Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verplichte cursus voor vechthonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: verplichte cursus voor vechthonden

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:Ik weet niet welke scholen dat zijn, maar hier zijn ze niet,...
kinderen weten t niet meer en als ze de hond uitlaten van hun ouders hebben ze ook geen idee,.....
wat voor ras het dan ook mag zijn,....... die kinderen zijn de volwassenen van over een 20 jaar, met honden en niet zoveel inzicht- ( nou ja op een uitzondering na, niet zo heel bij zonder veel)
Je bedoelde dus inderdaad scholen voor mensenkinderen?
Het is daar geen speciaal voorgeschreven lesvak, ook nooit geweest.

Er zijn wel scholen die er wat aan doen.
Vaak omdat er ouders van kinderen voorstellen om met hun hond op school te komen en er over te vertellen.
Of een kind dat meer weet houdt er een spreekbeurt over.

Mijn inzicht was als kind ook 0,0 hoor.
Is nog aardig goed gekomen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

daarom zei ik al op de uitzondering na :lol1: als ik hier kijk bij buurkinderen, geen enkel benul vaak.
dat zijn strak volwassenen die misschien denken van ach een hond is misschien best leuk, ik heb ze wel eens zien lopen
ranetje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:daarom zei ik al op de uitzondering na :lol1: als ik hier kijk bij buurkinderen, geen enkel benul vaak.
dat zijn strak volwassenen die misschien denken van ach een hond is misschien best leuk, ik heb ze wel eens zien lopen
Ik heb het ook geleerd toen ik volwassen was en mijn eerste eigen hond had :wink:
Een heleboel "fouten" die ik nu zie maakte ik zelf ook .

Echt, ik had ook geen benul.
Al liep ik op mijn 14e met een behoorlijk felle Duitse Herder over straat waarvan de baas en bazin (mensen uit de straat die de hond aan mij meegaven voor een wandeling :roll: ) totaal geen controle over de hond hadden en de postbode daar meerdere malen met een gescheurde pantalon is weggevlucht.
Het is altijd goed gegaan.
Daar verbaas ik me nog wel eens over als ik er aan terug denk :mrgreen:
De hond was bij mij uiterst beheerst :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

Ach de een heeft meer talent als de ander zullen we maar zeggen.
Ik laat mijn man ook niet met Van Gils over straat gaan, vragen om ellendig, terwijl t beest heel erg lief is en goed opgevoed.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ranetje schreef:@Zoie
De onderdelen zijn die, die je zelf hebt genoemd, daarom had ik ze vet gemaakt :wink:
honden kunnen lezen , benaderen , opvoeden ; voor etiquettes op straat en in het uitlaatbos
Je kunt dat niet "systematisch" aanpakken als ........ in onderdelen indelen en per les een stukje behandelen.
Tenminste................., ik kon dat niet, want ik kwam altijd wel iets tegen wat eigenlijk nog niet "aan de beurt" was :tongue:
ik denk eigenlijk dat het wel kan . Waarom niet b.v. in het cursusboek wat theorie opnemen . Je kunt dan per les een onderwerp behandelen , de cursisten kunnen dat van te voren bestuderen , je kunt het vervolgens integreren met b.v. een oefening, en als huiswerk kunnen de cursisten er dan thuis mee aan de slag . Ook leuk als naslagwerkje .

Vraag mij het niet te doen, want het is mijn vak niet , maar ik zie werkelijk niet in wat er zo bijzonder aan een hondenschool is dat je daar de didactiek niet op los zou kunnen laten .
Het werd door mij dus uitgelegd tijdens het lesgeven.
Ook tijdens het oefenen van de "potsenmakrij" :wink:
Waar is het belangrijk voor.
Wanneer kan je het gebruiken enz.
:ok:
Naast regelmatig terugkerende gesprekken in de lesgroep over de verschillende rassen (en wat er verder te zien is op de trainingsvelden aan rassen).
Waar zijn ze oorspronkelijk voor bedoeld, wat zou je daardoor kunnen verwachten en hoe zou je daar mee om kunnen gaan als je daar problemen door krijgt.
En hoe kan je problemen voorkomen.
:ok: :ok: :ok:

die raskennis moet er dan wel zijn .
Eigenlijk net iets te veel voor een puppy en jonge honden cursus als je er veel in een groepje hebt.
Een aantal jaren ben ik er in geslaagd om niet meer dan 6 in een groep te hebben.
Dat vond ik zelf het prettigste werken.
Dat elke cursist daarna dacht aan die hondenetiquette en goed kon ingrijpen zal ik niet beweren.
Sommigen waren minder handig, maar deden hun best en (gelukkig) slechts een enkeling vond het onzin.
onze instructeur vertelde ons dat we zoveel verschillende oefeningen leerden , omdat trainen anders saai zou worden . Dan denk ik : misschien wat minder oefeningen , en wat meer aandacht voor andere dingen.

