Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stilstaan bij trimmen blijft lastig, trimtafel oplossing?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Pipje
Actief
Aantal honden: 0

Stilstaan bij trimmen blijft lastig, trimtafel oplossing?

Ongelezen bericht door Pipje »

Als ik mijn hond scheer zet ik haar op tafel, meestal doe ik het samen met iemand maar als ik alleen met haar ben is ze rustiger. Probleem is dat ze nog altijd probeert weg te lopen en daarom doe ik het graag samen. Nu las ik ergens dat een trimtafel garandeert dat de hond stilstaat? Ik kan me niet voorstellen hoe die garantie gegeven kan worden? Ligt dat aan het riempje omhoog of zou er bedoeld worden dat de hond dan ook aan de achterkant een beetje opgetild wordt? En hoe zou de hond dat laatste ervaren?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Stilstaan bij trimmen blijft lastig, trimtafel oplossing

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik ken het probleem. Maar hier hebben ze gewoon te staan. Norah gaan we hierin ook wat beter opvoeden hebben wel laatst besloten. MEt zijn 2en is makkelijk, maar moet wel als doel hebben om het alleen te kunnen. Dus de tweede gaat de hond leren stil te staan en gaat hem dus niet steeds tegenhouden. Opbouwen ik korte sessies met veel beloning. En bij alleen werken hetzelfde verwachten en gewoon ook verwachten dat de hond het doet. Ook daar wederom in korte sessies.

Kay heeft dan ook commandos geleerd: staan en blijf en omdraaien wat dus heel handig is op de tafel. Ik gebruik geen aparte trimtafel. Logee die ik alleen deed bond ik ook wel vast als ik geen hulp had. Ik deed het vaak hier op pickniktafel en bond ze dan vast aan schutting of waar ik ze maar aan vast kon binden. Deed het net zo goed zelf zittend op de grond.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Een hond zal vaak naar het randje van de tafel toe bewegen omdat trimmen nu eenmaal niet een favoriete bezigheid is. Hoe groter de tafel hoe verder weg de hond zal staan. Dus met een kleinere tafel heb je al een gedeelte van het probleem ondervangen. Dan kun je ze op de trimtafel inderdaad nog vast maken aan de galg maar daar hou ik niet van. Met veel geduld en oefening kun je ze ook wel leren los te staan.
Pipje
Actief

Bedankt voor de reacties, soms zie ik het zelf even niet maar idd zou ik meer kunnen investeren in het opvoeden al is dat niet mijn sterkste kant :oeps: Maar op duidelijkheid heeft ze wel recht natuurlijk. En van die kleinere tafel ga ik ook toepassen, ze mag voortaan op de oppottafel :cheer:
En vast maken van boven hou ik dan in het achterhoofd als laatste redmiddel.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier gaat er ook een kleinere trimtafel komen en ja ze staat vast, want Lotje blijft maar rondjes draaien en dan schiet niet erg op.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er is niets tegen vastzetten toch?
Ik zou gewoon een trimtafel aanschaffen en haar vastzetten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Marjoleine schreef:Er is niets tegen vastzetten toch?
Ik zou gewoon een trimtafel aanschaffen en haar vastzetten.
x2

mijn reu was eerst een pain in the ass om te kammen, dus een trimtafel aangeschaft.
Ging heel vlotjes zo.
De 2 teven daarna zijn ook geleerd geweest op de trimtafel.
Maar elk van de 3 kunnen nu evengoed gewoon los op een tafel staan als op de grond of eender waar anders als ik hen wil kammen
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb Bas zelf getrimd en heb dat lekker buiten op het gras gedaan. Ik heb echt mijn best gedaan om het een prettige ervaring te laten zijn en dat is gelukt. Ze komt nu naar me toe als ik het trimmesje pak en gooit zich op haar zij. Ik heb bewust niet gekozen voor vastmaken op tafel omdat ik merkte dat ze kon grommen en bijten bij trimmen. Nou ja, bijten, grrr, KAI KAI en dan happen in de lucht. Dat vond ik sneu en dat gedrag wil ik niet veroorzaken in mijn hondje en ook niet laten veroorzaken door een ander bij mijn hondje. Bijten en grommen is niet nodig dus moest er lief en kalm getrimd worden. Ik ben bijna klaar en heb het dus gewoon liggend en lekker buiten gedaan. Ze vond het heerlijk en ik ook :E:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Pipje schreef:Bedankt voor de reacties, soms zie ik het zelf even niet maar idd zou ik meer kunnen investeren in het opvoeden al is dat niet mijn sterkste kant :oeps: Maar op duidelijkheid heeft ze wel recht natuurlijk. En van die kleinere tafel ga ik ook toepassen, ze mag voortaan op de oppottafel :cheer:
Dat is waar maar scheren is geen prettig gevoel en geluid en de hond is duidelijk naar jou - "hou daar nu eens mee op!" zegt ie
Misschien doet het zelfs pijn want sommige doetjes worden wolven als ze bij de trimmer zijn.

Vastzetten zou mijn voorkeur hebben. Zoveel zelfbeheersing verwacht ik niet van mijn honden. Als ik ze lastig val, mogen ze best laten weten dat ze dat niet willen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Pipje
Actief

Sanchis schreef:
Pipje schreef:Bedankt voor de reacties, soms zie ik het zelf even niet maar idd zou ik meer kunnen investeren in het opvoeden al is dat niet mijn sterkste kant :oeps: Maar op duidelijkheid heeft ze wel recht natuurlijk. En van die kleinere tafel ga ik ook toepassen, ze mag voortaan op de oppottafel :cheer:
Dat is waar maar scheren is geen prettig gevoel en geluid en de hond is duidelijk naar jou - "hou daar nu eens mee op!" zegt ie
Misschien doet het zelfs pijn want sommige doetjes worden wolven als ze bij de trimmer zijn.

Vastzetten zou mijn voorkeur hebben. Zoveel zelfbeheersing verwacht ik niet van mijn honden. Als ik ze lastig val, mogen ze best laten weten dat ze dat niet willen.
Ja dat klinkt ook weer redelijk. Ik scheer haar overigens niet helemaal kort maar op 1,5 cm, voetjes knip ik. Ik veronderstel dat dat minder vervelend is dan heel kort scheren. Volgende keer ga van te voren goed jullie tips nog eens lezen en een duidelijk plan maken, hulp van manlief dan gaat het vast beter en met einddoel dat ik het alleen kan.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”