Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
mijn hond gaat achter katten aan. hoe leer je dat af?
Moderator: moderatorteam
-
Pixeltje
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Maya en Pixel, friese stabij
- Aantal honden: 2
mijn hond gaat achter katten aan. hoe leer je dat af?
hoi.
ik heb 2 honden, maya en pixel. allebei friese stabij teefjes. maya is 5, en pixel is 2,5.
ik loop met pixel regelmatig los, ( alleen als ik maya niet bij me heb.) en op zich gaat dat super.
ze blijft goed bij me, af en toe wat verder naar voren, maar als ik haar terug roep komt ze.
vogels en andere honden zijn niet echt een probleem, ze kijkt wel, maar kan haar makkelijk aandacht terug krijgen als ik 1x haar naam zeg. eerst ging ze daar ook naartoe/achteraan, maar nu doet ze dat alleen als ik "toe maar" zeg.
verder heb ik ook getest hoe goed ze op mij let, dus als ze verder naar voren loopt dat ik ineens een andere kant op loop, of mezelf verstop. een paar seconden later hoor ik haar dan paniekerig blaffen en rennen, en is ze super blij als ze me heeft gevonden, waarna elke paar seconden even omgekeken word of ik er nog ben.
alles gaat hartstikke goed, tot ze een kat ziet. ze is dan ook meteen doof voor me en doet vanalles om erbij te komen... als een kat door een voortuin gaat, gaat ze erachteraan. achtertuin? geen probleem, ook zo doorheen.. onder auto's ook ( ze heeft al eens klem gezeten onder een auto)
het grootste nadeel is, ze ziet de katten altijd eerder dan ik, en ik ben bijna nooit snel genoeg om haar te vangen.
ik heb al geprobeerd er de leren riem achter te laten slepen. maar daar gaat ze hartstikke scheef van lopen omdat die naast haar zit, en ze gaat er regelmatig zelf op staan. bovendien lukt het me dan nog niet om er optijd op te gaan staan als ze iets ziet
ik vind het erg zonde om haar hierdoor niet meer los te laten lopen, aangezien de rest wel keigoed gaat, maar aan de andere kant schaam ik me verschrikkelijk als ze door de voortuin van iemand anders heen banjert, en ik haar niet krijg teruggeroepen..
dus hebben jullie misschien nog tips?
ik heb 2 honden, maya en pixel. allebei friese stabij teefjes. maya is 5, en pixel is 2,5.
ik loop met pixel regelmatig los, ( alleen als ik maya niet bij me heb.) en op zich gaat dat super.
ze blijft goed bij me, af en toe wat verder naar voren, maar als ik haar terug roep komt ze.
vogels en andere honden zijn niet echt een probleem, ze kijkt wel, maar kan haar makkelijk aandacht terug krijgen als ik 1x haar naam zeg. eerst ging ze daar ook naartoe/achteraan, maar nu doet ze dat alleen als ik "toe maar" zeg.
verder heb ik ook getest hoe goed ze op mij let, dus als ze verder naar voren loopt dat ik ineens een andere kant op loop, of mezelf verstop. een paar seconden later hoor ik haar dan paniekerig blaffen en rennen, en is ze super blij als ze me heeft gevonden, waarna elke paar seconden even omgekeken word of ik er nog ben.
alles gaat hartstikke goed, tot ze een kat ziet. ze is dan ook meteen doof voor me en doet vanalles om erbij te komen... als een kat door een voortuin gaat, gaat ze erachteraan. achtertuin? geen probleem, ook zo doorheen.. onder auto's ook ( ze heeft al eens klem gezeten onder een auto)
het grootste nadeel is, ze ziet de katten altijd eerder dan ik, en ik ben bijna nooit snel genoeg om haar te vangen.
ik heb al geprobeerd er de leren riem achter te laten slepen. maar daar gaat ze hartstikke scheef van lopen omdat die naast haar zit, en ze gaat er regelmatig zelf op staan. bovendien lukt het me dan nog niet om er optijd op te gaan staan als ze iets ziet
ik vind het erg zonde om haar hierdoor niet meer los te laten lopen, aangezien de rest wel keigoed gaat, maar aan de andere kant schaam ik me verschrikkelijk als ze door de voortuin van iemand anders heen banjert, en ik haar niet krijg teruggeroepen..
dus hebben jullie misschien nog tips?
