Ik ga daar wel een heel eind in mee om het simpele feit dat er hiërarchie is, overal en altijd. Anders is het chaos. En in een hiërarchie is er een dominanter dan de rest...Suske schreef:Precies.renee-uk schreef:zeker, dat speelt ook mee.Branka schreef:Mee eens Renee. Maar ik denk ook dat een methode bij een baas moet passen. Is dat niet het geval, dan zal een baas nooit overtuigend genoeg naar een hond zijn.renee-uk schreef:het is niet altijd of/of natuurlijk je kunt ook een mix van gebruiken.
ik doe een hoop met beloningen, counter condition me wezenloos, maar in andere gevallen is gewoon mijn wil wet en die staat op zo'n moment dan ook niet ter discussie.
denk dat je voor het beste resultaat vooral moet kijken naar de hond in kwestie en je aanpak aan die hond moet aanpassen.
de ene hond is nou eenmaal de andere niet en wat voor de ene hond een prima aanpak is, is een ramp bij de andere.
edit:blijft voor mij echter toch staan dat een hond gebaat is bij een aanpak die op die hond afgestemd is.
een apekop met dominante trekjes lapt een koetsiekoetsie-aanpak hoogstwaarschijnlijk aan zijn hondenlaars, terwijl een wat onzekere hond alleen maar onzekerder wordt van een hardere aanpak.
waar alle honden bij gebaat zijn echter, is duidelijkheid, consequentie, eerlijkheid en respect voor (en een beetje kennis van) de hondenaard.
maar hoe je dat dan verder invult is weer hond- en baasafhankelijk.
En dat zijgedruk en rukken aan de lijn en al heeft Belle een hoop lol in haar leven gekost![]()
Dat hij zo hamert dat je wat met je hond moet doen is prima.
Maar dat dominantieverhaal, tsja dat zal wel aan mijn afkeer van autoriteit liggen dat ik
daar moeite mee heb
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar wat zegt dat nu over CM dan? Niks... over mensen die niet weten wat ze doen. Maar die zie ik hier ook dagelijks om me heen met alleen maar positief... ik zie daar meer ellende van dan van CM maar dat mag dan niet gezegd worden. Alleen positief dus he.... nooit straffen.Belle schreef:Ik zag het van de week nog bij de winkels. Een man met een hond die moest gaan zitten. In de tijd dat ik van mijn auto naar de ingang van de winkel liep had de hond al zes keer een por in zijn zij te pakken.
Ik gebruik een mengelmoes van van alles, en dan ook nog per hond verschillend... zowel van CM, van mezelf, van mijn trainer, van een bekende buitenlandse africhter en dan ben ik vast nog een paar mensen vergeten. Alles wat ik ooit mee heb gekregen sla ik op en gebruik ik als ik denk dat ik het kan en moet gebruiken. En dat gaat zowel over beloningen, correcties als afleidingen...
Laatst gewijzigd door malinois op 05 jul 2014 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dan maar gelijk alle films afschaffen want je zou daar eens mensen mee op een idee kunnen brengen en dus jouw verantwoording...Suske schreef:Ja maar Mal, je kan toch niet ontkennen dat er veel mensen zijn die alleen
maar porren en sjorren en tsssen?
Die zien het verschil niet.
En nee dat is niet Cesars schuld maar wordt wel veroorzaakt door de impact van zijn
programma.
En daarmee imo wel een deel zijn verantwoording.
Nee hoor, geen haar op mijn hoofd. Dat is het gebrek van sommige personen daar kun je iemand anders niet op aan kijken.
iddJij bent fan en ik niet dus we zitten niet in een kliekje

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat vraag ik me ook wel eens af.Branka schreef:Wat mij opvalt in de programma's van CM is dat hij vrijwel alleen honden krijgt die zijn ontspoort door inconsequente en onduidelijke eigenaren. En ondanks ik zijn manier niet zo denderend vind, CM is wel verdomd consequent en duidelijk in zijn aanpak.
Maar ik vraag mij ook af of eigenaren werkelijk kunnen volhouden wat hij doet. Verder kijk ik ook zelden met plezier naar het eindresultaat.
