Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past hierbij?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Welke hond past hierbij?

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben nu al een tijd niet op het forum geweest. Met mijn hond Mayke (teef friese stabij 1,5 jaar intact) gaat het fantastisch.

Ik plaats een berichtje omdat ik misschien nieuwe ideeën kan gebruiken over het kiezen van een tweede hond. Het gaat nog even een half jaartje duren, maar ik ben dus volop aan het oriënteren.

Om te onderzoeken hoe het leven er met twee honden uit ziet, vang ik nu hondjes op voor een stichting. Tot mijn grote verbazing (naïef misschien, in ieder geval onervaren) is het lastiger om Mayke te matchen dan ik dacht. Ik dacht dat ik haar een groot plezier zou doen met een hond erbij, maar tot nu toe vind ze het maar zo-zo.

Mayke is een mensgericht hondje wat buiten graag met andere honden spelen. Ze benadert ze open en vrij, en toont zich onderdanig. Ze maakt nooit problemen of stapij, en daaruit heb ik verwacht dat het koppelen van Mayke aan een andere hond probleemloos zou zijn.

Met mijn opvangertjes heb ik tot nu toe geen enkele goede match voorbij zien komen. Ik heb een teef van 6 maanden gehad, die volop de strijd met Mayke aanging en haar ondersneeuwde. Mayke, ouder maar niet het leiderstype, had het hier nogal moeilijk mee. Ik heb ervoor moeten kiezen om de stichting te vragen een andere opvangadres voor de jonge teef te zoeken. Na drie weken proberen, vloog dagelijks een keer de vlam in de pan, waarbij de twee honden met een hoop kabaal zich op elkaar stortte (alleen kabaal, geen agressie) waaruit ik merkte dat de jonge teef terrein begon te winnen. Buiten de 'gevechtjes' om gingen de honden wel goed met elkaar om, maar ik wil geen ruzie en wil dat het opvangen ook leuk blijft voor Mayke. Ik heb met de adviezen van de stichting deze situatie niet voldoende kunnen sturen om het leuk te houden voor iedereen.

Een andere hond was ook een teef, 1 jaar oud, en van een zacht en rustig karakter. Ik dacht vooraf dat het een goede match met Mayke zou zijn. Ik heb haar meegemaakt in het buitenlandse asiel en daar kon ze met iedere hond in een yard.
Buiten speelde ze leuk met Mayke, binnen negeerden ze elkaar volkomen. Ook dat vond ik niet echt een goede match, omdat ik Mayke zo graag een maatje gun waar ze wat aan heeft. Ik merkte aan Mayke dat ze afstandelijker naar mij werd, omdat de opvang teef erg opdringerig was in aandacht vragen. Als ik buiten de honden riep, stond de opvanger voor mijn neus te kwispelen en wilde Mayke niet meer bij me in de buurt komen. Ook niet echt gezellig. Ze had geen interesse meer met interactie met mij vanwege tussenkomst van de gast en daarmee verloor ik gehoorzaamheid.

Ik heb hier regelmatig een reu over de vloer met een zacht en onderdanig karakter. Dat is een match-from-heaven en die honden krijgen nooit genoeg van elkaar. Toch zou ik liever geen reu nemen omdat ik een zelf een teventeef ben. De buitenlandse asielhondjes zijn overigens wel standaard gecastreerd, reu en teef.

Als jullie dit zo horen, denken jullie dat het nemen van een reu de beste optie is? Mayke kan buiten met alle teven overweg en is nooit fel en snauwt nooit. Misschien kan ik beter een teef uitzoeken die duidelijk wel het leiderstype is, maar die ook ouder is, waardoor de verhoudingen direct duidelijk zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een buitenlands asielhondje maar als het handiger uitkomt, is een pup ook een optie (ook uit het buitenlands asiel).

Ik ben benieuwd wat jullie een goede keus lijkt. Overigens heb ik vanuit het opvangwerk vanuit de stichting de luxepositie om verschillende honden over de vloer te krijgen die in principe beschikbaar zijn voor adoptie. Het is goed denkbaar dat er een hond voorbij komt waarbij ik wil dat hij/zij niet meer weg gaat.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Re: Welke hond past hierbij?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik durf het niet te zeggen, maar ik vind reu/teef meestal wel de leukste combinaties.

