Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Springen, enthousiast, niet luisteren: door het dolle heen
Moderator: moderatorteam
- Klauw1980
- Actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 1
Springen, enthousiast, niet luisteren: door het dolle heen
Onze hond is nu 7 maanden, maar ze blijft onwijs overenthousiast reageren op mensen, springen, gek doen, etc. Als we alleen met haar zijn, is er niks aan de hand, behalve dat ze als een dolle neger bovenop ons wil springen als we op de bank zitten (iets wat ik ook af wil leren)
Ik word er beetje gek van en andere mensen vinden het ook vervelend, weet ook niet hoe te corrigeren eigenlijk, hebben jullie tips? Ik dring gewoon niet tot haar door namelijk...
heb in een aantal andere topics gelezen, maar daar stond niet echt in wat ik zocht (vraagstelling was beetje anders, of ik moet niet goed genoeg gezocht hebben)
Ik word er beetje gek van en andere mensen vinden het ook vervelend, weet ook niet hoe te corrigeren eigenlijk, hebben jullie tips? Ik dring gewoon niet tot haar door namelijk...
heb in een aantal andere topics gelezen, maar daar stond niet echt in wat ik zocht (vraagstelling was beetje anders, of ik moet niet goed genoeg gezocht hebben)
- maaiike17
- Actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Re: Springen, enthousiast, niet luisteren: door het dolle he
Ik zou proberen om niks leuks te doen op het moment dat ze druk is. Dus ze wordt niet aangehaald op het moment dat ze druk is, maar pas op het moment dat ze rustig zit. Ook bij het uitlaten, pas de deur open doen op het moment dat ze rustig is. Wordt ze weer druk als je de deur open doet, dan doe je de deur weer dicht en ga je weer wachten tot ze rustig is.
Onze hond was ook vreselijk druk op die leeftijd, maar het is overgegaan. Gedeeltelijk ook door het ouder worden denk ik, maar ook door dit te oefenen.
Onze hond was ook vreselijk druk op die leeftijd, maar het is overgegaan. Gedeeltelijk ook door het ouder worden denk ik, maar ook door dit te oefenen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Je hebt wat meer grip als je een korte lijn aan de halsband laat hangen (alleen als je thuis bent, als hij alleen is afdoen).Klauw1980 schreef:Onze hond is nu 7 maanden, maar ze blijft onwijs overenthousiast reageren op mensen, springen, gek doen, etc. Als we alleen met haar zijn, is er niks aan de hand, behalve dat ze als een dolle neger bovenop ons wil springen als we op de bank zitten (iets wat ik ook af wil leren)
Zodra hij op de bank springt grijp je het lijntje en je trekt hem per direct van de bank af.
Met een duidelijk corrigerend woord (NEE).
Zodra hij op de grond staat is hij braaf.
Vond je het in het begin bij de kleine pup wel leuk als hij zo deed?
edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 jun 2014 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Klauw1980
- Actief
Ja en daar zijn we de fout in gegaan een beetje... *bloos* we hadden het idee om haar wel toe te laten op een kleedje, maar dat is niet helemaal gelukt, onze fout, dat klopt. Maar ik wil het haar nu graag afleren (met veel geduld!)
Check:
* negeren als ze druk is
* deur dicht laten zolang ze druk is
* korte lijn aan halsband
Tijdens het uitlaten is ze ook continue met van alles bezig, behalve met mij (8 van de 10 x althans) zal misschien ook bij de leeftijd horen, maar wil het toch goed begeleiden, anders wordt het een drama met zo'n grote hond ben ik bang.
Check:
* negeren als ze druk is
* deur dicht laten zolang ze druk is
* korte lijn aan halsband
Tijdens het uitlaten is ze ook continue met van alles bezig, behalve met mij (8 van de 10 x althans) zal misschien ook bij de leeftijd horen, maar wil het toch goed begeleiden, anders wordt het een drama met zo'n grote hond ben ik bang.
