Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen tuig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Wel of geen tuig?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zit in twijfel om voor Ben een tuig te kopen.
Hij loopt altijd aan de slipketting, niet voor correcties, maar vooral omdat hij, als hij het in de bol krijg, zich uit normale halsbanden kan wurmen binnen een paar seconde. En dat is nooit handig geweest icm jaagdrift/machogedrag/weglopen.
Waarom ik twijfel om een tuig te kopen?
Ben heeft een enorme vetbult achter zijn schouder (is hij al een keer aan geopereerd)
Hier goed te zien, aan zijn linkerkant

Afbeelding

Zou hij daar nou last van kunnen krijgen :denken: De keuze voor een tuig zou er natuurlijk zijn zodat hij niet zinloos aan de slip moet, het is ook al een 'oude beer' aan het worden (10,5) plus dat het comfort voor degene achter de lijn mijn inziens groter is :mrgreen:
Chris78
Actief
Aantal honden: 2

Re: Wel of geen tuig?

Ongelezen bericht door Chris78 »

Of een slip met grote schakels zodat je de ketting altijd strak kan vastmaken zonder dat ie op slip staat?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Apple schreef:De keuze voor een tuig zou er natuurlijk zijn zodat hij niet zinloos aan de slip moet, het is ook al een 'oude beer' aan het worden (10,5) plus dat het comfort voor degene achter de lijn mijn inziens groter is :mrgreen:
Waarom zou een tuig comfortabeler zijn voor degene die de lijn vastheeft? Dmv een tuig kan een hond juist méér kracht zetten, dus of dat comfortabeler is?
Brindlecardi
Zeer actief

Zamunda schreef:
Apple schreef:De keuze voor een tuig zou er natuurlijk zijn zodat hij niet zinloos aan de slip moet, het is ook al een 'oude beer' aan het worden (10,5) plus dat het comfort voor degene achter de lijn mijn inziens groter is :mrgreen:
Waarom zou een tuig comfortabeler zijn voor degene die de lijn vastheeft? Dmv een tuig kan een hond juist méér kracht zetten, dus of dat comfortabeler is?
Omdat de krachten beter verdeeld zijn mijn insziens en daarmee dus gelijkmatige voelen voor diegene die de lijn vast heeft, en daarnaast is het niet zo dat hij continu trekt hoor, absoluut niet. Het gaat er vooral om dat hij niet overal los kan, maar wel in bos etc. z'n ding mag doen aan de 8m flex, en dan wil hij nog wel eens van links naar rechts gaan (mag daar dan wel, op straat niet) dan zit je dus steeds te klooien met een kant van de slip.
En misschien is het ook wel het gevoelsmatige idee dat ik een slipketting niet meer nodig vind voor hem, hij is hartstikke braaf en moet ook z'n ei kwijt aan de lijn.

Grove slipketting vind ik persoonlijk niet beter dan een gewone halsband, omdat je natuurlijk altijd ademruimte moet houden, en zodra je dat geeft, kan hij in een gekke bui zich eruit krijgen. Het gebeurd niet vaak meer, maar aangezien hij vaak langs de dijk met een weg wordt uitgelaten, lijkt me dat geen risico om te nemen.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

als hij zich al uit een halsband wurmt kan hij dat waarschijnlijk ook bij een tuig.
en hij is het toch gewend waarom zou je nu nog gaan wisselen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Brindlecardi
Zeer actief

Sanne!! schreef:als hij zich al uit een halsband wurmt kan hij dat waarschijnlijk ook bij een tuig.
en hij is het toch gewend waarom zou je nu nog gaan wisselen.
Nou dat vraag ik me dan dus eigenlijk af. :denken:
Kijk het is geen houdini ofzo, hij is ook een dagje ouder :mrgreen: en hij word ook nergens onbeheerd achter gelaten.
Maar wat ik bedoel met 'gekke bui' is als hij boos is op een hond, en dan gaat meneer rondjes draaien om z'n eigen as, en zodoende is het hem dus vroeger wel regelmatig gelukt om uit gewone halsbanden te komen.