Misschien gewoon wachten tot er een hond langskomt qua opvang waar je geen afscheid van wil nemen?
Paisley
Zeer actief

Ow ik was trouwens vergeten te zeggen - ik heb ook een teef gehad wat een goede combi was. Dat was een zacht karaktertje, ook onderdanig, maar een flink stuk ouder dan Mayke. Dat was een leuk stel, maar ik zit zelf niet persé te wachten op een hond van boven de 5. Als ze dan uit het asiel komen, hebben ze vaak al zo'n dramatisch verleden en ik zie helaas vaak van dichtbij dat honden op deze leeftijd aanpassingsproblemen kunnen ervaren in Nederland. En voor mezelf ben ik (sorry, egoisme) op zoek naar een niet al te gecompliceerd geval.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Maar als er dan zoiets voorbij komt in de opvang en het blijkt niet zo gecompliceerd geval te zijn, dan hou je die toch gewoon, sowieso trouwens, als er tzt een hondje tussen zit wat met jullie beide klikt, dan is het toch prima?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als mayke zo onderdanig is, zou ik denk ik liever een teef opvangen die dat niet is en dus duidelijk de broek aan heeft, dan een zelfde type..

Overigens,Pom is precies even oud als Mayke en ik heb niet het idee dat zij al helemaal 'af' is qua karakter en gedrag met andere honden. Over het algemeen is ze ook heel makkelijk, speelt met alle honden als die honden dat ook willen. Ik zou er tzt ook wel een hond bijwillen maar ik denk dat ik er nog even mee wacht tot ik wat duidelijker in beeld heb hoe Pom uiteindelijk gaat worden, zodat ik een goeie match kan maken. Ik wil namelijk ook liefst een teef :D
Paisley
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Maar als er dan zoiets voorbij komt in de opvang en het blijkt niet zo gecompliceerd geval te zijn, dan hou je die toch gewoon, sowieso trouwens, als er tzt een hondje tussen zit wat met jullie beide klikt, dan is het toch prima?
Ja klopt, dat kan natuurlijk altijd. Maar oudere honden via deze stichting zijn een zeldzaamheid. Het gros is pup of jonger dan 2 jaar.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

sbientje schreef:als mayke zo onderdanig is, zou ik denk ik liever een teef opvangen die dat niet is en dus duidelijk de broek aan heeft, dan een zelfde type..

Overigens,Pom is precies even oud als Mayke en ik heb niet het idee dat zij al helemaal 'af' is qua karakter en gedrag met andere honden. Over het algemeen is ze ook heel makkelijk, speelt met alle honden als die honden dat ook willen. Ik zou er tzt ook wel een hond bijwillen maar ik denk dat ik er nog even mee wacht tot ik wat duidelijker in beeld heb hoe Pom uiteindelijk gaat worden, zodat ik een goeie match kan maken. Ik wil namelijk ook liefst een teef :D
Over dat eerste - dat klopt maar vaak is de leeftijd dan toch jonger. En ik merkte bij mijn eerste opvanger (de dominante teef van 6 mnd) dat het leeftijdsverschil ervoor zorgde dat Mayke begon te sputteren. Van oudere teven accepteert ze leiding zonder morrelen.