Ik zou die honden wel eens terug willen zien bij hun baas ....... na een jaar of twee.
Als hij daar dan nog is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Het houdt niet op bij het einde van de uitzending bij hem. Mensen die bij hem geweest zijn mogen altijd nog contact opnemen als er iets is of bij hem terugkomen wat ik begrepen heb.ranetje schreef:Dat vraag ik me ook wel eens af.Branka schreef:Wat mij opvalt in de programma's van CM is dat hij vrijwel alleen honden krijgt die zijn ontspoort door inconsequente en onduidelijke eigenaren. En ondanks ik zijn manier niet zo denderend vind, CM is wel verdomd consequent en duidelijk in zijn aanpak.
Maar ik vraag mij ook af of eigenaren werkelijk kunnen volhouden wat hij doet. Verder kijk ik ook zelden met plezier naar het eindresultaat.
Ik zou die honden wel eens terug willen zien bij hun baas ....... na een jaar of twee.
Als hij daar dan nog is.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik ook hoor.malinois schreef:Ik ga daar wel een heel eind in mee om het simpele feit dat er hiërarchie is, overal en altijd. Anders is het chaos. En in een hiërarchie is er een dominanter dan de rest...Suske schreef: Maar dat dominantieverhaal, tsja dat zal wel aan mijn afkeer van autoriteit liggen dat ik
daar moeite mee heb
ik vind het ontkennen van het bestaan van een hiërarchie en dominantie net zo fout als aannemen dat dominantie altijd en op alle gelegenheden van toepassing is.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
CM heeft ook een hoop goeie dingen, en natuurlijk krijgt hij de probleem honden/baasjes, anders kan je er geen uitzending van maken.
Natuurlijk maakt hij fouten, en iedereen heeft zijn mening over hoe en wat.
Er is gewoonweg geen universele methode die bij iedere hond werkt, iedere hond steekt weer anders in elkaar, en doet het goed op andere dingen.
En ja bij sommige honden is er helaas soms ook gewoon kortsluiting geweest in hun koppie, die heb je ook.
Maar een ding ben ik wel met hem eens, iedere hond heeft recht op ''exercise discipline affection'' in het nederlands, lichamelijke beweging, duidelijke regels en geestelijke uitdaging, en liefde.
Er is gewoonweg geen universele methode die bij iedere hond werkt, iedere hond steekt weer anders in elkaar, en doet het goed op andere dingen.
En ja bij sommige honden is er helaas soms ook gewoon kortsluiting geweest in hun koppie, die heb je ook.
Maar een ding ben ik wel met hem eens, iedere hond heeft recht op ''exercise discipline affection'' in het nederlands, lichamelijke beweging, duidelijke regels en geestelijke uitdaging, en liefde.
Laatst gewijzigd door Marco88 op 05 jul 2014 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
Dat is mooi.malinois schreef:Het houdt niet op bij het einde van de uitzending bij hem. Mensen die bij hem geweest zijn mogen altijd nog contact opnemen als er iets is of bij hem terugkomen wat ik begrepen heb.ranetje schreef:Dat vraag ik me ook wel eens af.Branka schreef:Wat mij opvalt in de programma's van CM is dat hij vrijwel alleen honden krijgt die zijn ontspoort door inconsequente en onduidelijke eigenaren. En ondanks ik zijn manier niet zo denderend vind, CM is wel verdomd consequent en duidelijk in zijn aanpak.
Als hij daar dan nog is.
Maar dat bedoel ik niet.
Ik zou die honden na een jaar of twee wel eens willen zien als ze nog bij dezelfde baas zitten.
Milan zit er geen twee jaar bij op de stoep.
Er zijn nog wel een paar honden meer met problemen
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies... dominantie is er altijd en overal... maar ook wisselend afhankelijk van de samenstellingrenee-uk schreef:ik ook hoor.malinois schreef:Ik ga daar wel een heel eind in mee om het simpele feit dat er hiërarchie is, overal en altijd. Anders is het chaos. En in een hiërarchie is er een dominanter dan de rest...Suske schreef: Maar dat dominantieverhaal, tsja dat zal wel aan mijn afkeer van autoriteit liggen dat ik
daar moeite mee heb
ik vind het ontkennen van het bestaan van een hiërarchie en dominantie net zo fout als aannemen dat dominantie altijd en op alle gelegenheden van toepassing is.

