenaar wel op voorbereid zijn dat je de pech hebt een ernstige jager in bezit te krijgen.
Ze doen het niet allemaal en ook niet ieder exemplaar is een hevige jager.
Maar een husky die nooit heeft leren loslopen gaat er sowieso vantussen zodra hij de kans krijgt. En dan heb je dus geen handvatten om hem terug te krijgen...
Dat dus.

Vanaf dag 1 los en trainen, trainen en nog meer trainen en je hebt honden die terug te halen zijn, nee niet in 1 sec zoals bij bv herders maar ze komen (en nog vrij vlot ook) en daar gaat het om.
Ik heb 8 hussen en allemaal lopen ze los, ook alle hussen uit het verleden liepen los op 1 na, die verdween en bleef rustig een half uur weg, daar heb ik zat mee getraind maar zonder resultaat dus die zat aan de lange lijn.
En nee ik ga niet langs een schapenwei lopen want dan zijn ze denk ik niet meer terug te halen nee, dat moet je ook helemaal niet willen met een husky, zat andere gebieden waar geen ander vee is.

Ik vind een hond die nooit van de lijn mag vreselijk sneu iig, zeker een husky die gemaakt is om te rennen.
Manu

Die van mij hoef je niet vreselijk sneu te vinden hoor ;) Rennen mag hij naast de fiets, rollerskates en wekelijks op het omheinde losloopveld.
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden eens met jou en je honden mee te wandelen Angelique. Eventueel zonder mijn hond. Gewoon om eens te zien en mee te maken.

Vanaf dag 1 los hebben we gedaan, trainen ook, misschien niet op de allerbeste manier maar het is gewoon gevaarlijk. Ik vind het onnodig om hem maar op strooptocht te laten gaan en maar te zien wanneer hij terug komt en wat hij nu weer vermoord heeft :19:
En als ik hem los laat in omheind gebied pakt hij alsnog een ree waarna ik het halve forum over me heen kreeg hoe ik nou zo naïef kon zijn om te denken dat hij niet over een 1,5m hek heen gaat. Nu laat ik hem gewoon in omheind gebied los met lagere hekken. Dat risico neem ik dan maar. Ik vind het ook belangrijk dat hij los kan maar om daar nou hem en andere dieren in gevaar mee te gaan brengen? Nee.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Een kennis van mij heeft 4 hussen, allemaal herplaatsers, één van zijn hussen (een jonge reu) peerde hem altijd, die is hij zelfs op zijn vakantie-adres een paar uur kwijt geweest.
Na bijna 2 jaar blijven oefenen en aan de lange lijn lopen komt ook deze hus in bepaalde gebieden wel weer los en komt hij terug bij zijn baas.
Soms moeten de jonge-honden streken er nog uit voordat er iets mee aan te vangen valt, maar valt later het kwartje alsnog.

Opgeven zul jij ook niet doen denk ik Manu, maar even om de burger moed te geven...en nee, je gaat natuurlijk niet naast de konijnenheuvel, een schapenwei of de kinderboerderij met je husky los lopen, dat is net teveel gevraagd.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Manu schreef:Die van mij hoef je niet vreselijk sneu te vinden hoor ;) Rennen mag hij naast de fiets, rollerskates en wekelijks op het omheinde losloopveld.
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden eens met jou en je honden mee te wandelen Angelique. Eventueel zonder mijn hond. Gewoon om eens te zien en mee te maken.

Vanaf dag 1 los hebben we gedaan, trainen ook, misschien niet op de allerbeste manier maar het is gewoon gevaarlijk. Ik vind het onnodig om hem maar op strooptocht te laten gaan en maar te zien wanneer hij terug komt en wat hij nu weer vermoord heeft :19:
En als ik hem los laat in omheind gebied pakt hij alsnog een ree waarna ik het halve forum over me heen kreeg hoe ik nou zo naïef kon zijn om te denken dat hij niet over een 1,5m hek heen gaat. Nu laat ik hem gewoon in omheind gebied los met lagere hekken. Dat risico neem ik dan maar. Ik vind het ook belangrijk dat hij los kan maar om daar nou hem en andere dieren in gevaar mee te gaan brengen? Nee.
Oh ik had het ook puur over mijn honden hoor, wat een ander met zijn hond doet heb ik niets van te vinden..uhhh zolang er niet mishandeld word dan enzo he :wink:
Ik zie dat het er idd een beetje krom staat :roos:

Wie weet heb jij echt wel 1 van die uitzonderingen, zoals ik al schreef heb ik er ook 1 gehad die het echt echt echt niet kon, die had ik overigens niet van pup af aan zou ik haar wel vanaf pup gehad hebben was het misschien wel gelukt geen idee maar uitzonderingen heb je altijd en misschien heb jij wel de "pech" die te hebben.

En je bent altijd welkom he, dat weet je :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:Ik lees nu al een paar keer dat mensen geen TT willen gebruiken omdat hun hond zo ontzettend gevoelig is.
Maar denken jullie dan echt dat een TT alleen bij stoere honden met stevige karakters ingezet kan worden? :wink:
Ik heb ontzettende suikerhartjes, maar het wil er bij mij niet zo erg in dat honden er te gevoelig voor kunnen zijn hoor.
Ieder individu leert door positieve en negatieve ervaringen, en ook de suikerhartjes onder onze honden vormen daar geen uitzondering op. Ik zou juist zeggen dat júist een gevoelige hond snel de boodschap heeft begrepen.
Het draait namelijk allemaal nog steeds om timing en correctie op maat, en hoe gevoelig een hond ook is, een correctie moet gewoon doorkomen, bij de sommige honden zoals de mijne is dat op standje kriebel, bij andere honden is dat misschien pas op stand schrik.
Het gaat op het moment van corrigeren niet om gevoeligheid, het gaat om bereikbaarheid.
Overigens is dit helemaal geen betoog om mensen er van te overtuigen die TT maar te gaan gebruiken, maar ik wil wel even die nuance aanbrengen. :wink:
Idd. Veel mensen denken nog steeds dat een correctie altijd standje lichtgeven is lijkt t wel.
Als je je hond een rukje aan de lijn geeft trek je hem toch ook niet gelijk over de kop. Of als je een stemcorrectie geeft is t toch ook niet altijd een bulderende donderklap waar de ruiten van trillen. Waarom zou dat bij een tt dan wel altijd t uiterste moeten zijn?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Inge O schreef:
Biet schreef: Dan zou je eigenlijk moeten kijken of wolven of wilde honden die door mensen zijn opgevoed, geen soorteigen jachttraining hebben gehad, misschien hetzelfde vertonen.
M.a.w., of het georganiseerde, beheerste jagen dat wilde wolven doen, aangeleerd is.
Misschien kent @Joswolf dergelijke observaties?
Anders is dit misschien een genetisch verschil tussen honden en wolven/wilde honden?
of die wolven/wilde honden er zijn weet ik niet maar leeuwen zeker wel en voor zover ik weet jagen die daarna ook normaal.

ik denk dat het waarschijnlijk ook een soort van overkill is waar we het ook al in een ander topic over hadden - het is geen kwestie van mogen jagen maar van moeten jagen en waarschijnlijk haalt dat er de hysterische kantjes af?
Om het wolvengedrag terug te krijgen moet je naar het principe:" wie niet werkt zal niet eten."
Een handig hulpmiddel is hierbij de voerdummie. Alleen gehoorzame honden die apporteren en de aanwijzingen van de baas opvolgen een volle buik. Ook het gevecht met andere honden aangaan wordt minder aantrekkelijk, want een gewonde hond kan immers zijn eten niet meer ophalen.
Gebruik maken van de resources dus.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

korthaar schreef:
Inge O schreef:
Biet schreef: Dan zou je eigenlijk moeten kijken of wolven of wilde honden die door mensen zijn opgevoed, geen soorteigen jachttraining hebben gehad, misschien hetzelfde vertonen.
M.a.w., of het georganiseerde, beheerste jagen dat wilde wolven doen, aangeleerd is.
Anders is dit misschien een genetisch verschil tussen honden en wolven/wilde honden?
of die wolven/wilde honden er zijn weet ik niet maar leeuwen zeker wel en voor zover ik weet jagen die daarna ook normaal.

