Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Training van een jachthond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Re: Training van een jachthond

Ongelezen bericht door Mutt »

Bah wat een naar filmpje heb hem maar weggeklikt.

Overigens heb ik het ook op een hondenschool meegemaakt. Op de site stond dat ze van het positieve waren alleen af en toe wat strenger (in de zin van stem correctie als het nodig was, niet schreeuwen). Ik met Boef naar de EG, gewoon voor de leuk ze was al 2 en ik had haar zelf altijd getraind. Nou schandalig gewoon, zat met honden van 8/9 maanden. Voor het examen vertelde de trainster (die o zo geweldig was met haar GG3) dat je voor het examen maar ff een rondje volgen moest oefenen en als de hond dan niet keek maar ff een flinke schop geven. Dan zou 'ie het wel op het examen doen, maar niet bij het examen zelf doen hoor want dan wordt je diskwalificeert. Dat was dus ook 1 keer nooit meer.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Mutt schreef:Bah wat een naar filmpje heb hem maar weggeklikt.

Overigens heb ik het ook op een hondenschool meegemaakt. Op de site stond dat ze van het positieve waren alleen af en toe wat strenger (in de zin van stem correctie als het nodig was, niet schreeuwen). Ik met Boef naar de EG, gewoon voor de leuk ze was al 2 en ik had haar zelf altijd getraind. Nou schandalig gewoon, zat met honden van 8/9 maanden. Voor het examen vertelde de trainster (die o zo geweldig was met haar GG3) dat je voor het examen maar ff een rondje volgen moest oefenen en als de hond dan niet keek maar ff een flinke schop geven. Dan zou 'ie het wel op het examen doen, maar niet bij het examen zelf doen hoor want dan wordt je diskwalificeert. Dat was dus ook 1 keer nooit meer.
Dan kun je voor het netjes volgen op het examen beter wat leverpastei aan je broekspijp smeren.
Blijft 't voor iedereen gezellig.
Laatst gewijzigd door korthaar op 16 mei 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Totdat er een andere hond aan je broek zit.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Totdat er een andere hond aan je broek zit.
:mrgreen:
Op het examen loop je voor ruim 90 % alleen op het veld :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Ergo: 10% smeert leverpastei aan de broek :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Ergo: 10% smeert leverpastei aan de broek :mrgreen:
:LOL: :LOL:

Ik geloof dat iedereen leverpastei aan de broek had in mijn tijd.
Of verse pens of iets dergelijks :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Inge O schreef:
duitse herder schreef:Het ergste vind ik haast nog wel dat zulke honden zo trouw blijven aan hun baas :ugh:
ja, dat vind ik er ook zo vreselijk aan, het beestje heeft gewoon geen andere keuze :ugh: .
Ellen. schreef:
Maeve schreef:Triest :ugh: Maar inderdaad, in elke tak van sport vind je dit soort mafketels.
Al vind ik het wel lastiger om een jachtgroep te vinden waar ze positief trainen. GG lijkt daarin al verder te zijn, daar is de norm al heel anders.
En tóch ben je er om zelf te trainen, de trainers kunnen wel zeggen; Je moet dit of dat doen. Maar uiteindelijk bepaal je zelf of je positief traint of niet.
Als ik m'n hond niet wil straffen doe ik dat niet, en andersom net zo. Niet omdat meneer pietleut zegt wat ik wel of niet moet doen.
maar ondertussen sta je wel de hele tijd naar dit soort mafketelgedrag te kijken, dat ontneemt mij ook al alle plezier :evil: . dat probleem heb ik dus bij pakwerk : het lange wahten vind ik al niet leuk maar alla, dat neem je er dan maar bij maar het lange wachten terwijl je naar de soms meest onzinnige trainingstechnieken moet kijken ontneemt mij alle lust om verder te doen.
Daar had ik dus in de africhting ook de grootste moeite mee. Ik deeed ook niet klakkeloos wat een trainer zei maar je staat er bij en kijkt ernaar bij een ander zijn hond.
En ja ik heb heel veel discussie gevoerd over bepaalde methodes maar tegen dove mans oren.

