Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het zwerfhonden probleem....

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Het zwerfhonden probleem....

Ongelezen bericht door Sanchis »

... op mondiale schaal, kunnen wij achter ons pc'tje met onze fikkie op onze voeten wel inschatten hoe groot dat is?

Op dit forum en uit andere bronnen lees je veel ongeloof en walging over hoe honden in het buitenland massaal worden afgemaakt om van ze af te zijn. Een klein deel kun je naar landen als nederland halen - waar de trouwe viervoeters niet aan te slepen zijn. Maar de rest?

Ik weet niet meer waar, maar ik raakte een keer op dit forum verzeild in een discussie over hoe gevaarlijk zwerfhonden precies zijn. De persoon waarmee ik in discussie was, dacht dat ratten veel schadelijker zijn dan zwerfhonden, wat ons rechtvaardigt die wel massaal in klemmen te laten lopen en te vergiftigen.

Hoe groot is het zwerfhonden probleem nou eigenlijk?
Zo groot dus. Jaarlijks 25.000 doden door rabiës besmetting via honden. Na mensen, muggen en slangen is het risico het loodje te leggen door een hond het grootst.
Afbeelding
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
dagmar88
Zeer actief

Re: Het zwerfhonden probleem....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sanchis schreef: Op dit forum en uit andere bronnen lees je veel ongeloof en walging over hoe honden in het buitenland massaal worden afgemaakt om van ze af te zijn. Een klein deel kun je naar landen als nederland halen - waar de trouwe viervoeters niet aan te slepen zijn. Maar de rest?
Tja. Van mij mogen niet of moeilijk plaatsbare honden die voor overlast zorgen/in slechte conditie zijn/niet geholpen (kunnen) worden wanneer nodig gewoon netjes afgemaakt worden.
Overgelaten worden aan honger, weer en pijn vind ik heel wat minder humaan.

Moeilijk/niet plaatsbare honden hier trouwens ook; lijkt me veel prettiger dan wegkwijnen en dan kan er meer tijd/aandacht/geld in de plaatsbare honden gestoken worden.
Sanchis
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Sanchis schreef: Op dit forum en uit andere bronnen lees je veel ongeloof en walging over hoe honden in het buitenland massaal worden afgemaakt om van ze af te zijn. Een klein deel kun je naar landen als nederland halen - waar de trouwe viervoeters niet aan te slepen zijn. Maar de rest?
Tja. Van mij mogen niet of moeilijk plaatsbare honden die voor overlast zorgen/in slechte conditie zijn/niet geholpen (kunnen) worden wanneer nodig gewoon netjes afgemaakt worden.
Overgelaten worden aan honger, weer en pijn vind ik heel wat minder humaan.
Helaas denken ze daar in veel landen anders over. Ook in zuideuropa kwijnen honden massaal weg, geveld door leishmania of erlichia. Afmaken doen ze niet, want katholiek.

Het asiel waar ik wel eens honden voor heb opgevangen, daar zitten honderden honden die nooit geplaatst gaan worden. Als ze de bezem er nou eens flink door zouden gooien, en alleen de plaatsbare honden over zouden houden, dan zou het een heel net asiel kunnen worden. Maar ze zitten overvol het het overgrote deel van de honden is ziek of vermagerd bij gebrek aan voldoende eten.
De mensen die er werken doen hun best, maar het is water naar de zee brengen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sanchis schreef:Jaarlijks 25.000 doden door rabiës besmetting via honden. Na mensen, muggen en slangen is het risico het loodje te leggen door een hond het grootst.
Maar voor de goede orde: mondiaal.
Niet hier.

Het zou wel correcter zijn als de regio's erbij vermeld werden.
Want die tse-tse vlieg kom ik hier ook niet tegen namelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sanchis
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sanchis schreef:Jaarlijks 25.000 doden door rabiës besmetting via honden. Na mensen, muggen en slangen is het risico het loodje te leggen door een hond het grootst.
Niet hier.
Er worden hier ook geen zwerfhonden afgemaakt.
Het ging mij er juist om om inzicht te krijgen in hoe groot het zwerfhonden probleem wereldwijd is, waardoor het ineens een stuk begrijpelijker wordt dat ze worden afgeschoten, vergiftigd, met stenen bekogeld en gevangen worden.
Beetje wat wij met ratten doen dus.

En er hoeven natuurlijk geen regio's bij te staan om te snappen dat het risico om rabiës op te lopen via een hond het grootst is op de plaatsen waar veel zwerfhonden voorkomen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Het risico om te overlijden aan rabiës door een hondenbeet is vooral hoog in landen waar ze nog grotere problemen hebben qua gezondheidszorg dan alleen de rabiës. Datzelfde geldt voor de massale sterfte aan malaria.