ik denk dat het waarschijnlijk ook een soort van overkill is waar we het ook al in een ander topic over hadden - het is geen kwestie van mogen jagen maar van moeten jagen en waarschijnlijk haalt dat er de hysterische kantjes af?
Om het wolvengedrag terug te krijgen moet je naar het principe:" wie niet werkt zal niet eten."
Een handig hulpmiddel is hierbij de voerdummie. Alleen gehoorzame honden die apporteren en de aanwijzingen van de baas opvolgen een volle buik. Ook het gevecht met andere honden aangaan wordt minder aantrekkelijk, want een gewonde hond kan immers zijn eten niet meer ophalen.
Ik zou toch echt nooit mijn hond eten weerhouden omdat hij een stom ding niet komt terug brengen?? De volgende keer dan maar weer beter. Tenzij je een directe beloning bedoelt bij het terug brengen. En geen eten met vechten? Geen hond die die link gaat leggen. Jij hebt vanochtend gevochten, dus je krijgt vanavond geen eten???

Of hoe zie je dat?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Neeltje schreef:
korthaar schreef:
Inge O schreef:

Ik zou toch echt nooit mijn hond eten weerhouden omdat hij een stom ding niet komt terug brengen?? De volgende keer dan maar weer beter. Tenzij je een directe beloning bedoelt bij het terug brengen. En geen eten met vechten? Geen hond die die link gaat leggen. Jij hebt vanochtend gevochten, dus je krijgt vanavond geen eten???

Of hoe zie je dat?
lees anders het voerdummy topic van jaap eens
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Inge O schreef:
korthaar schreef:
Inge O schreef:

Om het twolvengedrag erug te krijgen moet je naar het principe:" wie niet werkt zal niet eten."
en dat heeft wat te maken met mijn opmerking over jagen?
Dacht ook even aan dat dik gedrukte: gaat echter niet op omdat in het wild 'wie niet eet', dood gaat.
Die overkill snap ik wel: als je het vergelijkt met de echt werkende honden onder de werkhonden, zie je dat ook wel.
Daar is de drive een onderdeel van de (dagelijkse) routine en, hoewel het fanatisme waarmee het werk wordt uitgevoerd hetzelfde kan zijn, is de algehele benadering van dat werk relaxter dan de hond die dat meer hobbymatig doet.
Bij de laatste is het ook een echte uitlaatklep waar ie alles uit de kast mag trekken wat er in zit.
Vind dat wel plausibel.
Wiel
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: Veel mensen denken nog steeds dat een correctie altijd standje lichtgeven is lijkt t wel.
:mrgreen:
Ik zei NIET op de bank, gódverdómme!!!!
Afbeelding
:engel:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Cleva schreef:Nee, ik hou rekening met de aard van het ras voor ik aan een hond begin en als hij er eenmaal is dan is hij er.
Ik hou er niet van om tegen de draad in te werken. Daar krijg je spanningen van en die komen er dan op een andere manier weer uit.
Ik neem wel even de tijd om naar een plek te gaan waar dat verkeerstechnisch gezien los kan en als het echt een wegloper is dan laat ik hem niet los. Dan maar lekker voor de fiets.

Ik denk overigens dat een hongerige husky alleen maar meer gaat jagen. Daar moet je geen apporteerhond van willen maken.

Correcties vind ik niet zo erg maar een TT vind ik te geheimzinnig voor een hond. Ik ben dan bang dat er verkeerde associaties ontstaan en hij bang wordt om onder bomen door of langs een put te lopen of zoiets. Ik zie weinig heil in gehoorzaamheid vanuit angst voor raadselachtige fenomenen en dan gaat het niets eens om de orde van grootte van die angst maar om het gegeven op zich.
Als ik soms op willekeurige momenten ineens zo'n autodeurschokje zou krijgen en niet wist waar dat vandaan kwam dan zou ik daar best zenuwachtig van worden.
.