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
..is dat een uitdrukking? Als een dolle neger?Klauw1980 schreef:behalve dat ze als een dolle neger bovenop ons wil springen
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Vaak doe je teveel, te veel willen, teveel bewegen, teveel woorden.
Toen Herman in die fase was, geen aandacht en niet kunnen stoppen, bewoog ik even niet en geen geluid, klein lijntje eraan en naast mij neerzetten. Vervolgens negeerde ik hem en ging zitten lezen of tv kijken, computeren. In het begin kan het wel even duren, mar hij wordt rustig en het lijntje kan eraf, niet meteen weer aktief naar hem zijn, maar verder gaan waar je mee bezig bent. Na een tijdje weet hij, lijntje is klaar met de drukte.
Het belangrijkste is eigenlijk wel dat je bij drukte, zelf geen drukte toevoegt.
In het algemeen is het belangrijk dat je, voordat je de hond tot kalmte maant, je jezelf eerst in die toestand brengt. de kans op succes is dan groter.
Overigens heeft een hondje het ook nodig om een poosje op die manier met je bezig te zijn, dus daar zou ik ook zeker op gecontroleerde manier en op jouw initiatief aan tegemoet komen in spel met een duidelijk begin en einde. Dus jij bepaalt dan hoe het verloopt.
Toen Herman in die fase was, geen aandacht en niet kunnen stoppen, bewoog ik even niet en geen geluid, klein lijntje eraan en naast mij neerzetten. Vervolgens negeerde ik hem en ging zitten lezen of tv kijken, computeren. In het begin kan het wel even duren, mar hij wordt rustig en het lijntje kan eraf, niet meteen weer aktief naar hem zijn, maar verder gaan waar je mee bezig bent. Na een tijdje weet hij, lijntje is klaar met de drukte.
Het belangrijkste is eigenlijk wel dat je bij drukte, zelf geen drukte toevoegt.
In het algemeen is het belangrijk dat je, voordat je de hond tot kalmte maant, je jezelf eerst in die toestand brengt. de kans op succes is dan groter.
Overigens heeft een hondje het ook nodig om een poosje op die manier met je bezig te zijn, dus daar zou ik ook zeker op gecontroleerde manier en op jouw initiatief aan tegemoet komen in spel met een duidelijk begin en einde. Dus jij bepaalt dan hoe het verloopt.
- Klauw1980
- Actief
BlijkbaarLightsun schreef:..is dat een uitdrukking? Als een dolle neger?Klauw1980 schreef:behalve dat ze als een dolle neger bovenop ons wil springen
Bedoel er overigens niks ernstigs mee, kwam in me op denk ik
- Klauw1980
- Actief
Ook een goeie, soms word ik er zelf ook een beetje kriegel van en dat zal zij ook merken natuurlijk.j.werkman schreef:Vaak doe je teveel, te veel willen, teveel bewegen, teveel woorden.
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Dat dacht ik al. Ik moest er gewoon alleen even om giegellen.Klauw1980 schreef:Blijkbaar
Bedoel er overigens niks ernstigs mee, kwam in me op denk ik
Ander punt. Wat ik op dit moment met stitch doe, die ook helemaal enthusiast word van andere mensen of honden, is ik laat de lijn vallen en zet mijn voet erop. Dan blijf ik op ongeveer een meter afstand staan van de andere persoon/hond en praat ik rustig even met hun. Zodra stitch gaat zitten en stopt met piepen/trekken/springen ga ik ee nstap dichterbij en mag hij met de andere hond spelen/hoi zeggen tegen de andere persoon.
Ik laat de lijn vallen zodat ik helemaal niet meer bezig ben met iets onder mijn middenrif en alleen nog maar met het gesprek dat ver boven Stitch zijn hoofd gebeurt. Dit maakt het voor mij iets makkelijker om hem echt duidelijk te laten zien dat ik niet bezig ben met hem en ook geen aandacht aan hem besteedt totdat hij rustig word.
