Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen thuis blijven training

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lightsun
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lightsun »

Na al deze weken wachten hebben wij eindelijke onze stitchie thuis! Wooooo!!!!!

Hij is de schattigste oud duitse herder pup ooit (wetenschappelijk bewezen!)

En nadat ik een week thuis ben geweest met vakantie gaat helaas het gewone normale leven weer beginnen en moet ik weer naar het werk. Dus ik ben opzoek naar wat tips over hoe je een pup kunt leren alleen thuis te blijven zonder problemene.

even onze situatie schetsen.

Mijn vriendin werkt thuis. Dus in principe is er 24/7 iemand thuis en is hij eigenlijk vrijwel nooit alleen. Maar soms moet zij voor haar werk ook wel eens een dag of twee drie naar het buitenland. Ik werk fulltime maar kan ook thuis werken dus normaal gesproken is het geen probleem en is er altijd iemand(anders hadden we geen pup genomen!).

Maar soms zijn er situaties zoals er nu aan komt. Mijn vriendin moet 10 dagen naar het buitenland, ik ga 7 van die dagen thuis werken maar ik moet 3 van die dagen ivm afspraken bij leveranciers langs dus stitch gaat alleen zijn voor een paar uur, zeg een halve dag ofzo.

Op dit moment zijn we aan het trainen door zo af en toe even 10 minuten met ze tweeen naar buiten te gaan en hem alleen te laten. En we proberen dit iedere dag iets langer te doen. Het gaat met gemixt succes. Soms gaat meneer even zitten te piepen en soms gaat meneer rechtstreeks naar zijn mandje toe om te slapen.

Zijn er nog opmerkingen of tips die jullie hebben om deze training te doen? Ik hoor mensen wel eens iets zeggen over de radio aan zetten? Maar hoe weet ik of hij een skyradio of een 3fm puppy is? :lol1:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Alleen thuis blijven training

Ongelezen bericht door crutz »

Ehmm beetje mosterd, maar in die eerste week nog niks aan alleen blijven gedaan?

Start daar hier direct mee, boodschappen etc blijven ze gewoon thuis, ook even apart op de dag als ik er gewoon ben. Zou daar dan ook direct mee beginnen en gewoon volhouden.
Lightsun
Actief

crutz schreef:Ehmm beetje mosterd, maar in die eerste week nog niks aan alleen blijven gedaan?
Ik ben een franse mosterd persoon zelf! Om nom nom nom.

En nee ik moet toegeven we zijn er nog niet echt mee begonnen in de eerste week. We waren de eerste week bezig met zindelijkheid, alleen slapen, niet naar boven gaan als wij gaan slapen (dat gaat wel heel goed trouwens) en ook heel veel knuffellen.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Met Skye hebben we het helemaal vanaf nul op moeten bouwen. Zelfs als ik even naar de WC ging was er paniek. We hebben twee dingen naast elkaar geoefend en die later samengevoegd.

We hebben hem altijd veel en regelmatig benchrust gegeven. 3x per dag eten was 3x per dag 2u in de bench. Minimaal, soms nog wel een keer of 2 extra. In het begin moesten we er echt naast zitten (gewoon aan tafel, niet op de grond) anders beleef hij piepen. We hebben het piepen en blaffen altijd genegeerd en als hij stil was soms beloond met wat lekkers. Ook hebben we regelmatig zonder dat hij het zag iets lekkers in zijn bench gelegd zodat als hij er een keer kwam de bench een leuke plek was.
Na een paar dagen ging ik even snel wat drinken pakken in de keuken. De eerste keer was het paniek, maar na een paar keer leerde hij dat ik wel terug kwam. Daarna naar de WC enz.

Met het alleen laten zijn we begonnen in de bijkeuken. Even douchen, Skye in de bijkeuken. De was doen, Skye in de bijkeuken. Dit ging heel prima, we hadden ook altijd heel veel leuke speeltjes bij hem liggen. Na een week ben ik weg gegaan om een kleine boodschap te doen en na anderhalve week voor de eerste keer 2u, met de buren die hun oren open hebben gehouden en niets hebben gehoord.