Maar ik weet het ook niet hoor, vind het op de een of andere manier gewoon zielig vooral denk ik, voor die 'oude' beer.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Waarom geen halfslip met kettinkje, ala Rogz? Dan zit ie niet op de slip, hoef je niet op te letten hoe je m omdoet, maar kan ie echt niet (snel) uit loskomen. Mijn hond iig niet, terwijl ze dat wel redt met een gewone band. Ms omdat ik die niet strak genoeg zet/durf te zetten.
Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Een tuig lijkt me denk ik niet heel comfortabel met die bult? Een halsband die je klikt en kunt verstellen kan een hond inderdaad makkelijk uitkomen maar een halsband met gesp in de goede maat gaat vaak wel goed. En anders een halfslip die je zo afstelt dat ie niet slipt maar waar de hond ook net niet uit kan komen is ook misschien een oplossing.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Je hebt van Tre Ponti een tuig wat heel ver naar achter loopt, dat zou misschien een optie zijn ivm die bult.
Afbeelding
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als ie niet trekt heeft ie toch ook geen last van de slip :U:
met zo'n bult op zijn rug lijkt me een tuig heel wat minder prettig dan een slip.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief

Apple schreef:
Zamunda schreef:
Omdat de krachten beter verdeeld zijn mijn insziens en daarmee dus gelijkmatige voelen voor diegene die de lijn vast heeft, en daarnaast is het niet zo dat hij continu trekt hoor, absoluut niet. Het gaat er vooral om dat hij niet overal los kan, maar wel in bos etc. z'n ding mag doen aan de 8m flex, en dan wil hij nog wel eens van links naar rechts gaan (mag daar dan wel, op straat niet) dan zit je dus steeds te klooien met een kant van de slip.
En misschien is het ook wel het gevoelsmatige idee dat ik een slipketting niet meer nodig vind voor hem, hij is hartstikke braaf en moet ook z'n ei kwijt aan de lijn.

Grove slipketting vind ik persoonlijk niet beter dan een gewone halsband, omdat je natuurlijk altijd ademruimte moet houden, en zodra je dat geeft, kan hij in een gekke bui zich eruit krijgen. Het gebeurd niet vaak meer, maar aangezien hij vaak langs de dijk met een weg wordt uitgelaten, lijkt me dat geen risico om te nemen.
Oh. Nou heb ik een 8m flex al niet graag aan een gewone halsband, maar aan een slip is voor mij echt een no-go. Op deze manier wordt er continu aan de slip getrokken. Persoonlijk zou ik alleen daarom al naar alternatieven zoeken.

De krachten komen allemaal door op dezelfde lijn, dus voor de uitlater is een tuig niet positief, eerder zelfs negatief omdat er dus juist meer kracht gezet kan worden door de hond dus daar hoef je het niet voor te doen trouwens.
Er is een tijdje geleden wel een topic geweest van iemand die een tuig zocht waar de hond zich niet uit kan wurmen, daar werden wel een paar merken/types genoemd die dan geschikt waren. Of die dan ook goed passen met de bult zou je denk ik gewoon eens moeten passen in een winkel.
Brindlecardi
Zeer actief

Zamunda schreef:
Apple schreef:
Zamunda schreef:

Oh. Nou heb ik een 8m flex al niet graag aan een gewone halsband, maar aan een slip is voor mij echt een no-go. Op deze manier wordt er continu aan de slip getrokken. Persoonlijk zou ik alleen daarom al naar alternatieven zoeken.

De krachten komen allemaal door op dezelfde lijn, dus voor de uitlater is een tuig niet positief, eerder zelfs negatief omdat er dus juist meer kracht gezet kan worden door de hond dus daar hoef je het niet voor te doen trouwens.
Er is een tijdje geleden wel een topic geweest van iemand die een tuig zocht waar de hond zich niet uit kan wurmen, daar werden wel een paar merken/types genoemd die dan geschikt waren. Of die dan ook goed passen met de bult zou je denk ik gewoon eens moeten passen in een winkel.
Continu druk valt mee hoor, zoveel kracht heeft de flex niet zelf om daar continu spanning op te houden.
Dus dat op zich is nooit een punt geweest.