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Re: mijn hond gaat achter katten aan. hoe leer je dat af?
Dol heeft ook een kattenhaat ontwikkeld maar haar liefde voor een piepbal is groter dan haar haat voor katten 

-
Pixeltje
- geregistreerd lid
nou, ik woon in een afgelegen dorpje, veel boerderijen, weinig verkeer en ik loop meestal naast weilanden, er zijn ook wat huizen ja, maar niet veel.. we hebben ook geen uitlaatvelden. en de katten zitten de ene keer op een weiland, dan in de (opgedroogde) sloot, en zodra pixel ze dan ontdekt heeft, willen de katten zich schuil houden bij huizen, tuinen en dergelijke, waar pixel dus doodleuk achteraan gaat....Nanna schreef:Voortuinen? Laat je haar loslopen in de wijk dan?
Dat zou ik niet meer doen. Kort aanlijnen en geen flauwekul. Achter katten aanjakkeren is zeer zelfbelonend en moeilijk af te leren.
Loslopen doen we dus in losloopgebieden. Daar plegen meestal geen katten te komen
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Misschien kun je haar leren op de weg (of het pad) te blijven en zodra ze op de wip zit om de benen te nemen terugroepen?Pixeltje schreef:nou, ik woon in een afgelegen dorpje, veel boerderijen, weinig verkeer en ik loop meestal naast weilanden, er zijn ook wat huizen ja, maar niet veel.. we hebben ook geen uitlaatvelden. en de katten zitten de ene keer op een weiland, dan in de (opgedroogde) sloot, en zodra pixel ze dan ontdekt heeft, willen de katten zich schuil houden bij huizen, tuinen en dergelijke, waar pixel dus doodleuk achteraan gaat....Nanna schreef:Voortuinen? Laat je haar loslopen in de wijk dan?
Dat zou ik niet meer doen. Kort aanlijnen en geen flauwekul. Achter katten aanjakkeren is zeer zelfbelonend en moeilijk af te leren.
Loslopen doen we dus in losloopgebieden. Daar plegen meestal geen katten te komen
Is lastig, maar wel aan te leren lijkt me.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Lange lijn eraan en oefenen met hier komen. Dan is het niet zelf belonend omdat ze niet naar de kat toe kan en kun je trainen om haar aandacht terug te krijgen in zo'n situatie.
Ik zou in ieder geval meteen een lijn er aan doen, want buiten dat het zelf belonend is en vervelend gedrag (zoals je zelf al zegt is het niet leuk als een niet luisterende hond door andermans tuinen heen dendert), is het ook gevaarlijk.
Er hoeft maar 1 auto op het verkeerde moment langs te komen.
Ik zou in ieder geval meteen een lijn er aan doen, want buiten dat het zelf belonend is en vervelend gedrag (zoals je zelf al zegt is het niet leuk als een niet luisterende hond door andermans tuinen heen dendert), is het ook gevaarlijk.
-
Pixeltje
- geregistreerd lid
dat lijkt mij inderdaad lastig, vooral omdat ik zelf eigenlijk nooit snel genoeg ben om haar te vangen, laat staan kunnen corrigeren...
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Dan kan ze dus voorlopig even niet los daar.Pixeltje schreef:dat lijkt mij inderdaad lastig, vooral omdat ik zelf eigenlijk nooit snel genoeg ben om haar te vangen, laat staan kunnen corrigeren...