Ben wel met je eens dat er soms wat ver gegaan wordt in het maar willen redden van dieren. Als de focus wat meer op de plaatsbare honden zou liggen en de niet plaatsbare honden (door ziekte of gedrag) netjes afgemaakt zouden worden, is het probleem in de asiels minder groot (denk ik).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tara schreef:Ik kan er sowieso niet zo mee zitten als grote aantallen zwerfdieren worden afgemaakt.
Of dat nu stadsduiven, zwerfkatten, ratten of zwerfhonden zijn.
Humaan afschot is niet zielig, het dier heeft er nooit van geweten als het goed gebeurt.
Eens. Enige wat er ontbreekt in de landen waar veel zwerfhonden worden afgemaakt is die humane manier van doden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Afmaken vind ik niet dieronvriendelijk. Ik heb mijn één uit duizend honden ook laten "afmaken" toen ik vond dat ze geen voldoende kwaliteit van leven meer had.
Het hier naar toe halen van dieren die alleen een zwervend bestaand hebben gekend, vind ik wel dieronvriendelijk.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ach ze gaan in nederland al op hun achterste benen staan als een asiel een hond in laten slapen wegens ontoelaatbaar (lees agressief) gedrag naar honden en mensen toe. zo`n hond moet je bij martin gaus brengen want ..blablabla.
ellen
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

assiejaja schreef: En als je het hebt over regio's waar zoveel mensen aan rabies bezwijken dan gaat het over India, Pakistan, Bangladesh, dat soort regio's. Zwerfhonden daar, dat is heel wat andres als zwerfhonden in Europa en je kan het probleem niet oplossen met het massaal afmaken van zwerfhonden. Je lost dat op met enten en uitzetten, zorgen dat je een gezonde populatie hebt en er geen reservoir van besmette dieren rondloopt.
Je hebt zo te lezen geen flauw idee over de situatie en het probleem.
Stel dat het over een streptokok ging ofzo die overgebracht werd door duiuven. Het is in Nl niet te doen om alle duiven af te maken. Stel je hebt ze allemaal, komt er zo'n verdomde duitse duif aangevlogen, of een belg of een deen! Zoiets is het met zwerfhonden ook. Niet te doen.
Ik denk dat het in laten slapen van honden in India een groot gedeelte zou oplossen.. De honden die ik daar in een lokaal 'asiel' gezien heb waren er echt heel slecht aan toe. Ik ben in een schuur geweest waar een geur van rottend vlees hing en waar ik zelf niet verder durfde te lopen omdat ik heel bang was om daar een ziekte op te lopen.
Helaas laten ze daar geen honden inslapen.. niet alleen vanwege religie, maar het hoort gewoon niet. Als het dier zelf niet dood gaat, is het zijn tijd nog niet.. en daar kon ik het mee doen. Als ik er aan terug denk kan ik er nog steeds misselijk van worden :(:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

assiejaja schreef:
Sanchis schreef:
Marjoleine schreef:
Niet hier.
Het ging mij er juist om om inzicht te krijgen in hoe groot het zwerfhonden probleem wereldwijd is, waardoor het ineens een stuk begrijpelijker wordt dat ze worden afgeschoten, vergiftigd, met stenen bekogeld en gevangen worden.

En er hoeven natuurlijk geen regio's bij te staan om te snappen dat het risico om rabiës op te lopen via een hond het grootst is op de plaatsen waar veel zwerfhonden voorkomen.
En als je het hebt over regio's waar zoveel mensen aan rabies bezwijken dan gaat het over India, Pakistan, Bangladesh, dat soort regio's. Zwerfhonden daar, dat is heel wat andres als zwerfhonden in Europa en je kan het probleem niet oplossen met het massaal afmaken van zwerfhonden. Je lost dat op met enten en uitzetten, zorgen dat je een gezonde populatie hebt en er geen reservoir van besmette dieren rondloopt.
Stel dat het over een streptokok ging ofzo die overgebracht werd door duiuven. Het is in Nl niet te doen om alle duiven af te maken. Stel je hebt ze allemaal, komt er zo'n verdomde duitse duif aangevlogen, of een belg of een deen! Zoiets is het met zwerfhonden ook. Niet te doen.
Oh dus als je een andere mening hebt dan heb je geen flauw idee waar je over lult.
Kom zeg alles afmaken ben je gelijk dat probleem kwijt en daarbij de overlast en dierenleed wat je in stand houd voor die generatie's die je laat casteren .
Je bent begaan en laat ze castreren ,duwd er een enting in en met al je dierenliefde pleur je ze weer gewoon de straat op.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

assiejaja schreef:In India worden duizenden honden gevangen en afgemaakt, wat is dat toch voor idee dat het niet gebeurt? Niet in Zuidelijk Europa want daar zijn ze katholiek en niet in India want daar zijn ze niet alleen religieus maar ook gewoon omdat het niet hoort? Onzin!
Ja, mensen zijn slecht geinformeerd boefpoedel an daar schaar ik jou dan ook maar meteen onder.