Natuurlijk komen de krachten door op dezelfde lijn, en toch heb ik als gebruiker de ervaring wel dat het bij veel honden beter werkt dan een gewone halsband :wink:
En misschien dat er honden zijn die zichzelf husky verklaren bij een tuig, maar of dat dan aan de krachtverdeling van het tuig ligt of aan de hond?
Brindlecardi
Zeer actief

fes/lou schreef:Je hebt van Tre Ponti een tuig wat heel ver naar achter loopt, dat zou misschien een optie zijn ivm die bult.
Afbeelding
Ah thanks voor de suggestie! :ok:
Ik ben alleen bang dat die er net juist op zit. :denken:
Heb even de volgende foto om de plek aan te duiden

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

StephanieR schreef:Een tuig lijkt me denk ik niet heel comfortabel met die bult? Een halsband die je klikt en kunt verstellen kan een hond inderdaad makkelijk uitkomen maar een halsband met gesp in de goede maat gaat vaak wel goed. En anders een halfslip die je zo afstelt dat ie niet slipt maar waar de hond ook net niet uit kan komen is ook misschien een oplossing.
Ik heb dus geen idee. Het kan zijn dat tuig er net voor blijft en er niks aan de hand is, meest kracht komt immers op voorborst mocht hij een keertje trekken.
Halfslip is denk ik vergelijkbaar met de slip van nu, wil je 'm strak genoeg houden als het moet.
StephanieR
Zeer actief

Apple schreef:
StephanieR schreef:Een tuig lijkt me denk ik niet heel comfortabel met die bult? Een halsband die je klikt en kunt verstellen kan een hond inderdaad makkelijk uitkomen maar een halsband met gesp in de goede maat gaat vaak wel goed. En anders een halfslip die je zo afstelt dat ie niet slipt maar waar de hond ook net niet uit kan komen is ook misschien een oplossing.
Ik heb dus geen idee. Het kan zijn dat tuig er net voor blijft en er niks aan de hand is, meest kracht komt immers op voorborst mocht hij een keertje trekken.
Halfslip is denk ik vergelijkbaar met de slip van nu, wil je 'm strak genoeg houden als het moet.
Oh, zie nu op de foto dat de bult meer naar achter zit en niet gelijk achter zijn voorpoten toch? Dan zou een Hurtta moeten kunnen of zo een simpel tuigje van Zooplus als deze www.zooplus.nl/shop/honden/halsband_lij ... ter/284827
Houd er wel rekening mee dat een tuig altijd af kan schieten, alleen het veiligheidstuig van Ruffwear is 100% veilig maar die lijkt me dan weer niet prettig met de bult. Op www.blaire.de hebben ze een 'sicherheitsgeschirre', hetzelfde als de Ruffwear alleen dan zonder schild en het tuig kan helemaal naar je eigen eisen worden gemaakt. Heb er zelf hier een paar van Blaire liggen voor verschillende honden en daarvoor Ruffwear gehad. Ik vind het fijn als mijn honden aan een tuig lopen maar ben ook als de dood dat ze eruit schieten, is me namelijk al te vaak gebeurd met andere soort tuigen :schrik:
Groetjes Stephanie
Chucky 2003-31/12/2013
Brindlecardi
Zeer actief

