Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

reu teef knokken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dinos

Re: reu teef knokken

Ongelezen bericht door Dinos »

het bevestigen van een bestaande rangorde is toch niet onnatuurlijk? het erdoor drukken van een bepaalde rangorde, dat zou onnatuurlijk zijn maar ik doe hier al 30 jaar lang niks anders dan het bevestigen van wat zíj bepalen én het laten afvloeien van spanning op de kritieke momenten en dat gaat prima, ook in een grote roedel 'bitchen'.

Dat heb ik ook verteld maar wordt afgedaan als rangordegedoetje , maar goed het zijn t.s haar honden niet, en zij vraagt alleen advies of tips. Ik kan ook het advies geven laat ze maar inslapen want het zijn klapkaken en komt nooit meer goed.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Inge O schreef:
Dinos schreef:
Inge O schreef:het bevestigen van een bestaande rangorde is toch niet onnatuurlijk? het erdoor drukken van een bepaalde rangorde, dat zou onnatuurlijk zijn maar ik doe hier al 30 jaar lang niks anders dan het bevestigen van wat zíj bepalen én het laten afvloeien van spanning op de kritieke momenten en dat gaat prima, ook in een grote roedel 'bitchen'.

Dat heb ik ook verteld maar wordt afgedaan als rangordegedoetje , maar goed het zijn t.s haar honden niet, en zij vraagt alleen advies of tips. Ik kan ook het advies geven laat ze maar inslapen want het zijn klapkaken en komt nooit meer goed.
wel even juist quoten graag :wink: ?
Sorry
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef:
alm@ schreef:dat ga je dan (vind ik persoonlijk voor de duidelijkheid) niet redden met onnatuurlijk opgelegde rangorderegeltjes. En nee, ik zou geen andere oplossing weten dan strikt scheiden om forse verwondingen te voorkomen.
het bevestigen van een bestaande rangorde is toch niet onnatuurlijk? het erdoor drukken van een bepaalde rangorde, dat zou onnatuurlijk zijn maar ik doe hier al 30 jaar lang niks anders dan het bevestigen van wat zíj bepalen én het laten afvloeien van spanning op de kritieke momenten en dat gaat prima, ook in een grote roedel 'bitchen'.
Maar dat is ook wat ik bedoel :wink: bij 2 honden die elkaar steeds forse verwondingen toebrengen ga je het denk ik niet redden met het ineens doordrukken van een bepaalde rangorde. En dat is dan mijn interpretatie van wat ik opmaak uit het 1e bericht.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:
Inge O schreef:
alm@ schreef:dat ga je dan (vind ik persoonlijk voor de duidelijkheid) niet redden met onnatuurlijk opgelegde rangorderegeltjes. En nee, ik zou geen andere oplossing weten dan strikt scheiden om forse verwondingen te voorkomen.
Maar dat is ook wat ik bedoel :wink: bij 2 honden die elkaar steeds forse verwondingen toebrengen ga je het denk ik niet redden met het ineens doordrukken van een bepaalde rangorde. En dat is dan mijn interpretatie van wat ik opmaak uit het 1e bericht.
Je kunt als baas toch geen enkele rangorde doordrukken? :?
Als ik zeg dat je de goeie hond moet vinden om als ranghoogste te behandelen druk je niets door.
Je bevestigt alleen .......... dan dus de feitelijk ranghoogste.
Als je niet weet wie dat is kan je niets natuurlijk, behalve scheiden om schade te voorkomen.

Maar als het idd al compleet uit de hand gelopen is, is het de vraag of je nog iets kunt redden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

dagmar88 schreef:
alm@ schreef: Ik ben ook niet snel onder de indruk van een knokpartijtje want ook hier sloeg wel eens de vlam in de pan tussen de herders en dat is inderdaad veel geschreeuw en weinig wol maar er wordt hier gesproken over honden die elkaar forse verwondingen toebrengen en dat vind ik toch een ander verhaal en dat ga je dan (vind ik persoonlijk voor de duidelijkheid) niet redden met onnatuurlijk opgelegde rangorderegeltjes. En nee, ik zou geen andere oplossing weten dan strikt scheiden om forse verwondingen te voorkomen.
:ok: Eens. Van ze bijna niet uit elkaar kunnen krijgen (wat ik me voor kan stellen met twee honden van dat kaliber die voor het echie gaan) word je ook al niet zekerder van jezelf.

