Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Andere aanpak benchtraining
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Andere aanpak benchtraining
Vroeger, toen ik Romeo als pup kreeg, en daarna ook toen ik Julia als pup kreeg, leerde ik dingen die ik nu totaal anders doe.
Zo werd er bijvoorbeeld geleerd dat je de pup in de bench moest laten zitten als hij begon te piepen en janken, en dat je dan net zolang moest wachten tot de pup stil was, en dan eruit laten.
Over deze dingen ben ik heel erg aan het nadenken geweest.
En ik ben tot een geheel andere conclusie gekomen. Als ik mijn pup in de bench doe, en ze gaat janken dan houdt dit in dat zij zich ellendig voelt. Dan heb IK dus iets fout gedaan, en daarom haal ik haar er dus uit als ze gaat piepen. Het is mijn fout dat zij zich ellendig voelt, en dat is nu juist niet wat ik wil. Ik wil dat zij volledig op mij kan vertrouwen, en dat zij zich rustig voelt in de bench.
Als ik weg ga van huis, en ik wil haar de bench aanleren, zorg ik dus altijd dat ik de mogelijkheid heb om haar mee te nemen, of om haar bij mijn zusje te brengen (als ze gaat piepen haal ik haar er nml direct uit).
De bench moet een fijne pek zijn, en dat creëer ik niet door haar erin te laten zitten janken en zich ellendig te laten voelen!
Wat ik nu regelmatig doe, is op het moment dat zij lekker uitgespeeld is en bijna in slaap valt, dan pak ik haar op, ik zet haar half in de opening van de bench (voorpootjes erin, achterpootjes nog niet) en zo stapt zij zelfstandig naar binnen. Zonder dwang, en zonder dat ik haar er compleet ingezet heb, dus zij heeft het zelf gedaan.
Dan wacht ik even tot ze rustig is gaan zitten of liggen, en ze ook echt ontspannen is. Daarna doe ik het deurtje dicht en loop weg. Ik laat haar er dan een paar minuutjes in, en dan doe ik het deurtje open. Ze mag er nog niet uit, pas als ik wegloop en een gebaar maak met mijn arm mag ze. En ze snapt dat ook heel goed, en dan piept ze niet.
Ze is helemaal gek van de voerbal (zo'n rubber bal met labyrint erin waar je brokjes in kunt doen).
Af en toe stop ik haar complete maaltijd in die bal, deze leg ik dan in de bench en dan stapt ze er geheel vrijwillig in. Dan doe ik het deurtje dicht, en zij vermaakt zich een aardige tijd in de bench met die bal.
Ondertussen doe ik wat huishoudelijke klussen, of ik loop rond het huis.
Als ze er klaar mee is wacht ik nog een paar minuutjes, en dan laat ik haar eruit. Deze tijd bouw ik langzaam ietsje op.
De bench moet boven alles een leuke plaats zijn, en een rustplaats.
En het werkt. Ze leert de bench nu zoveel makkelijker aan dan dat de anderen als pup deden. Bij hen heb ik die regel toegepast van het erin laten zitten tot ze stoppen met janken.
De eerste nacht hebben we Tselfde er ook direct in gedaan (in de slaapkamer naast ons bed).
Mijn man is haar in de bench lekker gaan aaien tot ze heel rustig lag en bijna in slaap viel. Toen deurtje dicht en in bed gaan liggen.
Ze heeft wel een beetje gepiept, maar op een rustige manier. Ik heb mijn vingers door de tralies gestoken om haar te laten weten dat ik vlakbij ben. En dat heeft geholpen, ze heeft eraan gesnuffeld en ging met haar kop er vlakbij liggen, en ging toen slapen.
Als ik naar vrienden ga, neem ik haar meestal mee en dan gaat de bench achterin de auto mee.
Ik zet deze dan bij mijn vrienden neer, en als wij gaan eten (ik blijf dan meestal ook eten) dan gaat zij in de bench, soms met een kluifje, maar soms ook zonder. Ze piept dan geen moment, en gaat rustig liggen slapen.
Zo werd er bijvoorbeeld geleerd dat je de pup in de bench moest laten zitten als hij begon te piepen en janken, en dat je dan net zolang moest wachten tot de pup stil was, en dan eruit laten.
Over deze dingen ben ik heel erg aan het nadenken geweest.