Dit werkt erg goed voor mij zo ver. Nou moet ik zeggen stitch is natuurlijk pas 10 weekjes dus ik ga er van uit dat hij als hij in zijn "puber tijd" komt ook wat vervelender gaat proberen te zijn. Maar voorals nog werkt dit erg goed. Ook voor mijn vriendin die van nature iets minder zelfverzekerd is met hem.
- Klauw1980
- Actief
Ik moet haar nu elke keer met veel kracht wegtrekken en proberen om te laten zitten. Dat doet ze soms wel, maar als ik haar iets ruimte geef dan wil ze weer weg en naar die persoon toe om te springen. Maar zelfs als mensen niet in de buurt zijn dan is ze helemaal gefocust en wil ze er naar toe.
Hehe ja die optie kan, maar ze is al 38 kg ofzo
denk dat ik meegesleurd wordt 
Hehe ja die optie kan, maar ze is al 38 kg ofzo
- ranetje
- Zeer actief
Je voet op het lijntje gaat hem niet meer worden denk ikKlauw1980 schreef:Ik moet haar nu elke keer met veel kracht wegtrekken en proberen om te laten zitten. Dat doet ze soms wel, maar als ik haar iets ruimte geef dan wil ze weer weg en naar die persoon toe om te springen. Maar zelfs als mensen niet in de buurt zijn dan is ze helemaal gefocust en wil ze er naar toe.
Hehe ja die optie kan, maar ze is al 38 kg ofzodenk dat ik meegesleurd wordt
Wat soms wel kan - afhankelijk van de omgeving - is een paal of een stevig hekwerk waar je de hond even aan vast kunt zetten.
Scheelt een hoop krachtsinspanning om de schat op zijn plek te houden
Dus als je niet meer afstand kunt nemen zou dat een optie kunnen zijn?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Heb je je hond geleerd welk gedrag je wel wilt zien op die momenten en dat gedrag dan ook beloond? Probeer het met verschillende mensen in scene te zetten, waarbij je eerst op grote afstand de hond gaat belonen als hij netjes zit en dan langzamerhand de afstand gaan verkleinen. Het lastige van dit gedrag is dat het vaak reuze belonend is voor de hond, omdat mensen toch vaak gaan reageren, sommige door te aaien, anderen door de hond weg te duwen (ook een heel leuk spelletje in zijn ogen). Het is dus ook een kwestie van mensen niet de kans geven.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Gisteren kunnen aanschouwen hoe een herder aan de ene kant en de baas aan de andere kant aan het trekken waren. Honden raken daar zeer gemotiveerd van en baasje zag er tamelijk machteloos uit. Baas verloor en herder dook op Herman. We stonden best op flinke afstand en herder was niet vriendelijk.
Ik zou zulke honden geen ruimte bieden, als ze te sterk voor je zijn, gewoon een korte riem en doorstappen op plaatsen waar mensen en dieren zijn.Meer ruimte en vrijheid biedt je ze dan maar op plaatsen waar geen verlokkingen zijn. Aan een zeer korte riem heb je gewoon veel meer controle en stevig doorlopen geeft ook veel beter aan dat jij zegt wat de bedoeling is, bovendien kun je hem prijzen als hij stevig met je meeloopt. Veel honden vinden stevig doorlopen trouwens erg prettig
Ik zou zulke honden geen ruimte bieden, als ze te sterk voor je zijn, gewoon een korte riem en doorstappen op plaatsen waar mensen en dieren zijn.Meer ruimte en vrijheid biedt je ze dan maar op plaatsen waar geen verlokkingen zijn. Aan een zeer korte riem heb je gewoon veel meer controle en stevig doorlopen geeft ook veel beter aan dat jij zegt wat de bedoeling is, bovendien kun je hem prijzen als hij stevig met je meeloopt. Veel honden vinden stevig doorlopen trouwens erg prettig
- ranetje
- Zeer actief
Belle schreef:Heb je je hond geleerd welk gedrag je wel wilt zien op die momenten en dat gedrag dan ook beloond? Probeer het met verschillende mensen in scene te zetten, waarbij je eerst op grote afstand de hond gaat belonen als hij netjes zit en dan langzamerhand de afstand gaan verkleinen. Het lastige van dit gedrag is dat het vaak reuze belonend is voor de hond, omdat mensen toch vaak gaan reageren, sommige door te aaien, anderen door de hond weg te duwen (ook een heel leuk spelletje in zijn ogen). Het is dus ook een kwestie van mensen niet de kans geven.