Het was overigens best wel een goede cursus , het was niet helemaal pet , maar ik denk wel dat het beter zou kunnen .
Degenen die ik op les heb gehad met Stafford en AB (dat waren er in die tijd maar heel weinig) waren bloedserieus en heel goed bewust van wat ze in handen hadden. :ok:
Gelukkig , maar hoe motiveer je de groep die het wel zou kunnen gebruiken , maar niet komt ?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoie schreef:
ranetje schreef:@Zoie
De onderdelen zijn die, die je zelf hebt genoemd, daarom had ik ze vet gemaakt :wink:
honden kunnen lezen , benaderen , opvoeden ; voor etiquettes op straat en in het uitlaatbos
Je kunt dat niet "systematisch" aanpakken als ........ in onderdelen indelen en per les een stukje behandelen.
Tenminste................., ik kon dat niet, want ik kwam altijd wel iets tegen wat eigenlijk nog niet "aan de beurt" was :tongue:
ik denk eigenlijk dat het wel kan . Waarom niet b.v. in het cursusboek wat theorie opnemen . Je kunt dan per les een onderwerp behandelen , de cursisten kunnen dat van te voren bestuderen , je kunt het vervolgens integreren met b.v. een oefening, en als huiswerk kunnen de cursisten er dan thuis mee aan de slag . Ook leuk als naslagwerkje

Vraag mij het niet te doen, want het is mijn vak niet , maar ik zie werkelijk niet in wat er zo bijzonder aan een hondenschool is dat je daar de didactiek niet op los zou kunnen laten ..

Dat zou kunnen hoewel mijn ervaring was dat er ongelofelijk weinig werd gelezen in wat er wel op schrift mee naar huis ging.
En zoals ik al schreef...... IK kon dat niet.
Wil niet zeggen dat het niet kan, maar dus niet door mij.
Puur persoonlijk en dus puur waar mijn mogelijkheden liggen en waar ze ophouden.
Ga ik hier niet verder uitleggen :mrgreen: :wink:
Zoie schreef:
Naast regelmatig terugkerende gesprekken in de lesgroep over de verschillende rassen (en wat er verder te zien is op de trainingsvelden aan rassen).
Waar zijn ze oorspronkelijk voor bedoeld, wat zou je daardoor kunnen verwachten en hoe zou je daar mee om kunnen gaan als je daar problemen door krijgt.
En hoe kan je problemen voorkomen.
:ok: :ok: :ok:

die raskennis moet er dan wel zijn .
Ook met enige ervaring op het veld, een gezond stel hersenen en goed nazoeken en navragen over rassen voor er een nieuwe groep binnen komt, kom je een heel eind.
Niet als kersverse trainer, denk ik, maar die moet je naar mijn idee ook niet voor de puppen en jonge honden zetten.
Zoie schreef:
Eigenlijk net iets te veel voor een puppy en jonge honden cursus als je er veel in een groepje hebt.
Een aantal jaren ben ik er in geslaagd om niet meer dan 6 in een groep te hebben.
Dat vond ik zelf het prettigste werken.
Dat elke cursist daarna dacht aan die hondenetiquette en goed kon ingrijpen zal ik niet beweren.
Sommigen waren minder handig, maar deden hun best en (gelukkig) slechts een enkeling vond het onzin.
onze instructeur vertelde ons dat we zoveel verschillende oefeningen leerden , omdat trainen anders saai zou worden . Dan denk ik : misschien wat minder oefeningen , en wat meer aandacht voor andere dingen.

