Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scalibor

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Scalibor

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wij gaan voor het eerst naar het buitenland met de hond, naar Frankrijk. Rabies inenting en ontwormingstabletjes gehaald en volgens de dierenarts hebben we nu alleen nog een Scalibor bandje nodig. Dit ivm zandvliegjes (?) waartegen de normale vlooi/teek middeltjes niet werken. Klopt het dat dit de enige mogelijkheid is? Mocht mijn hondje er last van krijgen, wat kunnen wij dan doen?
Leonie.
Zeer actief

Re: Scalibor

Voor de mensen die ook meer info zoeken, hier staat veel overige info:

Bestaat de Scalibor Protectorband ook in andere kleuren dan wit? Zo nee: waarom niet?
Wij krijgen vaker het verzoek om de Scalibor Protectorband in meerdere kleuren op de markt te brengen. Echter de Scalibor Protectorband is een geregistreerd diergeneesmiddel. Iedere kleur vereist zijn eigen registratie. De kosten voor registratie zijn dusdanig hoog, waardoor het niet haalbaar is meerdere kleuren te registreren.

Is Scalibor Protectorband veilig voor mijn hond?
Scalibor Protectorband is veilig voor honden. De actieve stof, deltamethrin, is een veilig anti-parasiticum dat niet in de bloedbaan komt. De actieve stof in Scalibor Protectorband is 5000 keer giftiger voor teken dan voor zoogdieren. Scalibor Protectorband mag dan ook gedragen worden door zogende teven en puppies vanaf de leeftijd van 7 weken.

Heeft de Scalibor Protectorband ook bijwerkingen?
Zoals bekend kunnen bij het gebruik van een diergeneesmiddel bijwerkingen optreden.

Incidenteel kan huidirritatie, roodheid, haaruitval en/ of jeuk voorkomen. Het wordt aangeraden de band dan af te doen en na 2 dagen opnieuw om te doen.

In zeer zeldzame gevallen zijn neurologische verschijnselen zoals trillen en sloomheid gemeld. Indien dit optreedt dient de band afgedaan te worden. De verschijnselen verdwijnen dan gewoonlijk binnen 48 uur.

Is Scalibor Protectorband ook veilig voor mensen?
De actieve stof deltamethrin komt vrij uit de halsband door wrijving van de band over de huid en vacht. Vervolgens verspreidt het middel zich via de vetlaag in de huid over de hele hond. Doordat de actieve stof dus in de bovenste huidlaag zit, en niet op de vacht mag de hond dus gewoon geaaid en geknuffeld worden. Bovendien stinkt Scalibor Protectorband niet. De band is geheel geurloos. Scalibor Protectorband is dus veilig voor mensen!

Mag een hond zwemmen met een Scalibor band om?
Zwemmen tast de deltamethrin in de huid niet aan. Wel is aan te raden uit milieuoogpunt de band voor het zwemmen af te doen.

Mag Scaliborband gecombineerd worden?
Ja, behalve met organofosfaten. Scalibor Protectorband kan dus prima gecombineerd worden met Stronghold, Advantage, Frontline.

Kun je Scalibor ook gebruiken bij katten?
Nee, katten zijn relatief gevoeliger voor de neurotoxische werking van pyrethroiden.

Hoe snel werkt de Scalibor band?
Optimale werking van de band wordt bereikt 1 week na het omdoen.

Hoe lang werkt de Scalibor band?
5 tot 6 maanden.

Werkt de band ook bij langharige en/of grote honden (>40 kg)?
Ja. Door middel van wrijving komt deltamethrin vrij. Deltamethrin is gekoppeld aan een drager waardoor het lipofiel is. Het wordt goed opgenomen in de bovenste huidlaag waar het zich verspreidt.

Waar tegen werkt de Scalibor band?
Tegen zandvliegen, teken en hartwormmuggen.

Stinkt de Scalibor band?
Nee, de band is geurloos.

Mag ik mijn hond wassen als hij een Scalibor band om heeft?
Wassen met zeep/shampoo is niet toegestaan i.v.m. ontvetten van de huid en daardoor wegwassen van actieve stof.

Als je vastgehechte teken op de hond vindt, duidt dit er dan op dat de Scalibor band onvoldoende werkt?
Nee. Deltamethrin is een synthetisch pyrethroïde met een repellent en een “knock-down and kill” effect.

