Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vreemd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Vreemd

Ongelezen bericht door thom »

Sommige honden willen gewoon niet knuffelen omdat ze daar niet van houden.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Oké, hij kan niet loslopen, maar doe hem dan aan een lange lijn van 10 meter of langer. 4 uur vind ik voor zo'n jonge hond qua belasting al te veel, maar daarnaast denk ik dat hij serieus overprikkeld is. Tijdens die wandelingen maakt hij (van de spanning) in zijn lichaam waarschijnlijk heel veel stoffen aan die zich niet kunnen afbouwen voor de volgende wandeling. Die stoffen hebben soms wel 7 tot 9 uur afbouw nodig, als ik me niet vergis. Dat kan alleen bij jouw hond niet, omdat hij na een aantal uur wéér zo lang gaat wandelen en dan bouwen al die stoffen zich opnieuw op. Máár: de stoffen van de vorige wandeling waren nog niet helemaal afgebouwd, wat betekent dat hij telkens meer van die stoffen in zich krijgt. Oftewel, zijn hele lichaam schreeuwt op een gegeven moment dat hij iets moet doendoendoen en dat uit hij dan in voor jou ongewenst gedrag. Als ik jou was, zou ik verplichte rustmomenten in gaan lassen. Dat hij maar even in de bench gaat met een gevulde kong of een bot. En dan moet je dus niet gaan stofzuigen of zo, zodat hij alsnog opgefokt raakt. Als hij een verplicht rustmoment heeft, ga dan zelf lezen, op de laptop, tv kijken, etc. Dat soort rustige dingen. Je intentie met het vele wandelen is vast goed, maar je kunt die tijd beter stoppen in verplichte rustmomenten en mentale uitdaging.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Misschien de ideale hond voor je man ,maar misschien ook wel de minst ideale voor jou. :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik denk dat je veel te veel met hem bezig bent. Hij moet 4 uur wandelen, hij moet trainen, hij moet spelen, hij moet knuffelen en hij moet luisteren. Hij is er net, laat hem eerst even wennen aan deze nieuwe situatie. Je verwacht te veel van hem, ik kan me goed voorstellen dat hij daar onzeker van wordt en vervelend gaat lopen doen.
Ik zou de wandelingen flink inkorten, het trainen beperken (3 keer per dag even laten zitten voor een koekje bv), niet samen spelen (want dat gaat duidelijk niet aangezien hij je armen als kauwspeelgoed gebruikt) en een knuffel krijgt hij alleen als hij uit zichzelf naar je toe komt. Hangt hij dan ook gelijk in je armen dan zeg je nee en negeert hem verder. Ik ga er vanuit dat hij dan snel genoeg door krijgt welk gedrag hij moet vertonen om aandacht van je te krijgen.

Maar gewoon rustig aan en gun hem de tijd. En maak je vooral niet druk dat hij zich heel anders gedraagt bij je vriend. Zo zijn honden nou eenmaal :wink: Luna hangt ook gerust in mijn vriend zijn oren en schroomt ook niet om hem in zijn armen te bijten bij een ruig spel en bij mij doet ze dan gewoon niet. Ze heeft echt wel door dat ik daar niet op zit te wachten en dat mijn vriend het wel oké vind.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:Oké, hij kan niet loslopen, maar doe hem dan aan een lange lijn van 10 meter of langer. 4 uur vind ik voor zo'n jonge hond qua belasting al te veel, maar daarnaast denk ik dat hij serieus overprikkeld is. Tijdens die wandelingen maakt hij (van de spanning) in zijn lichaam waarschijnlijk heel veel stoffen aan die zich niet kunnen afbouwen voor de volgende wandeling. Die stoffen hebben soms wel 7 tot 9 uur afbouw nodig, als ik me niet vergis. Dat kan alleen bij jouw hond niet, omdat hij na een aantal uur wéér zo lang gaat wandelen en dan bouwen al die stoffen zich opnieuw op. Máár: de stoffen van de vorige wandeling waren nog niet helemaal afgebouwd, wat betekent dat hij telkens meer van die stoffen in zich krijgt. Oftewel, zijn hele lichaam schreeuwt op een gegeven moment dat hij iets moet doendoendoen en dat uit hij dan in voor jou ongewenst gedrag. Als ik jou was, zou ik verplichte rustmomenten in gaan lassen. Dat hij maar even in de bench gaat met een gevulde kong of een bot. En dan moet je dus niet gaan stofzuigen of zo, zodat hij alsnog opgefokt raakt. Als hij een verplicht rustmoment heeft, ga dan zelf lezen, op de laptop, tv kijken, etc. Dat soort rustige dingen. Je intentie met het vele wandelen is vast goed, maar je kunt die tijd beter stoppen in verplichte rustmomenten en mentale uitdaging.
Lijkt me een goed advies :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Herken er veel in hoor, Xavi kon ook echt zo'n vreselijk monster zijn :mrgreen:
Hoe meer verbale correcties en of een kleine fysieke correctie.. hoe mooier hij het vindt! Want ja, negatieve energie is ook energie en energie = actie :cheer:
Ben een hele tijd met hem bezig geweest op de bank, gewoon af, en koekje. en dat steeds uitbreiden qua tijd. Af, 2 seconden wachten, koekje. Of als hij gewoon eens rustig doet, koekje er in. Alles vanuit rust ipv andersom. En wil het niet? Halsbandje om en even in de bench.