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Zolang ze succes heeft met het jagen, gaat ze het niet afleren. Ze beloont zichzelf als het ware met dit gedrag, als ze het doet krijgt ze een fijn gevoel en daarom gaat ze het vaker doen. Waar ik het in zou zoeken is dan toch maar een lange lijn die je of zelf vast houdt of die achter haar aansleept. Als ze dat niet fijn vindt kun je hem toch beter vasthouden. Aan die lijn kun je gaan werken aan super betrouwbaar hierkomen en dat langzaam gaan uitbreiden naar hierkomen aan de lijn met katten er aan en zo. Dus niet direct beginnen met oefenen tussen de katten. Misschien kan ze dan leren dat ze beter bij de baas kan komen (want daar is het veel leuker) en omdat ze geen succes meer heeft maak je het in ieder geval niet erger en misschien zwak je het zelfs af. Maar heel eerlijk gezegd, misschien gaat ze het nooit helemaal afleren..

-
Pixeltje
- geregistreerd lid
waar ik haar los laat lopen zijn eigenlijk alleen wandelpaden, waar auto's niet kunnen komen. op plekken waar wel auto's kunnen komen, of in de buurt daarvan lijn ik haar alweer aan.Irisz schreef:Lange lijn eraan en oefenen met hier komen. Dan is het niet zelf belonend omdat ze niet naar de kat toe kan en kun je trainen om haar aandacht terug te krijgen in zo'n situatie.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan nog heb je op dat moment totaal geen controle over haar en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Een hond die niet onder controle is, moet gewoon niet los lopen. Ik zou dus een lange lijn aan haar halsband/tuig doen en situaties opzoeken met katten waarbij je (op gepaste afstand) kan oefenen met aandacht voor jou. Hele lekkere beloning mee en elke keer als jullie een kat zien, ook al is het op 50 meter afstand, naar je toe roepen en belonen.Pixeltje schreef:waar ik haar los laat lopen zijn eigenlijk alleen wandelpaden, waar auto's niet kunnen komen. op plekken waar wel auto's kunnen komen, of in de buurt daarvan lijn ik haar alweer aan.Irisz schreef:Lange lijn eraan en oefenen met hier komen. Dan is het niet zelf belonend omdat ze niet naar de kat toe kan en kun je trainen om haar aandacht terug te krijgen in zo'n situatie.
- dagmar88
- Zeer actief
Flex? Heeft ze toch wat ruimte en kun je bij spanning op te knop drukken.Pixeltje schreef:dat lijkt mij inderdaad lastig, vooral omdat ik zelf eigenlijk nooit snel genoeg ben om haar te vangen, laat staan kunnen corrigeren...
Hier werkte corrigeren trouwens niet, werd Charlie alleen maar opgefokt van.
Dus ze was superfantastischgeweldig dat ze zo goed poesjes kon aanwijzen en kreeg de jackpot aan lekkers zodra ze bij me kwam.
Maar nu kijkt ze als ze een kat ziet op voor een snoepje en loopt ontspannen verder.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Je moet eigenlijk proberen om haar voor te zijn. Als ze de kat al gezien heeft ben je eigenlijk te laat
Als je op tijd bent kun je haar roepen en er wat sturen over proberen te krijgen. Bijvoorbeeld door haar er langs te leiden met wat lekkers in de hand of door haar even aan te lijnen als je denkt dat het fout gaat.
Het is zelfbelonend gedrag, en daarom wordt het waarschijnlijk bij elke keer dat het lukt hardnekkiger.
Als je op tijd bent kun je haar roepen en er wat sturen over proberen te krijgen. Bijvoorbeeld door haar er langs te leiden met wat lekkers in de hand of door haar even aan te lijnen als je denkt dat het fout gaat.
Het is zelfbelonend gedrag, en daarom wordt het waarschijnlijk bij elke keer dat het lukt hardnekkiger.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden vinden katten overigens ook heel interessant hoor. Als ze stil zitten niet, als ze rennen willen ze er achter aan. Daarom lopen ze hier in de wijk gewoon niet los. Buiten katten rennen er ook konijnen voor je voeten hier en ik heb dan ook geen 100% controle.
