Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Training van een jachthond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Training van een jachthond

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Ellen. schreef:
Maeve schreef:Triest :ugh: Maar inderdaad, in elke tak van sport vind je dit soort mafketels.
Al vind ik het wel lastiger om een jachtgroep te vinden waar ze positief trainen. GG lijkt daarin al verder te zijn, daar is de norm al heel anders.
En tóch ben je er om zelf te trainen, de trainers kunnen wel zeggen; Je moet dit of dat doen. Maar uiteindelijk bepaal je zelf of je positief traint of niet.
Als ik m'n hond niet wil straffen doe ik dat niet, en andersom net zo. Niet omdat meneer pietleut zegt wat ik wel of niet moet doen.
maar ondertussen sta je wel de hele tijd naar dit soort mafketelgedrag te kijken, dat ontneemt mij ook al alle plezier :evil: . dat probleem heb ik dus bij pakwerk : het lange wahten vind ik al niet leuk maar alla, dat neem je er dan maar bij maar het lange wachten terwijl je naar de soms meest onzinnige trainingstechnieken moet kijken ontneemt mij alle lust om verder te doen.
Nou, die mafketels die zo "trainen" met hun honden als op het filmpje en dan als voorbeeld/trainer kom ik echt zelden tegen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

:ugh: Ik heb na 10 sec het filmpje uitgeklikt, meer van deze trieste bedoening hoefde ik niet te zien.
Gelukkig ken ik dit helemaal niet op de plekken waar ik train.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:Wat mij dan weer opvalt is, dat er mensen zijn, die denken dat dit normaal is voor de training van een jachthond.
Door dit te suggereren, zetten deze mensen jagers en voorjagers wel slecht op de kaart.

De voorjagers en jagers die ik ken, honden van hun hond en zullen zich verre houden van deze praktijken.
Had het geluid uit staan en de man in het filmpje kwam bij mij over als een degelijke Duitse Waldhüter
Logisch toch, dat je dan de link legt met jacht en b.v. niet met knpv / ipo.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Wat mij dan weer opvalt is, dat er mensen zijn, die denken dat dit normaal is voor de training van een jachthond.
Door dit te suggereren, zetten deze mensen jagers en voorjagers wel slecht op de kaart.

De voorjagers en jagers die ik ken, honden van hun hond en zullen zich verre houden van deze praktijken.
Had het geluid uit staan en de man in het filmpje kwam bij mij over als een degelijke Duitse Waldhüter
Had het geluid dan maar aangezet. :19:
Had weer een onjuiste aantijging gescheeld.
Het was een onmiskenbaar Engels sprekend persoon.
Geen Duits accent te horen.

Merkwaardig dat je bij zo'n hond überhaupt zou kunnen denken aan knpv.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Tara schreef:
korthaar schreef:

Zit toch niet de vermoorde onschuld uit te hangen. Dat je gefrustreerd bent weten we nou wel.
Figuren zoals deze 'trainer' zijn figuren waar vrijwel iedere goedwillende trainer en handler een afkeer van heeft, ongeacht welke tak van hondensport er beoefend wordt. De jagerij heeft hier helemaal niks mee te maken.
Jij ziet er vooral weer een fijn excuusje in om je frustratie weer even te etaleren, het voegt niets toe in zo'n discussie, sterker nog: het stoort alleen maar. Hou daar dus gewoon eens mee op.
amen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb in een gebied gewoond waar jachttrainingen gegeven werden en zat dus permanent op de eerste rang tijdens de trainingen. Ik moet zeggen dat ik dit dus wel herken. Ik heb dit soort zaken zeer vaak mogen zien en er waren momenten dat ik me bijna niet meer kon beheersen als er weer eens een flatcoat geslagen werd, aan het nekvel werd rondgeslingerd en meer. Martijn heeft het ook vaak gezien. Op een gegeven moment kreeg een hond priveles. Die hond is letterlijk aan zijn nekvel opgetild en geschud door de trainer. Dus echt een hond heen en weer slingeren met de poten van de grond.

Mijn nichtje ging daarna jachttraining doen met haar flatcoat en die hond is toen door de trainer zo hard aangepakt plotseling dat hij nooit meer wilde apporteren. De dummy liet hij te vroeg los. Voor mijn nichtje het door had werd de hond in zijn nek gegrepen, de dummy in zijn bek gedrukt en die bek werd snoeihard dicht geknepen. Bloed liep uit zijn lippen en de hond gilde als een speenvarken. Mijn nichtje is huilend weg gelopen met haar hond en kon apporteren van dummy's daarna wel op haar buik schrijven want die eikel had 3 tanden door de lippen gedrukt met zijn domme aktie.