- Liesbeth
- Zeer actief
Die harde aanpak die CM laat zien, in zijn shows op tv, worden alleen gebruikte bij slecht opgevoede en ontspoorde honden. Dat heeft niets met opvoeden te maken.Hondenwijzer schreef:De wereldberoemde ‘hondenfluisteraar’ gaat binnenkort op tournee in Europa. Omdat zijn methodes nogal omstreden zijn, is er weer veel beroering ontstaan in de (professionele) hondenwereld. Bekijk de vele hondenpagina’s op facebook, zowel in Nederland als in andere Europese landen, dan constateert men de emoties. Millan krijgt ontzettend veel kritiek. Is dat terecht? ‘Nee’, zeggen de Cesar Millan fans, zij zijn van mening dat de methodes van de Dog Whisperer werken en dat hij op deze manier vele hondenlevens redt. Hondentrainers die kritiek hebben op Millan’s methode krijgen steevast te horen dat zij jaloers zijn, omdat Millan zoveel succes heeft en beroemd is.
Opvallend is dat kritiek op Cesar Millan’s aanpak niet alleen wereldwijd van professionele hondentrainers komt, maar vooral van wetenschappers over de hele wereld.
De laatste decennia is er ontzettend veel onderzoek gedaan naar diergedrag, met name naar (verwilderde) honden en wolven, dit heeft geleid tot veel meer kennis over hondengedrag waardoor er veel betere trainingsmethodes zijn ontwikkeld. Niet alleen beter, maar vooral ook diervriendelijker. Wereldwijd zijn vele wetenschappers dan ook van mening dat Cesar Millan’s methodes niet alleen erg dieronvriendelijk zijn, maar ook erg achterhaald. ‘Cesar Millan’s methodes gaan ruim 20 jaar terug in de tijd’ is een veelgehoorde uitspraak van gedragsbiologen.
Deze gedragsbiologen 'vergeten' dan wel dat een gedragsgestoorde hond (zoals CM) veelal in handen krijgt leeft in een mensenwereld in niet in een (ver)wilde(rde) roedel in de vrije natuur. Dat is niet te vergelijken nmm.
Cesar Millan schrijft bijna elk probleemgedrag toe aan dominantieproblemen. Volgens hem wil de hond het leiderschap overnemen waardoor hij niet meer luistert, de eigenaar moet ervoor zorgen dat hij of zij deze positie weer terug wint, dit gaat bijna altijd gepaard met fysiek geweld.
Ik ben van mening dat veel probleemgedrag terug te leiden is naar het onvermogen, van veel mensen, om leiding te geven. Als een hond geen leiding krijgt weet die niet goed met de situatie om te gaan en zal dan zaken zelf invullen. Dat kan je zien als leiderschap overnemen (en dat is het in zekere zin ook), maar het is meer dat een hond dan wel 'moet'. Dat zou je kunnen vertalen naar dominantie.
Het is dan öok de vraag hoe men naar de term "dominantie kijkt.
De zogenaamde dominantietheorie stamt af van het samenlevingsverband in een wolvenroedel, maar een 10 jarig onderzoek van wolvenbioloog dr. David Mech in de jaren ’90 van de vorige eeuw ontkracht deze hele theorie. Een wolvenroedel bestaat namelijk niet uit bij elkaar gekomen individuen, maar het bestaat uit een familieverband waar de ouderdieren de natuurlijke leiding over de jongen (van meerdere leeftijden) hebben, er wordt dus helemaal niet gestreden om de leiderschap binnen een roedel (zie ook het artikel: http://www.hondenwijzer.com/dominantie.html). Uit diverse wetenschappelijk onderzoeken bij honden blijkt ook dat honden nooit een poging doen om de baas te worden.