Aan de riem gaat het perfect. Een strenge 'Pas d'r op!' is nu genoeg om ze als makke schapen langs een kat of konijn te loodsen, maar ik betwijfel of dat zou werken als ik de riemen los klik. Dus dat doen we gewoon niet.
Aan de riem gaat het perfect. Een strenge 'Pas d'r op!' is nu genoeg om ze als makke schapen langs een kat of konijn te loodsen, maar ik betwijfel of dat zou werken als ik de riemen los klik. Dus dat doen we gewoon niet.
-
Pixeltje
- geregistreerd lid
dagmar88 schreef:Flex? Heeft ze toch wat ruimte en kun je bij spanning op te knop drukken.Pixeltje schreef:dat lijkt mij inderdaad lastig, vooral omdat ik zelf eigenlijk nooit snel genoeg ben om haar te vangen, laat staan kunnen corrigeren...
Hier werkte corrigeren trouwens niet, werd Charlie alleen maar opgefokt van.
Dus ze was superfantastischgeweldig dat ze zo goed poesjes kon aanwijzen en kreeg de jackpot aan lekkers zodra ze bij me kwam.
Het heeft me aardig wat rare blikken opgeleverd, staan kirren met een schuimbekkend krijsjoekel aan de lijn.
Maar nu kijkt ze als ze een kat ziet op voor een snoepje en loopt ontspannen verder.
als ik niet van plan ben haar los te laten lopen, loop ik idd met een flexi. dan loop ik ook met maya en pixel samen.
het nadeel is dat katten steeds verstopt zitten, ofwel in de struiken, in de gewassen op de akker, of achter het riet/hoog gras in de sloot. hoe goed ik ook kijk, de honden hebben ze 9/10 keer eerder in de gaten dan ik.Jaap* schreef:Je moet eigenlijk proberen om haar voor te zijn. Als ze de kat al gezien heeft ben je eigenlijk te laat![]()
en voor zover ik weet is het haar nog nooit "gelukt" een kat echt te pakken, alleen erachteraan gaan tot de kat ergens heen gaat waar zij er niet meer bij kan. of maakt dat niet uit?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als die katten zo verstopt zitten zou je mogelijk aan je hond al kunnen zien dat ze iets lijkt te ontdekken voor ze er in volle vaart achteraan gaat?Pixeltje schreef:het nadeel is dat katten steeds verstopt zitten, ofwel in de struiken, in de gewassen op de akker, of achter het riet/hoog gras in de sloot. hoe goed ik ook kijk, de honden hebben ze 9/10 keer eerder in de gaten dan ik.Jaap* schreef:Je moet eigenlijk proberen om haar voor te zijn. Als ze de kat al gezien heeft ben je eigenlijk te laat![]()
en voor zover ik weet is het haar nog nooit "gelukt" een kat echt te pakken, alleen erachteraan gaan tot de kat ergens heen gaat waar zij er niet meer bij kan. of maakt dat niet uit?
Dat "lezen" van je hond is iets dat je voor jezelf kunt oefenen met een lange lijn er aan (wel vasthouden).
Dan leer je ook eerder zien wat je hond van plan is.
- Jaap*
- Zeer actief
Ja dat maakt wel uit, want het opzoeken en opjagen is gewoon een heel leuk spelletje voor een hond. Het beloont zichzelf daardoor. Net zoals het stelen van eten zelfbelonend isPixeltje schreef:...alleen erachteraan gaan tot de kat ergens heen gaat waar zij er niet meer bij kan. of maakt dat niet uit?
Als het soms lukt lukt blijft een hond er altijd mee doorgaan.