En ik ben tot een geheel andere conclusie gekomen. Als ik mijn pup in de bench doe, en ze gaat janken dan houdt dit in dat zij zich ellendig voelt. Dan heb IK dus iets fout gedaan, en daarom haal ik haar er dus uit als ze gaat piepen. Het is mijn fout dat zij zich ellendig voelt, en dat is nu juist niet wat ik wil. Ik wil dat zij volledig op mij kan vertrouwen, en dat zij zich rustig voelt in de bench.
Als ik weg ga van huis, en ik wil haar de bench aanleren, zorg ik dus altijd dat ik de mogelijkheid heb om haar mee te nemen, of om haar bij mijn zusje te brengen (als ze gaat piepen haal ik haar er nml direct uit).
De bench moet een fijne pek zijn, en dat creëer ik niet door haar erin te laten zitten janken en zich ellendig te laten voelen!
Wat ik nu regelmatig doe, is op het moment dat zij lekker uitgespeeld is en bijna in slaap valt, dan pak ik haar op, ik zet haar half in de opening van de bench (voorpootjes erin, achterpootjes nog niet) en zo stapt zij zelfstandig naar binnen. Zonder dwang, en zonder dat ik haar er compleet ingezet heb, dus zij heeft het zelf gedaan.
Dan wacht ik even tot ze rustig is gaan zitten of liggen, en ze ook echt ontspannen is. Daarna doe ik het deurtje dicht en loop weg. Ik laat haar er dan een paar minuutjes in, en dan doe ik het deurtje open. Ze mag er nog niet uit, pas als ik wegloop en een gebaar maak met mijn arm mag ze. En ze snapt dat ook heel goed, en dan piept ze niet.
Ze is helemaal gek van de voerbal (zo'n rubber bal met labyrint erin waar je brokjes in kunt doen).
Af en toe stop ik haar complete maaltijd in die bal, deze leg ik dan in de bench en dan stapt ze er geheel vrijwillig in. Dan doe ik het deurtje dicht, en zij vermaakt zich een aardige tijd in de bench met die bal.
Ondertussen doe ik wat huishoudelijke klussen, of ik loop rond het huis.
Als ze er klaar mee is wacht ik nog een paar minuutjes, en dan laat ik haar eruit. Deze tijd bouw ik langzaam ietsje op.
De bench moet boven alles een leuke plaats zijn, en een rustplaats.
En het werkt. Ze leert de bench nu zoveel makkelijker aan dan dat de anderen als pup deden. Bij hen heb ik die regel toegepast van het erin laten zitten tot ze stoppen met janken.
De eerste nacht hebben we Tselfde er ook direct in gedaan (in de slaapkamer naast ons bed).
Mijn man is haar in de bench lekker gaan aaien tot ze heel rustig lag en bijna in slaap viel. Toen deurtje dicht en in bed gaan liggen.
Ze heeft wel een beetje gepiept, maar op een rustige manier. Ik heb mijn vingers door de tralies gestoken om haar te laten weten dat ik vlakbij ben. En dat heeft geholpen, ze heeft eraan gesnuffeld en ging met haar kop er vlakbij liggen, en ging toen slapen.
Als ik naar vrienden ga, neem ik haar meestal mee en dan gaat de bench achterin de auto mee.
Ik zet deze dan bij mijn vrienden neer, en als wij gaan eten (ik blijf dan meestal ook eten) dan gaat zij in de bench, soms met een kluifje, maar soms ook zonder. Ze piept dan geen moment, en gaat rustig liggen slapen.

-
Devel
Re: Andere aanpak benchtraining
Darko was de bench al gewend maar met Diesel heb ik het destijds net zo geleerd. Uit eindelijk ging hij zelf erin liggen slapen. Ligt toch een stuk beter als de vloer of de bank schijnbaar. Maar wat ik me af vraag als je haar steeds mee neemt creërt ze zo geen verlatingsangst? Ze is immers nooit alleen en als ze straks ouder is en niet meer met andere honden gaat (stel) dan kun je haar niet overal mee blijven slepen zoals nu?
-
Mojuan
- Zeer actief
Devel schreef:Darko was de bench al gewend maar met Diesel heb ik het destijds net zo geleerd. Uit eindelijk ging hij zelf erin liggen slapen. Ligt toch een stuk beter als de vloer of de bank schijnbaar. Maar wat ik me af vraag als je haar steeds mee neemt creërt ze zo geen verlatingsangst? Ze is immers nooit alleen en als ze straks ouder is en niet meer met andere honden gaat (stel) dan kun je haar niet overal mee blijven slepen zoals nu?