Ik vind dat eigenlijk ook, zeker doordat er ook kleine kinderen zijn. Ik ben echt wel wat gewend met knokpartijen, maar als ik hem zo begreep is op dit moment een blik genoeg om de vlam in de pan te laten slaan.

Amy en Cu spelen ook echt veel en dat gaat met heel veel gegrom etc. Tijd terug waren ze aan het spelen met het nodige kabaal en vroeg iemand waarom ik niks deed. Ik ben eigenlijk van de Rottweilers die ik gehad heb niet anders gewend dat spelen soms echt op ruzie lijkt.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Demi schreef:
Daisy@ schreef:Kan me er wel iets bij voorstellen. Indy en Mike vinden elkaar echt lief. Gaat ook best leuk samen. Maar in het begin lieten we ze samen spelen. Alleen monde dat uit in niet leuk spelen. Echt mis gegaan is het nooit. We zijn ermee gestopt toen ik gaatjes in Indy haar lies ontdekte. (niet erg gelukkig)
Ik schat zomaar in dat als we met 'spelen' door waren gegaan het ook eens mis was gegaan.
En dat zijn dan ook reu en teef. (toen nog niets geholpen) En ze vinden elkaar best leuk.

Ik zou de honden waar jij het over hebt niet meer bij elkaar laten. Of scheiden, of herplaatsen.
En Indy en Mike zijn nog wel samen? Dus niet meer spelen? Valt me wel op dat het vaak uit spel begint. Hoe zag je dat het spelen veranderde? Ging het steeds feller?
Kennis zei dat de honden altijd hard speelden, maar zei dat dat aan het ras lag (ik weet echt niks over het ras verder)
het was natuurlijk niet slim van hem (understatement) om dat gewoon te laten gaan, dat is vrágen om problemen en die heeft hij dus jammer genoeg ook gekregen :( .
Ik heb vanavond nog even gemaild met hem en het blijkt dat er toch wel spanning aan vooraf is gegaan en dat zij dachten dat gaat vanzelf over, nou niet dus.
Ze willen geen vd honden weg doen en ik heb mijn mening er over gegeven, maar het is natuurlijk een beslissing die ze zelf moeten nemen.
Als ik het zo allemaal lees en wat ik gehoord heb geloof ik echt niet dat dit nog goed komt, hij en zijn vrouw zijn ook erg gespannen hierdoor en ik heb het flauwe vermoeden dat de honden dat ook echt wel aanvoelen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zonde.
Ik heb ook een reu en teef zitten die gisteren uit het niets zijn beginnen knokken.En dan echt met aanvallen om te hebben, niet zomaar eventjes een punt stellen. Valt gelukkig mee, de 1 de kop wat kapot en ik een beet in mijn hand, de ander niets.

Vanmorgen ze samen uitgelaten, dat ging goed, maar er is toch wel een beetje spanning te zien nu. Bij het minste teken grijp ik in en ze mogen niet bij elkaar snuffelen.
Samen laten zitten doe ik absoluut niet meer, het is er zo aan te zien dat het dan weer fout zal lopen. Het is gelukkig geen blijvend iets, 1 van de 2 vertrekt.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Demi schreef: Ik heb vanavond nog even gemaild met hem en het blijkt dat er toch wel spanning aan vooraf is gegaan en dat zij dachten dat gaat vanzelf over, nou niet dus.
daar kon eigenlijk geen twijfel over zijn, er gaat altijd spanning vooraf aan dit soort uitbarstingen, vreemd dat hij dan eerst zei niks gezien te hebben.
Het zijn mensen die eerlijk gezegd zich niet in het ras verdiept hebben en gewoon een pup genomen hebben. Toen de pup wat volwassener was en ze echt helemaal "verkocht" waren aan het ras hebben ze er een bij genomen. Toen ik vroeg naar de spanningen vooraf zei hij eerst nee dat was er niet en toen ik verder vroeg waren er wel degelijk spanningen, maar zij hebben dat niet gezien als spanning tussen de honden.