Als je niet wilt dat ze achter de katten aangaat is de eerste stap het voorkomen dat het kan gebeuren. Want zolang het kán lukken blijft de hond het, steeds fanatieker, proberen.
Dus, voortaan voorkomen en goed oefenen op het bij jou komen als er een kat in het vizier is.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om dat aangelijnd te doen
- Jaap*
- Zeer actief
Juist! Daar kun je jezelf heel goed in trainen. In het 'lezen' van je hondranetje schreef:Als die katten zo verstopt zitten zou je mogelijk aan je hond al kunnen zien dat ze iets lijkt te ontdekken voor ze er in volle vaart achteraan gaat?
Dat "lezen" van je hond is iets dat je voor jezelf kunt oefenen met een lange lijn er aan (wel vasthouden).
Dan leer je ook eerder zien wat je hond van plan is.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Of je moet "geluk" hebben en je hond komt iemand als "Loerelei" tegen. Loerelei was een kat hier uit de buurt die zo klaar was met je hond. Loerelei rende voor je hond uit, ging plots op zijn rug liggen en net als hondje dacht "ha ik heb gewonnen" kreeg hij 4 klauwen in zijn bakkes gepland. Vrijwel alle honden die met die kat kennis hebben gemaakt lopen met groot respect om ander katten heen. Ik hoorde van de buren dat ook menig mens omliep voor het beest. Ik heb het beest nooit gezien, misschien broodje aap, maar ik weet wel dat onze vorige hond eens een gillende kat op zijn rug had zitten omdat hij blijkbaar te dicht in de buurt van een nest kwam, en och erm, onze Bo was absoluut zeer zorgzaam en beleefd naar katten toe.
Ik heb veel tijd besteed aan Ezio leren dat even snel kijken mag maar dat vervolgens gewoon doorlopen en net doen of je hem niet gezien hebt het allerbeste is.
Maar ja, het zal vooral veel te maken hebben met de spanning van het najagen zelf dus in die zin zou zo'n methode "Loerelei" wel eens helpend geweest kunnen zijn.
Ik heb veel tijd besteed aan Ezio leren dat even snel kijken mag maar dat vervolgens gewoon doorlopen en net doen of je hem niet gezien hebt het allerbeste is.
Maar ja, het zal vooral veel te maken hebben met de spanning van het najagen zelf dus in die zin zou zo'n methode "Loerelei" wel eens helpend geweest kunnen zijn.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat ik hier eigenlijk de honden leer is gebaseerd op counterconditionering. Nu had ik zelf al een kat, maar ik neem altijd maar het zekere voor het onzekere. Alles wat achterna gejaagd kon worden betsteede ik niet te veel aandacht aan, maar gingen we al ballen apporterend langs. Aandacht eigenlijk van te voren al afgeleid. Kay is uiterst beleefd naar de andere dieren toe, heeft diep respect voor katten. Norah is ander verhaal en moet ik hier nog een beetje beter in scholen. Die heeft altijd de neiging om achter elk dier aan te gaan, maar is gelukkig ook erg braaf terug te roepen.

-
Marloes*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik heb niet echt hele goede tips, kan je alleen vertellen dat Bo bij ons 1x een ferme tik op haar neus heeft gehad toen ze de kat van mijn opa en oma, die honden gewend is, dacht te kunnen opjagen. Vervolgens heeft ze nooit meer achter katten aan gejaagd, terwijl ze dat ervoor altijd deed. Ze wordt nog wel heel alert als ze er een ziet maar is eerder een beetje bang en komt steun zoeken dan dat ze er ook maar aan denkt te achtervolgen.
Misschien is het een idee om eens aan iemand met een kat die honden gewend is te vragen of jouw hond daar eens kennis mee kan maken? Moet je natuurlijk wel een zelfverzekerde kat hebben en zeker weten dat je hond niet voor de kill gaat.