Een hond krijgt verlatingsangst als je hem/haar alleen laat terwijl de hond niet op het gemak is.
Ik ben juist bezig om ervoor te zorgen dat ze zelfverzekerd wordt, en zich goed voelt, zodat ze straks stapje voor stapje steeds langer in de bench kan blijven.
Ze kan al heel erg goed alleen zijn. Als ik haar gewoon achterlaat terwijl ze in de mand ligt bijvoorbeeld, en ik ga naar buiten, doe de deur dicht en loop een rondje door de wijk, dan is ze gewoon stil en ligt nog steeds rustig in de mand als ik stiekem door het raam naar binnen kijk. Ook dit wordt al flink geoefend
Alleen ik wil haar niet los in huis als ik lang weg ga, omdat ze heel speels is richting de poedels, en die stellen dat echt niet op prijs. Die worden dan belaagd door haar, en ik wil haar dus aanleren om in de bench te blijven als ik weg moet.
Dit stukje gaat dus puur over die benchtraining, niet over het alleen kunnen zijn (dat kan ze nml al). Ik kan ook gewoon een rondje gaan wandelen met de andere drie zonder haar, dan hoeft ze niet in de bench van mij. En dan is ze ook gewoon rustig en stil.

- Buddyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
- Aantal honden: 2
Ben het niet met je eens om als de hond piept 'm uit de bench te halen... je beloont het gedrag dan.
Het feit dat jij je schuldig voelt omdat je denkt dat de hond zich ellendig voelt, is jouw emotie. De hond kan dit manipuleren...
Ik denk wel dat het verschil maakt op wat voor manier je de hond in de bench doet en wanneer. Als je dagelijks de bench aantrekkelijk maakt en de hond er ook in doet als je thuis bent, associeert hij dit niet met alleen zijn...
Wij deden de pup ook meteen na het spelen in de bench. Het was zijn rustige veilige plek.
Niks geen stress, gewoon doen en dan beseffen ze wel dat dit zo hoort.
We hebben 7 honden op deze manier bench-vertrouwd gemaakt en nooit geen problemen gehad.
Nogmaals de bench niet verheffen dat iets aparts/een ritueel.
Het feit dat jij je schuldig voelt omdat je denkt dat de hond zich ellendig voelt, is jouw emotie. De hond kan dit manipuleren...
Ik denk wel dat het verschil maakt op wat voor manier je de hond in de bench doet en wanneer. Als je dagelijks de bench aantrekkelijk maakt en de hond er ook in doet als je thuis bent, associeert hij dit niet met alleen zijn...
Wij deden de pup ook meteen na het spelen in de bench. Het was zijn rustige veilige plek.
We hebben 7 honden op deze manier bench-vertrouwd gemaakt en nooit geen problemen gehad.

Lizzy & Faya, de oppashondjes
-
Mojuan
- Zeer actief
Je begrijpt duidelijk niet wat ik schrijf.Buddyboy schreef:Ben het niet met je eens om als de hond piept 'm uit de bench te halen... je beloont het gedrag dan.
Ik voel me helemaal niet schuldig, ik weet gewoon dat ik iets niet goed heb aangepakt als de pup gaat janken.
Dat is een constatering en een feit, geen schuldgevoel.
Ook ben ik het er niet mee eens dat ik het gedrag dan beloon, als dat zo zou zijn, dan zou zij elke keer gaan janken om haar zin te krijgen met allerlei dingen, en dat doet ze dus niet. Als ik haar zou laten zitten, dan wordt de bench een nare plaats, en dat is wat ik hiermee voorkom.
Lees nog eens goed door wat ik schreef, en probeer te begrijpen wat ik zeg
En als je 'nooit geen' problemen hebt gehad, dan is dat dus altijd.. (dubbele ontkenning).
Hoe kom je er trouwens bij dat wij de bench iets aparts maken of een ritueel?
Ik leer haar alleen maar dat de bench een fijne plaats is, omdat ik wil dat zij uiteindelijk daarin kan blijven als ik van huis ga.
Gaat prima, dat lees je toch? Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ik doe het op deze manier, en deze manier werkt voor mij, en voor Tselfde.
Ze gaat er zo vaak in als we thuis zijn, nogmaals: lees mijn post nog eens goed door, je reactie slaat nergens op.

