Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup blijft trekken aan riem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Stitchy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

pup blijft trekken aan riem

Ongelezen bericht door Stitchy »

We hebben onze pup nu bijna 4 weken, eigenlijk meteen redelijk goed meegelopen. Maar sinds vorige week begint hij enorm te trekken aan de riem.. hij weigert gewoon om mee te lopen en trekt zichzelf naar de plek waar hij heen wil (bijvoorbeeld naar een kind wat bang voor hem is, straffen maakt geen verschil, hij gaat dan nog irritanter doen!). Het maakt niks uit of ik hem optil en op het veldje zet, ook het terug lopen is een drama!
Hebben jullie tips?
En is het niet slecht dat er telkens zo'n druk op zijn nekje komt? (We hebben een tuigje geprobeerd, vindt ie verschrikkelijk!)
S@ndr@
Zeer actief

Re: pup blijft trekken aan riem

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

t is een franse bulldog lees ik , tuig is misschien even wennen, maar een halsbandje is ook prima hoor.
Ik denk dat je hem stukjes kunt gaan lokken ( met iets lekkers in je hand) aan de lijn voor naast lopen en dan is het natuurlijk de aller braafste pup van de hele wereld.( dit is meestal hoe ze op cursus ook beginnen) praat tegen hem, doe gek, hou zijn aandacht 1 of 2 tellen vast en hij/zij is braaf
dat kwartje moet nog even gaan vallen zeg maar, t heeft er nog geen idee van,( dus heeft straffen ook niet zoveel zin) voor nu is t gewoon als ik trek kom ik er misschien sneller :wink: en dat moet dus absoluut niet zo zijn, geen beloning voor trekken, je kunt ook even klein stukje de andere kant op lopen, iedere keer als de hond naar jou kijkt is hij braaf, snoepje er in, aandacht voor wat de baas wil, daar moet je naartoe :wink: .
en dat vergt wel even geduld en oefening.
Misschien is een puppie cursus een idee
Stitchy
Vaste gebruiker

Ja klopt het is een fransje, zeeer eigenwijs haha.
We hebben al vanalles geprobeerd, snoepje, speeltje, blij doen.. niks helpt, hij vind al het vuil, zakjes, onkruid onderweg veeeel interessanter...
Puppy cursus wad helaas al vol, dus we kunnen pas in augustus daar terecht, baal ik wel een beetje van maarja... ff volhouden dan maar...
S@ndr@
Zeer actief

probeer t eens dan met stil blijven staan ( model verkeerspaal of zo) en pas als hij kijkt is hij braaf, of de andere kant op lopen, en zodra hij weer trekt hup weer de andere kant op, t zal de lange adem zijn en je gaat waarschijnlijk nergens heen, maar vooral blijver belonen als hij naar je kijkt, dat is zo belangrijk, daar ligt de basis.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Gewoon stil blijven staan. Volgens mij is het nog een klein prulletje en ik kan mij eigenlijk niet zo goed voorstellen dat hij je/jullie al meetrekt. Ja het zijn sterke/krachtige hondjes maar toch niet zo sterk dat ze je van je plek kunnen trekken.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

en naast het belonen steeds omdraaien en de andere kant als hij trekt, zodat hij ziet dat het totaal geen zin heeft om een bepaalde kant op te willen? Kan soms even duren voordat het kwartje valt, maar bij onze honden werkte het heel goed. Later ben ik gewoon stil gaan staan en heb ik beloond als ze dan aandacht hadden.
Nog steeds als met name Yazoo trekt en ik blijf nu stilstaan dan komt ze nu uit zichzelf naast me zitten wachten tot we doorgaan.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Als mijn pup trekt sta ik stil en doe evt een pas naar achteren. Ik oefen nu veel op aandacht. Netjes naast mij lopen, paaien met vrolijk stemmetje en snoepje als hij meeloopt.
Stitchy
Vaste gebruiker