Het was overigens best wel een goede cursus , het was niet helemaal pet , maar ik denk wel dat het beter zou kunnen .
Een evenwicht vinden tussen voldoende doen, dus activiteit, en de uitleg/theorie er bij is heel erg moeilijk.
Soms vertelde ik ook wel eens te veel in de les en dan zie je de aandacht verslappen.
Vooral als de groep te groot wordt (vond ik, vandaar die max. 6)
Ik probeerde het wel spannend te houden, maar dat lukte echt niet altijd.
Zoie schreef:
Degenen die ik op les heb gehad met Stafford en AB (dat waren er in die tijd maar heel weinig) waren bloedserieus en heel goed bewust van wat ze in handen hadden. :ok:
Gelukkig , maar hoe motiveer je de groep die het wel zou kunnen gebruiken , maar niet komt ?
Dat is dus ook mijn vraag, want die mensen bereik je vrijwel niet.

Er zijn bovendien scholen die cursisten met die honden afwijzen.
Ze mogen niet op cursus omdat andere cursisten dan niet meer willen komen.
Op die manier is er ook een (zeer gemotiveerde) cursist bij mij in een groep terecht gekomen, die ergens anders was afgewezen.

Gedwongen lessen volgen werpt lang niet voldoende vrucht af, voor mijn gevoel.

Ik heb met mijn eerste hond ruim 30 jaar geleden na een nogal mislukte eerste cursus ook op vergelijkbare manier les gekregen als ik zelf probeerde te doen.
In de groep moeilijke honden waar ik indertijd naar toegestuurd was ............ met een teckel :F: . (mijn eerste trainster had een probleem met mijn hond, ik niet.)
Groep van 5 honden en twee gedragsdeskundigen er voor.
De andere honden in de groep waren van een iets ander kaliber dan mijn hond.....................
Daar was 1 x per week praktijkles met de groep plus nog over 8 weken verdeeld 2 (of 3, dat weet ik niet meer) zeer grondige theorielessen met daarbij vragenlijsten over problemen. Die moesten worden ingevuld en vervolgens werden ze besproken.
Dat groepje was heel gemotiveerd.
Maar ik denk dat als je alle cursisten van die school bij elkaar had gehaald, de motivatie gemiddeld vele malen lager zou zijn geweest.

Ik geef overigens geen les meer, dus geleidelijk gaat alles in de verledentijd wat ik er over kan vertellen :wink:
Afbeelding
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

ik denk dat er ook al iets gewonnen wordt als markplaats stopt met het aanbieden van dekreuen, als je ziet wat voor kruisingen daar als dekreu aangeboden worden schieten de tranen in je broek. En ze zijn ook uiteraard niet getest op ataxia, hd/ed en dat soort dingen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nah, ik wou VanGils net op de marktplaats gaan aanbieden als dekreu, kan hij voor zijn eigen voer werken :engel:
petertje
Zeer actief

tja, kost genoeg al dat eten :P
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dat bedoel ik, :engel:
petertje
Zeer actief

om het nog even over vechthonden en agressie te hebben, Dit zijn honden van Floyd Boudreaux, Floyd Boudreaux was een "hondenman". Hij fokte en vocht met Pitbulls. Zijn honden werden beschouwd als de beste vechthonden ter wereld. In 1982 werden hondengevechten in de staat waar hij zijn kennel had verboden, maar pas in 2005 werd zijn kennel opgerold door de politie. Alle honden zijn binnen 24 uur afgemaakt, omdat ze zó agressief zouden zijn tegen andere honden, dat ze absoluut niet gehouden konden worden door gewone gezinnen. Overigens was er niet één die agressief was naar mensen. Dit is hoe ze reageren op mensen.

Ik keur hondengevechten overigens net als de rest van de mensen hier af hoor, laat dat duidelijk zijn, voor de mensen die spektakel, bloed en open wonden verwachten, zoek ff verder, er komt geen druppell bloed voor in het filmpje.

... e=youtu.be
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

petertje schreef:om het nog even over vechthonden en agressie te hebben, Dit zijn honden van Floyd Boudreaux, Floyd Boudreaux was een "hondenman". Hij fokte en vocht met Pitbulls. Zijn honden werden beschouwd als de beste vechthonden ter wereld. In 1982 werden hondengevechten in de staat waar hij zijn kennel had verboden, maar pas in 2005 werd zijn kennel opgerold door de politie. Alle honden zijn binnen 24 uur afgemaakt, omdat ze zó agressief zouden zijn tegen andere honden, dat ze absoluut niet gehouden konden worden door gewone gezinnen. Overigens was er niet één die agressief was naar mensen. Dit is hoe ze reageren op mensen.