Bij het in scene zetten van zoiets heb je ook meer kans dat je je hond kunt houden.
Een iets te lange riem en een fractie te late reactie maken het veel moeilijker om dan ook nog maar te proberen om aandacht te vragen.
Als je de hond ergens aan vast kunt maken heb je geen zorgen over meegetrokken worden en kan je je gemakkelijker op de rest (aandacht van de hond hebben/krijgen) richten.
- Klauw1980
- Actief
Nou we willen dat ze gaat zitten (of in ieder geval op 4 poten blijft staan) ik zeg ook tegen mensen dat ze haar niet moeten aanhalen als ze zo "hysterisch blij" loopt te doen. Helaas zitten daar ook eigenwijze mensen tussen die haar dan wel aaien (dus beloning voor gedrag wat ik niet wil) of ik krijg een antwoord van "ik kan heus wel met haar omgaan" (ja (&^*^$@# maar ik wil dit niet)Belle schreef:Heb je je hond geleerd welk gedrag je wel wilt zien op die momenten en dat gedrag dan ook beloond? Probeer het met verschillende mensen in scene te zetten, waarbij je eerst op grote afstand de hond gaat belonen als hij netjes zit en dan langzamerhand de afstand gaan verkleinen. Het lastige van dit gedrag is dat het vaak reuze belonend is voor de hond, omdat mensen toch vaak gaan reageren, sommige door te aaien, anderen door de hond weg te duwen (ook een heel leuk spelletje in zijn ogen). Het is dus ook een kwestie van mensen niet de kans geven.
Ik denk ook dat het een goed plan is om de situaties te gaan oefenen met verschillende mensen inderdaad. Bij ons doet ze het niet, alleen bij mensen die ze niet zoveel ziet. Maar mensen in de verte kan ze ook helemaal op gefocust zijn
Onze lijn is 1,80 meter. Ik hou haar kort en kan haar wel hebben, maar ik moet niet verslappen zeg maar. En het is HEEL lastig om haar aandacht te krijgen, misschein moet ik toch weer de beloning omhoog gooien (stukje worst)
- Klauw1980
- Actief
Als ik het pissig ben dan is het sowieso snel afgelopen en dan heeft ze het ook wel in de gaten en loopt ze meteen mee, maar ik heb geen zin om boos te worden. Heb ik niks aan en ze leert er weinig van.j.werkman schreef:Gisteren kunnen aanschouwen hoe een herder aan de ene kant en de baas aan de andere kant aan het trekken waren. Honden raken daar zeer gemotiveerd van en baasje zag er tamelijk machteloos uit. Baas verloor en herder dook op Herman. We stonden best op flinke afstand en herder was niet vriendelijk.
Gelukkig is het wel een heel vriendelijke hond tegenover wie dan ook
Korte riem sowieso, met extra prijzen (ook tijdens het uitlaten) gaat dat gelukkig al een stukje beter. Ik zal de andere tips ook gaan invoeren/toepassen
Thanks zo ver!