Alles maar afslachten wat je niet zint. Tuurlijk. Mao vond dat ook een goed plan, al die vogels die aan het graan zitten, allemaal dood.
Wel eens van een eco systeem gehoord? Wat er gebeurt als je daar een schakel uit haalt?

Wie vreet er dan in India de ratten en muizen? Nog meer afval waar van alles op af komt.

lekker makkelijk, maar zo werkt het gewoon niet. Je kunt niet op zo grote schaal een complete diersoort uitschakelen, wat een gruwelijk idee ook zeg.

En ja, je vermindert wel degelijk leed bij dieren en mensen als je veel castreert en ent en uitzet.
Waarom?

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=285720
dagmar88
Zeer actief

assiejaja schreef:Er zijn 35 miljoen zwerfhonden in India:
http://www.theguardian.com/global-devel ... evelopment
"We have to try to get over the problem of overpopulation with compassion."
Doet dat iets af aan het bovenstaande?

En even naar de vet gemaakte tekst kijken.
Crista
Zeer actief

assiejaja schreef:Er zijn 35 miljoen zwerfhonden in India:
http://www.theguardian.com/global-devel ... evelopment
"We have to try to get over the problem of overpopulation with compassion."
Grappig dat jij het allemaal zo goed weet... al eens in India geweest en de situatie met eigen ogen gezien??

Ik ben er van overtuigd dat er plekken in India zijn waar honden (misschien wel massaal) afgemaakt worden, maar mijn ervaring is dat de honden grotendeels aan hun lot overgelaten worden. De stichting die ik bezocht heb in Delhi, laat de honden niet inslapen. Als ik hier met mijn indiase collega's over praat is het voor hun ook heel erg raar dat wij hier honden in laten slapen.

Ik ben wel heel benieuwd waar jij je informatie vandaan haalt?
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Sorry heb niet meer geantwoord in dit topic omdat ik het voor mezelf een beetje wilde laten zakken..
Zal vanavond eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen al horen die waarschijnlijk in de 'dier en leed' :ugh:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

assiejaja schreef:massale slacht is
Massale slacht en afslachten nog wel, poe poe :roll:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

assiejaja schreef: veel castreert en ent en uitzet.
Hoe valt dat nou weer te rijmen met een gezond eco systeem :denken: Of zouden die zwerfhonden dan toch niet in het eco systeem thuishoren? En zou het de niet zo zijn dat ratten door slangen gegeten worden?
dagmar88
Zeer actief

Tara schreef:
assiejaja schreef:
dagmar88 schreef:
assiejaja schreef:massale slacht is
Massale slacht en afslachten nog wel, poe poe :roll:
zit jij niet mee?
Ik snap er geen zak van hier.
Ik wel, je bent stemming aan het maken door met zulke termen te gooien.
Afschieten of afspuiten is heel iets anders dan afslachten, en geen normaal denkend mens zal afslachten als normaal beschouwen.
Maar vangen, castreren, vaccineren kost hartstikke veel geld dat er A: vaak niet is en B: beter besteed zou mogen worden.
Afschieten is dus economisch bekeken meestal een betere manier om het allemaal een beetje binnen de perken te houden.
En nee, ik heb daar geen enkel probleem mee.
:ok:

Bovendien zal de nieuwe aanwas echt niet in rook opgaan door een groep castraten.
Hoe lang wordt hetzelfde truukje in nl met katten gedaan? :denken: Raar toch, dat er de afgelopen tien jaar alleen maar meer zwerf en afstandskatten bij zijn gekomen.
Zeker omdat hele jonge kittens toen wel afgemaakt werden.

Die honden hebben geen besef van doodgaan, weten alleen dat het leven nu ruk is. Om het over de stress van steeds opnieuw vangen nog maar niet de hebben.
Dus nee, op een dierwaardige manier afmaken van honden die die niet verzorgd worden/geen waardig leven hebben zit ik absoluut niet mee.
Zo gaat het met mijn eigen dieren immers ook; die laat ik niet lijden omdat afspuiten niet "leuk" is.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Sanchis schreef: Er worden hier ook geen zwerfhonden afgemaakt.

