Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waaks
Moderator: moderatorteam
-
Dinos
Waaks
Hier zo maar een vraagje ,ik heb nog nergens navraag gedaan of opgezocht, en ben gewoon benieuwd of hier iemand zonder research een verklaring voor heeft.
Dinos een Cane Corso van 4 jaar is s,avonds s,nachts veel waakser als overdag.
Ik vraag mijzelf wel eens af waarom?
Is het dat ik in die tijd minder buiten ben ,en hij de taak op zich neemt om alerter te zijn en terrein te controleren?,is het vorm van angst? bescherming?.
Overdag waakt hij ook wel maar niet zo als in avond en nacht uren.
Er is totaal geen probleem maar ben toch benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft.
Natuurlijk weet ik dat van oudsher er al wat inzit, maar het verschil van dag en nacht is heel groot.
Dinos een Cane Corso van 4 jaar is s,avonds s,nachts veel waakser als overdag.
Ik vraag mijzelf wel eens af waarom?
Is het dat ik in die tijd minder buiten ben ,en hij de taak op zich neemt om alerter te zijn en terrein te controleren?,is het vorm van angst? bescherming?.
Overdag waakt hij ook wel maar niet zo als in avond en nacht uren.
Er is totaal geen probleem maar ben toch benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft.
Natuurlijk weet ik dat van oudsher er al wat inzit, maar het verschil van dag en nacht is heel groot.
-
Dinos
Re: Waaks
Dit zou zomaar kunnen, mensen zijn i.d.d vaak behoedzamer in avond nacht uren,schiet me net te binnen na zijn eten is hij ook heel waaks, zijn natuurlijk veel honden die na hun eten gek willen doen wat niet verstandig is ,maar Dinos gaat extra waken na eten.Tara schreef:'s Avonds en 's nachts valt alle ruis weg, en dan vallen verdachte dingen meteen eerder op.
Mijn honden zijn bij nacht ook altijd veel alerter dan overdag.
Ik zeg niet dat dat de reden is, maar ik kan me dat zo voorstellen. Ik ben trouwens zelf ook eerder alert als het eenmaal avond is.
-
S@ndr@
- Zeer actief
waarom is dat niet verstandig, mijn bullen deden ook altijd gek na de maaltijd, kan helemaal geen last - nee ook niet voor een maagkanteling
., lekker laten gaan dus, waaks zijn zelf zou ik niet aan moedigen trouwens, t gaat heel makkelijk in de overdrive dan en dat wil je niet. Ik heb gil ook altijd een beetje gedimd wat dat betreft
-
Dinos
Ja dat is waar maar, maar toch iets anders, natuurlijk zie ik direct aan Dinos als er mensen komen in losloopgebied voor ik ze nog maar gezien heb. Maar op erf is eigen terrein en verschil is echt groot dag /nacht.
-
S@ndr@
- Zeer actief
t zijn sowieso honden die erf vast zijn dus kun je alleen de rust treffen als iedereen zo vriendelijk is om in zijn bed te gaan liggen. of als er een groot alarm is( wat je niet vaak zult meemaken dus verbind je het met de avond en nacht als t stiller is
. loop je door de stad zal de hond nauwelijks kijken. de hoeveelheid prikkels is heel belangrijk voor gedrag.
-
Dinos
Waaks zijn is geen probleem hier, en vaak loos alarm egeltje ,of jeugd die beetje uitbundig is .
Twee of drie flinke blaf joel geluiden en daarna stil maar wel alert.
Het is niet zo dat Dinos iedereen uit zijn slaap haalt en blijft joelen, want dan zou ik hem binnenhalen.
Als de twee kleintjes blaffen slaat hij niet eens aan en tilt amper zijn kop op.
Twee of drie flinke blaf joel geluiden en daarna stil maar wel alert.
Het is niet zo dat Dinos iedereen uit zijn slaap haalt en blijft joelen, want dan zou ik hem binnenhalen.
Als de twee kleintjes blaffen slaat hij niet eens aan en tilt amper zijn kop op.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Honden zien ook veel minder in het donker. Dan kan het zijn dat hij dan juist alerter wordt op elke beweging en elk geluid omdat hij minder overzicht heeft als overdag?

-
Dinos
Ik heb het idee dat in avond meer gewaakt moet worden als overdag.
Als overdag de TNT pakje bezorgt en ons hek openmaakt tilt hij zijn kop op en zegt hallo.
Als s,avonds onbekende langs dit hek lopen is meneer wel van de partij, en de TNT bezorger is elke keer anders dus geen bekende. Hij observeert die overdag en klaar
Als overdag de TNT pakje bezorgt en ons hek openmaakt tilt hij zijn kop op en zegt hallo.