Als ik stil ga staan gaat hij liggen met z'n ogen dicht (alsof ie wil zeggen heerlijk ff liggen in de zon!) of happen naar grassprietjes of steentjes of wat dan ook haha.. maar ik ga het nog eens proberen. Moet ik hem ook belonen als hij eenmaal goed meeloopt? Want dat houd in dat we weer moeten stoppen. Ik zeg wel telkens heel blij 'goed zoooo!' Als ie doorloopt.
Stitchy
Vaste gebruiker

Safari schreef:Gewoon stil blijven staan. Volgens mij is het nog een klein prulletje en ik kan mij eigenlijk niet zo goed voorstellen dat hij je/jullie al meetrekt. Ja het zijn sterke/krachtige hondjes maar toch niet zo sterk dat ze je van je plek kunnen trekken.

Haha nee met zijn 4 kilo trekt ie ons niet omver :wink: maar ik ben bang dat er iets beschadigd in zijn keel of nekje van al dat trekken...
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Stitchy schreef:Als ik stil ga staan gaat hij liggen met z'n ogen dicht (alsof ie wil zeggen heerlijk ff liggen in de zon!) of happen naar grassprietjes of steentjes of wat dan ook haha.. maar ik ga het nog eens proberen. Moet ik hem ook belonen als hij eenmaal goed meeloopt? Want dat houd in dat we weer moeten stoppen. Ik zeg wel telkens heel blij 'goed zoooo!' Als ie doorloopt.
misschien als je iets heeeel lekkers meeneemt dat hij meer aandacht heeft?
ik zou hem in eerste instantie voor aandacht belonen, vaak lopen ze dan vanzelf mee. En in kleine stapjes werken ;) dan maar wat vaker stoppen in het begin, daarna kan je de beloning steeds wat uitstellen en met je stem werken kan natuurlijk altijd :)
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ook wat mij betreft het advies stil blijven staan als hij trekt om alle kanten op stuitert en als ie braaf is belonen en verder.
Verder werken aan aandacht voor jou. Zoek de beloning waarvoor hij helemaal warm loopt en bewaar die voor de wandelingen. Tijdens de wandelingen aandacht vragen en belonen.
Dus geduld en belonen.
Afbeelding
Safari

Bereid je maar voor op 300x stoppen en weer starten :wink: als jij stopt en hij erbij gaat liggen dan loopt hij in ieder geval niet naar dat bange kindje toe. Vervolgens start je weer en kirt iets tegen hem of propt er wat lekkers in, kwartje zal echt wel vallen zo. :lol1:
Stitchy
Vaste gebruiker

Safari schreef:Bereid je maar voor op 300x stoppen en weer starten :wink: als jij stopt en hij erbij gaat liggen dan loopt hij in ieder geval niet naar dat bange kindje toe. Vervolgens start je weer en kirt iets tegen hem of propt er wat lekkers in, kwartje zal echt wel vallen zo. :lol1:
Hij leert eigenijk best snel, alleen het kwartje van het trekken en de bench valt nog niet (al gaat de bench wel steeds beter!).
Geduld geduld geduld...
Hopelijk is het snel augustus, kunnen we lekker met 'm gaan trainen!

Ik ga het proberen met het 300x (in ons geval waarschijnlijk 600x :tongue: ) stilstaan en belonen! Hopelijk valt het kwartje heel snel, ik zou graag wat verder willen wandelen dan de parkeerplaats of het grasveldje haha
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Jammer zeg dat je zo lang moet wachten, kan je via de hondenschool eens een privé lesje doen zodat je alvast op weg wordt geholpen tot je met de cursus kan beginnen?
Safari

Stitchy schreef:(in ons geval waarschijnlijk 600x :tongue: ) stilstaan en belonen! Hopelijk valt het kwartje heel snel, ik zou graag wat verder willen wandelen dan de parkeerplaats of het grasveldje haha
Tsja je zal weten dat je een bulletje hebt :mrgreen:

Waarom neem je hem niet mee op de arm/auto/fietsmand/bus en ga je elders met hem wandelen? Of je neemt hem op de heenweg mee op je arm en laat hem terug naar huis lopen.
Stitchy
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Een franse bull kreeg bij mij een tuigje. Of ie dat nou leuk vind of niet, daar informeren we niet naar. :neenee:
Bij fransjes willen die luchtpijpen nog wel eens instorten dus daar wil je geen druk op hebben.
Verder heb ik nu ook een pup van 4 maanden die alles bere-interessant vindt en er heen wil. Dát doen we dus niet. Ik trek hem niet weg of zo; hij krijgt alleen geen centimeter ruimte om daar heen te gaan waar hij dat wil. Hij mag gerust lopen maar dan wel die kant op waar ik ook heen ga.
Dat kwartje begint al fors te vallen :ok: Nul succeservaring met trekken entameert nou eenmaal niet bepaald om dat gedrag voort te zetten. En met nul bedoel ik dus ook nul. Dus niet toegeven als hij aan een graspolletje een halve meter verderop wil ruiken en het op een trekken zet. Iedere centimeter winst zal hem volhardender maken en dat wil je bij een stijfkop als een FB al helemaal niet.

Ja misschien toch maar het tuigje nog eens proberen, als het goed is krijg ik vandaag het auto tuigje binnen dus dan probeer ik het daar eens mee... zou het mezelf nooit vergeven als er iets beschadigd! :O:

We merken inderdaad dat het een echte FB is, als meneer niet wil gaan zitten, dan gaat ie ook echt niet zitten, al ga je op je kop staan! Zodra je met een koekje ofzo gaat zwaaien wil ie er nog wel eens over nadenken.. maar ach, eigenwijs is ook wijs zeggen ze :tongue: het blijft een geweldig hondje, clowntje!
Stitchy
Vaste gebruiker

Safari schreef:
Stitchy schreef:(in ons geval waarschijnlijk 600x :tongue: ) stilstaan en belonen! Hopelijk valt het kwartje heel snel, ik zou graag wat verder willen wandelen dan de parkeerplaats of het grasveldje haha

Waarom neem je hem niet mee op de arm/auto/fietsmand/bus en ga je elders met hem wandelen? Of je neemt hem op de heenweg mee op je arm en laat hem terug naar huis lopen.
Ik kan idd eens ergens anders heen gaan, hem ernaartoe tillen heeft geen nut, tijdens het terug lopen ziet ook veel interessante dingen :tongue:
Stitchy
Vaste gebruiker

Bishy schreef:Jammer zeg dat je zo lang moet wachten, kan je via de hondenschool eens een privé lesje doen zodat je alvast op weg wordt geholpen tot je met de cursus kan beginnen?

Ja echt balen, had al verder gekeken naar een andere honden school, maar de enige die mij aansprak was de martin gausschool, maar die is zo duur.. en de school waar we ingeschreven staan hebben we goede ervaringen mee met onze boxers, en die zit bij ons om de hoek!
Even geduld nog maarm gelukkig hebben mijn ouders ook veel verstand van honden dus die voeden hem mee op!
Safari

Stitchy schreef:
Safari schreef:

Ik kan idd eens ergens anders heen gaan, hem ernaartoe tillen heeft geen nut, tijdens het terug lopen ziet ook veel interessante dingen :tongue:
:LOL: nee dat begrijp ik. Het ging er meer om dat ze nog geen hele grote afstanden kunnen/mogen lopen. Dus als je verder wilt dat alleen het grasveldje dan laat je de pup niet de heenweg lopen maar wel de terugweg. :wink:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Stitchy schreef:Als ik stil ga staan gaat hij liggen met z'n ogen dicht (alsof ie wil zeggen heerlijk ff liggen in de zon!) of happen naar grassprietjes of steentjes of wat dan ook haha.. maar ik ga het nog eens proberen. Moet ik hem ook belonen als hij eenmaal goed meeloopt? Want dat houd in dat we weer moeten stoppen. Ik zeg wel telkens heel blij 'goed zoooo!' Als ie doorloopt.
Ik zou het absoluut belonen als hij het goed doet. Ook al betekent dat, dat je even moet stoppen. Het puppenmonster snapt waarschijnlijk nog niet wat er van hem verwacht wordt en door hem te belonen als hij het goed doet, gaat hij de link uiteindelijk leggen dat dát is wat je van hem verwacht. Corrigeren heeft ook nog geen zin. Hij doet immers niets fout, hij weet alleen niet wat er van hem verwacht wordt.
Stitchy
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Stitchy schreef: We merken inderdaad dat het een echte FB is, als meneer niet wil gaan zitten, dan gaat ie ook echt niet zitten, al ga je op je kop staan! Zodra je met een koekje ofzo gaat zwaaien wil ie er nog wel eens over nadenken.. maar ach, eigenwijs is ook wijs zeggen ze :tongue: het blijft een geweldig hondje, clowntje!
Pas daar toch mee op hoor, want voor je het weet zit je met een vervelende tiran in huis. Natuurlijk valt er ook geen herderslaafsheid te verwachten en dat hoeft ook helemaal niet, maar alle ongehoorzaamheid weglachen omdat het nu nog zo koddig is gaat je later opbreken.
Tulijk mag ie zijn streken hebben maar als je echt iets wilt gebeurt dat ook en dan wordt zijn mening verder niet gevraagd.
We zijn heel consequent, soms zo erg dat ik me schuldig ga voelen haha hij is eigenwijs, maar ik ook! :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

goesso, laat je niet verleiden, wel genieten van de clown, maar rustig en consequent doorvoeren wat je wilt, als kost t de hele middag :pffff: :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Stitchy schreef: We merken inderdaad dat het een echte FB is, als meneer niet wil gaan zitten, dan gaat ie ook echt niet zitten, al ga je op je kop staan! Zodra je met een koekje ofzo gaat zwaaien wil ie er nog wel eens over nadenken.. maar ach, eigenwijs is ook wijs zeggen ze :tongue: het blijft een geweldig hondje, clowntje!
Pas daar toch mee op hoor, want voor je het weet zit je met een vervelende tiran in huis. Natuurlijk valt er ook geen herderslaafsheid te verwachten en dat hoeft ook helemaal niet, maar alle ongehoorzaamheid weglachen omdat het nu nog zo koddig is gaat je later opbreken.
Tulijk mag ie zijn streken hebben maar als je echt iets wilt gebeurt dat ook en dan wordt zijn mening verder niet gevraagd.
:ok:
Zitten is voor bulletjes over het algemeen al niet zo'n sterk punt.
Het lijkt niet lekker te voelen voor ze?
Het zelfde geldt voor liggen.
Op commando dan bedoel ik :wink:

Ik zou die snoepjes nog lang niet achterhouden maar daar voorlopig mee blijven oefenen.
En dan niet nadat hij eerst een tijd niet heeft gedaan wat je zegt, maar gewoon meteen.
Beste kans trouwens dat hij nog niet eens goed snapt wat "zit" betekent.

Als hij ergens naar toe wil en trekt dan komt hij daar niet.
Hij kan er wel komen als hij niet trekt (en jij het goed vindt dat hij daar naar toe gaat).