Hoe ingewikkeld zou het zijn om aanwas van nieuwe honden tegen te gaan? Castratieprojecten en zo.

Hoe ingewikkeld zou het zijn om hetzelfde met ratten te doen? ´

Op de een of andere manier lijkt me dat gemakkelijker bij honden. M.a.w., men hoeft het niet zo ver te laten komen, dat honden daadwerkelijk afgemaakt dienen te worden.
Mensen veroorzaken zélf het probleem, en laten de honden er voor opdraaien en dan ook nog op de meest laaghartige manier. Wat zegt dat over de mens? Het lijstje bovenaan klopt trouwens niet. Het meest dodelijke dier is namelijk de mens. Mensen doden dieren, én elkaar. Grootschalig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

Sanchis schreef:... op mondiale schaal, kunnen wij achter ons pc'tje met onze fikkie op onze voeten wel inschatten hoe groot dat is?

Op dit forum en uit andere bronnen lees je veel ongeloof en walging over hoe honden in het buitenland massaal worden afgemaakt om van ze af te zijn. Een klein deel kun je naar landen als nederland halen - waar de trouwe viervoeters niet aan te slepen zijn. Maar de rest?

Ik weet niet meer waar, maar ik raakte een keer op dit forum verzeild in een discussie over hoe gevaarlijk zwerfhonden precies zijn. De persoon waarmee ik in discussie was, dacht dat ratten veel schadelijker zijn dan zwerfhonden, wat ons rechtvaardigt die wel massaal in klemmen te laten lopen en te vergiftigen.

Hoe groot is het zwerfhonden probleem nou eigenlijk?
Zo groot dus. Jaarlijks 25.000 doden door rabiës besmetting via honden. Na mensen, muggen en slangen is het risico het loodje te leggen door een hond het grootst.
Met mijn boerenverstand denk ik: Vang en castreer iedere zwerfhond in de probleemgebieden. Een gecastreerde hond plant zich niet voort dus in 15 jaar is er geen zwerfhond meer te vinden...
Zal wel een beetje te simpel zijn gedacht :wachten:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Hamster-007 schreef:Met mijn boerenverstand denk ik: Vang en castreer iedere zwerfhond in de probleemgebieden. Een gecastreerde hond plant zich niet voort dus in 15 jaar is er geen zwerfhond meer te vinden...
Niet helemaal simpel. Als je een hond doodt, dan zal een andere hond in zijn gebied trekken. Is hij gecastreerd, dan blijft hij in zijn gebied zonder zich voort te planten. Dus castreren is wel beter.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bouvierpoedel
Zeer actief

iones schreef:
Hamster-007 schreef:Met mijn boerenverstand denk ik: Vang en castreer iedere zwerfhond in de probleemgebieden. Een gecastreerde hond plant zich niet voort dus in 15 jaar is er geen zwerfhond meer te vinden...
Niet helemaal simpel. Als je een hond doodt, dan zal een andere hond in zijn gebied trekken. Is hij gecastreerd, dan blijft hij in zijn gebied zonder zich voort te planten. Dus castreren is wel beter.
Waar komt die andere hond dan vandaan.?
Sanchis
Zeer actief

assiejaja schreef:
Sanchis schreef:
Marjoleine schreef:
Niet hier.

En als je het hebt over regio's waar zoveel mensen aan rabies bezwijken dan gaat het over India, Pakistan, Bangladesh, dat soort regio's. Zwerfhonden daar, dat is heel wat andres als zwerfhonden in Europa en je kan het probleem niet oplossen met het massaal afmaken van zwerfhonden. Je lost dat op met enten en uitzetten, zorgen dat je een gezonde populatie hebt en er geen reservoir van besmette dieren rondloopt.
Ik denk dat jij geen flauw idee hebt over het probleem. Hoe kun je verwachten dat in oosterse landen, waar armoede de waan van de dag is, ze de honden gaan lopen inenten terwijl er nog niet eens geld is om kinderen te enten. Om schoon drinkwater te regelen en genoeg voedsel.
Sanchis
Zeer actief

