Haha, ik dacht écht daarnet nog "Hé, hoe zou het nog met dat hondje zijn...". Ben blij dat je het boek leuk vindt! Heb je er al wat van uitgeprobeerd? Hoe vlot het?
Het zal misschien even duren voor je écht resultaat ziet, maar investeren in de basis is echt cruciaal
Ik kan het inderdaad echt aan iedereen aanraden!
Ik ben nog niet eens met de daadwerkelijke oefeningen bezig, maar ik merk nu al zoveel resultaat, alleen maar door een andere 'mindset' en dus anders met mijn hond om te gaan!
Zo was bijvoorbeeld zijn puberverlatingsangst zo sterk geworden, dat hij de keuken niet meer in wilde (de plek waar hij is als hij alleen is). Gisteren heb ik heel even een principe uit het boek toegepast (wanneer hij in de keuken was, hem 'vrij' geven en op zijn veilige plek daarbuiten zijn favoriete spel met hem gaan doen. Daarna weer 'vrij' geven en zelf de keuken in gaan. Dit herhalen).
Vandaag kwam hij meerdere keren uit zichzelf de keuken in, en is er nu gewoon vrijwillig
alleen gaan liggen! Ik heb hem een paar keer de keuze gegeven eruit te gaan, maar hij vindt het nu blijkbaar veilig genoeg
Ander voorbeeld: de kruiwagen vindt hij doodeng, en gaat ertegen blaffen en in de band bijten. Hij is er dan niet van weg te slaan.
Vandaag volgens hetzelfde principe hem bij mij laten spelen en hem vervolgens 'vrij' gegeven en naar de (rijdende) kruiwagen gestuurd. Na een paar keer bedacht hij dat spelen met mij veel leuker was, en hij koos er dus zelf voor om dat maar te doen.
Dit is zoveel beter dan gedrag afdwingen omdat jij nu eenmaal vindt dat een hond dit of dat moet doen... Ik wilde dat ik dit boek 9 maanden geleden al had gelezen.
Sterker nog: ik wilde dat ik dit ook bij mijn vorige hond had kunnen toepassen.
Dus:
Control Unleashed - absolute tip voor iedereen die sámen met zijn hond iets wil bereiken.
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik de oefeningen echt ga toepassen!