Jammer dat je niet naar een puppycursus kon omdat ze vol zaten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Stitchy
Vaste gebruiker

Zitten kan ie juist al heel goed! En pootje geven doet ie dan ook meteen. Maar soms gewoon wat dwars...
Heb nu het auto tuigje om gedaan, hij lijkt het ineens te accepteren, dus denk dat ik maar een gewoon tuigje nog ga aanschaffen!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Stitchy schreef:
Safari schreef:Gewoon stil blijven staan. Volgens mij is het nog een klein prulletje en ik kan mij eigenlijk niet zo goed voorstellen dat hij je/jullie al meetrekt. Ja het zijn sterke/krachtige hondjes maar toch niet zo sterk dat ze je van je plek kunnen trekken.

Haha nee met zijn 4 kilo trekt ie ons niet omver :wink: maar ik ben bang dat er iets beschadigd in zijn keel of nekje van al dat trekken...

Om die reden dus een tuigje ;-)
En daar went Frummel wel aan hoor ... gewoon doorzetten ;-)

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen:

Ik zou ook voor een tuigje gaan. Het belangrijkste is dat hij niets bereikt met trekken.
Dat gezegd ken ik werkelijk geen enkel bulletje dat niet trekt :tongue: dus het zal best een flinke kluif zijn.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou beginnen met de plek naast je heel interessant te maken. Dat kun je het beste eerst in huis oefenen, waar weinig afleiding is. Ga gewoon ergens staan en geef achter elkaar lekkers door met je hand langs je been naar beneden te gaan. Wil je je pup links naast je hebben, dan gebruik je je linkerhand. Doe dat een aantal keer. Denk je dat je pup in de gaten heeft dat daar wat te halen valt, doe je een flinke stap opzij, en wacht. Je geeft je pup niet meer ruimte dan dat de lijn lang is, maar trekt hem ook niet terug. Hij zal vanzelf een keer naar je toekomen om te kijken waar dat lekkers nou blijft. Op het moment dat hij zelf zorgt dat de lijn weer slap is, gelijk belonen. Dan een keer een stap naar achteren en eens een keer naar voren. En elke keer beloon je op het moment dat je pup weer de plaats naast jou opzoekt. In het begin echt elke stap die je zet je pup belonen als hij weer zijn plaats naast je opzoekt. Als hij ook nog naar je kijkt, helemaal goed.
Hiermee kom je in het begin natuurlijk niet ver, daarom laat ik mijn pup de eerste tijd eigenlijk nauwelijks aan de lijn lopen en als ze aan de lijn loopt is het gelijk training. Om te gaan wandelen zet ik haar in de auto en gaan we naar het park, waar ze los kan. Zo krijgt ze niet de kans het trekken aan de lijn aan te leren.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Stitchy schreef:Zitten kan ie juist al heel goed! En pootje geven doet ie dan ook meteen. Maar soms gewoon wat dwars...
Heb nu het auto tuigje om gedaan, hij lijkt het ineens te accepteren, dus denk dat ik maar een gewoon tuigje nog ga aanschaffen!
OK. :ok:
Ik begreep uit je verhaal dat hij niet ging zitten tenzij je een met een koekje ging zwaaien.

Probleem al grotendeels opgelost geloof ik?
Misschien zit dat autotuigje wel prettiger dan het tuigje wat je eerder hebt geprobeerd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Stitchy schreef:Ja klopt het is een fransje, zeeer eigenwijs haha.
We hebben al vanalles geprobeerd, snoepje, speeltje, blij doen.. niks helpt,
Tijd helpt :) Hij is nog zo jong. Hij leert het wel hoor, gewoon goed oefenen en zorg dat je zelf niet 'op tijd' zit waardoor je je gaat ergeren aan het getreuzel.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Stitchy
Vaste gebruiker

Nou het gaat redelijk, het autotuigje vind ie ook niet echt fijn, tijdens het lopen schuurt het, dus hou ik die maar voor in de auto.
Opzich met het stilstaan trekt ie wel wat minder. Als hij trekt ga ik stilstaan. Als ie dan merkt dat er geen mogelijkheid is om verder te komen gaat ie zitten en laat ik de lijn weer losser. Meestal lukt het dan om zijn aandacht te trekken!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”