Hier ook een hond die buiten totaal overprikkeld raakte, al van 15 minuten wandelen in de wijk! Hoe meer je doet hoe erger dat kan worden, en al helemaal als ze nog zo jong zijn. Ik zou echt rustiger aan doen en hem ook de kans geven alles te verwerken.

En tsja, het is hier ook gewoon afgenomen hoor, naarmate hij iets ouder wordt. Maar ik weet wel dat ik precies hetzelfde als jou deed en dat het allemaal veels te veel was en je beter met zulke honden vanuit rust bezig kunt gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Hilde schreef:Oké, hij kan niet loslopen, maar doe hem dan aan een lange lijn van 10 meter of langer. 4 uur vind ik voor zo'n jonge hond qua belasting al te veel, maar daarnaast denk ik dat hij serieus overprikkeld is. Tijdens die wandelingen maakt hij (van de spanning) in zijn lichaam waarschijnlijk heel veel stoffen aan die zich niet kunnen afbouwen voor de volgende wandeling. Die stoffen hebben soms wel 7 tot 9 uur afbouw nodig, als ik me niet vergis. Dat kan alleen bij jouw hond niet, omdat hij na een aantal uur wéér zo lang gaat wandelen en dan bouwen al die stoffen zich opnieuw op. Máár: de stoffen van de vorige wandeling waren nog niet helemaal afgebouwd, wat betekent dat hij telkens meer van die stoffen in zich krijgt. Oftewel, zijn hele lichaam schreeuwt op een gegeven moment dat hij iets moet doendoendoen en dat uit hij dan in voor jou ongewenst gedrag. Als ik jou was, zou ik verplichte rustmomenten in gaan lassen. Dat hij maar even in de bench gaat met een gevulde kong of een bot. En dan moet je dus niet gaan stofzuigen of zo, zodat hij alsnog opgefokt raakt. Als hij een verplicht rustmoment heeft, ga dan zelf lezen, op de laptop, tv kijken, etc. Dat soort rustige dingen. Je intentie met het vele wandelen is vast goed, maar je kunt die tijd beter stoppen in verplichte rustmomenten en mentale uitdaging.
Klinkt inderdaad erg goed. En hoeveel bench rust moet ik aan denken dan? Soms merk je dat hij bek af is, dan is hij echt vervelend gaat hij ook happen en dan zet ik hem in de bench en dan is hij met 5 seconde vertrokken.
Hilde
Zeer actief