Het is trouwens wel anders dan een rukje aan de riem of een verbale correctie want daar zijn honden mee opgegroeid en omdat ze weten waar het vandaan komt hebben ze er invloed op.
Een stroomschokje is een heel nieuw fenomeen voor ze en werkt dus anders en harder op een moment waar er eerder niets aan de hand was. Simpel gezegd, ze weten niet wat er gebeurd en of en hoe ze dat verder kunnen voorkomen. Daar moeten ze dan naar gaan raden. Totaal niet mijn stijl van met honden omgaan.
Niet geheimzinnig maar fout gebruik.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:Het is trouwens wel anders dan een rukje aan de riem of een verbale correctie want daar zijn honden mee opgegroeid en omdat ze weten waar het vandaan komt hebben ze er invloed op.
Een stroomschokje is een heel nieuw fenomeen voor ze en werkt dus anders en harder op een moment waar er eerder niets aan de hand was. Simpel gezegd, ze weten niet wat er gebeurd en of en hoe ze dat verder kunnen voorkomen. Daar moeten ze dan naar gaan raden. Totaal niet mijn stijl van met honden omgaan.
Dan kun je als hond maar beter zwerver zijn, dan heb je tenminste nog een beetje grip op de situatie.
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Als het idd gaat om bereikbaarheid met het gebruik van de TT denk ik dat die niet hoog genoeg zou zijn voor mijn honden bij standje kriebel, noch bij standje lichtgeven.
Als ze bereikbaar zijn heb ik namelijk 1 keiharde en 1 ei van een hond, maar ze gaan beiden door alle grenzen onder invloed van adrenaline.
Overigens was een vallende vloekende baas toen er een konijn nagezeten moest worden tijdens een steptocht wel voldoende om alle snode plannen instant te bevriezen, maar dat is wel anders, dan zijn ze aan het werk..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lief schreef:Als het idd gaat om bereikbaarheid met het gebruik van de TT denk ik dat die niet hoog genoeg zou zijn voor mijn honden bij standje kriebel, noch bij standje lichtgeven.
Als ze bereikbaar zijn heb ik namelijk 1 keiharde en 1 ei van een hond, maar ze gaan beiden door alle grenzen onder invloed van adrenaline.
Overigens was een vallende vloekende baas toen er een konijn nagezeten moest worden tijdens een steptocht wel voldoende om alle snode plannen instant te bevriezen, maar dat is wel anders, dan zijn ze aan het werk..
Onder invloed van adrenaline zal ie bij weinig honden werken in de jachtmodus je moet het daarom al voor zijn. Als je t doet op t moment wat jij noemt ben je al veel te laat ;-)
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:
Lief schreef:Als het idd gaat om bereikbaarheid met het gebruik van de TT denk ik dat die niet hoog genoeg zou zijn voor mijn honden bij standje kriebel, noch bij standje lichtgeven.
Onder invloed van adrenaline zal ie bij weinig honden werken in de jachtmodus je moet het daarom al voor zijn. Als je t doet op t moment wat jij noemt ben je al veel te laat ;-)
Dus als je een hond goed kunt lezen en daar je timing van je commando's / even de aandacht vragen op aanpast, kun je de TT in de kerstboom hangen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
malinois schreef:
Dus als je een hond goed kunt lezen en daar je timing van je commando's / even de aandacht vragen op aanpast, kun je de TT in de kerstboom hangen?
Dit haalt een hond uit zijn focus. Dat lukt je vaak niet met stem zeker niet op afstand oop dat moment. Later heb je hem idd niet meer nodig als y goed is.
Wel voor je eigen gevoel misschien zodat je zekerheid en vertrouwen uitstraalt naar je hond maar dan hoef je hem niet te gebruiken
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Dat moment komt zo snel dat mijn reactietijd al te traag is om het voor te zijn, het is snif, hmm konijn, gaan en als ik dat goed zou willen doen is het nodig dat ik snif, HIER, en bij niet reageren direct knopje indruk, maar de ' hmm konijn' is wat je aan de hond ziet, dan ben ik al te laat met mijn commando en dus ook met de rest.
Goed gebruik is zo belangrijk, maar volgens mij zo moeilijk en een foutje met grote impact ligt dus op de loer. Met een hond waarbij de commando's al niet echt gratis komen begin ik daar dus liever niet aan, je hebt sneller iets afgebroken dan opgebouwd.
Manu

