Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips gevraagd voor aandacht hond bij anderen / op straat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: Tips gevraagd voor aandacht hond bij anderen / op straat

Ongelezen bericht door Sanchis »

Jaap* schreef: Als je hond zich slechts selectief iets van je aantrekt is het nooit een betrouwbare hierkomer.
Je hond heeft toch nog steeds de keuze, hierkomen of niet? Hij weet dat er (ook buiten) immers wel weer een andere mogelijkheid komt om zn happie te verdienen?

Ik zit met een jonge hond die ook soms volledig onbereikbaar is. Ik probeer dit op te pakken door haar goede gedrag zoveel mogelijk te stimuleren en belonen met wat ze nodig heeft - voer, spel, affectie, etc. Als ze te onrustig is om een voerbeloning te willen aanpakken, is het weggooien van een bal als beloning een prima alternatief.
Maar als het haar soms niet lukt omdat ze het allemaal lastig vind, vind ik het niet nodig om haar met een lege maag te laten slapen. Een puber heeft nog zoveel aan zn hoofd. Die wil ik niet honger laten hebben omdat het hem/haar niet is gelukt om mee te werken.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
VickyD.
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog, Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door VickyD. »

Berna schreef:
Als ik je iets kan aanraden voor een overprikkelde hond, dan is het de techniek die gebruikt wordt in de boeken 'Control Unleashed'. Ik ben volledig fan! Je leert de hond eigenlijk om te gaan met wat hij ziet en zichzelf los te koppelen van een afleiding. Dat leer je door hem op een gecontroleerde manier de omgeving in zich te leren opnemen in tegenstelling tot de klassieke 'je moet belangrijker worden dan je omgeving' :-)
Ik wil Vicky nog even uitdrukkelijk bedanken voor deze tip. Ik ben het boek nu aan het lezen, en wat een geweldige manier om met honden om te gaan. Zo anders ook dan de meeste andere boeken en methodes. Dit zou iedereen met een hond moeten lezen. Echt een verademing.
Dus... nogmaals bedankt! :flower:
Haha, ik dacht écht daarnet nog "Hé, hoe zou het nog met dat hondje zijn...". Ben blij dat je het boek leuk vindt! Heb je er al wat van uitgeprobeerd? Hoe vlot het?
Het zal misschien even duren voor je écht resultaat ziet, maar investeren in de basis is echt cruciaal :-)

Ik kan het inderdaad echt aan iedereen aanraden!
Afbeelding
Berna
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Berna »

Gedrag afdwingen en haast is immers ook precies wat de bedoeling is :roll:
Deze "pup" is nu ruim 8 maanden oud.

En de bedoeling van Jaap* is dat die hond zich gaat realiseren wat echt belangrijk voor hem is.
En dan kan het goed helpen als hij nou eens niet thuis in alle rust zijn bak leeg kan eten en dan buiten bijna (of helemaal) onbereikbaar is.
Hmmm... Ik moet zeggen dat ik het qua het geven van eten toch meer met Sanchis eens ben:
Maar als het haar soms niet lukt omdat ze het allemaal lastig vind, vind ik het niet nodig om haar met een lege maag te laten slapen. Een puber heeft nog zoveel aan zn hoofd. Die wil ik niet honger laten hebben omdat het hem/haar niet is gelukt om mee te werken.
Ik gaf mijn hond de laatste maanden juist alleen maar zijn voer uit de dummy of tijdens het trainen (dus niet uit zijn bak), maar ik ben hier de afgelopen week vanaf gestapt.
Het is trouwens niet zo dat wanneer hij honger heeft, hij ineens wél aandacht heeft op een moment dat hij totaal overprikkeld is, hoor. Dan kan dat eten hem gestolen worden :tongue:

Ik realiseer me nu dat het belangrijk is dat hij ook gewoon een rustig eetmoment kan hebben, zonder haast en opwinding en gedoe. Wel zo gezond ook.
Voer krijgt hij nu een beetje uit de bak twee keer per dag, en de rest tijdens trainingen of uit de dummy.
Berna
Vaste gebruiker

Haha, ik dacht écht daarnet nog "Hé, hoe zou het nog met dat hondje zijn...". Ben blij dat je het boek leuk vindt! Heb je er al wat van uitgeprobeerd? Hoe vlot het?
Het zal misschien even duren voor je écht resultaat ziet, maar investeren in de basis is echt cruciaal :-)