Vele hondentrainers en wetenschappers spreken zich uit tegen de dominantietheorie, zo werd er in februari een filmpje op internet verspreid waar prominente hondenprofessionals zoals Martin Gaus, Peter Beekman, Nicky Gootjes, Geert De Bolster, Dr. Ian Dunbar, Jane Killion, Judith Lissenberg lieten weten dat zij geen roedelleider wilden zijn. Toch draait de hele werkwijze van Cesar Millan om deze achterhaalde dominantie theorie.
Gedragsproblemen zijn niet binnen een uur op te lossen, bij mensen lukt dat niet, bij dieren evenmin. Om de productie kosten van de shows zo laag mogelijk te houden kiest men voor een snelle oplossing. De oplossingen die in Cesar Millan’s shows getoond worden bestaan uit het met veel fysiek geweld onderdrukken van gedrag, helaas is deze oplossing maar van tijdelijke aard. Eigenlijk wordt er bij deze verouderde trainingstechnieken alleen maar aan symptoombestrijding gedaan, aan de oorzaak van het gedrag wordt niets gedaan, zodat er altijd een probleem blijft bestaan. Sterker nog, uit vele wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat men met deze methodes juist probleemgedrag creëert. Honden zouden juist geneigd zijn om meer agressie te gaan vertonen, die eigenaren dan weer met nog meer fysiek geweld proberen te onderdrukken.
Op de met zorg geselecteerde filmbeelden ziet men dit niet, deze beelden zijn zo gemonteerd dat het altijd eindigt in een happy-end, zoals in een sprookje. Goed voor de kijkcijfers, maar alles behalve goed voor het welzijn van de honden.
Ik denk dat het heel wel mogelijk is om met deze zgn verouderde trainingstechnieken een hond tot ommekeer te brengen. Als daarna niets gedaan wordt mbt de oorzaak, ja dan zou het wel eens averechts kunnen werken.
Jij geeft aan dat CM alleen aan symptoombestrijding doet en niets met de oorzaak van het gedrag, maar IK zie dat niet.
Het is dus niet voor niets dat vele wetenschappers Cesar Millan fel bekritiseren. De omstreden methodes van Cesar Millan schaden niet alleen in ernstige mate het dierenwelzijn, hoewel zijn aanpak het gedragsprobleem tijdelijk kan onderdrukken, zorgt het juist voor veel meer agressie bij honden. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat agressieproblemen op deze manier nooit blijvend opgelost worden. Het gevolg is dat door zijn werkwijze juist meer bijtincidenten veroorzaken, het zorgt dus ook voor een maatschappelijk probleem.
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Als onderdrukken het enige is wat gebeurt, dan kan dat meer problemen op gaan leveren. Maar als je na de eerste aanpak van het probleem, de hond gaat heropvoeden met een hondgerichte aanpak, dan zie ik niet waarom die hond later nog meer problemen op zou gaan leveren.
In Nederland is een hondentrainer geen beschermd beroep, iedereen kan zich hondentrainer noemen zonder daar ooit enige opleiding voor gevolgd te hebben. Dit betekent dat er nog veel hondentrainers zijn die soortgelijke achterhaalde methodes gebruiken.
Wanneer u als hondenbezitter met uw hond op cursus wilt, kies dan een hondentrainer die goed opgeleid is en zich ook regelmatig bij laat scholen, zodat deze goed op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen op hondengebied. Moderne trainingstechnieken zijn niet alleen diervriendelijker, hierbij worden de dieren echt opgevoed in plaats van onderdrukt en zorgen er ook voor dat u bespaard blijft van ernstige (agressie) problemen in de toekomst.
