Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek betreffende rasgebonden erfelijke ziekten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje
Aantal honden: 2

Onderzoek betreffende rasgebonden erfelijke ziekten

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

En alweer een onderzoek over erfelijke ziekten van rashonden:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... dieren.pdf

Je zou je kunnen afvragen of onze ras-liefde wel altijd te verantwoorden is wanneer je dit afzet tegenover het leed dat onze ras-liefde veroorzaakt bij vele duizenden van onze trouwe viervoeters.
Persoonlijk ben ik geneigd deze vraag met een "neen" te beantwoorden, in ieder geval op zijn minst bij bepaalde rassen waarbij het door-fokken excessieve vormen heeft aangenomen. (zie mops (platgedrukte brein), shar-pei (een veelvoud aan erfelijke aandoeningen), bepaalde teckels (zware rugklachten) e.a.

Ik vermoed dat veel van de forum-members het oneens met me zal zijn, maar het lijkt me goed om hierover in gesprek te zijn.
Persoonlijk denk ik dat we in ieder geval bewust moeten zijn wat voor risico-gevolgen onze keuzes kunnen hebben voor onze trouwe maatjes.
Laten we in ieder geval dit rapport samen lezen en zien wat er daar wel en niet in staat.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Onderzoek betreffende rasgebonden erfelijke ziekten

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hamster-007 schreef:En alweer een onderzoek over erfelijke ziekten van rashonden:

Je zou je kunnen afvragen of onze ras-liefde wel altijd te verantwoorden is wanneer je dit afzet tegenover het leed dat onze ras-liefde veroorzaakt bij vele duizenden van onze trouwe viervoeters.
Persoonlijk ben ik geneigd deze vraag met een "neen" te beantwoorden, in ieder geval op zijn minst bij bepaalde rassen waarbij het door-fokken excessieve vormen heeft aangenomen. (zie mops (platgedrukte brein), shar-pei (een veelvoud aan erfelijke aandoeningen), bepaalde teckels (zware rugklachten) e.a.

Ik vermoed dat veel van de forum-members het oneens met me zal zijn, maar het lijkt me goed om hierover in gesprek te zijn.
Persoonlijk denk ik dat we in ieder geval bewust moeten zijn wat voor risico-gevolgen onze keuzes kunnen hebben voor onze trouwe maatjes.
Laten we in ieder geval dit rapport samen lezen en zien wat er daar wel en niet in staat.
Kijk eens in dit topic.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ead#unread

Dit onderzoek is nogal apart als honden zonder stamboom als rashonden worden gerekend en daar de rashondenfokkers op aangekeken worden. 'Rashonden' zonder stamboom (want zijn dat alleen de honden van ouders met stamboom die geen stamboom gekregen hebben of zijn dat ook de lookalikes waar niks over de afstamming bekend is?) moet je niet vergelijken met rashonden met stamboom.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Het gevonden beeld van de drie hondenpopulaties wordt voornamelijk bepaald door dieren zonder
stamboom, aangezien zij de overgrote meerderheid vormden.
Slechts6,4% van de Chihuahua’s, 12,4% van de Franse Bulldoggen en 20,5% van de Labradors in de
steekproef beschikte over een officiële stamboom.
Vanwege het kleine aantal rashonden met stamboom, was het niet mogelijk een vergelijking van
cumulatieve incidenties te maken tussen deze dieren en de rashonden zonder stamboom.
Dieren met en zonder stamboom
Van alle 405 Chihuahua’s in de steekproef zijn 175 individuen gechipt (43,2%). Aangezien
rashonden met stamboom altijd gechipt zijn, maakt vergelijking van deze chipnummers met het
bestand van de RvB duidelijk hoeveel dieren een officiële stamboom bezitten. Het blijkt dat slechts
26 van de 175 gechipte dieren deze hebben; 6,4% van het totaal aantal Chihuahua’s in de
steekproef. Per orgaansysteem bekeken zijn er vier dieren met stamboom die een aandoening aan
de wervelkolom hebben, vier dieren met een probleem aan de extremiteiten, één geval van
hypoglycemie en één van dystocia bij een dier met stamboom. Alle overige ziektegevallen (69)
komen voor bij rasdieren zonder stamboom.
Dieren met en zonder stamboom
Van alle 405 Franse Bulldoggen in de steekproef zijn 127 individuen gechipt (31,4%). Aangezien
rashonden met stamboom altijd gechipt zijn, maakt vergelijking van deze chipnummers met het
bestand van de RvB duidelijk hoeveel dieren een officiële stamboom bezitten. Het blijkt dat slechts
50 van de 127 gechipte dieren deze hebben; 12,4% van het totaal aantal Franse Bulldoggen in de
steekproef. Per orgaansysteem bekeken zijn er zes dieren met stamboom die een aandoening aan
de voorste luchtwegen hebben, zes dieren met een probleem aan de oren, één geval van ziekte
aan de wervelkolom bij een dier met stamboom, negen dieren met oogaandoeningen en vijf dieren
waarbij waarschijnlijk sprake was van dystocia. Alle overige ziektegevallen (155) komen voor bij
rasdieren zonder stamboom.
4.3.7 Dieren met en zonder stamboom
Van alle 404 Labrador Retrievers in de steekproef zijn 172 individuen gechipt (42,6%). Aangezien
bestand van de RvB duidelijk hoeveel dieren een officiële stamboom bezitten. Het blijkt dat 83 van
de 172 gechipte dieren deze hebben; 20,5% van het totaal aantal Labradors in de steekproef. Per
orgaansysteem bekeken zijn er twee dieren met stamboom die een aandoening aan de lever
hebben, zes dieren met een probleem aan de wervelkolom, zeventien dieren met klachten van de
extremiteiten, twee gevallen van ziekte aan de urinewegen bij een dier met stamboom en tien
dieren met huidproblemen. Alle overige ziektegevallen (99) komen voor bij rasdieren zonder
stamboom.
Valt eigenlijk best mee voor de honden met stamboom :ok:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hamster-007 schreef:En alweer een onderzoek over erfelijke ziekten van rashonden
Jammer dat de zorgvuldig gefokte rashonden weer op 1 hoop gegooid worden met allerlei look-a-likes die als funnestje opgroeien :ugh: :ugh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

TessaThomas schreef:
Hamster-007 schreef:En alweer een onderzoek over erfelijke ziekten van rashonden:

Kijk eens in dit topic.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ead#unread

Dit onderzoek is nogal apart als honden zonder stamboom als rashonden worden gerekend en daar de rashondenfokkers op aangekeken worden. 'Rashonden' zonder stamboom (want zijn dat alleen de honden van ouders met stamboom die geen stamboom gekregen hebben of zijn dat ook de lookalikes waar niks over de afstamming bekend is?) moet je niet vergelijken met rashonden met stamboom.
Er is al een topic over bij "fokken"
Zie link van TessaThomas
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marion. schreef:
Hamster-007 schreef:En alweer een onderzoek over erfelijke ziekten van rashonden
Jammer dat de zorgvuldig gefokte rashonden weer op 1 hoop gegooid worden met allerlei look-a-likes die als funnestje opgroeien :ugh: :ugh:
:wink: wat te denken van de broodfokschuren vol look al likes. Gek he, dat die wat mankeren.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”