StephanieR schreef:
Apple schreef:
Oh, zie nu op de foto dat de bult meer naar achter zit en niet gelijk achter zijn voorpoten toch? Dan zou een Hurtta moeten kunnen of zo een simpel tuigje van Zooplus als deze www.zooplus.nl/shop/honden/halsband_lij ... ter/284827
Houd er wel rekening mee dat een tuig altijd af kan schieten, alleen het veiligheidstuig van Ruffwear is 100% veilig maar die lijkt me dan weer niet prettig met de bult. Op www.blaire.de hebben ze een 'sicherheitsgeschirre', hetzelfde als de Ruffwear alleen dan zonder schild en het tuig kan helemaal naar je eigen eisen worden gemaakt. Heb er zelf hier een paar van Blaire liggen voor verschillende honden en daarvoor Ruffwear gehad. Ik vind het fijn als mijn honden aan een tuig lopen maar ben ook als de dood dat ze eruit schieten, is me namelijk al te vaak gebeurd met andere soort tuigen :schrik:
Ja het is net een twijfelgevalletje, vandaar ook de overweging.
Ik kan me er alleen zo slecht een voorstelling van maken hoe een hond uit zo'n tuig komt? :denken:
Zat te denken aan een Hurtta Y tuig, omdat daar weinig poespas aan zit, en toch goed en degelijk oogt.
(sowieso tevreden over hurtta)
Het enige wat hij dus doet als zijnde 'poging tot ontsnappen' is rondjes om eigen as draaien, verder geen intentie tot uitbreken tegenwoordig.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat er weinig tot geen tuigen te vinden zijn waarbij die bult vrij ligt als het tuig door hem gedragen wordt. Ik zou het zelf gewoon zo laten en hem aan de slip houden als je ook op zijn ouwe dag nog bang bent dat hij zich uit zijn halsband wurmt.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Mijn hond kwam ook uit een tuig.
Ik kan me er juist niks bij voorstellen hoe een hond, uit een goede halsband die op maat is, kan komen
Brindlecardi
Zeer actief

LongFields schreef:Ik denk dat er weinig tot geen tuigen te vinden zijn waarbij die bult vrij ligt als het tuig door hem gedragen wordt. Ik zou het zelf gewoon zo laten en hem aan de slip houden als je ook op zijn ouwe dag nog bang bent dat hij zich uit zijn halsband wurmt.
Acht ik de kans extreem groot? Nee, hij is niet de jongste meer, woont in een rustigere buurt, kan daar ook vaak los op bepaalde plekken.
Alleen, weet je het natuurlijk niet. Er wonen zo her en der op erven wel wat meer honden, en ook al zitten die achter slot en grendel, je weet niet of hij het een keer in z'n hoofd haalt er echt op te reageren, en dan zit je zo op de weg.
Tot nu toe trouwens Rogz for Dogz halsband gehad en een brede leren halsband. Maar dat is wel een jaar of 6 - 7 geleden.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Dan hou je hem gewoon aan de slip die hij al zijn hele leven om heeft lijkt mij. :wink:
Laatst gewijzigd door LongFields op 02 jun 2014 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Kan je niet ergens een tuig passen? Ik heb voor Bo de 'perfect fit harness', die heb ik bij ons bij de DA gekocht en we konden gewoon passen en zijn daarbij ook nog eens uitstekend geholpen. Het tuig bestaat uit 3 delen in verschillende maten die je onderling kunt uitwisselen, je kunt bijvoorbeeld een wat langer of wat korter bovendeel kopen, waardoor je die bult misschien wel kunt ontzien. Linkje: http://www.dogfysion.nl/perfect-fit-harness/
StephanieR
Zeer actief

Apple schreef:
StephanieR schreef:
Apple schreef:
Ja het is net een twijfelgevalletje, vandaar ook de overweging.
Ik kan me er alleen zo slecht een voorstelling van maken hoe een hond uit zo'n tuig komt? :denken:
Zat te denken aan een Hurtta Y tuig, omdat daar weinig poespas aan zit, en toch goed en degelijk oogt.
(sowieso tevreden over hurtta)
Het enige wat hij dus doet als zijnde 'poging tot ontsnappen' is rondjes om eigen as draaien, verder geen intentie tot uitbreken tegenwoordig.
Een lijn bevestig je natuurlijk aan het tuig op de rug van de hond maar hier zit helaas ook het zwakste punt van een tuig. Als een hond met zijn gezicht naar je toestaat en jij trekt of de hond trekt zich naar achteren (kan op allerlei manieren, rondjes draaien ofzo) dan schiet het tuig over zijn hoofd en trek je het zo onder zijn poten vandaan. Ook helaas met een y Hurtta.
Heb ooit met mijn Westie op een berg gestaan in Zwitserland, hond een instaptuigje om. Hondje ziet iets interessants, draait zich met een ruk om en schiet zo het tuigje uit. Wat schrok ik me kapot. Daar ging tien jaar van mijn leven :ugh:
Zelfs een keer gehad dat mijn Jack met een Julius K9 gewoon ergens zat te snuffelen, ik wil heb meetrekken en geef een heel licht rukje want hij weet dan dat hij mee moet komen, ipv de hond kwam er een tuig naar me toe aan de flex :80:
Gisteren is onze buurhond uit een Rogz for dogs tuigje ontsnapt, konden de hond met een andere hond gaan lokken :schrik:
Laatst gewijzigd door StephanieR op 01 jun 2014 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Stephanie
Chucky 2003-31/12/2013
Brindlecardi
Zeer actief