Ik kan het inderdaad echt aan iedereen aanraden!
Ik ben nog niet eens met de daadwerkelijke oefeningen bezig, maar ik merk nu al zoveel resultaat, alleen maar door een andere 'mindset' en dus anders met mijn hond om te gaan!
Zo was bijvoorbeeld zijn puberverlatingsangst zo sterk geworden, dat hij de keuken niet meer in wilde (de plek waar hij is als hij alleen is). Gisteren heb ik heel even een principe uit het boek toegepast (wanneer hij in de keuken was, hem 'vrij' geven en op zijn veilige plek daarbuiten zijn favoriete spel met hem gaan doen. Daarna weer 'vrij' geven en zelf de keuken in gaan. Dit herhalen).
Vandaag kwam hij meerdere keren uit zichzelf de keuken in, en is er nu gewoon vrijwillig alleen gaan liggen! Ik heb hem een paar keer de keuze gegeven eruit te gaan, maar hij vindt het nu blijkbaar veilig genoeg :E:

Ander voorbeeld: de kruiwagen vindt hij doodeng, en gaat ertegen blaffen en in de band bijten. Hij is er dan niet van weg te slaan.
Vandaag volgens hetzelfde principe hem bij mij laten spelen en hem vervolgens 'vrij' gegeven en naar de (rijdende) kruiwagen gestuurd. Na een paar keer bedacht hij dat spelen met mij veel leuker was, en hij koos er dus zelf voor om dat maar te doen.
Dit is zoveel beter dan gedrag afdwingen omdat jij nu eenmaal vindt dat een hond dit of dat moet doen... Ik wilde dat ik dit boek 9 maanden geleden al had gelezen.
Sterker nog: ik wilde dat ik dit ook bij mijn vorige hond had kunnen toepassen.

Dus: Control Unleashed - absolute tip voor iedereen die sámen met zijn hond iets wil bereiken.

Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik de oefeningen echt ga toepassen! :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Berna schreef:
Gedrag afdwingen en haast is immers ook precies wat de bedoeling is :roll:
Deze "pup" is nu ruim 8 maanden oud.

En de bedoeling van Jaap* is dat die hond zich gaat realiseren wat echt belangrijk voor hem is.
En dan kan het goed helpen als hij nou eens niet thuis in alle rust zijn bak leeg kan eten en dan buiten bijna (of helemaal) onbereikbaar is.
Hmmm... Ik moet zeggen dat ik het qua het geven van eten toch meer met Sanchis eens ben:
Ik gaf mijn hond de laatste maanden juist alleen maar zijn voer uit de dummy of tijdens het trainen (dus niet uit zijn bak), maar ik ben hier de afgelopen week vanaf gestapt.
Het is trouwens niet zo dat wanneer hij honger heeft, hij ineens wél aandacht heeft op een moment dat hij totaal overprikkeld is, hoor. Dan kan dat eten hem gestolen worden :tongue:

Ik realiseer me nu dat het belangrijk is dat hij ook gewoon een rustig eetmoment kan hebben, zonder haast en opwinding en gedoe. Wel zo gezond ook.
Voer krijgt hij nu een beetje uit de bak twee keer per dag, en de rest tijdens trainingen of uit de dummy.
Het gaat om het systeem dat Jaap* heeft uitgelegd.
Je kunt in het begin de momenten waarop een hond zwaar overprikkeld raakt ook verminderen.
En hem opdrachten geven op het moment dat hij niet overprikkeld is.
Waardoor hij leert wat die voerdummy betekent en meteen een hap binnen heeft.
Je kunt niet ineens van 0 naar 100.

Ook hier maar even ................ toverwoorden bestaan niet. :mrgreen:

Per slot moet hij toch ook nog leren wat de betekenis is van die voerdummy.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Charming
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Charming »

Berna schreef:
Als ik je iets kan aanraden voor een overprikkelde hond, dan is het de techniek die gebruikt wordt in de boeken 'Control Unleashed'. Ik ben volledig fan! Je leert de hond eigenlijk om te gaan met wat hij ziet en zichzelf los te koppelen van een afleiding. Dat leer je door hem op een gecontroleerde manier de omgeving in zich te leren opnemen in tegenstelling tot de klassieke 'je moet belangrijker worden dan je omgeving' :-)
is het boek ook in het Nederlands verkrijgbaar?

Ik wil Vicky nog even uitdrukkelijk bedanken voor deze tip. Ik ben het boek nu aan het lezen, en wat een geweldige manier om met honden om te gaan. Zo anders ook dan de meeste andere boeken en methodes. Dit zou iedereen met een hond moeten lezen. Echt een verademing.
Dus... nogmaals bedankt! :flower:
***Death can not kill what never dies***
Berna
Vaste gebruiker

Hallo Charming,

Ik denk dat je vraag is:
Volgens mij niet - helaas! Iedere hondeneigenaar zou dit moeten lezen.
Charming
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Charming »

Berna schreef:Hallo Charming,

Ik denk dat je vraag is:
Volgens mij niet - helaas! Iedere hondeneigenaar zou dit moeten lezen.
ik ga het boek eens googelen. Ben nieuwsgierig.
***Death can not kill what never dies***
Berna
Vaste gebruiker

Oké! :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”