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmmmm, tekenend...iemand is het niet met je eens dus die begrijpt het niet?
Best grappig....
Mijn honden gaan graag in de bench, ondanks dat ik nooit "positief getraind" heb.
Waarschijnlijk per ongeluk goed gegaan dan...
Best grappig....
Mijn honden gaan graag in de bench, ondanks dat ik nooit "positief getraind" heb.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
Marion.
Mijn god, hoe belerend kun je zijn
Lees nog maar eens goed na.
-
Mojuan
- Zeer actief
Zoals ik al zei, zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.fes/lou schreef:Hmmmm, tekenend...iemand is het niet met je eens dus die begrijpt het niet?
Best grappig....
Voor mij persoonlijk werkt deze manier beter, omdat het meer past bij mij.
Voor een ander is een andere aanpak fijner, en die kan evengoed het gewenste resultaat geven.
Julia vond de bench uiteindelijk ook wel een prettige plaats, maar de manier hoe zij het heeft aan moeten leren vond ik helemaal niet prettig, en paste gewoon niet bij mij. Wij hebben haar dus wel erin laten zitten en laten janken en af en toe boos toegesproken dat ze haar kop moest houden. En ik heb dat nooit fijn gevonden. Maar ik had geen alternatief.
Nu heb ik wel een alternatief, en ik voel me hier prettig bij, en het werkt.
Ik heb mijn stukje niet geschreven om te vragen of ik het wel goed doe, ik heb het geschreven om te vertellen dat ik een andere manier heb gekozen. En om te vertellen hoe ik dat nu doe en wat het effect is.
Thats all. Zolang het werkt, en het goed voelt en het vertrouwen tussen mij en mijn hondje groeit, ben ik tevreden.

-
Mojuan
- Zeer actief
Ach, ik ben wie ik ben, je kunt het accepteren of je kunt me overal op het forum blijven belagen.Marion. schreef:Mijn god, hoe belerend kun je zijn![]()
Wat jij wilt, het is mij om het even

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik heb de bench ook aangeleerd met een ritueel.
jan en ik gingen samen in de keuken uit de hondensnoepjespot een koekje halen, hij huppelde gezellig met me mee naar de bench en als ie daarin stapte kreeg ie zijn koekje.
daarna ging ie lekker slapen en als ie wakker was mocht ie er weer uit.
ik heb hem wel van heel klein af al aangeleerd dat ie moest zitten voordat ik het deurtje opendeed.
's nachts had ik een bench naast mijn bed en vanaf het begin stak ik daar mijn hand in met de woorden 'ga maar lekker slapen' en dat deden we dan ook.
piepte hij 's nachts gingen we naar beneden voor een plas en daarna meteen weer naar boven; ik hoorde al heel gauw het verschil tussen een 'ik moet plassen' piep en een 'ik wil graag even een beetje aandacht' piep.
bij die laatste deed ik mijn hand weer in de bench en was het ook goed.
ik zie ook helemaal niks in honden in een bench laten jammeren en ben blij dat je het nu anders aanpakt paula!
jan en ik gingen samen in de keuken uit de hondensnoepjespot een koekje halen, hij huppelde gezellig met me mee naar de bench en als ie daarin stapte kreeg ie zijn koekje.
ik heb hem wel van heel klein af al aangeleerd dat ie moest zitten voordat ik het deurtje opendeed.
's nachts had ik een bench naast mijn bed en vanaf het begin stak ik daar mijn hand in met de woorden 'ga maar lekker slapen' en dat deden we dan ook.
piepte hij 's nachts gingen we naar beneden voor een plas en daarna meteen weer naar boven; ik hoorde al heel gauw het verschil tussen een 'ik moet plassen' piep en een 'ik wil graag even een beetje aandacht' piep.
ik zie ook helemaal niks in honden in een bench laten jammeren en ben blij dat je het nu anders aanpakt paula!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik kan het ook niet hoor het jammeren. Ik denk dat je het bij veel honden ook kan aanleren zonder te laten jammeren. Het is iets wat voor mij ook niet hoeft. Wij hebben de bench bedacht en onze kostbare meubels, dus stop ik ook graag energie is het aanleren van de bench. Overigens was Bas de eerste hond die de bench leerde, zo'n 12 jaar geleden, op oudere leeftijd van 10 jaar (omdat het veiliger was op behendigheidswedstrijden) en die heb ik het ook zo geleerd.