Ikzelf blijf erbij dat ze er een moeten herplaatsen, er lopen kleine kinderen rondt en dat vind ik persoonlijk echt link. Ze willen zelf echt niet herplaatsen en willen zoeken naar een oplossing. Ik weet niet of ze dat daar hebben, maar hij gaat nu op zoek naar en goede gedragstherapeut
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als hij een goede GT kan vinden geeft die misschien wel het zelfde advies :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Demi
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Als hij een goede GT kan vinden geeft die misschien wel het zelfde advies :wink:
Ja dat hoop ik ook, hij mailde gisteren oa dat ondanks dat ze gescheiden zijn door een deur zo constant liggen te loeren naar de ruimte waar de ander ligt. Ik weet alleen niet of hij helemaal begrepen heeft wat een GT is. Hij belt van de week nog even ik hoop dat hij er dan anders over denkt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als ie lang genoeg wacht met maatregelen nemen lost het probleem zichzelf wel op.
het is alleen te hopen dat er dan geen kinderen tussen zitten anders halen ze de krant wel weer en dan zijn het uiteraard de honden die de zwarte piet weer toegespeeld krijgen :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Mijn honden zijn heel klef en vreedzaam met elkaar, en hooguit eenmaal per jaar slaat de vlam in de pan als het spelen ineens te hard gaat. In zulke gevallen trek ik met twee handen twee honden uit elkaar om ze allebei een andere kant op te 'gooien'. Vervolgens stuur ik ze allebei naar een eigen plek om af te koelen en dat is dan weer dat.
Maar ik ben sterk, mijn honden zijn niet zo groot en ook niet zo moordlustig op elkaar.
Twee grote honden die elkaar wel naar het leven staan zou ik echt niet willen hebben, dan ging er (hoe rot ook) toch echt eentje weg.
Ik ook, tenminste nu ik ook. Een aantal jaren geleden dacht ik er echt anders over en heb ik ze in huis gescheiden gehouden en ik denk dat dat oa rangorde gedoe was, want als ik ze van plek wilde wisselen liepen ze gewoon langs elkaar heen. Ik heb toen wel altijd in mijn achterhoofd gehouden dat het voor de hond ook nog leuk was. Een jaar of 11 geleden was dat dus niet zo en heb ik een hond moeten herplaatsen, maar ik had het geluk dat dat bij mijn moeder was dus zag ik haar nog heel vaak.
Mocht er hier onderling gedonder komen dan ga ik niet scheiden of proberen of wat dan ook, dan gaat de veroorzaker wederom naar mijn moeder.

Maar nooit geweten dat reu teef toch nog vaak botst met elkaar.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
renee-uk schreef:als ie lang genoeg wacht met maatregelen nemen lost het probleem zichzelf wel op.
het is alleen te hopen dat er dan geen kinderen tussen zitten anders halen ze de krant wel weer en dan zijn het uiteraard de honden die de zwarte piet weer toegespeeld krijgen :roll:
Ik ben er bang voor. Waarom zou je dit willen laten voortbestaan zo, hier wordt niemand gelukkig van tenslotte, ook de honden niet.
Ja precies en dat heb ik ook gevraagd (wat ik heel lastig vind, omdat ik niet wil dat ze denken dat ik mijn "zin" doordrukken), maar hij kon niet zonder ze en hij was bang dat zijn kinderen dan heel sad werden..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Demi schreef:
Tara schreef:
renee-uk schreef:als ie lang genoeg wacht met maatregelen nemen lost het probleem zichzelf wel op.
Ik ben er bang voor. Waarom zou je dit willen laten voortbestaan zo, hier wordt niemand gelukkig van tenslotte, ook de honden niet.
Ja precies en dat heb ik ook gevraagd (wat ik heel lastig vind, omdat ik niet wil dat ze denken dat ik mijn "zin" doordrukken), maar hij kon niet zonder ze en hij was bang dat zijn kinderen dan heel sad werden..
Dat worden ze ook wel op deze manier. Zo extreem voorzichtig moeten zijn is voor volwassenen al niet makkelijk.
En als het dan toch mis gaat en ze ze uit elkaar willen halen, er tussenin staan, of alleen al zien hoe die honden elkaar te lijf gaan :schrik:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat en ze zijn nog jong, als t tegenzit is dit nog jaren pret :schrik:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Dat vind ik dus ook, maar ik vind het ook lastig om dit te zeggen :oeps: Weet jij misschien of er in de UK wel eens gewerkt wordt met GT? Hij woont in een plaats ergens een uur onder Londen (weet even niet uit m'n hoofd hoe het heet daar)
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Demi schreef:
Tara schreef:
Dat worden ze ook wel op deze manier. Zo extreem voorzichtig moeten zijn is voor volwassenen al niet makkelijk.
En als het dan toch mis gaat en ze ze uit elkaar willen halen, er tussenin staan, of alleen al zien hoe die honden elkaar te lijf gaan :schrik:
Ik ben het echt helemaal met je eens. Maar ik vind het echt lastig om dit op een soort van tactische manier te brengen
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ja hier hebben ze ook gt's en een nieuwe 'gevaarlijke hondenwet' in de maak.
ik denk alleen dat een gt geen enkele zin heeft als die honden elkaar naar het leven staan.