Na twee weken hebben we het samengevoegd en kon hij heel goed alleen in de bench blijven. Nu kunnen we met gemak 5u weg blijven en waarschijnlijk ook wel langer, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hopelijk heb je er wat aan, succes! Ik herken het wel wat je zegt hoor dat je er niet aan toe bent gekomen. Ik weet nog dat ik in de eerste week echt een paar keer om 14u 's middags dacht... uhhhh.... ik ben iets vergeten, maar wat. Oja, zelf moet ik natuurlijk ook eten en drinken ;)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

*Skye* schreef:Met Skye hebben we het helemaal vanaf nul op moeten bouwen. Zelfs als ik even naar de WC ging was er paniek. We hebben twee dingen naast elkaar geoefend en die later samengevoegd.

We hebben hem altijd veel en regelmatig benchrust gegeven. 3x per dag eten was 3x per dag 2u in de bench. Minimaal, soms nog wel een keer of 2 extra. In het begin moesten we er echt naast zitten (gewoon aan tafel, niet op de grond) anders beleef hij piepen. We hebben het piepen en blaffen altijd genegeerd en als hij stil was soms beloond met wat lekkers. Ook hebben we regelmatig zonder dat hij het zag iets lekkers in zijn bench gelegd zodat als hij er een keer kwam de bench een leuke plek was.
Na een paar dagen ging ik even snel wat drinken pakken in de keuken. De eerste keer was het paniek, maar na een paar keer leerde hij dat ik wel terug kwam. Daarna naar de WC enz.

Met het alleen laten zijn we begonnen in de bijkeuken. Even douchen, Skye in de bijkeuken. De was doen, Skye in de bijkeuken. Dit ging heel prima, we hadden ook altijd heel veel leuke speeltjes bij hem liggen. Na een week ben ik weg gegaan om een kleine boodschap te doen en na anderhalve week voor de eerste keer 2u, met de buren die hun oren open hebben gehouden en niets hebben gehoord.

Na twee weken hebben we het samengevoegd en kon hij heel goed alleen in de bench blijven. Nu kunnen we met gemak 5u weg blijven en waarschijnlijk ook wel langer, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hopelijk heb je er wat aan, succes! Ik herken het wel wat je zegt hoor dat je er niet aan toe bent gekomen. Ik weet nog dat ik in de eerste week echt een paar keer om 14u 's middags dacht... uhhhh.... ik ben iets vergeten, maar wat. Oja, zelf moet ik natuurlijk ook eten en drinken ;)

Zo doe ik het ook alleen in een korter tijdsbestek.

De bench wordt in gevoerd, als ik moet plassen, douchen, iets anders voor mezelf doen is hij gewoon los, dan vanaf dag 1 direct "alone-time"
Laatst gewijzigd door crutz op 17 jun 2014 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Lightsun
Actief

Hmm...wij gebruiken de bench niet echt. Alhoewel hij er wel zelf in gaat liggen.

Wat wij doen is 's avonds als wij naar boven gaan dan doen ik de andere deuren dicht van de woonkamer dus zit stitch in de woonkamer waar zijn kussen ligt en zijn speeltjes enzo. Eigenlijk zeg maar een hele grote bench in de vorm van onze woonkamer.

Maar mischien dat ik de bench zelf toch eens meer moet gaan invoeren.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Het idee van een bench sprak mij de eerste instantie ook niet aan. Maar ik merkte met Skye dat hij soms overprikkeld raakte doordat het voor een pup soms moeilijk is zijn eigen rust te vinden. Het is mij door meerder mensen aangeraden om die rust van begin af aan heel veel te geven zodat hij als hij ouder is ook rustig in huis is. Nu hij bijna een half jaar is doe ik hem meestal 2x per dag in de bench, alleen met het eten geven de rest van de dag kan hij heel goed zijn eigen rust vinden en is het een hele rustige hond. Als ik merk dat hij te veel prikkels heeft gehad, bijvoobeeld als we naar een braderie zijn geweest, dan doe ik hem daarna even in de bench en 'dwing' ik hem om zijn rust weer te vinden.