- Belle
- Zeer actief
Ik zag daar van de week een heel mooi filmpje over op facebook, maar ik kan hem niet meer vindenKlauw1980 schreef: Nou we willen dat ze gaat zitten (of in ieder geval op 4 poten blijft staan) ik zeg ook tegen mensen dat ze haar niet moeten aanhalen als ze zo "hysterisch blij" loopt te doen. Helaas zitten daar ook eigenwijze mensen tussen die haar dan wel aaien (dus beloning voor gedrag wat ik niet wil) of ik krijg een antwoord van "ik kan heus wel met haar omgaan" (ja (&^*^$@# maar ik wil dit niet)
Het kwam erop neer dat je, zodra iemand richting je hond komt, je achteruit lopend je hond meelokt (met iets lekkers als het nodig is), weg bij die persoon vandaan. Ondertussen zeg je heel duidelijk tegen die persoon dat hij/zij je hond niet mag aaien. Als ze niet luisteren zeg je dat hij besmettelijke schurft heeft
-
Chris78
- Actief
- Aantal honden: 2
Waarom niet? Want blijkbaar werkt het welKlauw1980 schreef:
Als ik het pissig ben dan is het sowieso snel afgelopen en dan heeft ze het ook wel in de gaten en loopt ze meteen mee, maar ik heb geen zin om boos te worden. Heb ik niks aan en ze leert er weinig van.
- Belle
- Zeer actief
Blijkbaar werkt het alleen op dat moment en moet ze elke keer opnieuw boos worden. Vaak met als gevolg dat je steeds bozer moet doen om effect te hebben.Chris78 schreef:Waarom niet? Want blijkbaar werkt het welKlauw1980 schreef:
Als ik het pissig ben dan is het sowieso snel afgelopen en dan heeft ze het ook wel in de gaten en loopt ze meteen mee, maar ik heb geen zin om boos te worden. Heb ik niks aan en ze leert er weinig van.
- Klauw1980
- Actief
Ja dus dat, en dan sta ik straks als een viswijf mijn hond uit te laten
liever niet 
Ik ga eens kijken of ik dat filmpje kan vinden ergens.
Ik ga eens kijken of ik dat filmpje kan vinden ergens.
- Belle
- Zeer actief
Filmpje weer gevonden:Belle schreef:Ik zag daar van de week een heel mooi filmpje over op facebook, maar ik kan hem niet meer vindenKlauw1980 schreef: Nou we willen dat ze gaat zitten (of in ieder geval op 4 poten blijft staan) ik zeg ook tegen mensen dat ze haar niet moeten aanhalen als ze zo "hysterisch blij" loopt te doen. Helaas zitten daar ook eigenwijze mensen tussen die haar dan wel aaien (dus beloning voor gedrag wat ik niet wil) of ik krijg een antwoord van "ik kan heus wel met haar omgaan" (ja (&^*^$@# maar ik wil dit niet)![]()
Het kwam erop neer dat je, zodra iemand richting je hond komt, je achteruit lopend je hond meelokt (met iets lekkers als het nodig is), weg bij die persoon vandaan. Ondertussen zeg je heel duidelijk tegen die persoon dat hij/zij je hond niet mag aaien. Als ze niet luisteren zeg je dat hij besmettelijke schurft heeft. Op afstand laat je dan je hond zitten en beloon je hem.
https://www.youtube.com/watch?v=Mu4FGW1 ... e=youtu.be
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Och die pubers! Om achter het behang te plakken. Maar als je rustig door gaat met trainen, gaat het allemaal voorbij.
In de openingspost is me niet duidelijk of de hond op andere mensen springt wanneer ze bij jullie thuis zijn, of wanneer je aan het wandelen bent.
Als hij het thuis doet, kun je oefenen op commando ´plaats´ en ook even de tijd voor de hond nemen om dit ook echt af te maken, ipv het oogluikend toe te staan omdat je eerst je bezoek begroet. Honden weten precies wanneer je aandacht verslapt is, zoals wanneer je aandacht naar je bezoek gaat of wanneer je iemand aan de telefoon hebt. Soms helpt het goed om even iemand te vragen om dingen in scene te zetten, zodat je je met de hond kan bezighouden.