Lief schreef: Dat moment komt zo snel dat mijn reactietijd al te traag is om het voor te zijn, het is snif, hmm konijn, gaan en als ik dat goed zou willen doen is het nodig dat ik snif, HIER, en bij niet reageren direct knopje indruk, maar de ' hmm konijn' is wat je aan de hond ziet, dan ben ik al te laat met mijn commando en dus ook met de rest.
Goed gebruik is zo belangrijk, maar volgens mij zo moeilijk en een foutje met grote impact ligt dus op de loer. Met een hond waarbij de commando's al niet echt gratis komen begin ik daar dus liever niet aan, je hebt sneller iets afgebroken dan opgebouwd.
Ik zou dan idd ook bij snif al moeten drukken. Daarna is hij namelijk direct al weg. Ik denk ook dat maar weinig "goede begeleiders" hier echt iets mee kunnen. Jouw honden zijn wel redelijk vergelijkbaar met mijn hond als ik dat zo lees.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Manu schreef:Ik zou dan idd ook bij snif al moeten drukken. Daarna is hij namelijk direct al weg. Ik denk ook dat maar weinig "goede begeleiders" hier echt iets mee kunnen. Jouw honden zijn wel redelijk vergelijkbaar met mijn hond als ik dat zo lees.
Skadi was ook zo. Die gaf NIKS aan, was binnen een milliseconde weg. Ik was al bezig om iemand te zoeken die me kon begeleiden met TT gebruik, en toen flikte ze het wéér. Ik ben toen heel erg kwaad geworden. Echt witheet. En toen ze terugkwam terwijl ik stond te vloeken greep ik haar bij de wangen en heb d'r uitgekafferd.
Dat is hier de allerzwaarste correctie.

Volledig tegen alle regels in, maar het werkte wel. De keer daarna aarzelde ze een seconde terwijl ze snel opzij keek naar mij. En dát was het handvat dat ik nodig had om haar voor te kunnen zijn. Ik moet die halve seconde wel meteen aangrijpen en nee zeggen, en ik let dus uitermate goed op haar in wildrijk gebied, maar ze is niet meer volledig onbereikbaar binnen een milliseconde.

Overigens is Skadi een nogal gevoelige hond, en ik gok maar zo dat ze duizend keer liever een correctie van de TT zou hebben gehad dan een mama die zo kwaad op d'r is. Dat voelt voor haar volgens mij echt als het einde van de wereld of zo.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Misty is van het type: ik ga nu iets doen wat niet mag, en weet dat ik op mijn lazer krijg, maar ik doe het lekker toch.
Boze mama's boeien niet.
Voor Shadow wel.
Manu

Lief schreef:Misty is van het type: ik ga nu iets doen wat niet mag, en weet dat ik op mijn lazer krijg, maar ik doe het lekker toch.
Boze mama's boeien niet.
Voor Shadow wel.
:LOL: En dan terwijl die kop de kant op staat die hij op wil draait hij die ogen nog even naar mij. Dan zeg ik al (ook aan de flex)"kijk eens". Bij "nee" gaat hij namelijk direct vol gas en met "kijk eens" komt hij nog vaak kijken. Zo heb ik al vaker eenden kunnen redden :lol1:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb het gebruikt bij Kenji, hij is een malamute kruising en zijn jachtinstinkt was enorm, killen zijn liefste bezigheid.

Ook al had een een flexilijn aan, nog pakte hij soms eenden als ik te laat was om hem tegen te houden

Heb het gebruikt omdat ik toen vond dat een hond los leuker is voor de hond zelf en nooit spijt van gehad
hij kan al jaren los en heeft zoveel meer fun, mag jagen maar alleen achter konijnen en dat weet hij dus nu ook
heel goed, en ja, hij stopt als ik roep dat hij ver genoeg is geweest

Teletact 3 maanden gebruikt om prikkel, daarna op toon nog een tijdje en dan afgedaan, en in begin ging hij nog in de fout
maar met de jaren werd het beter en beter

Ik zou terug een teletact gebruiken moest het nodig zijn maar hangt van de hond af