Ik weet dat er hier heel veel mensen heel serieus en liefdevol met hun jachthonden trainen. Ik vind dat mooi en goed. Maar ik weet dus wel uit eigen ervaring dat er wel degelijk veel kaf onder het koren zit en dit filmpje had ik zo zelf kunnen maken toen ik nog in dat gebied woonde. De honden werden ook geteletact, gewurgd aan slipkettingen en rondgeslingerd aan slipkettingen. Dus hupla, de lucht in en dan de slipketting heel hard heen en weer zwaaien met de hond eraan. :O: :jank: Martijn heeft dat ook allemaal gezien en een vriend van mij heeft zelfs een keer een TT van een labje van 8 maanden af gehaald. Ding deed het even niet denk ik dus labje kwam lekker buurten. Ik zei hem wat die band was en waarvoor die diende. Hupla, eraf en wegmoffelen. Band gezien? Neuh..... :engel:

Eigenlijk hadden we gewoon iemand op zijn bek moeten slaan als ze weer eens achter ons huis stonden met die honden. Eva haatte de trainers. Zij was slim en leek te beseffen dat die gillende honden dat aangedaan werd door de trainer en hun baasjes. Zij werd altijd uitermate agressief van alleen al de fluitjes in de verte van die trainers.

En voordat mensen zich aangevallen voelen. Ik snap ook wel dat jullie die hier komen zo niet willen trainen en dus ook zo niet trainen. Wel denk ik dat jachttraining soms net africhting is want er lopen wel erg veel honden aan de slip en de TT. Bij andere sporten zie je dat dus zelden of nooit. Meestal mag het daar ook niet. In mijn ogen is het gebruik van de TT een maatstaf voor de methode van training. Dan wordt de correctie gezien als middel en die correctie kan op allerlei manieren. Eenmaal bezig met halsbandjes met stroom maakt dat je de hond ook zo bij de kladden meent te moeten pakken. Hou je je niet bezig met dit soort correcties dan is de kans dat iets zo doorschiet als in het filmpje heel erg klein.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Na de derste orenoptilschop-actie heb ik gauw het filmpje uitgezet. Arme hond :jank:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Je ziet het in elke tak van de hondensport, maar je komt het ook in de paardensport tegen. Mensen die zich eigenlijk niet met dieren bezig zouden moeten houden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik denk dat die man zelf een training nodig heeft in honden trainen :ugh:
Een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Ik zou er ook zeker wat van zeggen als ik zoiets zou zien.
Arme hond snapt er niks van :(:
joline
Zeer actief

Jion schreef:Ik denk dat ik weet welke school Laeken bedoelt. Die trainen volgens mij ook regelmatig hier in het park en dan hoor je de honden vaak gillen van angst en pijn en als we er langs lopen zie je die honden te vaak gedrukt staan wachten op wat komen gaat. Er worden dingen afgedwongen met een TT en er wordt gesjord, gewurgd en geschud met de honden. :ugh:

Zelfs mijn honden zijn bang van de mensen die deze school runnen, terwijl ze er nooit mee in direct contact zijn geweest.
Walgelijk :kotz:
Ik vraag me af of dat zomaar mag?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

joline schreef:
Jion schreef:Ik denk dat ik weet welke school Laeken bedoelt. Die trainen volgens mij ook regelmatig hier in het park en dan hoor je de honden vaak gillen van angst en pijn en als we er langs lopen zie je die honden te vaak gedrukt staan wachten op wat komen gaat. Er worden dingen afgedwongen met een TT en er wordt gesjord, gewurgd en geschud met de honden. :ugh:

Zelfs mijn honden zijn bang van de mensen die deze school runnen, terwijl ze er nooit mee in direct contact zijn geweest.
Wie gaat er iets tegen doen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Hier de vriendin van mijn buurman. Traint volgens haar zeggen positief want ze geeft geen stroom met de teletakt, alleen maar een tikje :denken: . Nu heeft ze een mechelaar pup er bij, vanaf 7 weken een band om, maar die is ook positief want die kan alleen maar een lucht pufje geven :jank: . Ze heeft ergens op een vaag adresje een "opleiding" gevolgd en rijd nu rond met grote letters op haar auto: honden gedragstherapeut :pukel: . Arme honden die haar krijgen.
En ze vind dus in vergelijking met de andere trainers bij het pakwerk, dat ze heel positief bezig is :Q:
joline
Zeer actief