Misschien is het een idee om eens aan iemand met een kat die honden gewend is te vragen of jouw hond daar eens kennis mee kan maken? Moet je natuurlijk wel een zelfverzekerde kat hebben en zeker weten dat je hond niet voor de kill gaat.
-
korthaar
- Zeer actief
Dat is eigenlijk niet af te leren.
De Stabij is een roofwild scherpe hond, gefokt voor o.a. de bunzing jacht
De Stabij is een roofwild scherpe hond, gefokt voor o.a. de bunzing jacht
-
Pixeltje
- geregistreerd lid
ofwel laat de hond de kat uitdagen zodat die een tik krijgt...? wij hebben in de buurt een kat wonen, en die ligt altijd op de oprit te zonnen, en die heeft onze honden al eens aangevallen, en ze gaan nu nog net zo graag naar die kat toe.. hoe vaak dat beest ook uithaalt, ze willen er toch nog heen, dus denk niet dat dat zal helpen....Marloes* schreef:Ik heb niet echt hele goede tips, kan je alleen vertellen dat Bo bij ons 1x een ferme tik op haar neus heeft gehad toen ze de kat van mijn opa en oma, die honden gewend is, dacht te kunnen opjagen. Vervolgens heeft ze nooit meer achter katten aan gejaagd, terwijl ze dat ervoor altijd deed. Ze wordt nog wel heel alert als ze er een ziet maar is eerder een beetje bang en komt steun zoeken dan dat ze er ook maar aan denkt te achtervolgen.
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Ik heb het met Jessie ook. Maar lange lijnen enzo, dat zie ik niet zitten.
Dus ik accepteer het. Weg probleem
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- dagmar88
- Zeer actief
Sanchis schreef:Ik heb het met Jessie ook. Maar lange lijnen enzo, dat zie ik niet zitten.
Geen enkel probleem, gewoon accepteren.
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Heerlijk he, dat dat kan!dagmar88 schreef:Sanchis schreef:Ik heb het met Jessie ook. Maar lange lijnen enzo, dat zie ik niet zitten.
Dus ik accepteer het. Weg probleemJa joh, door andermans tuin, klem zitten onder een auto en een kat kunnen verwonden.
Geen enkel probleem, gewoon accepteren.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- dagmar88
- Zeer actief
-
korthaar
- Zeer actief
Niet zo somber: door het fokken op schoonheid, zal het jachtinstinct in de toekomst toch wel beetje bij beetje uit de honden verdwijnen.dagmar88 schreef:
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Ik denk dat een lange lijn aan een tuigje minder zal hinderen dan een lange lijn aan de halsband.
Zelf zie ik eigenlijk geen opties zonder riem om dit gedrag te stoppen bij een hond die de lol van het opjagen heeft kunnen proeven.
Zelf zie ik eigenlijk geen opties zonder riem om dit gedrag te stoppen bij een hond die de lol van het opjagen heeft kunnen proeven.
- iones
- Zeer actief
Ik accepteer het ook.Sanchis schreef:Ik heb het met Jessie ook. Maar lange lijnen enzo, dat zie ik niet zitten.
Maar ik woon dan ook in een soortgelijk gebied als de ts. Hier dus niet zo veel gevaar als ergens waar veel bebouwing is of verkeer.
Er is wel het voordeel dat ik beter zie dan mijn honden. Ik heb de kat vaak al eerder gezien dan zij en het is mij inmiddels gelukt om Bobbes duidelijk te maken dat ze katten niet achterna mag.
Dit houdt slechts in dat ik haar tegen kan houden als ze redelijk in de buurt is. Is ze wat verder weg en ontdekt ze dán een kat, dan gaat ze er achter aan.
Gisteren zag ik een mooie lapjes poes ons tegemoet komen, maar gelukkig gebruikte die kat zelf ook haar verstand, ze stond stil, nam de situatie in overweging en draaide rustig om. Het zal ook wel gescheeld hebben dat ze niet rende maar gewoon omdraaide en wegliep. Ik kon Bobbes onder commando houden en bij me laten blijven.