Esther12 schreef:Kan je niet ergens een tuig passen? Ik heb voor Bo de 'perfect fit harness', die heb ik bij ons bij de DA gekocht en we konden gewoon passen en zijn daarbij ook nog eens uitstekend geholpen. Het tuig bestaat uit 3 delen in verschillende maten die je onderling kunt uitwisselen, je kunt bijvoorbeeld een wat langer of wat korter bovendeel kopen, waardoor je die bult misschien wel kunt ontzien. Linkje: http://www.dogfysion.nl/perfect-fit-harness/
Thnx, ga daar wel eens even kijken :ok:

@ StephanieR, bizar! Zou je niet verwachten. Maar is dit niet een probleem die meer voorkomt bij honden met kortere poten?

@ Kells, maar die arme stumperd trekt zelfs nauwelijks. :mrgreen: Hoogstens een keer andersom even een korte spanning op de riem als hij wel héél lang doet over het bestuderen van een grassprietje.
Zamunda
Zeer actief

Kells schreef:Deze foto is een stuk duidelijker. Ik zou kiezen voor een Ulead anti trektuig.
Een Ulead aan een 8m Flex :vaag: ?
Nouja, moet ieder zelf weten verder, maar mijn keuze zou het iig niet zijn.
StephanieR
Zeer actief

Apple schreef:
Esther12 schreef:Kan je niet ergens een tuig passen? Ik heb voor Bo de 'perfect fit harness', die heb ik bij ons bij de DA gekocht en we konden gewoon passen en zijn daarbij ook nog eens uitstekend geholpen. Het tuig bestaat uit 3 delen in verschillende maten die je onderling kunt uitwisselen, je kunt bijvoorbeeld een wat langer of wat korter bovendeel kopen, waardoor je die bult misschien wel kunt ontzien. Linkje: http://www.dogfysion.nl/perfect-fit-harness/
Thnx, ga daar wel eens even kijken :ok:

@ StephanieR, bizar! Zou je niet verwachten. Maar is dit niet een probleem die meer voorkomt bij honden met kortere poten?

@ Kells, maar die arme stumperd trekt zelfs nauwelijks. :mrgreen: Hoogstens een keer andersom even een korte spanning op de riem als hij wel héél lang doet over het bestuderen van een grassprietje.
Dat dacht ik ook, ontsnappen uit tuig is vast een kleine hondjes probleem. Maar dus niet. Het kan met elke hond gebeuren. De buurhond is trouwens een Wetterhoun. Er word natuurlijk ook niet voor niks altijd geadviseerd een nieuw buitenlands hondje in het begin altijd dubbel te verzekeren aan tuig en halsband. Vaak gaat het 9 van de 10 keer met een tuigje gewoon goed natuurlijk maar 1x minder geluk en je hond is weg :ugh:
Groetjes Stephanie
Chucky 2003-31/12/2013
Baldrick
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door Baldrick »

Geen slipketting, maar een slip-lijn misschien?
Daar kan een stop op, zodat hij niet te strakn komt.
En comfortabeler voor de hond dan een slipketting.
Ook als omdat hij/zij dan niet continue met een halsband om loopt, met de risico's van dien.
http://www.touwhalsters.nl/sliplijn
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Apple schreef:
Esther12 schreef:
Maar dat geeft toch niet? Het voordeel van dat antitrektuig is dat hij niet ver achterop de hond komt. En ALS hij trekt, trekt het tuig niet naar achteren tegen de vetbult op. Het lijkt me prima passen.

Maar in jou situatie zou ik het bij de slipketting houden, of deze eventueel vervangen voor een kunststof of leren sliphalsband. Als de hond niet trekt, is er niets mis met een sliplijn.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”