Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volgen en voor je voeten lopen

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Volgen en voor je voeten lopen

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik weet waar het ongeveer mis gaat, maar net niet meer precies. :wink:

Focus loopt met volgen uit enthousiasme niet precies naast me, maar net iets voor me, waardoor hij zijn lichaam iets moet draaien om naar mij te blijven kijken. Met als gevolg dat hij mij in de weg loopt en dat een draai maken in zijn richting automatisch betekent dat ik hem blokkeer of opzij duw.
Ik beloon ALTIJD naast me en tegenwoordig zelfs iets achter me om hem te leren dat het koekje nooit voor hem is.
Toch valt dat kwartje nog niet. Volgens mij heeft het te maken met de hand waaruit ik voer. Dat is nu de hand aan de andere kant als waar hij loopt. Daar heb ik koekjes, die ik overhevel naar de hand aan zijn kant op het moment dat ik beloon.
Hij krijgt zijn koekje dus wel uit de hand naast hem.
Is het zo dat hij weet dat ik de koekjes in de andere hand bewaar?
Ik heb nu een aantal keren geprobeerd de koekjes in mijn andere hand te houden, maar dan kom ik zelf in de knoop en moet ik gaan nadenken over hoe te belonen. :oeps:
Doe eens suggesties!
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Re: Volgen en voor je voeten lopen

Inge O schreef:hoe time je het moment van beloning?
Op rechte stukken doe ik interval belonen, zodat hij nooit precies weet wanneer het komt en ik beloon niet zolang hij echt voor mijn voeten loopt.
Zodra hij ietsje terug gaat naar de juiste plaats, beloon ik.
Ik beloon verder altijd na een draai in zijn richting omdat hij die lastig vindt (vooral omdat ik dus tegen hem in moet lopen). Tussendoor gebruik ik wel stembeloning, maar geen voer.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Heb je al eens geprobeerd met je lichaam (vooral schouders) de draai aan te geven voordat je die daadwerkelijk met je benen maakt?
Verder zou ik beginnen met de plek waar je je hond wil hebben eerst in stilstand te gaan bekrachtigen, door met je voertje langs je been naar beneden te gaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Misschien ben je te snel gegaan met het aanleren? Ik zou zoals Belle zegt eerst de juiste positie aanleren in stilstand. Gewoon regelmatig aan de voet roepen en belonen voor exact de goede positie. En van daar uit langzaam opbouwen met één stap volgen, twee, drie etc..zolang hij de juiste positie maar aanhoudt. Hier hebben ze ook de neiging om net iets voor te gaan lopen als ik in die aanleerfase te snel ga :wink:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik beloon altijd met links en lola loopt ook links, dat wordt bij ons ook juist zo aangeleerd om jouw probleem te voorkomen. Als ik met rechts beloon krijg ik commentaar, haha.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je hond weet dat het lekkers in de rechterhand zit loop je idd wel het risico dat hij voor je voeten gaat lopen.

De suggestie van Inge O is misschien wel wat (hand op de rug). :ok:

En wat Maeve zegt...... even terug in de training naar een, drie en 5 passen en echt alleen maar belonen als hij goed naast loopt en niet voor je voeten.
Geen verdere aanwijzingen geven..... wachten tot hij echt op de goede plek volgt en dat belonen.
Zou ook nog kunnen.

Ik denk dat hij nu oplet wanneer er weer een snoepje van je rechter naar je linkerhand gaat verhuizen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Heb je al eens geprobeerd met je lichaam (vooral schouders) de draai aan te geven voordat je die daadwerkelijk met je benen maakt?
Verder zou ik beginnen met de plek waar je je hond wil hebben eerst in stilstand te gaan bekrachtigen, door met je voertje langs je been naar beneden te gaan.
Ja dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat hij te veel bezig is met mijn gezicht en de hand waar het koekje komt, dat hij dat niet eens echt opmerkt. Hij merkt de bocht dus pas als we er in zitten.
Ik ben toen begonnen met 'opletten' zeggen voordat ik een bocht ging maken, maar dat is eigenlijk ook niet de bedoeling, want hij moet zelf opletten en niet alleen als ik het aangeef.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als je denkt dat je andere (voertjes)hand het probleem zou kunnen zijn zou je misschien kunnen proberen om die op je rug te houden?