Dat is heel afhankelijk per hond. Ik zag dat hij een flink ruime bench heeft dus dat is mooi. Ik zou hem daar in doen voor hij heel erg gaat stieren. Als hij uit zichzelf vertrekt hoef je hem niet eens een kong te geven, maar als hij wakker blijft zou ik hem dus wel een botje of kong geven. Vaak vallen ze daarna dan wel in slaap. En in het begin zou ik de benchdeur dicht houden, maar je kunt bijvoorbeeld als hij slaapt de deur voorzichtig open doen, zodat hij niet altijd wakker wordt in een afgesloten bench. De precieze tijd zou ik gewoon even aankijken, doe het bijvoorbeeld na elke wandeling even. Als hij zo aan het klieren gaat zou ik iets met hersenwerk gaan doen. Je hebt ook leuke voerbakken (The Green en Slo-bowl). Zoek dingen die hij enorm lekker of interessant vindt en probeer hem zo af te leiden. Let dus vooral op dat hij goed uitrust. En niet wakker maken als hij slaapt: dat hij slaapt betekent dat hij nog aan het verwerken is.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Toen Napoleon hier net was, was ik degene die hem aan het opvoeden was, mijn man is daar wat makkelijker in dan ik;) wat resulteerde in een hond die altijd maar mijn wederhelft op zocht en mij geen blik waardig gunde. Hij vond mij gewoon zo niet belangrijk. Kwamen wij thuis dan rende hij mij voorbij en hup naar de baas haha heel frustrerend maar het was zo. Bijten in mijn handen, bijten in alles en aaien? nee liever niet. Wel lag hij uitgebreid bij de baas op schoot en hij trok nog net geen lange neus naar mij.
Ik heb dat losgelaten, had het idee dat ik er gewoon teveel mee bezig was, nee is nee en ja is ja en verder liet ik het. Ging hij mijn meubels verbouwen had ik een plantenspuit staan, scheelt in stemgebruik en anders hup gewoon richting (bij)keuken en hekje dicht jammer dan. Ik merkte dat het minder aandacht geven en het minder bezig zijn met toen uiteindelijk is gaan werken. Hij ging meer en meer mij opzoeken. Hij is een hond die niet onwijs goed om kan gaan met heel veel prikkels tegelijk dus dat zijn wij gaan minderen en zo langzamerhand kwam er een hond tevoorschijn die echt geweldig is. Nu een paar jaar later heeft hij momenten dat hij zich compleet geeft en dan kan je hem op een rustige manier best even knuffelen maar vasthouden en verplicht knuffelen? nee dat is niet aan hem besteed.
Succes het zal best nog even wat tijd nodig hebben.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Devel

Ik denk dat ik te streng voor hem ben geweest. Wanneer hij hapt en kauwt op mijn arm is dat zijn manier van zeggen dat hij wil spelen. Langzamerhand leert hij dat hij dat zachtjes moet doen en dan krijgt hij een beloning en hij blijkt het te snappen. Het wandelen hebben we korter gemaakt en gisteren middag heb ik van familie een grote boomerbal meegenomen en die vond hij geweldig... lekker racen door de tuin en bek af zijn, languit op de vloer liggen koelen en weer verder gaan.

Ook heeft hij gisteren, jawel, bij mij op de bank geslapen, heb hem voor de laatste ronde nog moeten wakker maken. Zal het dan toch goed komen?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Devel schreef:Ik denk dat ik te streng voor hem ben geweest. Wanneer hij hapt en kauwt op mijn arm is dat zijn manier van zeggen dat hij wil spelen. Langzamerhand leert hij dat hij dat zachtjes moet doen en dan krijgt hij een beloning en hij blijkt het te snappen. Het wandelen hebben we korter gemaakt en gisteren middag heb ik van familie een grote boomerbal meegenomen en die vond hij geweldig... lekker racen door de tuin en bek af zijn, languit op de vloer liggen koelen en weer verder gaan.

Ook heeft hij gisteren, jawel, bij mij op de bank geslapen, heb hem voor de laatste ronde nog moeten wakker maken. Zal het dan toch goed komen?
Dus als hij nu zachtjes op je handen kauwt krijgt hij een beloning :denken:
Devel

Ja een aai over zijn kop, of goedso! of das lief als hij likt... En als hij bijt negeer ik hem.
Hilde
Zeer actief