Op de website www.hondenwijzer.com kunt u een van een artikel lezen van een Amerikaanse wetenschapper en hondentrainer waarin zij Cesar Millan wetenschappelijk bekritiseert: http://www.hondenwijzer.com/rachel_garn ... illan.html
Als er niks was misgegaan tijdens de opvoeding van die ontspoorde honden, waren ze waarschijnlijk niet ontspoort
Misschien lijkt het nu dat ik een fan van CM ben, dat is niet zo. Hij gebruikt sommige technieken waar ik niet kapot van ben. Maar ik vind wel dat hij nu wel heel erg onderuit wordt gehaald op een nare, zwart/witte manier. Geen enkele nuance lees ik in jouw stuk.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- ranetje
- Zeer actief
Ik geloof niet dat "discipline" vertaald kan worden als "geestelijke uitdaging"Marco88 schreef:CM heeft ook een hoop goeie dingen, en natuurlijk krijgt hij de probleem honden/baasjes, anders kan je er geen uitzending van maken.
Maar een ding ben ik wel met hem eens, iedere hond heeft recht op ''exercise discipline affection'' in het nederlands, lichamelijke beweging, geestelijke uitdaging, en liefde.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zal best inderdaad...ranetje schreef:Dat is mooi.malinois schreef:Het houdt niet op bij het einde van de uitzending bij hem. Mensen die bij hem geweest zijn mogen altijd nog contact opnemen als er iets is of bij hem terugkomen wat ik begrepen heb.ranetje schreef:Dat vraag ik me ook wel eens af.Branka schreef:Wat mij opvalt in de programma's van CM is dat hij vrijwel alleen honden krijgt die zijn ontspoort door inconsequente en onduidelijke eigenaren. En ondanks ik zijn manier niet zo denderend vind, CM is wel verdomd consequent en duidelijk in zijn aanpak.
Als hij daar dan nog is.![]()
Maar dat bedoel ik niet.
Ik zou die honden na een jaar of twee wel eens willen zien als ze nog bij dezelfde baas zitten.
Milan zit er geen twee jaar bij op de stoep.
Er zijn nog wel een paar honden meer met problemen
Maar dat is toch bij alle GT's en cursussen eigenlijk zo?
Niets is oneindig... en vaak werkt het op het veld wel maar thuis absoluut niet.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Haha. CM is geen heilige hoor.
Er zitten goede dingen tussen ik vind vooral de rust die hij zelf uitstraalt vooral de manier hoe hij daarbij overkomt op ons mensen heel goed.
Maar ook echt heel veel dingen zou ik zelf nooit toe passen.
Dat geschop en getsss hoeft van mij ook niet bij Toots sowieso niet en Bij Dino ''mechelaar'' is het niet nodig en zou denk averechts werken.
Er zitten goede dingen tussen ik vind vooral de rust die hij zelf uitstraalt vooral de manier hoe hij daarbij overkomt op ons mensen heel goed.
Maar ook echt heel veel dingen zou ik zelf nooit toe passen.
Dat geschop en getsss hoeft van mij ook niet bij Toots sowieso niet en Bij Dino ''mechelaar'' is het niet nodig en zou denk averechts werken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- ranetje
- Zeer actief
Een hond heeft duidelijkheid nodig en als die er niet is maakt hij die zelfLiesbeth schreef:Ik ben van mening dat veel probleemgedrag terug te leiden is naar het onvermogen, van veel mensen, om leiding te geven. Als een hond geen leiding krijgt weet die niet goed met de situatie om te gaan en zal dan zaken zelf invullen. Dat kan je zien als leiderschap overnemen (en dat is het in zekere zin ook), maar het is meer dat een hond dan wel 'moet'. Dat zou je kunnen vertalen naar dominantie.
Het is dan öok de vraag hoe men naar de term "dominantie kijkt.
In "Hondentaal van binnenuit" van Godfried Dols wordt dat leiderschap tegen wil en dank genoemd.
Best een leuk boek door de voorbeelden die gegeven worden over wat je als baas denkt dat je aan het doen bent met je hond en hoe die hond dat "vertaalt".
- Marco88
- Zeer actief
daarom staat er ook duidelijke regelsranetje schreef:
Ik geloof niet dat "discipline" vertaald kan worden als "geestelijke uitdaging"
- Belle
- Zeer actief
Een sint bernard die de trap niet op durft en een golden met baknijd, vind ik beide geen voorbeelden van ontspoorde honden, toch hanteert hij daar een behoorlijk harde aanpak.Liesbeth schreef: Die harde aanpak die CM laat zien, in zijn shows op tv, worden alleen gebruikte bij slecht opgevoede en ontspoorde honden. Dat heeft niets met opvoeden te maken.