en heb je hem ook al in versnelde pas of looppas laten volgen?
Dat kan ik inderdaad proberen. Dan bedoel je de hand aan de kant van de hond op de rug houden en dus ook uit die hand belonen?
Stomme vraag misschien, maar wat doe ik op dat moment met mijn andere hand? Want dat is de hand waar hij aandacht voor heeft op dit moment en die ik dus 'oninteressant' moet maken.

Ja en ik probeer ook tempowisselingen te lopen zodat hij op mij moet blijven letten. Dat werkt wel, hoewel als ik te veel tempo heb hij te enthousiast wordt en zijn concentratie kwijtraakt. Hij gaat dan hupsen en voor mijn voeten lopen, dus dat moet ik langzamer opbouwen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Als je hond weet dat het lekkers in de rechterhand zit loop je idd wel het risico dat hij voor je voeten gaat lopen.

De suggestie van Inge O is misschien wel wat (hand op de rug). :ok:

En wat Maeve zegt...... even terug in de training naar een, drie en 5 passen en echt alleen maar belonen als hij goed naast loopt en niet voor je voeten.
Geen verdere aanwijzingen geven..... wachten tot hij echt op de goede plek volgt en dat belonen.
Zou ook nog kunnen.

Ik denk dat hij nu oplet wanneer er weer een snoepje van je rechter naar je linkerhand gaat verhuizen :mrgreen:
Dat laatste is het inderdaad. Ik dacht dat dit de oplossing was, maar ik heb slechts het probleem verplaatst. :oeps:
Ik ga de hand op de rug proberen en inderdaad voor kleinere stukjes belonen. Misschien ben ik zelf ook iets te snel geweest hiermee omdat hij het qua aandacht en werken echt heel goed doet.
Bedankt. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Idd weer even een stapje terug

Eert 1 stap, en zo rustig weer opbouwen
Ook niets meer over rechts doen , dus geen rechtse bochten of wegdraaien
Maar alles over links

Zodra de hond voor je loopt ga je acuut naar links

En mss ipv t voertje een balletje of ander leuk speeltje geven die dan uit je linker zak komt
Mits datie wat om n speeltje geeft natuurlijk

Maar die voertjes zou ik dus ook niet meer in je rechter al maar in je linkerzak steken
Want daar zit wrs ook een deel van je probleem
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:
Inge O schreef:als je denkt dat je andere (voertjes)hand het probleem zou kunnen zijn zou je misschien kunnen proberen om die op je rug te houden?

en heb je hem ook al in versnelde pas of looppas laten volgen?
Dat kan ik inderdaad proberen. Dan bedoel je de hand aan de kant van de hond op de rug houden en dus ook uit die hand belonen?Stomme vraag misschien, maar wat doe ik op dat moment met mijn andere hand? Want dat is de hand waar hij aandacht voor heeft op dit moment en die ik dus 'oninteressant' moet maken.

Ja en ik probeer ook tempowisselingen te lopen zodat hij op mij moet blijven letten. Dat werkt wel, hoewel als ik te veel tempo heb hij te enthousiast wordt en zijn concentratie kwijtraakt. Hij gaat dan hupsen en voor mijn voeten lopen, dus dat moet ik langzamer opbouwen.
De hand waarin je de voertjes bewaart, dus je rechter hand (toch?) op je rug (of in ieder geval uit het zicht) houden.
De hand waaruit je geeft, je linker hand (als hij links loopt tenminste), naast je houden op de plek waar hij moet lopen.

Als het mogelijk is zou ik idd doen wat **Angela** schrijft.
Voertjes in je linker zak.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

** Angela ** schreef: En mss ipv t voertje een balletje of ander leuk speeltje geven die dan uit je linker zak komt

Maar die voertjes zou ik dus ook niet meer in je rechter al maar in je linkerzak steken
Wat is de reden dat je voor een speeltje ipv voertje zou kiezen?

