Helemaal mee eens. Zou daar ook wel eens de uitslagen van willen zien. En dan krijg je ook een beeld welke rassen echt overdrijvingen hebben die tot gezondheidsproblemen leiden.Machie schreef:Want een domme actie
Je zou juist de rashonden tegenover de lookalikes en de onherleidbare kruisingen moeten zetten. Dat zijn 3 totaal verschillende groepen. Het meest interessante vind ik dan rashonden tegenover de lookalikes.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onderzoek naar rashond die geen rashond is
Moderator: moderatorteam
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: Onderzoek naar rashond die geen rashond is

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Jep. En dan het liefste gelijk nog met het inteeltpercentage erbij.Branka schreef:Helemaal mee eens. Zou daar ook wel eens de uitslagen van willen zien. En dan krijg je ook een beeld welke rassen echt overdrijvingen hebben die tot gezondheidsproblemen leiden.Machie schreef:Want een domme actie
Je zou juist de rashonden tegenover de lookalikes en de onherleidbare kruisingen moeten zetten. Dat zijn 3 totaal verschillende groepen. Het meest interessante vind ik dan rashonden tegenover de lookalikes.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
En bij de labrador dan? Nu is er onderzoek gedaan naar oa HD en ED, als extremiteit. Hoe ga je zonder uitslagen roepen dat de ene groep meer last heeft van extremiteit als de andere? Niet alle gezondheidsproblemen zie je. Ja, de korte snuiten waarmee amper ademgehaald kan worden, dat zie je. Maar de FB vind ik in de broodfok net zo slecht eruit zien.Nanna schreef:Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....Branka schreef:Helemaal mee eens. Zou daar ook wel eens de uitslagen van willen zien. En dan krijg je ook een beeld welke rassen echt overdrijvingen hebben die tot gezondheidsproblemen leiden.Machie schreef:Want een domme actie
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik denk dat je hiermee dus de kern van het verschil in bewust fokken en vermeerderen raakt.Es schreef:Ik vind alle fokhonden testen, op bep. basis, tenminste op ogen en misschien nog wel HD of ED heb ik geen ervaring mee. Waarom moet een rasfokker dat wel en een niet rasfokker dat niet, zeker nu het per wet verboden is met ernstige erfelijke afwijkingen te fokken. Maar dat is natuurlijk een utopie.
(Je kunt zeggen wat je wilt van Cynokeur maar Ecvo-testen vragen ze van iedereen)
Het is andersom nl ook niet zo Rosita dat er louter rashonden aan erfelijke afwijkingen lijden helaas.
Wat je niet weet, kan je niet verweten worden. Bij diverse rassen is bekend welke erflijke aandoeningen binnen het ras aanwezig zijn en hoort een fokker op de hoogte te zijn. Bij stamboomhonden is de fokker geregistreerd, dus te achterhalen en aansprakelijk te stellen. Bij honden zonder stamboom gaat dat een stuk lastiger.
Er zijn wel fokkers van stamboomloze honden (lookalikes) die er alles aan doen om gezonden pups te fokken, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.
Natuurlijk zijn er andersom ook zat fokkers van rashonden met stamboom die maar wat aanklooien. Maar feit blijft dat je meer informatie kan achterhalen van honden met stamboom, dan zonder.