Ook zijn wij al een aantal keer op vakantie geweest en de bench is zijn veilige haven. We kunnen hem overal net zo goed alleen laten als thuis. Al komen we aan in een hotel, als hij zijn bench maar heeft is het goed. We willen ook echt voorkomen dat hij de kans krijgt dingen zoals bankstellen en stoelen te slopen. Dus voor ons in ieder geval het eerste jaar slapen in de bench en als het goed gaat kan het deurtje gewoon open blijven, maar ik denk dat we de bench dan alsnog houden zodat hij zijn eigen plekje heeft.
Nog een rede voor de bench is dat als hij zich daar terugtrekt hij ook echt met rust gelaten wordt. Dat is weer handig met kleine neefjes of buurkinderen. Die weten dat als hij zich terugtrekt in de bench hij rust wilt.
Lightsun
Actief

ja ik moet zeggen ik snap je punten wel echt heel goed. Met onze vroegere duitse herder hebben wij nooit een bench gebruikt en pas toen we er een kochten later is hij er vanzelf helemaal gek op geworden. En het was inderdaad een hele fijne "veilige plek" om mee te nemen naar vrienden enzo.

Ik denk toch dat we mischien meer met de bench moeten gaan doen als ik jullie punten zo lees. Vooral ook voor later.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ezio heeft iei 's nachts in de bench geslapen met deurtje dicht, na paar dagen met deurtje open en vervolgens bleef hij zelf uit de bench omdat deze toch te krap werd. Ook overdag ging hij iei in de bech met deurtje dicht en na een poos met deurtje open en daarna hebben we de bench ingeklapt in de kelder gezet.

Oefenen om alleen te blijven; in huis opbouwen van 3 seconden achter de deur verstoppen tot alleen in de kamer zijn als jij echt helemaal weg bent maar hij je nog wel kan horen, dus b.v douchen, boven stofzuigen etc. etc. Dat kan hij al toch ?
Hij alleen in huis; opbouwen van 3 seconden achter de deur tot de dagelijkse momenten dat je b.v. even de vuilnis weg gooit, je fiets in de schuur zet of wat dan ook. Gaat dit allemaal goed dan doe je hier steeds wat langer over of je loopt even alleen een blokje om. Let wel, ik denk dat in huis zijn maar uit zicht en echt naar buiten gaan iets is wat een hond wel donders goed in verschil weet en voelt. Het geluid van de voordeur heeft vast een heel andere betekenis voor hem dan de kelderdeur. Dan hebben we het nog niet over het mogelijk horen van je vertrekkende auto gehad. Dus echt weg gaan vraagt wel even wat aandacht.

Wat goed om te doen is is dat je je laat zien, vol met komplimenten etc. zolang hij niet blaft (of andere ongein uithaalt) Dus je gaat even weg en je stapt weer binnen zolang hij stil is. Als hij gaat blaffen en je stapt dan binnen dan heb je grote kans dat het fout gaat "He' als ik blaf komt de baas snel terug, dat is handig".

Enfin, die van ons kan goed alleen thuis zijn maar gaat eigenlijk altijd met ons mee. We laten hem soms wel eens expres thuis juist om die optie erin te houden (b.v. hem in de auto meenemen om even boodschappen te doen in de zomer is niet handig)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Na een week gaan werken en nog niets gedaan aan alleen zijn, is niet echt slim. Hier wordt daar ook dag 1 mee begonnen, maar ik neem wel 3 tot 4 weken vakantie, om de tijd op te bouwen, niet alleen voor het alleen zij, maar ook het zindelijk zijn. Want hoe ga je dat doen?
Lightsun
Actief

Neeltje schreef:Na een week gaan werken en nog niets gedaan aan alleen zijn, is niet echt slim. Hier wordt daar ook dag 1 mee begonnen, maar ik neem wel 3 tot 4 weken vakantie, om de tijd op te bouwen, niet alleen voor het alleen zij, maar ook het zindelijk zijn. Want hoe ga je dat doen?
Je moet even mijn stukje goed lezen. Hij is niet alleen thuis. Mijn vriendin is 24/7 thuis. Maar over 2 maandjes gaat hij een paar keer een halve dag ofzo alleen zijn. Anders had ik nooit een puppy genomen tenzij er iemand thuis is!