En er vanuit gaande dat mijn hond rechts naast mij volgt, als ik de voertjes dan in mijn linker zak doe, gaat hij weer voor me lopen? Het probleem is denk ik juist dat ik het voer aan de andere kant heb dan de hond en hij daardoor daar heen wil kijken. Dus zou ik voer juist rechts in mijn zak moeten doen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
River8
Zeer actief

Ongelezen bericht door River8 »

Irisz schreef:
** Angela ** schreef: En mss ipv t voertje een balletje of ander leuk speeltje geven die dan uit je linker zak komt

Wat is de reden dat je voor een speeltje ipv voertje zou kiezen?

En er vanuit gaande dat mijn hond rechts naast mij volgt, als ik de voertjes dan in mijn linker zak doe, gaat hij weer voor me lopen? Het probleem is denk ik juist dat ik het voer aan de andere kant heb dan de hond en hij daardoor daar heen wil kijken. Dus zou ik voer juist rechts in mijn zak moeten doen.
maar waarom moet hij naar jouw rechter kant kijken dan? het gaat er toch om dat hij wel naar rechts kijkt, maar naar jouw linker kant? als hij naar je rechterzak moet kijken terwijl hij links loopt, moet hij al een beetje voor je lopen - anders is er niks van de zak te zien ;)
zoals Angela zegt, met een speeltje zou het kunnen werken als hij speeltjes interessant vindt natuurlijk. als je het speeltje onder je oksel doet en die laat vallen op t moment dat ie ernaar kijkt. ik denk dat hij dan automatisch de juiste positie moet innemen, want als hij voor je loopt kan hij het speeltje niet (goed) zien.
iig succes :)

EDIT: :oohja: never mind, zie net dat jouw hond rechts naast je volgt. ja dan heb je gelijk natuurlijk :mrgreen: . maar dan nog kan t met een speeltje beter werken omdat je die wat hoger kan vasthouden zodat hij echt naar boven moet kijken, naar jouw lichaam. dus je lichaam geeft beter de draai aan als je een het speeltje statisch tegen je lichaam aanhoudt, dan als een snoepje uit je handen komt, want die bewegen meer? daarnaast, met het speeltje op je lichaam moet hij zn hoofd nog verder omdraaien als ie voor je loopt.

gewoon als vraagje: waarom volgt je hond rechts, ik dacht dat dit altijd links gebeurde? ben benieuwd naar het voordeel voor jou :)
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

River8 schreef:gewoon als vraagje: waarom volgt je hond rechts, ik dacht dat dit altijd links gebeurde? ben benieuwd naar het voordeel voor jou :)
Geen specifieke reden eigenlijk. Wij hebben dit toen bij de VEG zo geleerd met rechts volgen en nu doe ik dat thuis ook standaard.
Ik vind het wel makkelijk als ik bijvoorbeeld een hond passeer en hij moet volgen, dat ik tussen hem en de hond in loop. Vandaar dat ik het zo laat. Maar het zou in principe beide kunnen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: nee nee, net omgekeerd : de hand waar je de snoepjes in bewaart (als jouw hond rechts volgt dus je linkerhand) op de rug, dan valt er voor hem vóór jou niks meer te halen.

en dat hij erg gaat letten en anticiperen op het verhuizen van een snoepje van links naar rechts kan je voorkomen door met een clickerwoord te werken : dat duidt het exacte moment aan waarop hij goed loopt en pas daarna neem je een snoepje met je rechterhand uit je linker.
Duidelijk, dankjewel :ok:
Ik gebruik als clickerwoord 'oke' en beloon daarna, maar ik gebruik dus ook wel eens 'oke' als stembeloning zonder daarna met voer belonen. Moet ik daar dan iets anders voor bedenken als hij 'ok' gaat koppelen aan het krijgen van zijn voertje?

