Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De werking van een koelvest

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

De werking van een koelvest

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik zie ze steeds vaker, maar ik heb er mijn twijfels bij. Als ik lees over de werking van een koelvest, dan lees ik dat het vest koelt doordat het water in het vest warmte absorbeert en koelt doordat het water verdampt.

Waarin verschilt het koelvest met een natte vacht? Een natte vacht doet precies het zelfde. Misschien droogt die wat sneller, waardoor je vaker nat moet maken. Maar daar heb ik toch geen duur en onhandig koelvest voor nodig?

Of heeft iemand andere ideeën? :idea:
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: De werking van een koelvest

Ongelezen bericht door Gollum »

Een natte vacht kan juist gaan broeien, zeker bij zo'n vacht als mijn Labrador heeft. Bij trainingen of de hele dag weg ofzo lijkt het mij wel handig.
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Ja als loek de hele dag met een natte vacht zou moeten lopen zou het echt helemaal kapot broeien. Na een middag zwemmen heeft ie al een hotspot van over gehouden. Maar ik heb nog niet eerder een koelvest gebruikt, dus ik weet niet helemaal waar ik over praat haha

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila heeft totaal geen last van een broeiende vacht na het zwemmen, en die heeft toch ook een behoorlijke vacht. Na het zwemmen even lekker rennen (dat werkt als een soort föhn) en 10 minuten later is ze alweer zo goed als droog. Nu is haar vacht dus wel dik, maar ook heel luchtig - de ondervacht is niet echt heel dicht en je kunt de huid dus makkelijk zien als je de bovenvacht optilt. Misschien is dat het verschil? En juist door al dat zwemmen raakt ze de loszittende ondervacht ook heel goed kwijt.
Ik zoek dus bij warm weer plekken met water op. Maar stel dat dat niet kan en je bent de hele dag met je hond op stap terwijl het erg warm is, dan is zo'n koelvest misschien wel handig.
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Ik heb geen hond met een broeivacht, maar wel één die met 41 graden koorts rondliep tijdens de hitte. Ik heb zo'n koelvest gekocht en als je je hand tussen het vest en de rug van de hond legde dan voelde dat echt heerlijk koel aan. Ik ga hem veel vaker gebruiken als het warm is, als dat maakt dan mijn hond beter met de warmte om kan gaan ben ik helemaal blij. Anders ligt hij de halve zomer voor pampus.
Sanchis
Zeer actief

Gollum schreef:Een natte vacht kan juist gaan broeien, zeker bij zo'n vacht als mijn Labrador heeft. Bij trainingen of de hele dag weg ofzo lijkt het mij wel handig.
Ah daar heb ik geen rekening mee gehouden. Mijn honden maak ik nat als ze in beweging zijn in de warmte en dat houdt ze koel. Ze hebben geen last van een broeiende vacht maar andere honden dus wel
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Sanchis schreef:
Gollum schreef:Een natte vacht kan juist gaan broeien, zeker bij zo'n vacht als mijn Labrador heeft. Bij trainingen of de hele dag weg ofzo lijkt het mij wel handig.
Ah daar heb ik geen rekening mee gehouden. Mijn honden maak ik nat als ze in beweging zijn in de warmte en dat houdt ze koel. Ze hebben geen last van een broeiende vacht maar andere honden dus wel
Mika heeft er ook totaal geen last van, ze is droog voordat we thuis zijn. Gol moet ik echt heel goed afdrogen en dan is ze nog niet droog :ugh:
Maar ja, ze zwemt er niet minder om hoor.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

buster heeft een enorme ondervacht en dat gaat dus erg broeien :ugh: als de bovenste vacht droog is en onder nog kledder

hij is deze week weer naar de trimmer geweest en er is veel wol uitgehaald maar nog steeds heeft hij er last van
Fenneke en Baloe
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Water warmt op, door zon, maar ook door warme hond. Dus hond koelt eerst wel iets af, maar daarna wordt het niet koeler. Immers als jij uit het water komt met zonnig weer, verbrand je ook sneller door het verdampen van het water. Natte vacht wordt dus uiteindelijk ook gewoon warm en bij sommige honden kan het ook nog gaan broeien. Een koelvest moet weer redelijk droog zijn. Een kletsnat koelvest werkt hetzelfde als een broeikast. Koelvesten werken verschillend. In de regels zitten er absorberende korrels in die lang koel blijven. MEt name door het langs een belangrijke ader te leggen kan een hond goed afkoelen of het gehele lichaam. Die van hurtta schijnt ook nog extra te werken als de zon op het water geabsorbeerd materiaal schijnt.

Echter heb ik het koelvest alleen voor warme trainings of wedstrijddagen. Koelvest blijft uren koud. Water op de vacht niet en natte handdoek blijft ook niet zo lang koel. Nu heeft Kay erg veel moeite met warmte (border collie collapse sydrome vermoedelijk). Die draagt op lange wandeling ook nog wel eens een koelband (overigens gewoon de versie voor mensen, gebruikt door hardlopers, voor mensen heb je overigens ook een koelvest ;))
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sanchis schreef:
Maar waar maak je ze dan nat? Het enige dat echt helpt is de voeten nat maken, daar is de enige plek waar ze kunnen transpireren (voetzooltjes). En in de liezen, omdat daar de aders dicht onder de huid liggen.

Hier geen koelvest of wat dan ook, als het echt warm weer is gaan we gewoon korter wandelen en staat thuis een zwembad waar ze in kan springen al ze wilt of een grote bak met water.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Tara schreef:
Sanchis schreef:
Ik vind dat nog steeds een heel raar verhaal eigenlijk. Met mijn beperkte kennis van natuurkunde heb ik altijd begrepen dat verdamping zorgt voor afkoeling. En de honden lijken dat ook te bevestigen: bij warm weer weten ze niet hoe snel ze het water in moeten komen om lekker een nat pak te halen. :U:
ik zou eerder denken dat het water koeler is dan zijzelf / omgeving en dat dat dus lekekr koud aanvoelt (vergelijkbaar met wij die even de zee in gaan). Als ze eenmaal nat zijn warmt dat water uiteindelijk gewoon op naar min of meer buitentemperatuur lijkt me.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tara schreef:
Sanchis schreef:
Ik vind dat nog steeds een heel raar verhaal eigenlijk. Met mijn beperkte kennis van natuurkunde heb ik altijd begrepen dat verdamping zorgt voor afkoeling. En de honden lijken dat ook te bevestigen: bij warm weer weten ze niet hoe snel ze het water in moeten komen om lekker een nat pak te halen. :U:
Voornamelijk om de onderkant nat te krijgen, dat bied verkoeling, de bovenkant niet.
Sanchis
Zeer actief

Neeltje schreef:
Sanchis schreef:
Maar waar maak je ze dan nat? Het enige dat echt helpt is de voeten nat maken, daar is de enige plek waar ze kunnen transpireren (voetzooltjes).
Dus jij trekt het koelvest ook aan als sloffen?

:LOL:
Sanchis
Zeer actief

Tara schreef:
Sanchis schreef:
Ik denk dat 'broeien' een beetje een ongelukkige benaming is. Maar wanneer een vacht lang nat blijft, en de (inmiddels droge) bovenvacht voorkomt dat het water uit de ondervacht verdampt, waaruit huidirritatie, jeuk of een aantrekkelijk milieu voor bacteriën kan ontstaan.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”