Ik denk dat ze in bangladesh stijl achterover vallen als ze zien wat we allemaal over hebben voor ons 'ongedierte'
bouvierpoedel
Zeer actief

assiejaja schreef:Het enten van honden is geen 'laten we ongedierte knuffelen' gedoe, maar een manier om iets aan de 55.000 dode (veelal) kinderen op jaarbasis door rabies te doen.
Het afschieten of anderszins doden van zwerfhonden zet niet genoeg zoden aan de dijk om daar wat aan te doen. Het gaat om, zoals ik eerder al zei, zo'n 35 miljoen honden in India en die heb je niet dood in een week. Als je dus een gebied hondvrij maakt, wordt het gebied binnen de kortste keren overgenomen door andere honden.
Ik weet dat er een groot probleem met armoede en gezondheid is, nogmaals, ik ben er geweest. De helft van de Indiase bevolking en dan heb je het dus over een half miljard mensen, heeft geen plee. De helft van de Indiase kinderen heeft groeiachterstand door gebrekkig dieet. Wat de totale kinderstefte is daar heb ik nu even geen trek in om het op te zoeken maar die is hoog.
De kinderen die sterven aan rabies, dat zijn er 55.000 te veel.
Het enten van honden is mogelijk de enige manier om dat cijfer naar beneden te halen, het is in ieder geval de manier die het WHO aanbeveelt.
WAAR KOMEN DIE ANDERE HONDEN DAN VANDAAN.?
En in welke sprookjeswereld leef jij.?
bouvierpoedel
Zeer actief

assiejaja schreef:Nou, ik dacht dat het niet bepaald een sprookjes scenario was dat ik schetste.
Waar denk je dat die andere honden vandaan komen?
Stel, je hebt een kippenschuur met 10.000 kippen. Je haalt er 1000 uit.... precies 20m2. Hoe lang denk je dat die ruimte leeg blijft?
Dat dus.
Wat ik zeg, 35 miljoen honden. Die leven buiten, overal.
Hoe wilde je 35 miljoen honden castreren en inenten dan.?
dagmar88
Zeer actief

assiejaja schreef:Nou, ik dacht dat het niet bepaald een sprookjes scenario was dat ik schetste.
Stel, je hebt een kippenschuur met 10.000 kippen. Je haalt er 1000 uit.... precies 20m2. Hoe lang denk je dat die ruimte leeg blijft?
Dat dus.
Dat is nog eens een passend vergelijk.

:hmmm:
bouvierpoedel
Zeer actief

assiejaja schreef:
bouvierpoedel schreef:
Dat dus.
Hoe wilde je 35 miljoen honden castreren en inenten dan.?
een voor een. :tong:
Nog steeds in de Efteling.?
Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

assiejaja schreef:
Tara schreef:
Dat dus.
Dan heb je nog 9000 kippen over. Als je dus stelselmatig de boel korthoudt wordt het vanzelf minder.
Ik ben echt niet goed in rekenen, maar dit sommetje kan ik ook nog wel maken. :wink:
Precies.
Maar dat kan op een dier- en mens vriendelijke manier.

Ergens zijn ook wel cijfers te vinden waarbij de populatie afname berekend is als je zorgt dat zoveel procent van de teefjes gecastreerd is.
Zo ook bij die rabies cijfers van het WHO, 70% enten is voldoende blijkbaar.

Wat je na verloop van tijd krijgt is een aanzienlijk kleinere gezondere populatie honden.

En over geld; dat soort dingen als vaccins en castraties kosten in India natuurlijk aanzienlijk minder dan hier. Bovendien willen farmaceutische bedrijven ook nog wel eens grote partijen doneren, goede recalme en de winst halen ze elders wel.
Ehm... Waar maak je uit op dat vaccins minder duur kosten in armere landen? Het énige dat minder duur is lijkt mij het uurloon...
Sanchis
Zeer actief

Tara schreef: Als je dus stelselmatig de boel korthoudt wordt het vanzelf minder.
Ik ben echt niet goed in rekenen, maar dit sommetje kan ik ook nog wel maken. :wink:
Ja stelselmatig. Ik denk dat daar het probleem ligt. Als er een keer een ambtenaar niets te doen heeft en hij schiet in een week 500 honden af, dan heb je binnen no-time weer 500 voor terug, die de vrijgekomen plek en voedselbronnen gaan gebruiken.

Afschot helpt alleen als je rigoureus aan de slag gaat. Als je diezelfde 500 honden alleen had gecastreerd en geënt, heb je in je dorpje 500 gezond stuks ongedierte. Wat nog steeds een pain-in-the-ass is, omdat ze voedsel stelen, bijten en de boel bevuilen.

Maar ik vind het allemaal een utopie en het naar mijn inziens beter helpen wanneer je grootschalig een keer flink de boel schoonveegt. Dat lijkt me de goedkoopste en mens en diervriendelijkste manier. Maar... waarschijnlijk nog steeds te duur.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”