Ik heb in ieder geval weer een nieuwe methode om te proberen, dankjewel! Ik denk dat de hand op de rug wel een goed idee is.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief

Irisz schreef:
Inge O schreef: nee nee, net omgekeerd : de hand waar je de snoepjes in bewaart (als jouw hond rechts volgt dus je linkerhand) op de rug, dan valt er voor hem vóór jou niks meer te halen.

en dat hij erg gaat letten en anticiperen op het verhuizen van een snoepje van links naar rechts kan je voorkomen door met een clickerwoord te werken : dat duidt het exacte moment aan waarop hij goed loopt en pas daarna neem je een snoepje met je rechterhand uit je linker.
Duidelijk, dankjewel :ok:
Ik gebruik als clickerwoord 'oke' en beloon daarna, maar ik gebruik dus ook wel eens 'oke' als stembeloning zonder daarna met voer belonen. Moet ik daar dan iets anders voor bedenken als hij 'ok' gaat koppelen aan het krijgen van zijn voertje?

Ik heb in ieder geval weer een nieuwe methode om te proberen, dankjewel! Ik denk dat de hand op de rug wel een goed idee is.
Ik ben niet zo'n goeie clickeraar :wink:
Maar mijn klikkerwoord werd gevolgd door een lekkere beloning.
Ik gebruikte het woord ook alleen als klik.
Lijkt me verwarrend als de klik ook zonder voertje wordt gebruikt, zeker in het begin?

Een stembeloning zonder klik is bij mij "goed zo" :wink:

Ik ging er in mijn vorige posting ook van uit dat je hond links naast je liep (stond ook wel bij mijn uitleg).
Voertjes bewaar je in het geval de hond voor je gaat lopen altijd aan de kant waar hij loopt.
Zeker in het begin bij het aanleren.
Vind ik :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Ik ben niet zo'n goeie clickeraar :wink:
Maar mijn klikkerwoord werd gevolgd door een lekkere beloning.
Ik gebruikte het woord ook alleen als klik.
Lijkt me verwarrend als de klik ook zonder voertje wordt gebruikt, zeker in het begin?

Een stembeloning zonder klik is bij mij "goed zo" :wink:

Ik ging er in mijn vorige posting ook van uit dat je hond links naast je liep (stond ook wel bij mijn uitleg).
Voertjes bewaar je in het geval de hond voor je gaat lopen altijd aan de kant waar hij loopt.
Zeker in het begin bij het aanleren.
Vind ik :wink:
Dan ga ik gewoon standaard belonen na mijn 'ok'. Ik denk dat ik sowieso iets te snel ben gegaan met de opbouw, dus misschien is standaard belonen ook juist een gewenst stapje terug.
Bedankt voor de tips!
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:met clicker (dus ook clickerwoord) moet er altijd beloond worden, gewoon omdat een click/clickerwoord alleen maar de aankondiging is van een beloning, het kan nooit een primaire beloning zijn of worden en als je (niet jij maar in het algemeen) daar slordig mee wordt dan verliest de click zijn voorspellende waarde en dus ook alle nut.
Ik heb nooit met een clicker gewerkt, vandaar dat ik er niet helemaal in thuis ben. Ik dacht dat mensen de click zelf ook als een beloning gebruikten maar misschien vergis ik me of is dat gewoon 'fout'. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
River8
Zeer actief

Ongelezen bericht door River8 »

Irisz schreef:
River8 schreef:gewoon als vraagje: waarom volgt je hond rechts, ik dacht dat dit altijd links gebeurde? ben benieuwd naar het voordeel voor jou :)
Geen specifieke reden eigenlijk. Wij hebben dit toen bij de VEG zo geleerd met rechts volgen en nu doe ik dat thuis ook standaard.
Ik vind het wel makkelijk als ik bijvoorbeeld een hond passeer en hij moet volgen, dat ik tussen hem en de hond in loop. Vandaar dat ik het zo laat. Maar het zou in principe beide kunnen.
ah ok, weer wat geleerd :) thx.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”