Ik keur hondengevechten overigens net als de rest van de mensen hier af hoor, laat dat duidelijk zijn, voor de mensen die spektakel, bloed en open wonden verwachten, zoek ff verder, er komt geen druppell bloed voor in het filmpje.

... e=youtu.be
Ja en.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
petertje
Zeer actief

Ik heb nog al eens het idee dat mensen denken dat hondagressie en mensagressie hetzelfde zijn, en ik vond dit wel een aardig voorbeeld om te laten zien dat honden die puur voor gevechten gefokt werden dus wel normaal en enthousiast op mensen reageren, i.p.v dat ze alles wat beweegt willen verscheuren.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

petertje schreef:Ik heb nog al eens het idee dat mensen denken dat hondagressie en mensagressie hetzelfde zijn, en ik vond dit wel een aardig voorbeeld om te laten zien dat honden die puur voor gevechten gefokt werden dus wel normaal en enthousiast op mensen reageren, i.p.v dat ze alles wat beweegt willen verscheuren.
Oh dat zal best ,maar agressie is agressie en of je dat wil moet jezelf weten.
Die fout willen krijg je met een cursusje niet over de streep getrokken. Mensen zijn net als mens of hond agressieve honden .Aard van het beestje zullen we maar zeggen.
S@ndr@
Zeer actief

agressie is geen fout, dat is een stukje wat er bij hoort, de fout is t uitvergroten en vermenigvuldigen en als instrument gebruiken, en ja dat kun je prima aan mensen overlaten :roll:
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef:agressie is geen fout, dat is een stukje wat er bij hoort, de fout is t uitvergroten en vermenigvuldigen en als instrument gebruiken, en ja dat kun je prima aan mensen overlaten :roll:
Wie zegt dat het een fout is dan.?
Zoie
Zeer actief

petertje schreef:Ik heb nog al eens het idee dat mensen denken dat hondagressie en mensagressie hetzelfde zijn, en ik vond dit wel een aardig voorbeeld om te laten zien dat honden die puur voor gevechten gefokt werden dus wel normaal en enthousiast op mensen reageren, i.p.v dat ze alles wat beweegt willen verscheuren.
ik denk dat wie die meer dan drie weken op dit forum schrijft , beter weet . Het probleem is eerder dat de pitbullachtigen , laat ik zeggen de honden die onder de oude RAD - regeling zouden vallen , helemaal niet op deze manier gefokt worden , maar wel het imago hebben dat ze perse mens - en kindvriendelijk zijn .

En dan gebeuren er ongelukken .
Laatst gewijzigd door Zoie op 15 mei 2014 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:[Die fout willen krijg je met een cursusje niet over de streep getrokken. Mensen zijn net als mens of hond agressieve honden .Aard van het beestje zullen we maar zeggen.
Er is een hele grote groep die niet perse kwaad wil . Ik zeg de grootste groep . Die zou je misschien wel kunnen bereiken . Er zijn er ook die dan zouden afhaken . Tel uit je winst .

Dan is er een groep kwaadwillenden . Die zijn misschien reddeloos verloren , maar een houdbewijs , al dan niet met cursus , zou wel een manier zijn om ze het recht op een hond te ontzeggen , liefst nog voordat er ongelukken gebeuren , maar desnoods dan erna .

Als we aan alle wetten en maatregelen de eis gaan stellen dat iemand die kwaad wil geen kans meer krijgt , kunnen we alle wetten en maatregelen wel afschaffen . Lang leve de anarchie .
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zou zeggen dat een bepaalde ras of rasgroep niet meer gefokt mag worden.

Waarom niet? Komt te veel ellende van, voornamelijk voor die honden zelf.
Kijk maar op marktplaats, onder kop `dieren` en vul `spoed` in.
2 op de 10 honden die herplaatst moet worden is NIET stafford. Dat zegt toch wel iets.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bouvierpoedel
Zeer actief

Zoie schreef:
bouvierpoedel schreef:[Die fout willen krijg je met een cursusje niet over de streep getrokken. Mensen zijn net als mens of hond agressieve honden .Aard van het beestje zullen we maar zeggen.
Er is een hele grote groep die niet perse kwaad wil . Ik zeg de grootste groep . Die zou je misschien wel kunnen bereiken . Er zijn er ook die dan zouden afhaken . Tel uit je winst .