Jaap* schreef:
joline schreef:

Als het niet mag (lijkt mij sterk dat het mag) 144 bellen bijvoorbeeld?
Als niemand iets doet gebeurt er nooit iets :wink:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Wat koester ik de spelletjes apporten van G.S. Pointer toch weer, als je dit allemaal zo leest.
MBJ
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

Gruwelijk ! Ik heb ook lang moeten zoeken voor jachttraining waar geheel positief getraind werd, maar dit soort praktijken heb ik gelukkig nog nooit gezien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Jaap*
Zeer actief

joline schreef:
Jaap* schreef:
joline schreef:

Als het niet mag (lijkt mij sterk dat het mag) 144 bellen bijvoorbeeld?
Als niemand iets doet gebeurt er nooit iets :wink:
Ja, 114 gaat vast het mishandelingsprobleem binnen "hondensporten" oplossen.
Ik denk het niet :wink:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

het hoeft van mij niet eens per se geheel positief, af en toe een correctie is in mijn ogen niet raar, maar dit gaat echt veel te ver.

Ik trainde met Pom ook bij een puppygroep, die helemaal van het positief trainen waren. Zeiden ze. Totdat het allemaal niet zo soepel ging, dan moest ik ineens met slipketting komen... Tsja..
joline
Zeer actief

Jaap* schreef:Ja, 114 gaat vast het mishandelingsprobleem binnen "hondensporten" oplossen.
Ik zeg ook nergens dat ze dat gaan doen. Wel zou ik zelf bellen als ik het zou zien, al krijgen ze maar een waarschuwing. Dan heb ik voor mijn gevoel iets gedaan. Al is voor veel mensen niks doen en de andere kant uit kijken makkelijker :wink:
Jaap*
Zeer actief

Jion schreef:Ik waarschuw in mijn omgeving zoveel mogelijk mensen voor deze hondenschool; dat is denk ik veel effectiever.
Wat zijn dit voor mensen dan? Is het een recreatief gebeuren?
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

laeken schreef:Ik heb in een gebied gewoond waar jachttrainingen gegeven werden en zat dus permanent op de eerste rang tijdens de trainingen. Ik moet zeggen dat ik dit dus wel herken. Ik heb dit soort zaken zeer vaak mogen zien en er waren momenten dat ik me bijna niet meer kon beheersen als er weer eens een flatcoat geslagen werd, aan het nekvel werd rondgeslingerd en meer. Martijn heeft het ook vaak gezien. Op een gegeven moment kreeg een hond priveles. Die hond is letterlijk aan zijn nekvel opgetild en geschud door de trainer. Dus echt een hond heen en weer slingeren met de poten van de grond.

Mijn nichtje ging daarna jachttraining doen met haar flatcoat en die hond is toen door de trainer zo hard aangepakt plotseling dat hij nooit meer wilde apporteren. De dummy liet hij te vroeg los. Voor mijn nichtje het door had werd de hond in zijn nek gegrepen, de dummy in zijn bek gedrukt en die bek werd snoeihard dicht geknepen. Bloed liep uit zijn lippen en de hond gilde als een speenvarken. Mijn nichtje is huilend weg gelopen met haar hond en kon apporteren van dummy's daarna wel op haar buik schrijven want die eikel had 3 tanden door de lippen gedrukt met zijn domme aktie.

Ik weet dat er hier heel veel mensen heel serieus en liefdevol met hun jachthonden trainen. Ik vind dat mooi en goed. Maar ik weet dus wel uit eigen ervaring dat er wel degelijk veel kaf onder het koren zit en dit filmpje had ik zo zelf kunnen maken toen ik nog in dat gebied woonde. De honden werden ook geteletact, gewurgd aan slipkettingen en rondgeslingerd aan slipkettingen. Dus hupla, de lucht in en dan de slipketting heel hard heen en weer zwaaien met de hond eraan. :O: :jank: Martijn heeft dat ook allemaal gezien en een vriend van mij heeft zelfs een keer een TT van een labje van 8 maanden af gehaald. Ding deed het even niet denk ik dus labje kwam lekker buurten. Ik zei hem wat die band was en waarvoor die diende. Hupla, eraf en wegmoffelen. Band gezien? Neuh..... :engel:

Eigenlijk hadden we gewoon iemand op zijn bek moeten slaan als ze weer eens achter ons huis stonden met die honden. Eva haatte de trainers. Zij was slim en leek te beseffen dat die gillende honden dat aangedaan werd door de trainer en hun baasjes. Zij werd altijd uitermate agressief van alleen al de fluitjes in de verte van die trainers.