dit gaat gewoon mis, met of zonder gt, en dan heeft de daily mail (en daarmee de klapkaakhaters op dit forum ook) weer een field day.
kan iedereen weer zeggen hoe onbetrouwbaar honden zijn.
want de kans dat die kinderen ertussen zitten als de vlam echt in de pan slaat is natuurlijk heel erg groot, dan komt ongetwijfeld een van de volwassenen ze ontzetten en die kan dan meteen ook naar het ziekenhuis.
honden krijgen -totaal ten onrechte- het stempel mensagressief en ja hoor, we hebben weer een sensatiebericht.
je kunt er werkelijk op wachten :piew:
honden een spuit en de betrokken mensen/kinderen voor het leven getekend.
denk dat de kinderen dan helemaal wel erg sad zullen zijn :gvd:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Je hebt in engeland toch zelfs een heel bekend GT?zo'n vrouw in een strak zwart pakkie met lang zwart haar,ze lijkt zo uit de Adamsfamilly te komen.En in van die programma's van de dierenpolitie zie je ook GT's .
Zulke honden vechtend in d ebuurt van mijn kinderen zou ik ook maar eng vinden hoor.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:ja hier hebben ze ook gt's en een nieuwe 'gevaarlijke hondenwet' in de maak.
ik denk alleen dat een gt geen enkele zin heeft als die honden elkaar naar het leven staan.

dit gaat gewoon mis, met of zonder gt, en dan heeft de daily mail (en daarmee de klapkaakhaters op dit forum ook) weer een field day.
kan iedereen weer zeggen hoe onbetrouwbaar honden zijn.
want de kans dat die kinderen ertussen zitten als de vlam echt in de pan slaat is natuurlijk heel erg groot, dan komt ongetwijfeld een van de volwassenen ze ontzetten en die kan dan meteen ook naar het ziekenhuis.
honden krijgen -totaal ten onrechte- het stempel mensagressief en ja hoor, we hebben weer een sensatiebericht.
je kunt er werkelijk op wachten :piew:
honden een spuit en de betrokken mensen/kinderen voor het leven getekend.
denk dat de kinderen dan helemaal wel erg sad zullen zijn :gvd:
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Alleen dringt het bij die mensen dus niet door en ik hoop dat een gt, daar staat hij wel open voor, dit ook ziet en zegt dat ze er een moeten herplaatsen. Dit keer waren de kinderen binnen en de honden buiten, maar ik weet dat hun kinderen heel veel buiten zijn op hun eigen terrein en dat de ouders dan binnen zijn. De honden kunnen in en uitlopen, omdat de deur eigenlijk altijd open staat.
Ik wacht even af tot hij belt en zal dan nog eens vragen hoe hij dit ziet in combi met zijn jonge kinderen.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