Ik heb Kay ook altijd de bench in gestuurd, in begin door het lekkers in de bench te leggen, gooien en later dat hij het lekkers kreeg als hij in de bench zat. Nu nog altijd staat hij te trappellen als ik de bench op zet. Ook voor logees haha, hij pikte meteen de bench in. Keek dan beteuterd als ik hem eruit riep en logees erin begeleidde haha.
Norah kende de bench al, maar lijkt het ook erg prettig te vinden. Hoe zij het geleerd heeft???
Ik heb Kay ook altijd de bench in gestuurd, in begin door het lekkers in de bench te leggen, gooien en later dat hij het lekkers kreeg als hij in de bench zat. Nu nog altijd staat hij te trappellen als ik de bench op zet. Ook voor logees haha, hij pikte meteen de bench in. Keek dan beteuterd als ik hem eruit riep en logees erin begeleidde haha.
Norah kende de bench al, maar lijkt het ook erg prettig te vinden. Hoe zij het geleerd heeft???

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb het heel anders gedaan en voor Eva was de bench bijna haar persoonlijk bezit en iets wat ze zelfs verdedigde. Je hoefde maar naar de bench te wijzen en ze vloog erin met als gevolg dat wij de bench moesten afsluiten omdat Eva er steeds in wilde en Dapper niet meer bij de bench mocht komen. Aangeleerd door er in te voeren en haar erin te belonen met lekkere kluiven. Als pup ging ze erin janken en dat heb ik genegeerd. Ik sliep er al naast, ze werd er al steeds uit gelaten door de nacht en dus had ze wat ze nodig had. Dan is het dus ook klaar. Pas als ze niet meer jankte mocht ze eruit want de deur openen omdat de pup het wil weigerde ik. Ik moet er zelf niet aan denken dat ik een pup elke keer op afroep uit de bench moet halen omdat ik dan weet dat die pup mij laat lopen en zich niet neerlegt bij de situatie. Ik wil dat dus niet zelf. Soms moet iets en ze leggen zich er zeer snel bij neer ALS JE EERLIJK BENT in het gebruik ervan. Als een pup in de auto piept stop ik ook niet en ga ook niet uitstappen en wandelen. Ik ben iemand die heel eerlijk met mijn dieren om denk te gaan maar als het eerlijk is en het moet dan laat ik me dus ook niet piepelen. Hier hoeven geen honden meer in de bench. Eva moest dat omdat ze bezoek aan kon vallen. Dan heb je dus geen keuze meer. We zijn ermee begonnen omdat we niet wisten hoe Dapper en Cleo op Eva zouden reageren. De laatste jaren had Eva al lang geen bench meer. En door doorzetten, constant belonen met kluiven en vooral alle voer erin geven en er een heerlijke fatboy in leggen vond Eva de bench goddelijk na een maandje of zelfs twee weken. Weet niet meer hoe lang dat duurde.
Ik neem Bas ook overal mee naartoe maar dan neem ik haar kussen mee en geen bench. Dan is ze dus los. Ik heb Bas 1 keer in een bench gedaan omdat ze in de voortent moest slapen. Naast een drukke weg. Ik was bang dat ze uit de tent zou lopen. Dat was 1 minuut stom, ze piepte, ik heb haar berispt en de dag erna geen kick meer en meteen slapen. Haar eruit halen omdat ze piept had zeker averechts gewerkt en dan was ze na 2 uur nog gaan piepen zodat ze weer aandacht kreeg en eruit mocht. Ik berisp een hond die piept terwijl het niet anders kan en dus moet. Ophouden! Moet! Daarna prijs ik ze de hemel in als ze het goed doen, en ze krijgt wat lekkers. Dat werkt voor mij echt het beste.
Ik neem Bas ook overal mee naartoe maar dan neem ik haar kussen mee en geen bench. Dan is ze dus los. Ik heb Bas 1 keer in een bench gedaan omdat ze in de voortent moest slapen. Naast een drukke weg. Ik was bang dat ze uit de tent zou lopen. Dat was 1 minuut stom, ze piepte, ik heb haar berispt en de dag erna geen kick meer en meteen slapen. Haar eruit halen omdat ze piept had zeker averechts gewerkt en dan was ze na 2 uur nog gaan piepen zodat ze weer aandacht kreeg en eruit mocht. Ik berisp een hond die piept terwijl het niet anders kan en dus moet. Ophouden! Moet! Daarna prijs ik ze de hemel in als ze het goed doen, en ze krijgt wat lekkers. Dat werkt voor mij echt het beste.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Iedereen heeft zijn eigen manier om een hond te leren accepteren dat iets moet.