Als er niks was misgegaan tijdens de opvoeding van die ontspoorde honden, waren ze waarschijnlijk niet ontspoort.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- ranetje
- Zeer actief
Waar staat dat?Marco88 schreef:daarom staat er ook duidelijke regelsranetje schreef:
Ik geloof niet dat "discipline" vertaald kan worden als "geestelijke uitdaging"
Ik reageerde hierop
ranetje schreef:Ik geloof niet dat "discipline" vertaald kan worden als "geestelijke uitdaging"Marco88 schreef:CM heeft ook een hoop goeie dingen, en natuurlijk krijgt hij de probleem honden/baasjes, anders kan je er geen uitzending van maken.
Maar een ding ben ik wel met hem eens, iedere hond heeft recht op ''exercise discipline affection'' in het nederlands, lichamelijke beweging, geestelijke uitdaging, en liefde.
- dagmar88
- Zeer actief
Zag juist weinig respect voor het eigen karakter van de hond.malinois schreef: En ik moet er wel om lachen wat je nu schrijft over wat jij wil zien, CM is nl alles wat jij graag wil zien: respect, duidelijk en consequent.
Fijn hoor, dat zijn pitbulls zo gezellig zijn. Aan die van mij ga ik niet lopen dwingen en corrigeren om er een ongelukkig wandelend eenheidsworstje van te maken.
- Marco88
- Zeer actief
Belle schreef: Een sint bernard die de trap niet op durft toch hanteert hij daar een behoorlijk harde aanpak.
Ik vind die ''behoorlijke harde aanpak'' wel meevallen eigenlijk lol
Ja hij dwingt m wel om de trap om te gaan, maar dat is ook het enige ''harde'' xD
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
yep net zo 'hard" dwing ik mijn toller om de auto in te gaan of is dat ook zielig? beter 1x een goede correctie en daarna het gewenste gedrag belonen als 1000 keren verkeerd gedrag negeren of belonen.Marco88 schreef:Belle schreef: Een sint bernard die de trap niet op durft toch hanteert hij daar een behoorlijk harde aanpak.
Ja hij dwingt m wel om de trap om te gaan, maar dat is ook het enige ''harde'' xD
ik haal uit de uitzendingen van CM dingen die ik kan gebruiken en dat deed ik ook van MG. verder kijk ik naar de hond want die verteld het verhaal en dat verhaal is telkens weer anders bij een andere hond.
ellen
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stortMarco88 schreef:Belle schreef: Een sint bernard die de trap niet op durft toch hanteert hij daar een behoorlijk harde aanpak.
Overigens is het een feit dat altijd en overal een rangorde is, maar de manier waarop hij het benadrukt doet mij vermoeden dat die rangorde onduidelijk is. Als er geen twijfel is over wie waar staat in de rangorde zijn al die acties om de hierachie te bepalen niet nodig toch? Rangorde moet vanzelfsprekend zijn, dan hoef je het niet te forceren. En die vanzelfsprekendheid win je met hele kleine dagelijkse acties, niet door je hond op z'n rug te rollen op het moment dat het al fout is gegaan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zachte heelmeesters maken stinkende wonden... ik zou bij zoiets ook doorpakken. Ik vind het absoluut niet prettiger voor een hond om dat veel voorzichtiger te doen, die constant aanwezige angst. Doorpakken is die angst maar heel kort en ben je er ook sneller overheen.Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stortHij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
Nou dat ontkent ts toch erg stellig hoor.Overigens is het een feit dat altijd en overal een rangorde is,
Maar dat dóen die mensen niet met als gevolg dat de hond compleet ontspoort is...maar de manier waarop hij het benadrukt doet mij vermoeden dat die rangorde onduidelijk is. Als er geen twijfel is over wie waar staat in de rangorde zijn al die acties om de hierachie te bepalen niet nodig toch? Rangorde moet vanzelfsprekend zijn, dan hoef je het niet te forceren. En die vanzelfsprekendheid win je met hele kleine dagelijkse acties, niet door je hond op z'n rug te rollen op het moment dat het al fout is gegaan.