Als s,avonds onbekende langs dit hek lopen is meneer wel van de partij, en de TNT bezorger is elke keer anders dus geen bekende. Hij observeert die overdag en klaar
-
cindymaes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
Wij hebben ook een Cane Corso, en zij is ook heel waaks op het erf. Overdag blaft ze nauwelijks tot niet, en als het donker is gaat ze sos naar buiten om eerst even een 3 a 4 keer te blaffen, en dan lekker rond te gaan snuffelen....
Ook hier zal ze 's avonds aanslaan op elke beweging die ze ziet, dus wel heel herkenbaar!
Ook hier zal ze 's avonds aanslaan op elke beweging die ze ziet, dus wel heel herkenbaar!

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit is precies wat ik wilde gaan zeggen. Ik denk ook dat het met oerinstincten te maken heeft. In de nacht lopen de andere wilde jagers rond en dus kan je op een poema stuiten, of je komt een andere roedel wolven tegen die op pad is. Normaal gesproken zijn er in de nacht hele andere dieren met heel ander gedrag actief. Beren zijn bv ook dieren waar wolven van nature voor op moeten passen. Ze zien ze overdag wel aankomen maar in de nacht moeten ze over op de oren en de geur. Dan zijn honden dus scherper en dus alerter.Inge O schreef:alle honden zijn 's avonds/'s nachts waakser en meer op hun hoede dan overdag - ik denk dat dit vooral ook nog een overblijfsel is van hun wilde verleden, 's nachts zijn er veel meer predatoren (en dus vijanden) op pad dan overdag dus dan is ogen en oren openhouden (en roedelleden waarschuwen) wel een must als je het hier een poosje wil uithouden.
Mijn hondje is bangig als het donker is. Ze is niet waaks, niet beschermend en niet sterk dus dan moet je vooral op je hoede zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Inderdaad. Hier zijn ze t ook.Inge O schreef:alle honden zijn 's avonds/'s nachts waakser en meer op hun hoede dan overdag - ik denk dat dit vooral ook nog een overblijfsel is van hun wilde verleden, 's nachts zijn er veel meer predatoren (en dus vijanden) op pad dan overdag dus dan is ogen en oren openhouden (en roedelleden waarschuwen) wel een must als je het hier een poosje wil uithouden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Juist , gewoon kwestie van overleven.malinois schreef:Inderdaad. Hier zijn ze t ook.Inge O schreef:alle honden zijn 's avonds/'s nachts waakser en meer op hun hoede dan overdag - ik denk dat dit vooral ook nog een overblijfsel is van hun wilde verleden, 's nachts zijn er veel meer predatoren (en dus vijanden) op pad dan overdag dus dan is ogen en oren openhouden (en roedelleden waarschuwen) wel een must als je het hier een poosje wil uithouden.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:alle honden zijn 's avonds/'s nachts waakser en meer op hun hoede dan overdag - ik denk dat dit vooral ook nog een overblijfsel is van hun wilde verleden, 's nachts zijn er veel meer predatoren (en dus vijanden) op pad dan overdag dus dan is ogen en oren openhouden (en roedelleden waarschuwen) wel een must als je het hier een poosje wil uithouden.
Als dat 's nachts gebeurt laten ze zich zeker horen.
Pjotr verbaasde me zelfs; daar had ik geen kwade waakhond in gezien, maar die ging bij het laatste incident (poging tot inbraak) bijna door het raam en zag er serieus indrukwekkend uit.
Charlie is 's nachts in het park/bos ook alert op mensen zonder hond.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
Nu is Elmo altijd wel waaks, maar 's avonds is het net even wat meer. Als ik met hem de laatste ronde loopt, is hij veel alerter. Houdt alles in de gaten. En bij onraad, loopt hij strak langs mij. Een paar cm groter dan normaal.
En dat doet hij alleen als hij bepaalde mensen niet vertrouwd. 1x is hij gaan grommen naar een jongen, toen die recht op mij afliep met een capuchon over zijn hoofd.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier zijn ze 's avonds ook waakser.
Vannacht tijdens het uitlaten kwam er ineens een dronken vent op ons af zwalken, Doran ging helemaal uit z'n plaat, die heb ik voor de zekerheid maar even vast gemaakt, hij had graag een hapje van die vent genomen als hij nog dichterbij was gekomen
Vannacht tijdens het uitlaten kwam er ineens een dronken vent op ons af zwalken, Doran ging helemaal uit z'n plaat, die heb ik voor de zekerheid maar even vast gemaakt, hij had graag een hapje van die vent genomen als hij nog dichterbij was gekomen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!