Dan is er een groep kwaadwillenden . Die zijn misschien reddeloos verloren , maar een houdbewijs , al dan niet met cursus , zou wel een manier zijn om ze het recht op een hond te ontzeggen , liefst nog voordat er ongelukken gebeuren , maar desnoods dan erna .

Als we aan alle wetten en maatregelen de eis gaan stellen dat iemand die kwaad wil geen kans meer krijgt , kunnen we alle wetten en maatregelen wel afschaffen . Lang leve de anarchie .
Die grote groep doet het al goed. :ok:
Ook van andere honden die aggressief zijn en geen pit of staf en ....heten.
Heel veel mensen daarvan hebben misschien wel niet heel veel verstand van hondengedrag maar zorgen toch dat hun hond geen schade kan maken.
Zoie
Zeer actief

iones schreef:Ik zou zeggen dat een bepaalde ras of rasgroep niet meer gefokt mag worden.

Waarom niet? Komt te veel ellende van, voornamelijk voor die honden zelf.
Kijk maar op marktplaats, onder kop `dieren` en vul `spoed` in.
2 op de 10 honden die herplaatst moet worden is NIET stafford. Dat zegt toch wel iets.
dat hebben we gehad , dat is de RAD ( die je met een flink aantal rassen kunt uitbreiden . )
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:[Die grote groep doet het al goed. :ok:
Heel veel mensen daarvan hebben misschien wel niet heel veel verstand van hondengedrag maar zorgen toch dat hun hond geen schade kan maken.
wat is het ? 12000 hondenbeten behandeld in het ZH , waarvan het overgrote deel in huiselijke kring plaatsvindt ? En af en toe een echt ernstig incident .

Over hond - hond - agressie hebben we het dan nog niet .

Als je dat acceptabel vindt , oke .
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Zoie schreef:
wat is het ? 12000 hondenbeten behandeld in het ZH , waarvan het overgrote deel in huiselijke kring plaatsvindt ? En af en toe een echt ernstig incident .

Die 12000 zijn niet allemaal even ernstig of levens bedreigend lijkt mij. Vallen ook de bijtgevalletjes onder die meer een schrammetje ,putje zijn en zeker niet allemaal door valse bijtgrage honden.
Moet je kijken hoeveel kinderen in het ziekenhuis belanden na een val van fiets,vensterbank, trap,kinderzitje of..........Ook maar een cursus tegenaan kwakken en houdverbod.?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

bouvierpoedel schreef:Die 12000 zijn niet allemaal even ernstig of levens bedreigend lijkt mij. Vallen ook de bijtgevalletjes onder die meer een schrammetje ,putje zijn en zeker niet allemaal door valse bijtgrage honden.
Moet je kijken hoeveel kinderen in het ziekenhuis belanden na een val van fiets,vensterbank, trap,kinderzitje of..........Ook maar een cursus tegenaan kwakken en houdverbod.?
Ik zit het niet helemaal te volgen, maar ik denk dat er echt wel iets aan de hand is geweest als het een geregistreerd incident is.
Verder is het natuurlijk zo dat het niet alleen maar over kinderen gaat. En dat fietsen, vensterbanken, trappen en kinderzitjes wat minder onder het vergrootglas liggen dan (bepaalde-)honden.
We weten allemaal wel dat ons huidige kabinet zich graag laat sturen door de massa en de onderbuik. Daar heb je nu eenmaal mee te maken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Zoie schreef:

Die 12000 zijn niet allemaal even ernstig of levens bedreigend lijkt mij. Vallen ook de bijtgevalletjes onder die meer een schrammetje ,putje zijn en zeker niet allemaal door valse bijtgrage honden.
veel incidentjes komen niet verder dan de huisarts , of halen die niet eens . Als je dat gaat mee tellen kom je aan veel meer .

Dat het niet allemaal door bijtgrage honden gebeurt , is juist wat ik beweer , ik begrijp je opmerking niet in dit verband .
je vergelijkt appels met peren . Elk probleem zijn eigen oplossingen .

Cursussen voor fietsers zijn er overigens wel degelijk geweest , ik heb vroeger op de lagere school verkeersles gehad tenminste.
Afbeelding
PaulV
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door PaulV »

als een hond schade aan mens of dier toebrengt gewoon een zeer zware boete er bij kado doen. Zo maak je kans dat men toch eindelijk eens meer hun best gaat doen om te voorkomen dat dergelijke incidenten gebeuren.....