Kenji had het loslopen nodig om gelukkig te zijn en hij is nu bijna 9 en heeft zelden nog een lijn aan
loopt los op straat, los in bos, los waar poezen rondlopen, schapen zitten, herten lopen enz. en als ik zeg hierblijven
blijft hij ook bij me, eigenlijk luistert hij 90 % van de tijd

Maja, de berner, mag op sommige plaatsen niet los maar dat heeft een andere reden, ze mag niet meer rennen
en als ze los is durft ze wel eens iets paar meter achterna gaan, maar die paar meter is al te veel voor haar gewrichten
haar zou ik nooit een tt aandoen.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik houd absoluut niet van stroomgebruik bij honden, maar ik vind tegelijkertijd ook dat bepaalde honden gewoon los moeten kunnen. Ik vind een aangelijnde hond ook sneu, zeker een jachthond, om maar even bij "mijn" soort te blijven. Dus ik denk dat ik het eventueel, onder ervaren begeleiding, nog wel zou gebruiken.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Miranda schreef:
Manu schreef:Ik zou dan idd ook bij snif al moeten drukken. Daarna is hij namelijk direct al weg. Ik denk ook dat maar weinig "goede begeleiders" hier echt iets mee kunnen. Jouw honden zijn wel redelijk vergelijkbaar met mijn hond als ik dat zo lees.
Skadi was ook zo. Die gaf NIKS aan, was binnen een milliseconde weg. Ik was al bezig om iemand te zoeken die me kon begeleiden met TT gebruik, en toen flikte ze het wéér. Ik ben toen heel erg kwaad geworden. Echt witheet. En toen ze terugkwam terwijl ik stond te vloeken greep ik haar bij de wangen en heb d'r uitgekafferd.
Dat is hier de allerzwaarste correctie.

Volledig tegen alle regels in, maar het werkte wel. De keer daarna aarzelde ze een seconde terwijl ze snel opzij keek naar mij. En dát was het handvat dat ik nodig had om haar voor te kunnen zijn. Ik moet die halve seconde wel meteen aangrijpen en nee zeggen, en ik let dus uitermate goed op haar in wildrijk gebied, maar ze is niet meer volledig onbereikbaar binnen een milliseconde.

Overigens is Skadi een nogal gevoelige hond, en ik gok maar zo dat ze duizend keer liever een correctie van de TT zou hebben gehad dan een mama die zo kwaad op d'r is. Dat voelt voor haar volgens mij echt als het einde van de wereld of zo.
IK heb dit al vaker van je gelezen, maar ben je niet bang dat dit bij veel honden verkeerd uit zou pakken? Zo van "nou, volgende keer blijf ik wel op een afstandje.” Ik zou toch wat voorzichtig zijn met deze tip want het is zo afhankelijk van timing, karakter van hond en baas, situatie...
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Lothian schreef:IK heb dit al vaker van je gelezen, maar ben je niet bang dat dit bij veel honden verkeerd uit zou pakken? Zo van "nou, volgende keer blijf ik wel op een afstandje.” Ik zou toch wat voorzichtig zijn met deze tip want het is zo afhankelijk van timing, karakter van hond en baas, situatie...
Het is niet zozeer bedoeld als tip, ik schrijf er ook altijd bij dat het tegen álle regels in is. Want ja, het kan heel goed verkeerd uitpakken. Ik reageerde hier op dat er geschreven werd dat gevoelige hondjes niet tegen de TT zouden kunnen. Nou, ik weet heel zeker dat Skadi dat geprefereerd zou hebben. En die is supergevoelig.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Een vriendin van mij wilde het ook gebruiken voor haar herder, ja een herder die als hij los was weg liep en alles pakte wat
hij kon pakken, ook honden

Ze had er 1 gekocht en vroeg of ik wilde helpen

De eerste dagen reageerde hij heel goed maar eens ze het zelf begon te doen was het "naar de klote" zoals ze da hier zeggen hahaha

Ik denk vooral dat dit kwam omdat ze prikte in wilde weg, zonder eerst commando te geven en hem ook wel de kans te geven deze op te volgen, ze prikte voor alles en dikwijls dan nog zonder eerst iets te zeggen en op momenten dat het wel zou gaan prikte ze niet.

Dus na een tijdje had de tt geen effect meer
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”