- Bink2009
- Zeer actief
Maar HD en ED zijn toch niet 100% erfelijk, omgevingsfactoren spelen toch ook en zwaarder mee? Zoals jong ballen gooien waarbij ze vreemde draaien maken, (uit)glijden over gladde vloeren en misschien ook verkeerd voer waardoor ze te snel groeien?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
in mijn ervaring is het wel zo dat HD en ED (veel) meer voorkomen bij labradors zonder stamboom. En het komt ook echt wel voor bij stamboomhonden hoor, dat zul je mij dus ook niet horen beweren, das ook allemaal niet zaligmakend, maar er zit wel een verschil in.TessaThomas schreef:En bij de labrador dan? Nu is er onderzoek gedaan naar oa HD en ED, als extremiteit. Hoe ga je zonder uitslagen roepen dat de ene groep meer last heeft van extremiteit als de andere? Niet alle gezondheidsproblemen zie je. Ja, de korte snuiten waarmee amper ademgehaald kan worden, dat zie je. Maar de FB vind ik in de broodfok net zo slecht eruit zien.Nanna schreef:Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....Branka schreef:Helemaal mee eens. Zou daar ook wel eens de uitslagen van willen zien. En dan krijg je ook een beeld welke rassen echt overdrijvingen hebben die tot gezondheidsproblemen leiden.Machie schreef:Want een domme actie
- TessaThomas
- Zeer actief
Maar je ziet het niet.sbientje schreef:in mijn ervaring is het wel zo dat HD en ED (veel) meer voorkomen bij labradors zonder stamboom. En het komt ook echt wel voor bij stamboomhonden hoor, dat zul je mij dus ook niet horen beweren, das ook allemaal niet zaligmakend, maar er zit wel een verschil in.TessaThomas schreef:En bij de labrador dan? Nu is er onderzoek gedaan naar oa HD en ED, als extremiteit. Hoe ga je zonder uitslagen roepen dat de ene groep meer last heeft van extremiteit als de andere? Niet alle gezondheidsproblemen zie je. Ja, de korte snuiten waarmee amper ademgehaald kan worden, dat zie je. Maar de FB vind ik in de broodfok net zo slecht eruit zien.Nanna schreef: Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....

- TessaThomas
- Zeer actief
Eigenlijk weten ze dat nog niet, volgens mij. Ja, het is slecht, maar er zijn honden die toch hd en ed vrij zijn ondanks al die dingen en honden die wel ed of hd hebben, zonder dat ze zulke dingen gedaan hebben. In dat onderzoek spreken ze volgens mij ook ergens over een DNA test voor HD / ED welke betrouwbaarder zou zijn als die beschikbaar was, of heb ik dat ergens anders gelezen? Als dat zo zou zijn, dan zou het wel erfelijk zijn met een soort lijder/drager/vrije variant?Bink2009 schreef:Maar HD en ED zijn toch niet 100% erfelijk, omgevingsfactoren spelen toch ook en zwaarder mee? Zoals jong ballen gooien waarbij ze vreemde draaien maken, (uit)glijden over gladde vloeren en misschien ook verkeerd voer waardoor ze te snel groeien?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ja, dat zou ik ook weleens willen weten idd. En je hebt gelijk, het is niet iets waar je wat over kan zeggen..TessaThomas schreef:Maar je ziet het niet.sbientje schreef:in mijn ervaring is het wel zo dat HD en ED (veel) meer voorkomen bij labradors zonder stamboom. En het komt ook echt wel voor bij stamboomhonden hoor, dat zul je mij dus ook niet horen beweren, das ook allemaal niet zaligmakend, maar er zit wel een verschil in.TessaThomas schreef:En bij de labrador dan? Nu is er onderzoek gedaan naar oa HD en ED, als extremiteit. Hoe ga je zonder uitslagen roepen dat de ene groep meer last heeft van extremiteit als de andere? Niet alle gezondheidsproblemen zie je. Ja, de korte snuiten waarmee amper ademgehaald kan worden, dat zie je. Maar de FB vind ik in de broodfok net zo slecht eruit zien.Nanna schreef: Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....Dat bedoelde ik, als reactie op Nanna. Dat is een gezondheidsprobleem waar je eigenlijk niks over kan zeggen aan de buitenkant. Ik zou van de labrador (en nog wat grote populaire rassen, DH, GR enzovoorts) wel eens die uitslagen naast elkaar willen zien.
- TessaThomas
- Zeer actief
Het wordt wel gerekend onder extremiteit in dit onderzoek. Maar ik ben het met je eens, hoewel er bij de lookalikes ook extremen voorkomen. Ook lookalikes zonder extremen, dat ook.Nanna schreef:Ik vind de HD bij de Labrador niet vallen onder 'fokken op overdrijving'. Fokken op overdrijving vind ik platte bekken, veel rimpels, kleine schedels, plopogen, hysterisch lange ruggen. Dus uiterlijke kenmerken. Die zichtbaar te overdrijven zijn.TessaThomas schreef:En bij de labrador dan?Nanna schreef: Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat wisten we toch allang?TessaThomas schreef:Je moet even op dat document (de brief) dat eronder in een link staat klikken. Maar ja, zonder stamboom hebben ze gerekend onder rashonden.sbientje schreef:huh? hebben ze nou honden zonder stamboom onderzocht onder de kop 'rashonden' dan? ik kan dat citaat namelijk niet vinden in het gelinkte artikel.