Welk ras is helemaal niet interessant. die kleine hondjes kunnen een kind ook lelijk verwonden! En of dat vaak of niet vaak gebeurd maakt niks uit, gewoon allemaal dezelfde regels.

Simpel uit te breiden met muilkorfplicht en desnoods inbeslagname bij herhaling.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Ja, daar heb ik veel aan, dat die hond heel enthousiast is om mij te zien terwijl hij mijn teckel verslindt.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

je hebt helemaal gelijk dat hond en mens-agressie 2 heel verschillende dingen zijn.
wel is het om de een of andere reden zo dat bij dit soort honden er vaker een kronkel in de hersenen zit, en ze ineens door kunnen draaien. zeker als ze veel hebben meegemaakt. ik heb het 1x meegemaakt met een amerikaanse bulldog. hij werd langzaam steeds agressiever, tot hij ons niet meer herkende. zijn ogen werden dan ineens rood, en hij viel aan. een minuut later ging de knop weer om en stond hij te kwispelen. de da die hem in liet slapen moest rennen voor zijn leven. hij rende de spreekkamer in, gaf mijn hond een spuit, en rende via de andere kant weer naar buiten. toen werden zijn ogen weer rood, keek heel raar naar mij, en gromde heel laag.
dat is de eerste en enige keer geweest dat ik bang was voor mijn eigen hond.
toen ik tegen hem praatte, werden zijn ogen weer normaal, en begon hij te kwispelen.
de da noemde hem een tikkende tijdbom.
ranetje
Zeer actief

lunaquinty schreef:
je hebt helemaal gelijk dat hond en mens-agressie 2 heel verschillende dingen zijn.
wel is het om de een of andere reden zo dat bij dit soort honden er vaker een kronkel in de hersenen zit, en ze ineens door kunnen draaien. zeker als ze veel hebben meegemaakt. ik heb het 1x meegemaakt met een amerikaanse bulldog. hij werd langzaam steeds agressiever, tot hij ons niet meer herkende. zijn ogen werden dan ineens rood, en hij viel aan. een minuut later ging de knop weer om en stond hij te kwispelen. de da die hem in liet slapen moest rennen voor zijn leven. hij rende de spreekkamer in, gaf mijn hond een spuit, en rende via de andere kant weer naar buiten. toen werden zijn ogen weer rood, keek heel raar naar mij, en gromde heel laag.
toen ik tegen hem praatte, werden zijn ogen weer normaal, en begon hij te kwispelen.
Wat je vertelt lijkt op het "rage syndrom" (officieel rode cocker syndroom, maar komt beslist niet alleen daar voor)
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ranetje schreef:
lunaquinty schreef:
Wat je vertelt lijkt op het "rage syndrom" (officieel rode cocker syndroom, maar komt beslist niet alleen daar voor)
daar had ik nog nooit van gehoord. ik heb het net opgezocht, en daar leek het inderdaad op. mijn dogo argentino van 5 jaar kreeg ongeveer hetzelfde, alleen had zij ook evenwichtsstoornissen erbij, waardoor de da eerder aan een hersentumor dacht.
het is heel eng om te zien hoe een hond die je zo goed kent en die altijd heel betrouwbaar is geweest, binnen een seconde ineens rode ogen krijgt en je aan wil vallen, terwijl er een paar seconden later niets meer aan de hand is. het rare is dat je het niet gelooft tot je het zelf ziet. eerst viel ze mijn vriend aan toen ik naar bed was, dus ik dacht dat ze van hem was geschrokken toen ze sliep of zo. toen zeiden mijn kids dat ze haar lip tegen hun optrok, en ik dacht dat ze dat verkeerd hadden gezien. tot ik met haar buiten liep, en de buurvrouw eraan kwam. ze kreeg altijd koekjes van haar, en was dol op haar. ineens zag ik haar ogen rood worden, en ze begon heel diep te grommen. ik kreeg geen contact met haar. ze stond echt op het punt om aan te vallen, en uit wanhoop gaf ik haar een tik tegen haar kop. ineens werd ze weer normaal, kwispelde, en er was niets meer aan de hand.
is er ook bekend waardoor dat syndroom wordt veroorzaakt?
ik heb ooit gedacht dat er iets in de kvv zat(lotgering), zoals hormonen of zoiets, waardoor honden die er gevoelig voor zijn zoiets kunnen krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”