En dan heb je inderdaad veel zwaardere middelen nodig om iets duidelijk te maken. Niet de schuld van de hond, maar van zijn eigenaar.
En soms heb je situaties dat je wel eventjes weer iets duidelijk moet maken, een mens is een mens dus maakt fouten, gaat soms iets makkelijker om met privileges en dan moet je af en toe weer even op je strepen gaan staan.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat type honden dus laten hoe ze zijn willen ze niet dus is het afspuiten of in een ander jasje gieten...dagmar88 schreef:Zag juist weinig respect voor het eigen karakter van de hond.malinois schreef: En ik moet er wel om lachen wat je nu schrijft over wat jij wil zien, CM is nl alles wat jij graag wil zien: respect, duidelijk en consequent.
Fijn hoor, dat zijn pitbulls zo gezellig zijn. Aan die van mij ga ik niet lopen dwingen en corrigeren om er een ongelukkig wandelend eenheidsworstje van te maken.
Ik keek regelmatig naar National Geographic waar in 1 uitzending 10 honden werden afgespoten in een asiel door (imo) volstrekt normaal hondengedrag maar wat ze daar in Amerika niet willen zien zoals baknijd bijv.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, je hebt voorzichtig en voorzichtig. Ik zou voor de middenweg gaan. Hond de tijd geven om te wennen, te observeren maar niet teveel ruimte geven om weer onzeker te worden. Maar ik zou er ook zeker geen slipketting om hangen en de hond vervolgens omhoog trekken, dat gaat me ook weer te ver.malinois schreef:zachte heelmeesters maken stinkende wonden... ik zou bij zoiets ook doorpakken. Ik vind het absoluut niet prettiger voor een hond om dat veel voorzichtiger te doen, die constant aanwezige angst. Doorpakken is die angst maar heel kort en ben je er ook sneller overheen.Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stortHij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
Nou dat ontkent ts toch erg stellig hoor.Overigens is het een feit dat altijd en overal een rangorde is,
Maar dat dóen die mensen niet met als gevolg dat de hond compleet ontspoort is...maar de manier waarop hij het benadrukt doet mij vermoeden dat die rangorde onduidelijk is. Als er geen twijfel is over wie waar staat in de rangorde zijn al die acties om de hierachie te bepalen niet nodig toch? Rangorde moet vanzelfsprekend zijn, dan hoef je het niet te forceren. En die vanzelfsprekendheid win je met hele kleine dagelijkse acties, niet door je hond op z'n rug te rollen op het moment dat het al fout is gegaan.
En dan heb je inderdaad veel zwaardere middelen nodig om iets duidelijk te maken. Niet de schuld van de hond, maar van zijn eigenaar.
En soms heb je situaties dat je wel eventjes weer iets duidelijk moet maken, een mens is een mens dus maakt fouten, gaat soms iets makkelijker om met privileges en dan moet je af en toe weer even op je strepen gaan staan.
En ik begrijp dat de gevallen die Cesar treft inderdaad opnieuw de rangorde moeten bepalen, maar het is zo ontzettend jammer dat de halve wereld daardoor in de veronderstelling is dat je honden continu moeten bevestigen in hun hierachie. De gemiddelde eigenaar is nog gefixeerd op rangorde dan de hond zelf, en dat is gewoon jammer. Als mensen gewoon ontspannen maar consequent zijn is er heel veel meer mogelijk.
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Ik ben ook geen cesar millan fan, iemand die geen opleiding voor honden gedrag heeft gedaan, alles naar eigen ervaring met honden doet. Ja dan kan ik ook wel een cesar millan worden.
Cesar wilt graag in de belangstelling staan, ze laten op tv altijd het gedrag voor en na zien, en een beetje hoe cesar het oplost. Maar wat achter de schermen gebeurd weet en ziet niemand.
Dus na een paar tv showtjes gehad te hebben, en na een paar boekjes geschreven te hebben.. Is hij de man die het meeste verstand heeft van hondentaal?