Ik zou het hele kauwen en bijten niet belonen. Het is imo niet echt gewenst gedrag, zeker niet als je kindje straks gaat kruipen en doen. Geef hem liever een alternatief wat hij interessant genoeg vindt en beloon hem voor kauwen daarop.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Devel schreef:Ja een aai over zijn kop, of goedso! of das lief als hij likt... En als hij bijt negeer ik hem.
Ik zou het algeheel niet accepteren, het is jouw lijf, daar hoort een hond niet zo maar steeds in te bijten.
Heb het idee dat hij vaak aandacht krijgt van je op zijn initiatief.
Ik zou hem gewoon totaal negeren in huis, tenzij jij bepaald dat spel kan, of dat jij bepaald dat hij op de bank mag etc.
Klinkt misschien heel hard, maar denk wel dat het nodig is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Persoonlijk zou ik dat happen en knauwen in de armen ook voor nu niet toestaan. Biedt hem als hij dat doet een bijtrol, met een lus eraan,aan waar je evt. dan even mee kunt spelen.
Puur om de reden dat het voor de hond "normaal" gaat worden.
Het is gigantisch moeilijk om als die gewoonte erin zit dit af te leren.
Ik heb hier een hond die dat nooit is afgeleerd (volgens mij) en ik weet dat zij niet bijt uit agressie maar ze doet/deed het bij bezoek ook en veel mensen schrikken zich dan toch een hoedje.
Ik kreeg haar met 2 1/2 jaar en ik ben best een tijd bezig geweest om springen en armen happen eruit te krijgen. Nu 9 van de 10 keer pakt ze zelf wat in haar bek (schoen, bal, of wat maar voor de bek ligt) i.p.v. iemands arm of hand.
Ik vind het niet erg om te stoeien met de honden waarbij ze de bekken gebruiken, maar dan begin ik het spelletje en bijvoorbeeld met Finn, die wist zijn bijtkracht te conditioneren. Bluf in het begin klemde dan vaak net even te hard zodat dat spel met haar gewoon niet leuk was, pijnlijk ook (blauwe plekken). Met haar was het dan ook handiger om met een bijtrolletje te spelen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou hem helemaal niet negeren, lijkt me een slecht idee met een hondje dat zichzelf dan wel bezig gaat houden met allerlei dingen die hij wel maar jolanda echt niet leuk vindt.
ik zou hem heel duidelijk de regels van het huis uit gaan leggen, hem vooral ook nee leren en hem juist niet zijn eigen plan laten trekken.
voor hem uitmaken wanneer het speeltijd is, wanneer traintijd, wanneer wandeltijd en vooral ook wanneer het tijd is voor rust en broodnodige slaapjes.
en dan, behalve in de rusttijd, veel zelf met hem bezig gaan en er meteen bovenop zitten als ie iets doet dat je niet wil hebben.
dat hoeft niet hardhandig of hardstemmig, kan ook heel goed door hem af te leiden en zelf de touwen in handen te nemen.
best arbeidsintensief op dit moment maar ik denk dat je daarmee wel de basis legt voor een prettiger manier van samenleven op de lange duur.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hilde
Zeer actief

Nee, negeren lijkt me ook niet de beste optie. Darko klinkt als een hondje dat dan zelf op zoek gaat naar dingen die leuk en dus zelf belonend zijn om te doen. En eerlijk, weinig (jonge) honden die dat niet doen :D Ik ga dus mee met Renée. Probeer ook een positief iets met Darko aan te gaan, niet alleen maar 'nee, dat mag niet' en 'foei, dat mag niet', maar ook veel aangeven wat hij wél goed doet. Dus als hij relaxt gaat liggen fijn zeggen dat het een brave vent is. Maar zo te horen ben je daar al mee bezig en ben je ook bezig met clickertraining. Leuk!
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Het lijkt mij leuk en goed om een cursus met hem te gaan doen, zo bouw je ook aan jullie vertrouwensband.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

even voor de duidelijkheid, ik bedoel ook niet negeren in de zin van, je moet alles dulden. :wink:
Juist niet. Het lijkt me een hond die richting en manieren nodig heeft, maar dat betekent niet dat als een hond bedenkt even op je te gaan kauwen, dat je als het minder pijn doet, je hem moet belonen met spel of iets dergelijk . Iets om te kauwen geven? Prima, maar maak er geen spel van. Maak er geen woorden aan vuil en laat hem juist niet in die opgewonden vibe komen. Spelen kan wel, maar zorg dan wel dat je die tijd zelf bepaald en het spel zelf ook duidelijk stopt.
Een hond zal nou eenmaal wel moeten leren dat er tijden van rust horen te zijn, en dat je dan als eigenaar je eigen plan moet kunnen trekken zonder dat er 25kg aan je ledematen loopt te trekken.
renee-uk
Zeer actief

nou met negeren geef je juist geen richting, daarmee laat je hem in zijn sop gaarkoken en zelf bezigheden zoeken.

waarom zou je geen spel mogen maken van dat kauwen op iets anders?
als hij het daardoor niet meer op je armen doet is dat toch wat je wil?
het is een kleuter, geen volwassen hond en je vangt nog steeds heel wat meer vliegen met stroop dan met azijn.
bovendien bouw je een veel hechtere band op door op een leuke manier bezig te zijn met je hond dan door steeds maar te corrigeren en te negeren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:nou met negeren geef je juist geen richting, daarmee laat je hem in zijn sop gaarkoken en zelf bezigheden zoeken.