Als je hond mensen lastig valt tijdens het wandelen, is het een goede oefening om aandacht te vragen en te houden. Uiteindelijk bouw je uit door de hond je aan de voet te laten volgen waarna je de mensen gepasseerd bent en de hond vrij geeft. Beloon niet te snel met voer, maar houdt het ook spannend waardoor je hond getriggerd wordt om met je mee te doen. Beloon niet alleen met stem en voer, maar bijvoorbeeld ook eens door spontaan een bal weg te gooien of lekker even met de hond te worstelen/stoeien als je hond dat leuk vindt. Zo blijft het spannend.
PS met Jessie heb ik het hier komen een feestje gemaakt, en heb bijvoorbeeld voor ik riep eerst wat brokjes in het gras uitgestrooid. Als ze dan kwam, dan wees ik haar op de brokjes en gingen we 'samen' brokjes in het gras zoeken. Ook vind ik wel eens iets 'interessants' zoals een dode vogel of kikker. Dan roep ik haar eerst heel serieus en als ze komt, laat ik haar zien wat ik gevonden heb. Zo is ze inmiddels heel nieuwsgierig als ik haar roep, want je weet nooit wat je bij je baas aantreft.
In de openingspost is me niet duidelijk of de hond op andere mensen springt wanneer ze bij jullie thuis zijn, of wanneer je aan het wandelen bent.
Als hij het thuis doet, kun je oefenen op commando ´plaats´ en ook even de tijd voor de hond nemen om dit ook echt af te maken, ipv het oogluikend toe te staan omdat je eerst je bezoek begroet. Honden weten precies wanneer je aandacht verslapt is, zoals wanneer je aandacht naar je bezoek gaat of wanneer je iemand aan de telefoon hebt. Soms helpt het goed om even iemand te vragen om dingen in scene te zetten, zodat je je met de hond kan bezighouden.
Als je hond mensen lastig valt tijdens het wandelen, is het een goede oefening om aandacht te vragen en te houden. Uiteindelijk bouw je uit door de hond je aan de voet te laten volgen waarna je de mensen gepasseerd bent en de hond vrij geeft. Beloon niet te snel met voer, maar houdt het ook spannend waardoor je hond getriggerd wordt om met je mee te doen. Beloon niet alleen met stem en voer, maar bijvoorbeeld ook eens door spontaan een bal weg te gooien of lekker even met de hond te worstelen/stoeien als je hond dat leuk vindt. Zo blijft het spannend.
PS met Jessie heb ik het hier komen een feestje gemaakt, en heb bijvoorbeeld voor ik riep eerst wat brokjes in het gras uitgestrooid. Als ze dan kwam, dan wees ik haar op de brokjes en gingen we 'samen' brokjes in het gras zoeken. Ook vind ik wel eens iets 'interessants' zoals een dode vogel of kikker. Dan roep ik haar eerst heel serieus en als ze komt, laat ik haar zien wat ik gevonden heb. Zo is ze inmiddels heel nieuwsgierig als ik haar roep, want je weet nooit wat je bij je baas aantreft.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Klauw1980
- Actief
Ik ga weer verder met de tips lezen en zal het filmpje eens bekijken 
Hier thuis is ze heel rustig hoor, maar buiten... nog niet helemaal.... nog steeds snel afgeleid en ik train wel, maar mijn vriend vervolgens niet, dus ik ehb er ook een beetje de pest over in momenteel
We gaan stug door!
Hier thuis is ze heel rustig hoor, maar buiten... nog niet helemaal.... nog steeds snel afgeleid en ik train wel, maar mijn vriend vervolgens niet, dus ik ehb er ook een beetje de pest over in momenteel
We gaan stug door!