Oh en hij is zindelijk, dat ging erg snel! (heel soms eens een ongelukje als we aan het spelen zijn en meneer even vergeet te plassen)
cornelia schreef:Let wel, ik denk dat in huis zijn maar uit zicht en echt naar buiten gaan iets is wat een hond wel donders goed in verschil weet en voelt. Het geluid van de voordeur heeft vast een heel andere betekenis voor hem dan de kelderdeur. Dan hebben we het nog niet over het mogelijk horen van je vertrekkende auto gehad. Dus echt weg gaan vraagt wel even wat aandacht.
Ik ben het 100% eens met je. Stitch doet het erg goed als wij 's avonds naar boven gaan. Maar als wij echt weg lopen naar buiten en inderdaad de voordeur dicht trekken dan is het iets heel anders. Maar ik moet zeggen we zijn gisteren weg gelopen voor 15 minuten en nadat we de deur dicht trokken was er even gemiep maar dat was na 30 seconden over. Toen zijn we snel de achterburen in het komplot betrokken en even via hun bovenraam gaan kijken. Toen konden we duidelijk zien dat meneer in eerste instantie voor de deur bleef liggen, toen na 2 minuutjes even ging spelen met zijn konijntje en toen maar is gaan tukken op zijn kussen.

Dus nu vanavond doen we 20 minuutjes. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen zo. Hij lijkt erg kalm te zijn.

Wel heeeellllll erg happy als je terug komt. Maar dat is wel schattig :-)
Lightsun
Actief

Heavy schreef:Dat is zeker schattig maar als ik je een tip mag geven.
Als je binnen komt gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat jullie even weg waren.

Als je heel blij gaat doen zou je juist hem het idee kunnen gaan geven dat het toch wel heel erg was om alleen te blijven :wink:
Dat is een hele goeie tip. Hij springt nu een gat in de lucht met veel piepen en aandacht als wij weer thuis komen. Mischien dat we dat even wat minder moeten gaan doen en er niet zo'n grote zaak van moeten maken. Die ga ik onthouden!
Klauw1980
Actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Klauw1980 »

We hebben het al heel snel gedaan, we hadden haar met 9 weken. Eerste nacht in de woonkamer in een bench, beetje onrustig geweest, maar ben toen naar beneden gelopen, niks gezegd, op bank gaan zitten en toen hield het op. Is eigenlijk het enige geweest dat ze piepte.

Erna gewoon meteen aan laten wennen, hebben eerste anderhalve week 's nachts nog een plaspauze voor haar ingelast, maar binnen een week sliep ze hele nacht door in haar bench zonder te plassen en te poepen (ze wordt hier wel al vroeg uitgelaten ivm boerderij, om half 6 al, dus zag hooguit 6 a 7 uur in haar bench 's nachts)
Erna overdag ook wel eens paar uurtjes alleen laten zitten, ze sliep toen nog veel, maar geen problemen gehad.
Na het spelen overdag, hebben we haar ook wel eens "verplicht" in haar bench gedaan met het deurtje dicht. Ging ook prima. Vaak ging ze dan toch gewoon slapen namelijk.

Als je binnenkomt meteen heel enthousiast en blij doen en meteen laten plassen, dat hebben ze zo in de gaten :D
Denk dat je er niet zo heel moelijk over moet doen, kijk meteen 12 uur van huis zou ik niet doen (dat doen wij ook niet nu haha) maar een paar uurtjes lukt prima hoor :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”