Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond en eend met rust laten=aandacht van pup vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Re: hond en eend met rust laten=aandacht van pup vragen

Ongelezen bericht door BessieTurf »

ranetje schreef: Dat kan heel goed gebeuren
Ik zit daar niet mee omdat ik het prettig vindt dan mijn honden wat ze vinden bij me brengen.
Beter dan dat ik niet weet wat voor eetbaars ze hebben gevonden en misschien ook hebben opgegeten.
Het overdreven van alles oprapen slijt wel in de loop van de eerstkomende maanden.
Tenminste .................. dat is mijn ervaring bij mijn honden :wink:

Mijn vorige hond heeft me in het eerste jaar regelmatig op een middag 40 dennenappels uit de tuin gebracht.(grote boom :tongue: )
Wat ovedreven vond ik dat :mrgreen: maar het jaar daarop was dat over.

Als je in de stress schiet en het per se af wilt nemen wordt het te belangrijk voor de hond en kan er strijd ontstaan.
En dan wil ik vermijden.

Leren om met een speeltje te lopen is een prima alternatief. :ok:
Alleen zal hij het nog niet lang vast blijven houden denk ik?

Enne ........... relax :lol1:
Hondje is maar zo kort pup.
Probeer je daar ook nog van te genieten? :D
Het oprapen kan dus van voorbijgaande aard zijn, dus dat is toch wel een fijn vooruitzicht :D

Lopen met een speeltje houdt hij niet heel lang vol, maar toch wel even een lekker tijdje. Het ligt er natuurlijk ook weer aan waar we lopen en hoeveel afleidingen er zijn.

Je hebt gelijk dat ik moet proberen te genieten, al valt me dat soms niet mee met zo'n ondeugende pup :O: :wink:
BessieTurf
Actief

Heavy schreef:
En toch zijn juist de ondeugende puppen heel ondernemend en willen graag iets samen met je doen en daarom kun je ze dus goed trainen.

Je moet er alleen wat tijd insteken en de juiste knopjes weten te vinden :wink:
Tijd is er dus we gaan een hoop doen :mrgreen:

Het trainen zoals in het youtube filmpje werkt heel goed, dus dit meer uitbreiden.
BessieTurf
Actief

Heavy schreef: Komt helemaal goed :ok: korte oefeningen niet te lang :wink:
Hoe kort is kort? Ik oefen nu een paar minuten. De slimmerik weet natuurlijk dat ik lekkers heb en is extra braaf.

Overigens kwam ik gisteravond de loslopende hond van de buren (waarmee nooit geoefend is) tegen. Deze mensen lopen nooit met een lijn. De hond duikt op mijn pup af om te spelen. Tja, daar kan ik weinig mee beginnen op dit moment. Ik loop maar door dan, terwijl de pup natuurlijk in de riem hangt omdat hij graag wil spelen. Even verderop hoor ik een hoop gebrul (edit: van de buurman die tig keer de naam van zijn hond riep om terug te komen ... zoiets dus: en ja hoor, daar kwam die hond weer aan. Tja, wat doe ik dan? Ik ben maar weer doorgelopen en toen puppie me aankeek heb ik hem gelijk geprezen. Pfff ....
Het is natuurlijk wel een goede oefening want het zal vast vaker gebeuren, maar eigenlijk ben ik dan best boos op zo'n eigenaar hoor :boos:
Het motiveert me wel extra om de aandacht van mijn pup te krijgen en te houden :cheer:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Paar minuten oefenen is lang zat. Ik loop hier elke wandeling met eenden. Die waren eerst heel spannend. Nu kijkt hij er niet meer van op. Half jaartje aangelijnd gelopen op latere leeftijd. Jouw pup vind alles nog interessant. Alles is nieuw.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

BessieTurf schreef:Mijn pup is nu 4 maanden jong en heeft al behoorlijk aandacht voor de eenden en uiteraard andere honden.
Mijn vraag is, hoe kan ik zijn aandacht opvragen/opeisen zonder dat ik hem beloon dat hij zijn aandacht al op het andere object heeft?

De eend heb ik nog vaak wel in het vizier, dus dan probeer ik al vroeg zijn aandacht te vragen en loop ik met een stukje kaas in de hand langs.

De hond is andere koek, daar ik mijn pup hier wel eens lekker los laat rennen en er een hond om de hoek kan komen. Vanochtend was dat ook het geval. De hond was aangelijnd, de baas vertrouwde het niet, maar pup was natuurlijk al druk bezig met een sociale interactie met die hond. Hoe leer ik hem dat hij niet altijd maar gelijk ervan door mag sprinten naar zijn soortgenoten?

Let wel: ik begrijp dat dit nu nog wat teveel gevraagd is van hem, maar jong geleerd is oud gedaan dus ik ga er nu graag mee aan de slag.
Ik ben er zelf van overtuigd dat honden onderling hun zaken kunnen regelen, maar natuurlijk niet als één van hen of allebei aan de riem zitten dus daarom wil ik het pup wel graag leren dat ik véél interessanter ben. Maar ik ben nu niet veel interessanter want die andere hond is veel leuker dan het stukje kaas of worst wat ik heb :W:
Leuk zijn. Als hij die eenden niet vangt en molt, attenderen op eenden van OH KIJK EENS! en zelf een spurtje trekken om dat eendenspul de sloot in te jagen. Door dat soort acties stijg je enorm in waarde. En ook bij bekende en leuke honden plus bazen, eerder opmerken en enthousiast gaan begroeten. Om dat idee te versterken, dat jij degene bent die interessante zaken in de omgeving veel eerder detecteert, kan je ook eens 'zomaar' een berg frolicjes of een rauwe biefstuk of weet ik wat 'vinden' in de struiken en dan wordt jouw OH KIJK EENS! alsmaar interessanter.

Het werkt echt. Lilo kan achter een haas aan gaan rennen maar als ik OH KIJK EENS roep, komt ze direct terug, want ik heb altijd nog betere dingen. Het kan zomaar haar verkering in de verte zijn of stukkies kaas of wat dan ook.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:Grappig dat is nou juist wat ik nooit zou doen , voordoen hoe je eenden de sloot injaagt.
Lijkt me dat je toch wil dat de eenden met rust gelaten worden en genegeerd worden?
Dat is mijn gedachte ook. :ok:

Maar bij Lilo werkt dat misschien wel weer anders.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
BessieTurf
Actief

Aandacht schenken aan hetgeen ik niet wil zien lijkt me -voor mij- geen goede optie. Het zal er ook aan schelen hoe je dit verder inkleedt, maar ik denk toch dat ik een voorbeeld voor mijn hond stel en dat ik daarom niet gedrag moet laten zien wat ik van hem niet wil zien.

De aandachtsoefeningen gaan met wisselend succes, maar dat hoort bij de leeftijd van de pup natuurlijk :wink:
Op de heenweg keurig langs de eend, maar op de terugweg was ze toch wel spannend. Nou doet ze natuurlijk ook wel heel spannend met haar geblaas en ze komt op pup af. Ik loop stoïcijns door en negeer het. Pup moet dan wel mee. Zodra hij wel naar me kijkt prijs ik hem rustig.

Ik ben erg blij met jullie meedenken en tips! Zo loop ik ook weer wat geruster rond :E:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”