Het probleem is dat die zogenaamde rashonden zonder papieren van alles kunnen zijn. De ouders kunnen broer en zus zijn maar ook verschillende rassen.
Van papierloze "rashonden" mag je ook nooit zeggen dat er problemen in zitten, maar ja, die zijn er natuurlijk wel. Alleen gaan die gewoon de emmer in en als je het niet noemt is het niet gebeurt.
Bovendien houden dergelijke fokkers helemaal niets bij dus ze wéten ook helemaal niet of het goed of slecht gaat.
Alleen de dierenartsen weten dat, maar die kennen de ouders ook niet. En bovendien, dierenartsen noemen alles een ras, zonder te kijken of er een stamboom aan hangt.
Ik heb al meermalen gehad dat er iets een "typisch stabijprobleem" zou zijn. Dan bel ik zo'n dierenarts en blijkt dat hij vijf gevallen heeft en dat er maar één een stamboom heeft. Niet direct onderbouwd dus en dat gebeurt ontzettend vaak.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik dacht dat het bij de labs erom ging dat ze zo dikkig zijn? In tegenstelling tot de werklijnen?Nanna schreef:Ik vind de HD bij de Labrador niet vallen onder 'fokken op overdrijving'. Fokken op overdrijving vind ik platte bekken, veel rimpels, kleine schedels, plopogen, hysterisch lange ruggen. Dus uiterlijke kenmerken. Die zichtbaar te overdrijven zijn.TessaThomas schreef:En bij de labrador dan?Nanna schreef: Daar heb je geen uitslagen bij nodig want dat kun je zo ook wel zien....
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, Es. Dat klopt. Het gaat namelijk om kansberekening. In een gesloten populatie is de kans op een bepaalde afwijking doodgewoon groter dan in een open populatie. Ik ben blij dat de Raad dat nu ook zelf schrijft in dat dure boekje wat ze uitgegeven hebben.Es schreef: Het is andersom nl ook niet zo Rosita dat er louter rashonden aan erfelijke afwijkingen lijden helaas.
Dus....... Mijn Portugese Waterhonden hebben een grotere kans op PRA dan mijn halve Portugese Waterhond waarvan de vader een onherleidbare bastaard is. Ergo, mijn rashonden test ik en voor de kruising zal het waarschijnlijk wel loslopen.
- TessaThomas
- Zeer actief
Dat snap ik. Alleen zijn niet alleen de overdrijvingen slecht voor een ras. Zo kunnen honden met die overdrijvingen nog gezonder zijn dan 1 zonder. Er zijn zat afwijkingen die je niet kan zien, maar wel ernstig zijn. Als je alleen naar het uiterlijk zou kijken om de extremen weg te fokken doe je het net zo slecht, want wie weet wat er dan binnen in tevoorschijn komt. (kort door de bocht)Mickie schreef:Ik denk dat met 'extremiteiten' in dit verband de ledematen worden bedoeld en niet extremen/overdrijvingenTessaThomas schreef:Het wordt wel gerekend onder extremiteit in dit onderzoek. Maar ik ben het met je eens, hoewel er bij de lookalikes ook extremen voorkomen. Ook lookalikes zonder extremen, dat ook.Nanna schreef:Ik vind de HD bij de Labrador niet vallen onder 'fokken op overdrijving'. Fokken op overdrijving vind ik platte bekken, veel rimpels, kleine schedels, plopogen, hysterisch lange ruggen. Dus uiterlijke kenmerken. Die zichtbaar te overdrijven zijn.TessaThomas schreef: En bij de labrador dan?
Als je bij de DH zou fokken op rechte ruggen, omdat die glijbaanruggen zo slecht zijn, ga je wel voorbij aan HD/ED en DM. Want die glijbaanruggen kunnen ook HD/ED en DM vrij zijn. Ze zien er alleen extreem uit, wat alleen niet meteen betekent dat het wrakken zijn. (Je kan het wel wrakken vinden

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze lopen ook wrakkig of heeft dat er niks mee te maken?
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik was gisteren op symposium. er komt eind dit jaar verzoek dierenartsen om mee te werken aan grootschalige inventarisatie gezondheid rashonden, look a likes en kruisingen. Wereldwijd een uniek onderzoek wat dmv software makkelijk te doen is, men heeft grote verwachtingen van de respons en resultaten.
Op elke wandeling is