beatje schreef:Je hebt in engeland toch zelfs een heel bekend GT?zo'n vrouw in een strak zwart pakkie met lang zwart haar,ze lijkt zo uit de Adamsfamilly te komen.En in van die programma's van de dierenpolitie zie je ook GT's .
Zulke honden vechtend in d ebuurt van mijn kinderen zou ik ook maar eng vinden hoor.
Het zegt mij niks, maar zal ongetwijfeld zo zijn dat er een bekende gt is.
Ik vind het levensgevaarlijk als honden van dat kaliber knokken en er zijn kinderen. Als ik kinderen had, had ik geen Amy's, want ook bij Amy kan het knopje ineens omgaan. Zij komt ook nooit bij kinderen in de buurt.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef:
oh nee, dan inderdaad niet meer :oeps: .
ik vind dat bevestigen van de rangorde ook altijd wat ingewikkeld . Je kunt rio in de rangorde bevestigen wat je wilt , hij zal de vriendelijke , lieve , goedmoedige lieverd blijven in zijn eigen groep, op voorwaarde dat je van z'n eten afblijft .

Maar of dat altijd opgaat ? Ik vraag me af of sommige honden gewoon niet te onvriendelijk zijn naar de rest of een specifieke andere hond om ze zo'n rol te geven of ze in zo'n rol te bevestigen dan . In het geval van verwondingen zoals hier beschreven zou ik daar ook aan denken .

Hoe dan ook , wij voeren hier , geloof ik , ook een niet - klieren - beleid , zonder aanziens des honds.

BTW , ik zou in het onderhavige geval ook voor herplaatsen gaan .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Zoie schreef:ik vind dat bevestigen van de rangorde ook altijd wat ingewikkeld . Je kunt rio in de rangorde bevestigen wat je wilt , hij zal de vriendelijke , lieve , goedmoedige lieverd blijven in zijn eigen groep, op voorwaarde dat je van z'n eten afblijft .

Maar of dat altijd opgaat ? Ik vraag me af of sommige honden gewoon niet te onvriendelijk zijn naar de rest of een specifieke andere hond om ze zo'n rol te geven of ze in zo'n rol te bevestigen dan . In het geval van verwondingen zoals hier beschreven zou ik daar ook aan denken .
ik schreef ook niet dat ik het in dit specifieke geval als een oplossing zou zien, alleen dat het in de dagdagelijkse gang van zaken van een roedel vaak wel iets kan toevoegen.
zo had ik het ook wel begrepen hoor .
en inderdaad, als ze zo'n rol niet (meer) aankunnen zal je ze er juist niét meer moeten in bevestigen en kan jouw houding helpen om op gang zijnde wijzigingen zonder teveel spanning te laten verlopen.

zonde dat het vlammetjesverhaal weg is (verdwenen in een hf-grote schoonmaak) maar dat was er een mooi voorbeeld van : ze was roedelleidster maar kon dat op een gegeven moment niet meer aan, vooral ook door erge strubbelingen met toen jonge sette en door mijn houding naar haar tijdens contacten met alle honden heel erg te veranderen was ze op één week 'onttroond' en na haar aanvankelijke verbijstering daarover voelde ze zich daarna véél beter in haar lagere rol dan voorheen.
ik herinner me het topic , jammer dat het weg is idd .
rangorde kan je niet zelf veranderen, je kan hooguit een stabiliserende factor zijn en ik maak bijna dagelijks mee hoe belangrijk dat is - zowat al mijn honden hebben al eens met elk van de andere overhoop gelegen en dan is het gewoon zaak om als baas de lont continu uít het kruidvat te halen ipv. de boel maaar te laten borrelen tot het ontploft.

lijkt soms wel of ik hier met levende snelkookpannen leef waarvan ik de druk continu wat moet bijstellen :mrgreen: .
ja, ik dacht zelf aan de situatie hier . Twee aan elkaar gewaagde ongecastreerde reutjes , spok en micron , hebben hier in het begin ook voor het nodig vuurwerk gezorgd . Denk dat je kunt zeggen dat micron de strijd gewonnen heeft en ranghoger staat . Maar het is niet zo dat we dat we hem laat ik zeggen erg gaan bevestigen in die rol , want dan zou hij , denken ik , een te grote bek tegen spok krijgen .

