Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag teef na dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Gedrag teef na dekking

Ongelezen bericht door sbientje »

Zamunda schreef: Apart dat je wel lacherig reageert op de misrekening van Tara, maar niet inhoudelijk op mijn reactie ingaat.
apart? ik was gewoon aan het werk en ik kon dus eventjes niet de rest kopieren :) rekenen kan ik ook op mijn mobiel, dat onderzoek opzoeken en eruit citeren niet
Dit verschil is op basis van de Fisher’s Exact test significant (p < 0,05)
(tabel 25)."
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Blijven de rest van mijn kanttekeningen nog steeds openstaan.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik had het beter bij mijn eigen ervaring kunnen laten want dat onderzoek van de raad loopt ook niet over van zorgvuldigheid imo. Dus nee, ik heb verder geen wetenschappelijk onderbouwde cijfers (hanneke misschien wel?). My bad, te stellig geformuleerd wellicht
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Het is geen onderzoek van de Raad van Beheer, Sabine. Die heeft er helemaal niks mee te maken. Het is uitgevoerd door Utrecht in opdracht van het Ministerie. We kunnen hier nou wel gaan zitten bekvechten over de betrouwbaarheid van dat onderzoek, maar daar schiet niemand iets mee op. Wie de betrouwbaarheid wil beoordelen, moet het rapport zelf maar lezen. Daarin staan de gemaakte keuzes en de gebruikte methode, met verantwoording en al.

Zoals gezegd, er komen nog veel meer van dit soort incidentie-onderzoeken bij nog veel meer hondenrassen (en kattenrassen). Eén van de aanbevelingen voor vervolgonderzoek die de onderzoekers zelf stellen, is dat er verder gekeken moet worden naar de verschillen tussen rashonden en look-a-likes. Daar kunnen ze nu nog onvoldoende over zeggen. Ze stellen zelf dat bij de labrador de conclusie gerechtvaardigd lijkt, dat er meer HD- en ED-problemen voorkomen bij look-a-likes dan bij rashonden.

Ik sta daar niet van te kijken. Bij het fokken van ras-labradors is al sinds de jaren ´80 HD- en ED-onderzoek verplicht. Uit talloze onderzoeken is inmiddels wel gebleken dat dat loont. Dat daarmee HD en ED worden teruggedrongen in een populatie. Bij de look-a-likes wordt doorgaans niks gecontroleerd, terwijl ze meestal wel voorouders uit de raspopulatie hebben en dus veel overeenkomstige genen, inclusief de genen voor HD en ED.

Gelukkig is het teefje van TO wel gecontroleerd en hopelijk de vaderhond ook. En hopelijk neemt ze haar verantwoordelijkheid en blijft ze contact houden met haar pupkopers tot de pups zeker een jaar oud zijn en staat ze met de portemonnee klaar als er een invaliderende erfelijke ziekte in het nest blijkt te zitten. Want als je look-a-like labradors wilt fokken alsof het ras-labradors zijn, moet je de hele weg gaan en dan ook alles doen volgens het geldende protocol, inclusief koopcontract en schadeclausule. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Zo denk ik erover.

Hanneke
Nienke1992
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nienke1992 »

Och wat gaat het hier offtopic zeg, dat had ik niet verwacht!

Om nog even kort te reageren, ik wil geen labradorsfokken alsof het RAS labradors zijn. Ouders zijn beide gezonden en geteste labradors zonder stamboom en daar komen dan als het goed is ook labradors uit. Hoe moet ik het dan noemen lookalike labradors?

Maargoed. Mijn teef is nu een week geleden gedekt. Inmiddels niet loops meer. over 3 weken gaan we voor een echo dus ik ben zeer benieuwd. Voor degene die wel tips hebben gegeven super bedankt!!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Laboriginals schreef:Het is geen onderzoek van de Raad van Beheer, Sabine. Die heeft er helemaal niks mee te maken. Het is uitgevoerd door Utrecht in opdracht van het Ministerie. We kunnen hier nou wel gaan zitten bekvechten over de betrouwbaarheid van dat onderzoek, maar daar schiet niemand iets mee op. Wie de betrouwbaarheid wil beoordelen, moet het rapport zelf maar lezen. Daarin staan de gemaakte keuzes en de gebruikte methode, met verantwoording en al.

Zoals gezegd, er komen nog veel meer van dit soort incidentie-onderzoeken bij nog veel meer hondenrassen (en kattenrassen). Eén van de aanbevelingen voor vervolgonderzoek die de onderzoekers zelf stellen, is dat er verder gekeken moet worden naar de verschillen tussen rashonden en look-a-likes. Daar kunnen ze nu nog onvoldoende over zeggen. Ze stellen zelf dat bij de labrador de conclusie gerechtvaardigd lijkt, dat er meer HD- en ED-problemen voorkomen bij look-a-likes dan bij rashonden.

Ik sta daar niet van te kijken. Bij het fokken van ras-labradors is al sinds de jaren ´80 HD- en ED-onderzoek verplicht. Uit talloze onderzoeken is inmiddels wel gebleken dat dat loont. Dat daarmee HD en ED worden teruggedrongen in een populatie. Bij de look-a-likes wordt doorgaans niks gecontroleerd, terwijl ze meestal wel voorouders uit de raspopulatie hebben en dus veel overeenkomstige genen, inclusief de genen voor HD en ED.