In het ideale geval, wacht ik voor een tweede hond ook nog een half jaartje of langer. Maar ik heb afgelopen half jaar zo'n enorme ontwikkeling bij haar gezien, dat ik haar nu erg volwassen en stabiel vind overkomen. Ze is de laatste tijd een stuk serieuzer, mensgerichter en erg gehoorzaam. Pas over een half jaartje ofzo ga ik actief op zoek, maar tot die tijd hebben we altijd nog de voorpret en de opvangertjes :cheer: Vandaar dat ik alvast vooruit wil gaan kijken.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Misschien een stomme vraag, maar voor wie wil je er een 2e bij, voor jezelf of voor Mayke?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Maar als er dan zoiets voorbij komt in de opvang en het blijkt niet zo gecompliceerd geval te zijn, dan hou je die toch gewoon, sowieso trouwens, als er tzt een hondje tussen zit wat met jullie beide klikt, dan is het toch prima?
Ja absoluut, maar wat ik 'jammer' vind aan het opvangwerk, is dat ik niet heel veel inbreng heb in wat ik op te vangen krijg. Ik krijg de hond waarvoor opvang nodig is, en als ik niet wil kan ik weigeren. Maar ik heb ik Griekenland zoveel leuke honden voorbij zien komen. Het zou fijn zijn om een hond uit te kunnen kiezen met voorkennis waarbij ik goed kan inschatten of het met Mayke wat wordt.

Een reu of een oudere teef, zo lijkt het nu de beste optie.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Laura84 schreef:Misschien een stomme vraag, maar voor wie wil je er een 2e bij, voor jezelf of voor Mayke?
Voor allebei, maar het is voor mij een absolute eis dat ik Mayke er goed mee doe.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

eigenaar wil teef omdat het een teventeef is, maar mayke doet het beter met een reu, en de absolute eis is dat mayke er goed mee doet.
Doe je het voor mayke, neem een reu, doe je het voor jezelf, neem een teef.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Marco88 schreef:eigenaar wil teef omdat het een teventeef is, maar mayke doet het beter met een reu, en de absolute eis is dat mayke er goed mee doet.
Doe je het voor mayke, neem een reu, doe je het voor jezelf, neem een teef.
Zo simpel is het natuurlijk allemaal niet. Door enkele ervaringen met teven, kan ik niet alle teven afschrijven. Daarbij zullen er vast genoeg reuen zijn die Mayke liever ziet vertrekken dan komen, maar ik heb nog weinig reuen hier thuis gehad. De rustige onderdanige teef was een redelijk goede match, maar de honden hebben niet de tijd gekregen om elkaar ècht te leren kennen want die teef was snel weer weg. Waarschijnlijk zou dat na een tijdje ook naar elkaar toe groeien. Er is geen onvertogen woord tussen die twee gevallen.

Mayke heeft buiten een aantal speelvriendinnetjes waarvan ik zeker weet dat ze het 1 groot feest zou vinden als ze hier zouden komen wonen. Maar je weet het van tevoren natuurlijk niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:
Laura84 schreef:Misschien een stomme vraag, maar voor wie wil je er een 2e bij, voor jezelf of voor Mayke?
Voor allebei, maar het is voor mij een absolute eis dat ik Mayke er goed mee doe.
Goeie vraag van Laura84 :ok:
Je zegt zelf dat Mayke erg op jou gericht is.
Wat zou dan maken dat een tweede hond in huis echt leuk voor haar is?
En hoe vind je het zelf om je aandacht te moeten verdelen? :wink:

Ik heb jaren twee honden gehad.
De eerste combinaties hadden wel een beetje lol van elkaar in huis.
Maar Rana en Ita waren echt allebei op mij gericht.
Ze accepteerden elkaar in huis, er waren geen problemen, maar als de ander er niet was, was dat ook prima :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vraag me ook af in hoeverre Mayke behoefte heeft aan een maatje. Ze is kennelijk meer op jou gericht. Coda hier is ook zo'n baasgericht type, als het aan haar ligt is ze gewoon de enige hond in huis hoor. Buitenshuis kan ze lekker spelen met andere honden, maar die hoeft ze niet 24/7 om zich heen.

En ik denk dat je wat vermenselijkt. Die eerste teef stond duidelijk sterker in haar schoenen dan Mayke, die had tzt de leiding overgenomen. Dat is prima toch? In jouw ogen is dat zielig omdat Mayke er eerder was, maar als ze zelf geen leider is, is het alleen maar prettig als een ander dat overneemt. En met teven kan dat met een hoop geschreeuw gepaard gaan, maar zodra er duidelijkheid is, is er ook weer rust. En die duidelijkheid kun jij als baas geven door de juiste hond te bevestigen in die rang, in dit geval dus het andere teefje.