Ze leven nu in harmonie met elkaar en de rest , liggen soms bij elkaar , spelen soms met elkaar , zij het met wel af en toe wat competitie , maar zonder noemenswaardige problemen .

Kliert de een , of kliert de ander - in onze ogen - wordt hij tot de orde geroepen .
Afbeelding
alm@
moderator

Zoie schreef:
Hoe dan ook , wij voeren hier , geloof ik , ook een niet - klieren - beleid , zonder aanziens des honds.
Dat hebben wij hier ook. Ik vind het ook lastig in te schatten welke hond hier nu de leiding heeft. Ik zou zeggen Reina met haar geregel maar dat is ook weer een beetje des herders. Dus, mijn pappenheimers inmiddels kennende, kap ik bepaalde zaken af voordat er mot ontstaat.
In Inge's situatie, met die hele kudde teven, zou ik het ook zo doen zoals zij het beschrijft. Maar dat is dan weer tevens de reden waarom ik geen kudde teven heb, ik zou de hele dag op eieren lopen denk ik.
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Inge O schreef:
Zoie schreef:ik vind dat bevestigen van de rangorde ook altijd wat ingewikkeld . Je kunt rio in de rangorde bevestigen wat je wilt , hij zal de vriendelijke , lieve , goedmoedige lieverd blijven in zijn eigen groep, op voorwaarde dat je van z'n eten afblijft .

ik schreef ook niet dat ik het in dit specifieke geval als een oplossing zou zien, alleen dat het in de dagdagelijkse gang van zaken van een roedel vaak wel iets kan toevoegen.

en inderdaad, als ze zo'n rol niet (meer) aankunnen zal je ze er juist niét meer moeten in bevestigen en kan jouw houding helpen om op gang zijnde wijzigingen zonder teveel spanning te laten verlopen.

zonde dat het vlammetjesverhaal weg is (verdwenen in een hf-grote schoonmaak) maar dat was er een mooi voorbeeld van : ze was roedelleidster maar kon dat op een gegeven moment niet meer aan, vooral ook door erge strubbelingen met toen jonge sette en door mijn houding naar haar tijdens contacten met alle honden heel erg te veranderen was ze op één week 'onttroond' en na haar aanvankelijke verbijstering daarover voelde ze zich daarna véél beter in haar lagere rol dan voorheen.

rangorde kan je niet zelf veranderen, je kan hooguit een stabiliserende factor zijn en ik maak bijna dagelijks mee hoe belangrijk dat is - zowat al mijn honden hebben al eens met elk van de andere overhoop gelegen en dan is het gewoon zaak om als baas de lont continu uít het kruidvat te halen ipv. de boel maaar te laten borrelen tot het ontploft.

lijkt soms wel of ik hier met levende snelkookpannen leef waarvan ik de druk continu wat moet bijstellen :mrgreen: .

helemaal amen :ok:
Heb ik pas geleden met Kaya doorstaan, ze kon het echt niet meer.....
Nu is het 1 en al vrolijkheid maar niet meer de baas :wink:
Angelique.

alm@ schreef:
Zoie schreef:
Dat hebben wij hier ook. Ik vind het ook lastig in te schatten welke hond hier nu de leiding heeft. Ik zou zeggen Reina met haar geregel maar dat is ook weer een beetje des herders. Dus, mijn pappenheimers inmiddels kennende, kap ik bepaalde zaken af voordat er mot ontstaat.
In Inge's situatie, met die hele kudde teven, zou ik het ook zo doen zoals zij het beschrijft. Maar dat is dan weer tevens de reden waarom ik geen kudde teven heb, ik zou de hele dag op eieren lopen denk ik.
Ik kan niet voor inge spreken maar hier valt dat echt oh zo mee, je hoort het (spel wil nog wel is omslaan in fanatiek gedoe) en dat is vroeg genoeg om een kijkje te gaan nemen :wink:
Het gebeurt nooit zomaar vanuit het niets, hier althans niet, dan heb ik echt het 1 en ander gemist
alm@
moderator