Zoals Mojuan het doet lijkt me een vriendelijke manier en leuk beschreven.
Niks mis mee
Als je het anders doet en het blijkt effectief, dan is daar ook niks mis mee
Niks mis mee
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bas is daar natuurlijk wel de hond voor. Op behendigheidswedstrijden kan ik niet zonder bench. Heb hondjes die graag met iedereen het parcours willen rondlopen. Vinden niet alle mensen en honden even leuk. Op de camping vinden mensen een grotere hond soms best beangstigend en heb ik honden die wat anders op prikkels reageren dan jou Bas. De Schotse Collies zijn veel makkelijker, die hoef ik feitelijk gezien ook niet in de bench. Die zijn braaf van zichzelf. Denderen niet door het hekwerk om de tent heen en blijven geduldig wachten, zijn veel minder reactief.laeken schreef:Ik heb het heel anders gedaan en voor Eva was de bench bijna haar persoonlijk bezit en iets wat ze zelfs verdedigde. Je hoefde maar naar de bench te wijzen en ze vloog erin met als gevolg dat wij de bench moesten afsluiten omdat Eva er steeds in wilde en Dapper niet meer bij de bench mocht komen. Aangeleerd door er in te voeren en haar erin te belonen met lekkere kluiven. Als pup ging ze erin janken en dat heb ik genegeerd. Ik sliep er al naast, ze werd er al steeds uit gelaten door de nacht en dus had ze wat ze nodig had. Dan is het dus ook klaar. Pas als ze niet meer jankte mocht ze eruit want de deur openen omdat de pup het wil weigerde ik. Ik moet er zelf niet aan denken dat ik een pup elke keer op afroep uit de bench moet halen omdat ik dan weet dat die pup mij laat lopen en zich niet neerlegt bij de situatie. Ik wil dat dus niet zelf. Soms moet iets en ze leggen zich er zeer snel bij neer ALS JE EERLIJK BENT in het gebruik ervan. Als een pup in de auto piept stop ik ook niet en ga ook niet uitstappen en wandelen. Ik ben iemand die heel eerlijk met mijn dieren om denk te gaan maar als het eerlijk is en het moet dan laat ik me dus ook niet piepelen. Hier hoeven geen honden meer in de bench. Eva moest dat omdat ze bezoek aan kon vallen. Dan heb je dus geen keuze meer. We zijn ermee begonnen omdat we niet wisten hoe Dapper en Cleo op Eva zouden reageren. De laatste jaren had Eva al lang geen bench meer. En door doorzetten, constant belonen met kluiven en vooral alle voer erin geven en er een heerlijke fatboy in leggen vond Eva de bench goddelijk na een maandje of zelfs twee weken. Weet niet meer hoe lang dat duurde.![]()
Overigens heeft Norah hier de bench ook een tijdje verdedigd uit onzekerheid. Hup toen ging de bench eruit. Maar voor haar is het soms nog reuzemakkelijk, dus staat hij hier wel, al wordt hij niet als opgesloten vaak gebruikt. Op wedstrijd en in de auto wel.
Een oudere hond en bench vind ik wel wat anders. Die kan je inderdaad vertellen wat de bedoeling is. Dat vind ik niet meteen bij een pup. Mijn Basje heeft niet een heel lang traject gehad voor het aanleren van de bench. Paar keer opgezet, koekjes erin gegooid en hij vond het prima en kon zo mee op wedstrijd. Bij een oudere hond die piept laat ik de situatie afhangen of ik iets mee moet.

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Zo heb ik het ook gedaan, altijd met wat lekkers, binnen een dag weten ze het al als je wat lekkers pakt....hup de bench inrenee-uk schreef:ik heb de bench ook aangeleerd met een ritueel.
Ik sliep alleen beneden de eerste weken (afhankelijk van de pup hoelang) maar dat komt meer omdat ik niet erg stabiel ben op de trap, dus durf ik dat niet aan met een pup op de arm
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Precies dat.ranetje schreef:Iedereen heeft zijn eigen manier om een hond te leren accepteren dat iets moet.
Niks mis mee
Als het werkt, dan werkt het