Maar over cesar millan en andere methodes, iedereen heeft zijn mening erover. Iedereen heeft zijn eigen manier van opvoeden.
Dat zal toch nooit veranderen.
T blijft altijd een eindeloze discussie
Cesar wilt graag in de belangstelling staan, ze laten op tv altijd het gedrag voor en na zien, en een beetje hoe cesar het oplost. Maar wat achter de schermen gebeurd weet en ziet niemand.
Dus na een paar tv showtjes gehad te hebben, en na een paar boekjes geschreven te hebben.. Is hij de man die het meeste verstand heeft van hondentaal?
Maar over cesar millan en andere methodes, iedereen heeft zijn mening erover. Iedereen heeft zijn eigen manier van opvoeden.
Dat zal toch nooit veranderen.
T blijft altijd een eindeloze discussie
-
sjm
- Zeer actief
Iedereen die in the picture staat met zoiets zal kritiek krijgen, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
Ik vind dat CM zeker wel dingen ertussen heeft zitten die hij goed doet. Ik denk dat het grootste probleem is dat de baasjes de honden "verpesten", CM komt eraan en is enórm consequent en al gauw de 'baas' over de hond en dan moeten de baasjes dit zelf weer gaan doen.. Maar de baasjes weten niet exact wat wel en niet kan..
Ik heb bij Isa ook dingen gebruikt die hij doet. Isa was echt een enorm dominant, arrogant, onhandelbaar stuk tuig
Maar ik heb het op mijn eigen manier gedaan. Waar ik een goed gevoel bij had, ik ken Isa. Ik weet wat werkt en wat niet werkt. En nu is het een enorm leuk, goed luisterend, ontspannen, lief en gezellig hondje.
Ik vind dat CM zeker wel dingen ertussen heeft zitten die hij goed doet. Ik denk dat het grootste probleem is dat de baasjes de honden "verpesten", CM komt eraan en is enórm consequent en al gauw de 'baas' over de hond en dan moeten de baasjes dit zelf weer gaan doen.. Maar de baasjes weten niet exact wat wel en niet kan..
Ik heb bij Isa ook dingen gebruikt die hij doet. Isa was echt een enorm dominant, arrogant, onhandelbaar stuk tuig
-
Chris78
- Actief
Euh...wat willen ze dan wel zijn? Baas?Vele hondentrainers en wetenschappers spreken zich uit tegen de dominantietheorie, zo werd er in februari een filmpje op internet verspreid waar prominente hondenprofessionals zoals Martin Gaus, Peter Beekman, Nicky Gootjes, Geert De Bolster, Dr. Ian Dunbar, Jane Killion, Judith Lissenberg lieten weten dat zij geen roedelleider wilden zijn
- Marco88
- Zeer actief
hij leerde hem ook rustig van de trap af te lopen..Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stortHij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
Hij corrigeerde hem niet, maar hielp hem wel om zn angst voor de trap te overbruggen door niet op te geven.
heb je het stukje wel gezien?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het op TV gezienMarco88 schreef:hij leerde hem ook rustig van de trap af te lopen..Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stortHij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
Hij corrigeerde hem niet, maar hielp hem wel om zn angst voor de trap te overbruggen door niet op te geven.
heb je het stukje wel gezien?
- dagmar88
- Zeer actief
Dat andere jasje noem ik een keurslijf en daar heb je wat mij betreft geen hond voormalinois schreef:Maar dat type honden dus laten hoe ze zijn willen ze niet dus is het afspuiten of in een ander jasje gieten...dagmar88 schreef:Zag juist weinig respect voor het eigen karakter van de hond.malinois schreef: En ik moet er wel om lachen wat je nu schrijft over wat jij wil zien, CM is nl alles wat jij graag wil zien: respect, duidelijk en consequent.
Ik keek regelmatig naar National Geographic waar in 1 uitzending 10 honden werden afgespoten in een asiel door (imo) volstrekt normaal hondengedrag maar wat ze daar in Amerika niet willen zien zoals baknijd bijv.

[/url]