Door het repellent effect zullen er nog maar weinig teken op de hond springen.
De enkele teek die op de hond springt, zal meestal niet aanhechten door het direct neurotoxisch effect van deltamethrin.
Een enkele teek kan wel vasthechten. Deze teek zal echter binnen 48 uur afgedood worden. Echter een teek geeft een eventuele ziekte niet direct door bij aanhechting, maar pas als hij volgezogen is (reflux van maaginhoud).
In uitzonderlijke gevallen kan een teek zich toch helemaal volzuigen voordat hij (levend) afvalt. NB: geen enkel tekenwerend middel (ook Scalibor niet) werkt 100%. Onder ongunstige omstandigheden kan het overbrengen van infectieuze ziekten door teken daarom niet volledig worden uitgesloten.

Is de Scalibor-band nog werkzaam na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum?
De houdbaarheidsdatum geeft de uiterste datum aan waarop de band nog omgedaan kan worden bij de hond. Vanaf deze datum heeft de band nog zijn volledige werkingsduur (5 à 6 maanden).
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

We gaan ook al enige jaren op vakantie naar Frankrijk met de honden en ik doe ze altijd een scaliborband om, inderdaad tegen zandvliegjes, waar ze Leishmania van kunnen krijgen. Zodra we thuis zijn gaat hij weer af. Een maand na terugkomst ook nog en wormenkuur i.v.m hartworm.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik vertrek a.s. zaterdag naar Frankrijk en aangezien Sam veel jeuk had van Advantix heb ik haar ook een scalibor omgedaan, je kan dus ipv de scalibor ook advantix (pipet) gebruiken. Je moet er aan denken om de scalibor band 2 weken van tevoren om te doen omdat de band na 2 weken optimaal werkt. Verder moeten we direct bij terugkomst en een maand later ontwormen ivm hartworm.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Werkt advantix dan ook tegen die zandvliegjes?

En het kan dus geen kwaad de scalibor even af te doen bij het zwemmen of wat dan ook?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leishmania kan dodelijk zijn, dus persoonlijk zou ik gewoon die scalibor om doen en geen risico nemen. Ze mogen er gewoon mee zwemmen, alleen de eerste 48 uur uit het water houden. Hier hebben ze het gehele tekenseizoen zo'n band om. Dus ook tijdens het wandelen, zwemmen, slapen etc.
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Maeve schreef:Leishmania kan dodelijk zijn, dus persoonlijk zou ik gewoon die scalibor om doen en geen risico nemen. Ze mogen er gewoon mee zwemmen, alleen de eerste 48 uur uit het water houden. Hier hebben ze het gehele tekenseizoen zo'n band om. Dus ook tijdens het wandelen, zwemmen, slapen etc.
Bij zwemmen neemt de werking niet af, het is wel schadelijk voor het milieu.
eveliendepien
Zeer actief

Leonie. schreef:Werkt advantix dan ook tegen die zandvliegjes?

En het kan dus geen kwaad de scalibor even af te doen bij het zwemmen of wat dan ook?

Ja advantix werkt ook tegen zandvliegjes, dus dat is ook nog een optie! Wel even opletten omdat advantix voor bepaalde beestjes maar een bepaalde periode bescherming biedt. Zo biedt advantix bescherming tegen zandvliegen voor twee weken.. Wat betreft die band ik laat de band gewoon altijd om, ook bij het zwemmen, zou niet weten waarom ik em af zou moeten doen...

Afbeelding
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Bedankt, ik ga ook 2 van die banden halen voor Bo en Navajo... Aangezien wij hier op de veluwe stikken van de teken....
Leonie.
Zeer actief

Ik heb er eentje besteld. Doe hem wel anderhalve week voor we weggaan om, maar vind het wel fijn een alternatief te hebben, mocht hij er veel last van krijgen.
eveliendepien
Zeer actief

Goed bezig, ik was er eerst ook niet zo van dat ze de heletijd met zo'n band om moet lopen. Maar na mijn ervaring met advantix waar Sam zo'n jeuk van kreeg toch maar eens proberen. Ze heeft er geen last van en wij ook niet, het zit niet in de weg en je merkt er niks van verder. Het is wel een lelijk gezicht op een zwarte hond trouwens :p.
Ik zou de band toch minimaal 2 weken van tevoren om doen anders kan het zijn dat hij de eerste paar dagen als jullie op vakantie zijn nog niet beschermt is.

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

In de tekst in de OP staat optimale werking na 1 week. De andere bijsluiter die ik las zei 1,5. Dus ik denk dat dat wel genoeg is.

Ik hoop dat Lou zijn vacht er een beetje overheen valt :engel:
eveliendepien
Zeer actief

In de bijsluiter staat 1 week en in de binnenkant van het doosje staat 2 weken dus ik ben maar voor het zekere gegaan.
http://www.scalibor.nl/tekenalarm/scali ... orband.asp

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”