het is een kleuter, geen volwassen hond en je vangt nog steeds heel wat meer vliegen met stroop dan met azijn.
bovendien bouw je een veel hechtere band op door op een leuke manier bezig te zijn met je hond dan door steeds maar te corrigeren en te negeren.
Eens, maar ook met de kanttekening dat je wel op tijd moet doorhebben dat de hond spel afdwingt of niet. Happen in de armen en als vervanging bijvoorbeeld bijtrol geven en daar wat mee doen in de vorm van spel. Maar ook op een bepaald moment de bijtrol bijvoorbeeld laten lossen, ook weer lossen dan aanleren, dus belonen dat hij loslaat met een voertje. En op die manier wat meer spel bepalen en proberen rust te creëren.
Het is een jonge hond, maar wel een die al wat heeft meegemaakt in zijn leventje denk ik zo, 7 maanden is niet volwassen, maar ook geen pup meer.

En eens dat je meer bereikt door dingen anders te vormen door een alternatief te bieden dan telkens maar nee, niet doen of mag niet te zeggen. Samen dingen doen in spelvorm en dan het liefst bij mensen met ervaring werkt dan best wel goed moet ik zeggen. Zo ben ik met de herplaatsers agility beginners gaan doen. En dat is niet altijd een succes ding :engel: want de ene werd er veels te hyper door, maar met de ander is daar best wel een basis gelegd in hoe we met elkaar om gingen.
Met weer een ander merkte ik dat door een manier van samen dingen doen er ineens veel meer contact kwam, en meer lol ook in het samen dingen ondernemen.
Met negeren van bepaalde dingen had ik er met geen van de drie honden gekomen in ieder geval.
Brindlecardi
Zeer actief

renee-uk schreef:nou met negeren geef je juist geen richting, daarmee laat je hem in zijn sop gaarkoken en zelf bezigheden zoeken.

Dan lees je niet wat ik schrijf Renée.
Ik geef aan dat je moet voorkomen dat de hond continu bezig is met aandacht vragen, en al helemaal voorkomen dat je hem daar dan uiteindelijk nog voor beloond ook door te gaan spelen met een hond die dat bij jou komt afdwingen.
Prima als de hond volwassen is, maar niet nu. Dat bedoel ik dus met negeren, richtlijnen geven, kalm gedrag belonen, en voorkomen dat een hond continu over enthousiast is.
En net zo met die opgewonden staat, als je hem via spel maar iedere keer weer triggert om heel enthousiast te worden, leer je een hond ook geen rust.
Belonen moet je uiteraard doen, maar niet omdat een hond dit keer wat zachter in je bijt.
Beloon rust, beloon het goed reageren op stem en aanwijzingen etc maar een hond belonen omdat het bij jou komt dwingen voor aandacht, is wat mij betreft niet slim.
renee-uk
Zeer actief

Apple schreef:

Dan lees je niet wat ik schrijf Renée.
Ik geef aan dat je moet voorkomen dat de hond continu bezig is met aandacht vragen, en al helemaal voorkomen dat je hem daar dan uiteindelijk nog voor beloond ook door te gaan spelen met een hond die dat bij jou komt afdwingen.
Prima als de hond volwassen is, maar niet nu. Dat bedoel ik dus met negeren, richtlijnen geven, kalm gedrag belonen, en voorkomen dat een hond continu over enthousiast is.
En net zo met die opgewonden staat, als je hem via spel maar iedere keer weer triggert om heel enthousiast te worden, leer je een hond ook geen rust.
Belonen moet je uiteraard doen, maar niet omdat een hond dit keer wat zachter in je bijt.
Beloon rust, beloon het goed reageren op stem en aanwijzingen etc maar een hond belonen omdat het bij jou komt dwingen voor aandacht, is wat mij betreft niet slim.
ik lees prima aimée.
laten we het er maar op houden dat we een andere kijk op en manier van opvoeden hebben.

oh en nog even deze:
Apple schreef:Ik zou hem gewoon totaal negeren in huis, tenzij jij bepaald dat spel kan, of dat jij bepaald dat hij op de bank mag etc.
Klinkt misschien heel hard, maar denk wel dat het nodig is.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een drukke hond negeren heeft totaal geen zin. Dan zoekt ie wel wat anders om zich mee bezig te houden en daat ben je 9 vd 10 keer niet blij mee.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief

Ik heb het later voldoende uitgelegd wat ik versta onder negeren.
Niet continu dat gespeel en geknuffel en gedoe op initiatief van de hond.
De wereld draait niet alleen om hond, straks helemaal niet als baby er is.
Wel aangeven wat wel goed is en niet mag natuurlijk.
Devel

We zijn inmiddels al een aantal dagen verder alweer. Hij is hier nu alweer 14 dagen. Wat gaat de tijd snel en wat leert hij snel. Hij heeft langzaam door dat bijten niet gewaardeerd wordt dus houdt hij dan ook mee op. Het tegen je op springen is al een stuk minder als in het begin en daar ben ik eerlijk gezegd ook erg blij mee. Als we thuis komen pakt hij zijn kongentje en gaat het hele huis kwispelend door, kijk eens hoe blij ik ben dat jullie weer thuis zijn.. en baasje lijkt hem gewoon alles te zijn.

Hij is steeds minder opzoek naar dingen om in te knagen, weet zijn kauwbotjes te vinden en hij vind het leuk als ik het ff vast hou dat hij lekker samen kan knagen (bewijze van dan) en gaat later zelf op een plekje liggen om te kauwen. Leren doet hij snel. Ik weet nog hoe we bij de vrouw hem gingen uitlaten voor we hem meenamen, toen zat hij volledig in de ankers en trok haar door de kamer heen, dat is hier er al af, hij gaat netjes voor de deur zitten zoals we geleerd hebben en als we terug komen van het wandelen gaat hij ook voor de deur zitten zodat ik rustig de deur open kan doen zonder dat hij zich er doorheen wurmt. Zo gauw binnen gaat hij weer zitten zodat we de lijn rustig kunnen afhalen. Als we dat niet doen zie je aan hem dat het plaatje niet klopt, als je doorloopt met hem en lijn gaat hij op zijn gat zitten en kijkt je dan aan, hallo je vergeet wat af te doen???? klik eraf en meneer gaat naar zijn waterbak en spelen of languit liggen op de vloer.

Ik denk dat we in het begin te veel van hem gevraagd hebben, te streng zijn geweest, nu pak ik alles met rust aan en het gaat een stuk beter. In de tuin is hij vooral gek op zijn waterschelp, als deze op zijn kop ligt dan racet hij de hele tuin door met een hoop geblaf en gegrom net zoals bij de boomerball.

Training heb ik inderdaad ook al overna zitten denken, hij heeft de basiscursus gehad, kan zit, af en blijven/wachten, gaat op commando eten eerder komt hij er niet aan en stopt op commando met eten als je dat zou willen. Zijn nu bezig met lossen en kruipen en dat pikt hij snel op.

Zo eens even wat mindere negatieve dingen! Gisteren kwam hij uit zichzelf bij me liggen op de bank toen ik hem vroeg en we hebben samen heerlijk gehangen zonder gedoe tot een uur of half 11, langzamerhand komt het wel!
Devel

renee-uk schreef:ik zou hem helemaal niet negeren, lijkt me een slecht idee met een hondje dat zichzelf dan wel bezig gaat houden met allerlei dingen die hij wel maar jolanda echt niet leuk vindt.
ik zou hem heel duidelijk de regels van het huis uit gaan leggen, hem vooral ook nee leren en hem juist niet zijn eigen plan laten trekken.
voor hem uitmaken wanneer het speeltijd is, wanneer traintijd, wanneer wandeltijd en vooral ook wanneer het tijd is voor rust en broodnodige slaapjes.
en dan, behalve in de rusttijd, veel zelf met hem bezig gaan en er meteen bovenop zitten als ie iets doet dat je niet wil hebben.
dat hoeft niet hardhandig of hardstemmig, kan ook heel goed door hem af te leiden en zelf de touwen in handen te nemen.
best arbeidsintensief op dit moment maar ik denk dat je daarmee wel de basis legt voor een prettiger manier van samenleven op de lange duur.
Dit doe ik nu inderdaad ook. Werkt stukken beter en ik merk dat ik er ook meer rustiger van wordt.
Hilde
Zeer actief

Mooi, ook voor je eigen rust dus!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”