Maar goed, als ik het zo lees zou ik er inderdaad een reu bij zetten. Of een dominante teef, als je perse een teef wil.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik merkte aan Mayke dat ze afstandelijker naar mij werd, omdat de opvang teef erg opdringerig was in aandacht vragen. Als ik buiten de honden riep, stond de opvanger voor mijn neus te kwispelen en wilde Mayke niet meer bij me in de buurt komen. Ook niet echt gezellig.
Ik zou dat laatste niet perse niet gezellig noemen maar vooral opportunistisch van Mayke's kant. Tis een stabij toch? Die grijpt elke gelegenheid aan om nog iets langer zijn eigen ding te doen en zo'n opvanger die de baas vrolijk kwispelend bezighoudt, is een uitgelezen gelegenheid :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hmm, je zegt zelf dat het met een zachte, onderdanige en oudere teef wel matchte. Maar dat je niet zit te wachten op een heel oude hond. Dan zou je misschien wel een iets oudere teef kunnen proberen van ca. 3 jaar?
Uit je verhaal begrijp ik dat Mayke zacht en gevoelig is. Misschien voelt zij zich meer op haar gemak bij andere honden die ook zacht van karakter zijn? Ik zou me niet blindstaren op het dominant/onderdanig-verhaal, maar zeker ook naar andere karaktertrekken kijken waar Mayke zich prettig bij voelt of naartoe trekt, zoals het energieniveau, bescheiden of juist brutaal, serieus of een clown, etc.
Je kunt ook overwegen voor een andere stichting op te gaan vangen waarbij je zelf wel de hond kunt uitkiezen die je wilt opvangen. Bij de stichtingen waarvoor ik heb opgevangen, mocht ik altijd zelf kiezen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hoe lang zijn de opvanghonden bij je gemiddeld? Is die tijd lang genoeg voor de honden om echt aan elkaar te wennen? Soms heeft een hond ook geen behoefte aan een maatje thuis. Ik weet zeker dat ik er Tirsa geen plezier mee had gedaan. Je wilt persé dat het 'vrienden' worden, maar die garantie zul je nooit krijgen.
Paisley
Zeer actief

DeDiana schreef: Uit je verhaal begrijp ik dat Mayke zacht en gevoelig is. Misschien voelt zij zich meer op haar gemak bij andere honden die ook zacht van karakter zijn? Ik zou me niet blindstaren op het dominant/onderdanig-verhaal, maar zeker ook naar andere karaktertrekken kijken waar Mayke zich prettig bij voelt of naartoe trekt, zoals het energieniveau, bescheiden of juist brutaal, serieus of een clown, etc.
Je kunt ook overwegen voor een andere stichting op te gaan vangen waarbij je zelf wel de hond kunt uitkiezen die je wilt opvangen. Bij de stichtingen waarvoor ik heb opgevangen, mocht ik altijd zelf kiezen.
Klopt, ik merk dat Mayke zelf ook helemaal niet bezig is met dominantie. Ze trekt het meest naar haar evenbeeld - zacht karakter, hoog energie niveau, beleefd maar enthousiast. Ze kan over het algemeen goed vinden met andere jachthondtypes (geen retrievers).
Ik zou niet graag met deze stichting stoppen, omdat het contact goed is en het is kleinschalig en vertrouwd. Dat kleinschalige maakt ook dat er vaak maar weinig opvanghondjes beschikbaar zijn. Maar tegen de tijd dat ik serieus op zoek wil naar een maatje voor Mayke, weet ik zeker dat ze met me mee wil denken.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Maeve schreef:Ik vraag me ook af in hoeverre Mayke behoefte heeft aan een maatje. Ze is kennelijk meer op jou gericht. Coda hier is ook zo'n baasgericht type, als het aan haar ligt is ze gewoon de enige hond in huis hoor. Buitenshuis kan ze lekker spelen met andere honden, maar die hoeft ze niet 24/7 om zich heen.