Hoe ik ze dat geleerd heb? Door ECHT kwaad te worden als ze een kat achterna gaat. Ik pak haar daar vervolgens op aan, door haar bij de nekvel te nemen. Ze is daar heel erg van onder de indruk. Een friese stabij is vrij snel onder de indruk want het zijn gevoelige honden. Toch weerhoudt haar dit er niet 100% van om katten achterna te gaan. Als ik niet snel reageer of ik heb niets in de gaten, dan zal ze een kat doodbijten als ze de kans heeft.
Dit zit heel diep in de aard van de hond en dat krijg ik er niet uit.
Maar ik ga haar daar niet altijd voor aanlijnen want dat kan ik niet opbrengen. Als ik ga lopen zijn mijn honden los. Daar waar ze niet los mogen, ga ik niet lopen.
Mijn honden lopen namelijk niet onbeperkt vrij rond overal zoals katten dat doen.
Die keer dat ik met ze ga lopen, zijn ze tenminste nog onder mijn toezicht, en dan moeten ze voor dat efkes gewoon los kunnen.
Laat katten dan óók gelijk gefokt worden op werkelijke domesticatie, want dat ontbreekt nog bij de meeste katten.korthaar schreef:Niet zo somber: door het fokken op schoonheid, zal het jachtinstinct in de toekomst toch wel beetje bij beetje uit de honden verdwijnen.dagmar88 schreef:
Ook katten zouden gefokt moeten worden zodat ze zich beter kunnen aanpassen bij de situaties die mensen ze te bieden hebben.
Er zijn rassen waar dit al zo is, zoals bijvoorbeeld de ragdoll.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
Pixeltje
- geregistreerd lid
Hoe ik ze dat geleerd heb? Door ECHT kwaad te worden als ze een kat achterna gaat. Ik pak haar daar vervolgens op aan, door haar bij de nekvel te nemen. Ze is daar heel erg van onder de indruk. Een friese stabij is vrij snel onder de indruk want het zijn gevoelige honden. Toch weerhoudt haar dit er niet 100% van om katten achterna te gaan. Als ik niet snel reageer of ik heb niets in de gaten, dan zal ze een kat doodbijten als ze de kans heeft.
het stomste is, de tuin waar ze meestal in schiet is van een vent die niet zoveel om zn tuin geeft, (en volgends mij is het niet zijn kat waar ze achteraan gaat) dus het kan em eigenlijk niks schelen, en staat me gewoon uit te lachen...
op een moment als dat staat hij meestal voor de deur, lachend te kijken hoe ik met mn hond aan het hannessen ben, en dan ga ik echt mn hond niet zo hard aanpakken...hoor ze al na roepen met dierenmishandelaar... 
verder, doodbijten zal ze niet doen, tis meer de spanning van het erachteraan gaan.
want een tijdje geleden was er iemand die zijn kat uitliet aan een tuigje, en dat beest bleef hartstikke rustig ontdanks dat ik met 2 drukke honden langs em liep, die als een gek aan dat beest wilde snuffelen. ik heb ze toen gelaten, om te kijken wat ze deden, en ze waren wel druk, maar meer op een speelse manier.
het stomste is, de tuin waar ze meestal in schiet is van een vent die niet zoveel om zn tuin geeft, (en volgends mij is het niet zijn kat waar ze achteraan gaat) dus het kan em eigenlijk niks schelen, en staat me gewoon uit te lachen...
verder, doodbijten zal ze niet doen, tis meer de spanning van het erachteraan gaan.
want een tijdje geleden was er iemand die zijn kat uitliet aan een tuigje, en dat beest bleef hartstikke rustig ontdanks dat ik met 2 drukke honden langs em liep, die als een gek aan dat beest wilde snuffelen. ik heb ze toen gelaten, om te kijken wat ze deden, en ze waren wel druk, maar meer op een speelse manier.