Het probleem wat ranetje aangeeft van de helper die vervolgens toch dat doet wat je niet wilt hebben wij ook ervaren.
Een helper die hera keihard op haar hoofd sloeg omdat ze bleef blaffen naar de pakwerker....heb haar opgehaald bij de helper, in de auto gestapt en nooit weer terug gekeerd.
Het was wat dat betreft echt een zoektocht naar een trainer en helpers die mijn manier respecteerden.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:Ik ben absoluut niet van het alleen positief trainen, imo kan dat simpelweg niet goed werken op bepaalde momenten dus werkt het ook zeker niet bij mij (want ik sta er zelf niet achter). Maar dit filmpje is natuurlijk waardeloos... naast het gestoorde optillen vind ik dat slaan op de rug minstens zo gestoord... Denk niet dat meneer dat even bij mijn honden had moeten doen :schrik:
Ik vrees dat cash hem ook allang te grazen had genomen, die moet je ook beter niet lichamelijk corrigeren.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Wij trainen bij Cees Nijman in Gaanderen http://www.jachthondenschool.net/
Hij werkt een stuk positiever dan bij de knjv trainingen in de buurt, respecteert ook als je positief wilt trainen.
Een helemaal positief opgebouwde trainer heb ik nog niet gevonden hier in de regio..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
korthaar
Zeer actief

Cash schreef:
malinois schreef:Ik ben absoluut niet van het alleen positief trainen, imo kan dat simpelweg niet goed werken op bepaalde momenten dus werkt het ook zeker niet bij mij (want ik sta er zelf niet achter). Maar dit filmpje is natuurlijk waardeloos... naast het gestoorde optillen vind ik dat slaan op de rug minstens zo gestoord... Denk niet dat meneer dat even bij mijn honden had moeten doen :schrik:
Ik vrees dat cash hem ook allang te grazen had genomen, die moet je ook beter niet lichamelijk corrigeren.
Da's het voordeel van een jachthondje: die laat zich meestal wel fysiek domineren.
Je moet al Cesar Milan heten, wil dat fout gaan.
ranetje
Zeer actief

Omega schreef:Wij trainen bij Cees Nijman in Gaanderen http://www.jachthondenschool.net/
Hij werkt een stuk positiever dan bij de knjv trainingen in de buurt, respecteert ook als je positief wilt trainen.
Een helemaal positief opgebouwde trainer heb ik nog niet gevonden hier in de regio..
TeamWork :ok:
OK, niet echt in de buurt, maar wel in Gelderland :wink:
Afbeelding
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

ranetje schreef:
Omega schreef:Wij trainen bij Cees Nijman in Gaanderen http://www.jachthondenschool.net/
Super tip, dankjewel :E: website ziet er goed uit en ze trainen ook nog eens op een omheind terrein, beter kan niet!

Ga volgende week eens bellen en kijken of ik ze ervan kan overtuigen om mijn Spaanse mixje met jagerstalent toe te laten. Hopelijk zien ze het net als ik als 1 grote uitdaging :tongue:
ranetje
Zeer actief

Lientje schreef:
ranetje schreef:
Super tip, dankjewel :E: website ziet er goed uit en ze trainen ook nog eens op een omheind terrein, beter kan niet!

Ga volgende week eens bellen en kijken of ik ze ervan kan overtuigen om mijn Spaanse mixje met jagerstalent toe te laten. Hopelijk zien ze het net als ik als 1 grote uitdaging :tongue:
Dat is de G&G training :wink:
De jachttraining is op diverse plekken in Gelderland.
Geen hek te bekennen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Deze training kan ook misschien.
Hoor er goede berichten over, maar ken het zelf niet.

http://www.hondenjachtclubsteady.nl/
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Tara schreef:Verwacht er alsjeblieft geen wonderen van, ik blijf er bij dat je bij jachttraining niet het alternatief zult gaan vinden voor het ongewenste zelfstandige jagen van een hond. Evenmin zal hij daar afleren om te jagen.
Mwahh.....dressuurwerk maakt de hond toch wel wat slaafser.
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Verwacht er alsjeblieft geen wonderen van, ik blijf er bij dat je bij jachttraining niet het alternatief zult gaan vinden voor het ongewenste zelfstandige jagen van een hond. Evenmin zal hij daar afleren om te jagen.
Hoe leer je een jager af om te jagen? :wink:

Natuurlijk kan je geen wonderen verwachten, maar:
ranetje schreef:Toch kan jachttraining (apporteertraining) wel helpen om je hond beter te leren lezen, meer appèl te krijgen en eerder - en dus beter - in te grijpen voor de hond gaat hetzen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Ik snap wel wat jij bedoelt hoor Ranetje, maar men moet er gewoon geen wonderen van verwachten. :wink:
Uiteraard. :ok:
Ik denk dat Lientje dat ook wel heeft begrepen :wink:
Afbeelding
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Nee, ik ga zeker geen slaafse padhond verwachten :lol1:

Maar het stukje appèl, leren 'lezen' van een jachthond en het samen werken spreekt me gewoon aan. Dat mis je bij een gewone gehoorzaamheidstraining. Ik denk dat je daardoor een betere band krijgt waardoor je haar op bepaalde plaatsen veilig los kunt laten. En ze kan dan in beperkte mate toch iets met haar instinct doen. En nee, in een bos vol sporen of een duingebied vol konijnen. No way dat ik mijn hond daar los ga laten. Dan weet ik zeker dat ze haar eigen BARF maaltijd bij elkaar scharrelt :wink:
Jaap*
Zeer actief

Toch kan je heel goed trainen op, bijvoorbeeld, niet inspringen en rust. En gecombineerd met het vele samenwerken met de baas leidt dat vaak wel tot een veel beter te hanteren hond, vind ik.
Wonderen hoef je er niet van te verwachten, maar een echte verbetering toch wel. Je kunt altijd beter met de stroom meezwemmen dan er tegenin. Dat werkt beter.
Als een hond erg geinteresseerd is in jagen, dan is het helemaal geen slecht idee om dat als motivatie te gebruiken. De crux is dat het voortaan samen gebeurt, in plaats van alleen.
Jaap*
Zeer actief

Tara schreef:
Lientje schreef:En ze kan dan in beperkte mate toch iets met haar instinct doen.
En juist dat is dus niet waar jachttraining om gaat, een hond die de kuierlatten neemt om zelfstandig te jagen vertoont jachtgedrag waar in de jachttraining niet echt iets mee gedaan wordt. Het gaat hoofdzakelijk om appel en apporteerwerk.
Ik ben met Ranetje eens dat je zeker wel leert om je hond te kunnen lezen, maar niet wat dit aangaat.
En daarom zeg ik: verwacht er geen wonderen van, een zelfstandige jager zal nog steeds een zelfstandige jager blijven.
Ik heb niet het idee zoveel met appel bezig te zijn. Ik vind het authentieke plezier dat een hond ermee kan hebben een veel belangrijkere rol spelen. Namelijk dat er dan niet zo enorm zwaar op appel hoeft te worden geleund :wink:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

iones schreef:Je ziet het in elke tak van de hondensport, maar je komt het ook in de paardensport tegen. Mensen die zich eigenlijk niet met dieren bezig zouden moeten houden.
Je komt het zelfs HEEL veel in de paardensport tegen. Als je positief traint, wordt je al snel gezien als een malle clickeraar of een zweverige natural horsemanshipper.
Iedereen die een bit gebruikt op een jong paard wat nog ingereden wordt, is wat mij betreft veelal niet bezig met positief trainen. En dat is dus nog steeds de norm. Ik zie het maar als een slipketting om de nek van een pup.

Zwepen, bitten en sporen zijn voor verfijning, niet voor de basis. Om maar te zwijgen over het hele arsenaal aan hulpteugels die in de divoza liggen en veelal worden verkocht voor paarden van onder de 8 (en dus onvolwassen). Dan kunnen we wel gaan janken over een filmpje waar een hond bij zn kladden wordt gepakt, maar ga maar kijken maar de eerste de beste manege en het is orde van de dag en volledig geaccepteerd om je paard op zn flikker te geven met krachtmiddelen als het niet luisteren wil of je niet snapt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Jaap* schreef: Als een hond erg geinteresseerd is in jagen, dan is het helemaal geen slecht idee om dat als motivatie te gebruiken. De crux is dat het voortaan samen gebeurt, in plaats van alleen.....
Ik heb niet het idee zoveel met appel bezig te zijn. Ik vind het authentieke plezier dat een hond ermee kan hebben een veel belangrijkere rol spelen. Namelijk dat er dan niet zo enorm zwaar op appel hoeft te worden geleund :wink:

helemaal met jou eens! en inderdaad Tara, verwacht er geen wonderen van, maar het kan wel helpen. Zo heb ik het in ieder geval ervaren met onze fauven en het zweetwerk.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Sanchis schreef:
iones schreef:Je ziet het in elke tak van de hondensport, maar je komt het ook in de paardensport tegen. Mensen die zich eigenlijk niet met dieren bezig zouden moeten houden.
Je komt het zelfs HEEL veel in de paardensport tegen. Als je positief traint, wordt je al snel gezien als een malle clickeraar of een zweverige natural horsemanshipper.
Iedereen die een bit gebruikt op een jong paard wat nog ingereden wordt, is wat mij betreft veelal niet bezig met positief trainen. En dat is dus nog steeds de norm. Ik zie het maar als een slipketting om de nek van een pup.

Zwepen, bitten en sporen zijn voor verfijning, niet voor de basis. Om maar te zwijgen over het hele arsenaal aan hulpteugels die in de divoza liggen en veelal worden verkocht voor paarden van onder de 8 (en dus onvolwassen). Dan kunnen we wel gaan janken over een filmpje waar een hond bij zn kladden wordt gepakt, maar ga maar kijken maar de eerste de beste manege en het is orde van de dag en volledig geaccepteerd om je paard op zn flikker te geven met krachtmiddelen als het niet luisteren wil of je niet snapt.
Praat je dan over de sportwereld?
De recreatieve ruiters die ik tegenkom zijn beslist geen barbaren.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

korthaar schreef:
Sanchis schreef:

Mwah, die kunnen er ook wat van. Al is het maar omdat er bij zijn die amper op het paard kunnen zitten maar toch uren naar het bos gaan. Wat denk wat het met een paard doet als je er een paar uur scheef op hangt of een ruiter die om de pas in de rug klapt en de andere pas zich omhoog trekt aan de teugels omdat de ruiter niet kan lichtrijden.
Ook daar zijn er bij die niet naar buiten durven als de slofteugel er niet strak aangeknoopt zit of er een scherp bit inhangt omdat ze 'm ander niet kunnen houden. Of zo onduidelijk zijn met hun signalen naar het paard dat het paard niet weet wat ie moet. Heel vriendelijke allemaal..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

korthaar schreef:
Sanchis schreef:

Je vind hetgeen barbaren omdat het de norm is.
Wanneer een paard 3 is een wordt ingereden, is het nog een kind in het hoofd. Heb je je wel eens afgevraagd hoe pijnlijk zo'n bit zou kunnen zijn, zelfs bij geringe druk? Al helemaal als je mond dicht wordt gehouden met een neusriem.
Dan draag ik zelf liever een TT, als ik mocht kiezen.

Nee het zijn geen barbaren, maar ze weten niet beter
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik ben daar dus helemaal van afgestapt, van inrijden met 3. Vroeger deed ik zelfs met 2,5 jaar. Maar die paarden konden dat overigens mentaal prima aan hoor, want ik vroeg niets te veel en het ging allemaal spelenderwijs.
Fysiek is echter een ander verhaal heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond. En dat maakte genoeg indruk op mij om 3 jaar te jong te vinden.

Verder hoeft ingereden worden het "jong of kind-zijn" niet uit te sluiten. Wél als je een paard daarna opstalt, en buitenzijn en contact met soortgenoten ontzegt. Dan haal je feitelijk de grond onder z'n voeten vandaan.

Longeren deed ik vroeger met bit. Doe ik ook niet meer.
Voortaan met kaptoom en bij voorkeur aan de dubbele longe, géén bijzet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
korthaar
Zeer actief

Ja, gaandeweg leert men.
Zo zal ik een volgende jonge (onstuimige) hond ook niet meer aan een halsband leren wandelen maar aan een tuig.
Zie hier eigenlijk ook nogal eens foto's van honden in een tuig voorbij komen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Het is jammer dat kennis niet vanzelf aanwezig is. Die moet groeien met ervaringen en nieuwe inzichten. Fouten kun je niet meer ongedaan maken. Maar in ieder geval voorkomen in de toekomst door open te staan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”