En voordat mensen zich aangevallen voelen. Ik snap ook wel dat jullie die hier komen zo niet willen trainen en dus ook zo niet trainen. Wel denk ik dat jachttraining soms net africhting is want er lopen wel erg veel honden aan de slip en de TT. Bij andere sporten zie je dat dus zelden of nooit. Meestal mag het daar ook niet. In mijn ogen is het gebruik van de TT een maatstaf voor de methode van training. Dan wordt de correctie gezien als middel en die correctie kan op allerlei manieren. Eenmaal bezig met halsbandjes met stroom maakt dat je de hond ook zo bij de kladden meent te moeten pakken. Hou je je niet bezig met dit soort correcties dan is de kans dat iets zo doorschiet als in het filmpje heel erg klein.
Och wat triest, echt een bewijs van onkunde dat soort dingen :(

Ik ben echt het type die daar wel degelijk iets van zegt, of ik nou in die groep zou trainen (niet natuurlijk) of als het zich wekelijks achter mijn huis zou afspelen, ik kan daar gewoon niet tegen en dan kan ik automatisch m'n mond niet houden.
In de praktijk kom je ook honden met een tt tegen hoor, het is algemeen geaccepteerd denk ik :( Ik heb al een aantal jagers die toch echt al heel lang meeliepen, versteld doen staan met iets wat voor mij de normaalste zaak van de wereld is, namelijk dat ik op grote afstand nog steeds contact met en controle over mijn hond heb, daar stonden ze echt vol verbazing en bewondering naar te kijken :piew:
Naar mijn mening moet je daar niet staan met je hond als dit niet het geval is!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
joline
Zeer actief

Jion schreef:
joline schreef:
Jaap* schreef:Ja, 114 gaat vast het mishandelingsprobleem binnen "hondensporten" oplossen.
Ik zeg ook nergens dat ze dat gaan doen. Wel zou ik zelf bellen als ik het zou zien, al krijgen ze maar een waarschuwing. Dan heb ik voor mijn gevoel iets gedaan. Al is voor veel mensen niks doen en de andere kant uit kijken makkelijker :wink:
Ik waarschuw in mijn omgeving zoveel mogelijk mensen voor deze hondenschool; dat is denk ik veel effectiever.
Dat doe je goed en dat denk ik ook. Al zullen er helaas altijd mensen blijven die de training methode prima vinden :ugh:
ranetje
Zeer actief

Ik weet ook welke school Laeken bedoelt.

Er is volgens mij in die buurt minstens een andere school waar de training wel van deugt.
Ik begrijp niet dat die ene school nog cursisten heeft, want dat is echt waardeloos, vind ik.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Het is hoe dan ook niet representatief voor de sport, en het maakt ook niet ineens dat er dus "veel" hondenscholen zijn waar men zo dieronvriendelijk traint. Maar iedere trainer die zo hard met honden omgaat is er natuurlijk een teveel. :(:
:ok:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Zit al vanaf de beginjaren ’90 op jachthondentraining maar zo iets zots nog nooit meegemaakt. Zacht als was om een hond iets te leren: koekjes, kaas, worst, stukjes pensstaafjes zijn de revue gepasseerd op zoek naar de ideale beloning. Balletje in een groep gepassioneerde jachthonden: nee. Beloning voor jouw hond en correctie voor de andere inspringende honden?
Nog steeds geen probleem met een juist gebruik van de slipketting, heb ook wel eens een hond in zijn nekvel gegrepen (soms oortje ertussen) maar steeds wanneer ik wist dat de hond het commando meer dan goed kende. Ook in het bezit van lage stem die geweldig goed kan vertellen dat de hond geen kunstje moet flikken.
Resultaat: 3 kwispelende honden die graag de baas zagen, graag mee op training gingen en voor de jacht uit hun bol gingen. TT voor de spaniel die op advies om haar meer zelfstandig te laten werken veel minder appèl kende dan de retrievers en dus na alle trainingen tem veldwerkkwalificatie in haar 3e jaar opgaande hazen binnen een kwartier 3x niet wist te negeren.
Dus groot gevaar voor haar en weggebruikers.
Ik zou het morgen weer zo doen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Vreselijk om dat te zien, bizar dat er nog steeds op zo'n manier getraind wordt :gvd:

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede jachttraining maar heb deze nog niet gevonden. Ik wil positief trainen, dus zonder TT, slipketting enz ( daar is mijn hond te onzeker voor en ik te soft :wink: ) en heb een mixje uit Spanje. Heb diverse jachttrainingen gekeken maar of de manier van trainen staat me niet aan of mijn hond wordt niet geaccepteerd omdat het geen rashond is..... terwijl ze toch echt kan jagen als de beste en daarom ook niet los kan lopen :(

Wie heeft er ervaring met een jachttraining waar echt positief wordt getraind?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben absoluut niet van het alleen positief trainen, imo kan dat simpelweg niet goed werken op bepaalde momenten dus werkt het ook zeker niet bij mij (want ik sta er zelf niet achter). Maar dit filmpje is natuurlijk waardeloos... naast het gestoorde optillen vind ik dat slaan op de rug minstens zo gestoord... Denk niet dat meneer dat even bij mijn honden had moeten doen :schrik:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:
Lientje schreef:Heb diverse jachttrainingen gekeken maar of de manier van trainen staat me niet aan of mijn hond wordt niet geaccepteerd omdat het geen rashond is..... terwijl ze toch echt kan jagen als de beste en daarom ook niet los kan lopen :(
Maar dat is niet waar jachttraining voor bedoeld is. Jachttraining is apporteertraining, en geen training om het zelfstandig jagen (hetzen) van je hond onder controle te krijgen.
Toch kan jachttraining (apporteertraining) wel helpen om je hond beter te leren lezen, meer appèl te krijgen en eerder - en dus beter - in te grijpen voor de hond gaat hetzen.

Lientje heb je een podenco kruising?
Afbeelding
Lientje
Actief

ranetje schreef: Toch kan jachttraining (apporteertraining) wel helpen om je hond beter te leren lezen, meer appèl te krijgen en eerder - en dus beter - in te grijpen voor de hond gaat hetzen.

Ja, inderdaad, dat is mijn bedoeling ook, haar beter leren lezen en onder controle toch iets met haar passie laten doen. Hopelijk verbeterd dat onze band en krijg ik haar beter onder appèl. Ik vind het in ieder geval de moeite waard om te proberen.

Ja, ik denk wel gezien haar gedrag en ranke bouw dat er podenco in zit. Maar ze is zeker geen zuivere podenco. Ken jij een goede lokatie voor jachttraining? Ik woon vlakbij Nijmegen, maar vind het geen probleem om een uurtje te moeten rijden.
ranetje
Zeer actief

Lientje schreef:
ranetje schreef: Toch kan jachttraining (apporteertraining) wel helpen om je hond beter te leren lezen, meer appèl te krijgen en eerder - en dus beter - in te grijpen voor de hond gaat hetzen.

Ja, inderdaad, dat is mijn bedoeling ook, haar beter leren lezen en onder controle toch iets met haar passie laten doen. Hopelijk verbeterd dat onze band en krijg ik haar beter onder appèl. Ik vind het in ieder geval de moeite waard om te proberen.

Ja, ik denk wel gezien haar gedrag en ranke bouw dat er podenco in zit. Maar ze is zeker geen zuivere podenco. Ken jij een goede lokatie voor jachttraining? Ik woon vlakbij Nijmegen, maar vind het geen probleem om een uurtje te moeten rijden.
Het is best lastig om met zo'n hondje ergens binnen te komen.
Ik zal navragen wat de mogelijkheden zijn.
Kan niks beloven, maar niet geschoten is altijd mis :wink:
Afbeelding
Lientje
Actief

Ja, ik ben er ook bang voor. :( Maar het zou zo fijn zijn om toch ergens op een jachttraining te kunnen kijken of ze te trainen is. Ik denk het namelijk wel. Op een jachttraining met slipketting en TT was ze wel welkom, maar dat past gewoon niet bij haar en niet bij mij.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”