Angelique. schreef:
alm@ schreef:
Zoie schreef:
Ik kan niet voor inge spreken maar hier valt dat echt oh zo mee, je hoort het (spel wil nog wel is omslaan in fanatiek gedoe) en dat is vroeg genoeg om een kijkje te gaan nemen :wink:
Het gebeurt nooit zomaar vanuit het niets, hier althans niet, dan heb ik echt het 1 en ander gemist
Ik geloof je meteen en je groeit er ook in denk ik (je hebt niet 10 teven in één keer bedoel ik) maar ik denk niet dat het iets voor mij is. Ik heb liever een gemengd groepje alhoewel het misschien weer op het zelfde neerkomt. Nou ja je snapt me wel hoop ik :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef: je moet dat bevestigen niet te zwaar zien hoor, het is juist iets héél lichts en nooit met stress voor de 'onderdaan' - de ranghoogste krijgt van mij bv. het recht om terechte snauwen uit te delen en wordt daar door mij zelden voor berispt maar er eerder in geruststeld 'dat ik hen echt wel begrijp :knuffel1: ', zeker als ze daarbij zelf om die bevestiging vragen (iets wat vaak gebeurt). dat doet attack bv. aan het eind van dit filmpje, eventjes opkijken zo van 'oepssss, baas....' en dan zeg ik alleen maar iets als 'ja, is goed meidje', met nog een aaitje erbij.

:lol1: Herkenbaar. Hier net nog. Pjotr stond nogal druk te doen bij m'n bezoek en luisterde niet meteen.
Charlie komt er tussen, bestijgt hem kort en knikkert hem z'n plaats op.
Daarna kijkt ze meteen naar mij of dat toch wel de bedoeling was.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat Demi schrijft, rottweilers die stoeien waarvan je weet dat het goed gaat, lijkt soms wel oorlog. Mensen hebben me ook wel eens raar aangekeken. Maar mijn reu/teef rottweiler heeft eigenlijk altijd goed gegaan. Eén keer ging het mis toen teef een stuk vlees van reu wilde pakken. Teef was duidelijk, altijd de baas, alleen dat pikte reu even niet. Gevolg een teef aan de spierverslappers omdat ze piepte van de pijn als ze haar kop maar draaide. (en dat was een harde wat pijn betreft) Verder konden die altijd samen, geen probleem, nooit.

Schiet me wel te binnen dat we het nog een gehad hebben met reu teef die elkaar niet konden zien of luchten. Diezelfde rottweilerreu en een oude mechelteef. Gelukkig zat teef buiten en reu binnen. Heel tijdelijk hebben die 2 samen binnen gewoon. Kan veel hebben, maar dát vond ik te ver gaan. Doordat ze wisten dat ze niets moesten flikken ging het goed, maar je moest er constant bovenop zitten. En teef luisterde ook beter naar Leon omdat het nu eenmaal zijn werkhond was. Dus die is al snel weer naar buiten gegaan, gelukkig. Daar voelde ze zich ook veel fijner.
Maar die 2 liet ik wel samen uit, samen los. Ook toen rottweilerteef nog leefde, met zijn drieen los. En ze wisten alledrie dat ze niet moesten gaan donderjagen.
Eén keer heeft rottweilerreu op mechelteefje gezeten. Leon stond erbij en heeft verteld dat dát NIET de bedoeling is! En toen was het voor altijd klaar.
Maar ook reu/teef en ze zouden elkaar dood gevochten hebben als ze de kans hadden gehad. Scheelt dat ze elkaar niet vanaf pup gekend hebben en die teef een vreselijke einzelganger was. Alleen Leon was haar alles. De rest zwaar bijzaak, mens en hond.
Angelique.

alm@ schreef:
Angelique. schreef:
alm@ schreef:
Zoie schreef:
Ik geloof je meteen en je groeit er ook in denk ik (je hebt niet 10 teven in één keer bedoel ik) maar ik denk niet dat het iets voor mij is. Ik heb liever een gemengd groepje alhoewel het misschien weer op het zelfde neerkomt. Nou ja je snapt me wel hoop ik :mrgreen:
Ik ook niet hoor, ik doe lekker 5 om 5 :engel:

Ik snap je :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”