Gelukkig is het teefje van TO wel gecontroleerd en hopelijk de vaderhond ook. En hopelijk neemt ze haar verantwoordelijkheid en blijft ze contact houden met haar pupkopers tot de pups zeker een jaar oud zijn en staat ze met de portemonnee klaar als er een invaliderende erfelijke ziekte in het nest blijkt te zitten. Want als je look-a-like labradors wilt fokken alsof het ras-labradors zijn, moet je de hele weg gaan en dan ook alles doen volgens het geldende protocol, inclusief koopcontract en schadeclausule. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Zo denk ik erover.

Hanneke
Leuke sneer met je lookalikelabrador.bang dat ze je handeltje wegjatten of je status van hondenliefhebber. :LOL: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Het is een ontzettend discutabel onderzoek. Snap niet dat het ministerie hier geld in stopt, en nog meer geld in gaat stoppen.
Zamunda schreef:
Het gaat niet om kale cijfertjes, het gaat om significante verschillen. Was dit verschil significant?
Daarnaast, hoe was de ernst van de klachten/behandeling/prognose verdeeld?
Voor hetzelfde geld waren de stamboomhondjes allemaal jong met ernstige HD en de stamboomloze allemaal oudjes (op leeftijden die de stamboompjes niet eens halen) met ouderdomskwaaltjes.
Dus, er is wel iets meer nodig voor een gedegen onderbouwing dan enkel bovenstaande getalletjes en onderstaande persoonlijke ervaringen.
[/quote]

Het kan in dit onderzoek niet gaan om ouderdomskwaaltjes, waar ze spreken over extremiteiten, bedoelen ze de erfelijke zaken zoals hd/ed, dit staat in het totale onderzoek te lezen.
Vind het jammer dat er veel aannames staan in het onderzoek, net als dat als een hond op orthopedie komt, dit vermoedelijk voor een probleem aan de extremiteiten is, alsof er geen andere redenen zijn om daar te komen
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Inge O schreef:
Laboriginals schreef:Ik denk dat een onderzoeksteam van een universiteit echt wel weet, hoe ze een onderzoek moeten uitvoeren.
oeps, jij bent wel erg naïef op dat vlak, je wil niet weten hoeveel duizenden en duizenden en duizenden 'serieuze' onderzoeken compleet waardeloos blijken te zijn en ja, ook in de ogen van collega-wetenschappers en beoordelende wetenschappelijke commissies - niet persé door hondenforummers dus.
eens!
Kijk maar eens naar de postieflijstonderzoeken, ik schaam me bijna dat ik aan Wageningen gestudeerd heb...
Onderzoeken op een universiteit worden ook gefinancierd door een opdrachtgever en die wil wel graag gewenst resultaat zien. Veel onderzoeken worden zo opgezet dat dat er ook zeker zal komen.
Een tijdje geleden had iemand ook een enquete erop gezet (over herders dacht ik?) daar was ook een mooie discussie over, want dat klopte ook niet helemaal...
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

dubbel
Laatst gewijzigd door AnneBP op 04 jul 2014 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

driedubbel
Laatst gewijzigd door AnneBP op 04 jul 2014 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

...vierdubbel (internet haperde)
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

jome schreef:
Zamunda schreef:Het gaat niet om kale cijfertjes, het gaat om significante verschillen. Was dit verschil significant?
Daarnaast, hoe was de ernst van de klachten/behandeling/prognose verdeeld?
Voor hetzelfde geld waren de stamboomhondjes allemaal jong met ernstige HD en de stamboomloze allemaal oudjes (op leeftijden die de stamboompjes niet eens halen) met ouderdomskwaaltjes.
Dus, er is wel iets meer nodig voor een gedegen onderbouwing dan enkel bovenstaande getalletjes en onderstaande persoonlijke ervaringen.
Het kan in dit onderzoek niet gaan om ouderdomskwaaltjes,
Vanwaar doe jij deze aanname? Ook op orthopedisch vlak heb je ouderdomskwalen (artrose bijv.), dus een vreemde aanname van jou dat het daar niet over kan gaan. Bovendien heeft HD op 10-jarige leeftijd een heel andere impact dan op 1-jarige leeftijd.
jome schreef: waar ze spreken over extremiteiten, bedoelen ze de erfelijke zaken zoals hd/ed, dit staat in het totale onderzoek te lezen.
Als dat zo is, dat ze dat ermee bedoelen, is dat dus ronduit slecht. Want het bedoelen maar niet ondersteunen met feiten is gewoon gebakken lucht.
Het is bovendien een driedubbele aanname :hmmm: . De aanname die je hieronder aangeeft en daarbovenop nog de aanname dat het om HD/ED gaat. Met als derde aanname dat de betreffende HD/ED erfelijk is. HD/ED heeft een erfelijke component, maar het blijft een multifactoriële aandoening.
jome schreef:Vind het jammer dat er veel aannames staan in het onderzoek, net als dat als een hond op orthopedie komt, dit vermoedelijk voor een probleem aan de extremiteiten is, alsof er geen andere redenen zijn om daar te komen
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Net zo'n discussie als bij mij hihi.

Maar gefeli!!! Erg leuk en spannend als je eigen teef een nestje krijgt.
Het kostte mij 10 jaar van mn leven omdat ik nogal overbezorgd was....
Roxy had er weinig last van, maar de mensen aan de andere kant van de telefoon des te meer hahahaha.

Ik merkte ook bijna direct verschil in haar gedrag, het kan wel, maar hoeft dus niet.

1 tip: Geniet ervan!!!! Het is voorbij, voor je het weet!
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”