En ik denk dat je wat vermenselijkt. Die eerste teef stond duidelijk sterker in haar schoenen dan Mayke, die had tzt de leiding overgenomen. Dat is prima toch? In jouw ogen is dat zielig omdat Mayke er eerder was, maar als ze zelf geen leider is, is het alleen maar prettig als een ander dat overneemt.
Ja dat weet ik, maar ik vond het voor 'maar een opvangertje' de hoofdpijn en grijze haren niet waard. Want op den duur sloeg die negativiteit op mij. Als de tweede hond mijn eigen hond had moeten worden, had ik wel langer volgehouden en was het inderdaad waarschijnlijk gewoon duidelijk.

Maar ik denk verder dat ze een maatje wel heel leuk gaat vinden, ik moet alleen de goede vinden.
Mayke in het bijzonder, maar ik denk dat eigenlijk alle sociale honden baat zouden hebben aan een soortgenoot waarmee een langdurige relatie kan ontstaan. Ook al laat de een dat wat minder merken dan de ander.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:
DeDiana schreef: Uit je verhaal begrijp ik dat Mayke zacht en gevoelig is. Misschien voelt zij zich meer op haar gemak bij andere honden die ook zacht van karakter zijn? Ik zou me niet blindstaren op het dominant/onderdanig-verhaal, maar zeker ook naar andere karaktertrekken kijken waar Mayke zich prettig bij voelt of naartoe trekt, zoals het energieniveau, bescheiden of juist brutaal, serieus of een clown, etc.
Klopt, ik merk dat Mayke zelf ook helemaal niet bezig is met dominantie. Ze trekt het meest naar haar evenbeeld - zacht karakter, hoog energie niveau, beleefd maar enthousiast. Ze kan over het algemeen goed vinden met andere jachthondtypes (geen retrievers).
Ik zou niet graag met deze stichting stoppen, omdat het contact goed is en het is kleinschalig en vertrouwd. Dat kleinschalige maakt ook dat er vaak maar weinig opvanghondjes beschikbaar zijn. Maar tegen de tijd dat ik serieus op zoek wil naar een maatje voor Mayke, weet ik zeker dat ze met me mee wil denken.
Herkenbaar, mijn hond trekt ook het meest naar honden die qua karakter veel op haar lijken. Daar heeft ze ook niet of nauwelijks strubbelingen mee, waarschijnlijk omdat ze zich daarbij het meest op haar gemak voelt.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik vraag me sterk af of je Mayke er (nu) een plezier mee doet. Voor mijn gevoel wordt jouw band met Mayke er niet sterker op als je nu een andere hond toevoegt. Misschien dat ze er over een jaar of 2 jaar anders op reageert, maar nu vind ik het niets positiefs toevoegen voor je eerste hond. Sorry :19:
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

wat ik proef uit jou verhaal denk ik dat Mayke het veel gezellig vindt om jou voor haar alleen te hebben.

Niet elke hond heeft behoefte aan een maatje
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Shima schreef:Ik vraag me sterk af of je Mayke er (nu) een plezier mee doet. Voor mijn gevoel wordt jouw band met Mayke er niet sterker op als je nu een andere hond toevoegt. Misschien dat ze er over een jaar of 2 jaar anders op reageert, maar nu vind ik het niets positiefs toevoegen voor je eerste hond. Sorry :19:
Ik wel. Moet je eens zien hoe ze geniet als de hond van mijn moeder over de vloer is!
En dachten dat het spelen en vrijen na een paar dagen 'nieuwigheid' over zou zijn, maar laatst heeft mijn moeder een tijdje op Mayke gepast en nee, het ging niet over :LOL: Doodmoe werd ze van ze.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Maar dan is ze ergens anders en niet bij jou.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen honden maar ik twijfel nog steeds of mayke jou wilt delen.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Laura84 schreef:Maar dan is ze ergens anders en niet bij jou.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen honden maar ik twijfel nog steeds of mayke jou wilt delen.
Gol wilde me liever ook niet delen maar het is een hond dus ze heeft niet zoveel te vertellen :19:
Als Gol Mika zo onwenselijk had gevonden dat ze zouden gaan vechten o.i.d. was het een ander verhaal geweest, elkaar tolereren vond ik voldoende om Mika te houden. Gol was zo snel gewend aan Mika en de nieuwe gang van zaken dat ze Mika zelfs ging missen als ze weg was en heel blij was als ze weer terugkwam.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:

Gol wilde me liever ook niet delen maar het is een hond dus ze heeft niet zoveel te vertellen :19:
Als Gol Mika zo onwenselijk had gevonden dat ze zouden gaan vechten o.i.d. was het een ander verhaal geweest, elkaar tolereren vond ik voldoende om Mika te houden. Gol was zo snel gewend aan Mika en de nieuwe gang van zaken dat ze Mika zelfs ging missen als ze weg was en heel blij was als ze weer terugkwam.
Wat een ander doet moet ie zelf weten. Voor jou heeft het zo uitgepakt.

Als ik fix niet als herplaatser gehad maar als eerste hond had ik er nooit een hond bijgenomen. Nu gaat het goed en heeft ze gedrag waardoor lastig te herplaatsen is had ik dat gewild.
Je hebt gelijk dat een hond een hond is maar als een hond daardoor niet meer goed tot zijn recht komt vind ik het te egoistisch er een hond bij te zetten omdat de baas dat zo graag wilt
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Gollum schreef:

Helemaal mee eens. Voor een hond die een tijdje enige hond is geweest, is het natuurlijk ook even aanpassen als ineens alle aandacht gedeeld moet worden.
Mila vindt het ook fijn om mij helemaal voor zich alleen te hebben, maar ze vindt het ook erg leuk om een speelmaatje in huis te hebben en een hond waar ze lekker tegenaan kan liggen. Als hier een opvanger in huis is, moet ze wel even wennen ja. Aan de nieuwe hond, maar ook aan de nieuwe situatie dat ze niet meer enige hond is. Maar na een paar dagen is ze altijd dikke vrienden met de opvangers en hebben ze de grootste lol samen. Als ze echt ongelukkig zou worden van een tweede hond erbij zou ik het niet overwegen, maar als het een kwestie is van even wennen en dan genieten van de voordelen van een maatje in huis, dan zou mij dat niet weerhouden.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Laura84 schreef:
Gollum schreef:

Wat een ander doet moet ie zelf weten. Voor jou heeft het zo uitgepakt.

Als ik fix niet als herplaatser gehad maar als eerste hond had ik er nooit een hond bijgenomen. Nu gaat het goed en heeft ze gedrag waardoor lastig te herplaatsen is had ik dat gewild.
Je hebt gelijk dat een hond een hond is maar als een hond daardoor niet meer goed tot zijn recht komt vind ik het te egoistisch er een hond bij te zetten omdat de baas dat zo graag wilt
Mayke klinkt nou niet direct als een moeilijk hondje, ik denk dat ze echt wel goed te matchen zal zijn hoor.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Als ik het zo lees zou ik nog even wachten met een tweede hond, misschien is Mayke er nog niet helemaal klaar voor. En ik snap niet zo goed waarom je perse een teef wil als het met een reu er bij wel goed gaat..
In de toekomst wil ik ook nog wel een tweede hond er bij, Sam is nu 14 maand en ik wil nog wachten tot ze minimaal 2 jaar is. Ze is nu nog veel te druk met zichzelf, haar omgeving en angsten. Ik heb nu al wel besloten dat het een reu wordt, mij zelf maakt het ook totaal niks uit. Maar ik hoor veel goede verhalen over een reu/teef combi en over twee teven hoor ik juist weer dat het sneller mis kan gaan. Dus ik ga maar voor het zekere :)!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gollum schreef:

Jij hebt dus gewoon een tweede hond genomen omdat je dat zelf wilde (net als ik)?
Niks mis mee. :D

Je kunt dan kijken of bepaalde karakters onwenselijk zijn om bij de andere hond te zetten, maar het gaat dan niet om het uitzoeken van een "vriendje voor de hond" maar omdat je zelf een hond er bij wilt.
Lijkt mij?

Als TS vooral een hond er bij wil voor Mayke zou ze andere overwegingen kunnen maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”