Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met pup

Moderator: moderatorteam

Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner
Aantal honden: 2

Trainen met pup

Ongelezen bericht door Sepje »

Op de puppycursus zie ik veel fanatieke mede pup cursisten! natuurlijk hartstikke leuk, maar ik vroeg me eigenlijk iets af..

Zelf 'train' ik Zoë ze is nu ruim 15 weken gewoon de basic dingetjes. Zit, staan, af, wacht, blijf, voor komen, tandjes en staan en betasten.dit allemaal nog heel erg basic. Thuis train ik niet zo erg veel, tijdens de dagelijkse wandelingen kom je al deze puntjes meestal wel tegen. Zit en wacht met oversteken en vrij geven, geaaid worden door vreemde, komen als ik roep ect.

Ik vind het belangrijk dat ze nu gewoon even lekker pup kan zijn.

Andere mede pup cursisten zijn erg strikt, vragen veel van hun pup en trainen dagelijks een half uur zeggen ze.
Prima natuurlijk!

Maar ik vraag me af, ben ik te laks ik het trainen van mijn pup? Of is het juist goed haar nog even pup te laten? Alles wat we doen op de training doet ze erg goed, en ze leert snel.
Ik snap dat dit per pup natuurlijk verschilt.

Maar wat doen jullie? Hoe hebben jullie dit gedaan en is het goed gekomen? :Q:
Of is er achteraf gedacht, 'had ik toen maar meer gedaan' ?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Trainen met pup

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb met laicka te veel gedaan en zou het bij de volgende absoluut anders doen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat dat heel afhankelijk is van de pup én de baas. Als jij niet het type bent dat dagelijks een half uur traint moet je dat niet doen, want dat gaat je tegen staan en dat merkt je pup. Een half uur achter elkaar vind ik wel lang voor een pup trouwens, maar opgedeeld in sessies van 5-10 minuten kwam ik daar ook wel aan met pups. Alles op een positieve, vrijblijvende manier maar mijn pups hadden wel zo hun uitdaging nodig en het versterkt ook de band tussen baas en hond.

Wel bleef ik bewust onder hun niveau trainen. Tollers hebben de neiging om heel snel en heel veel tegelijk te willen, als je daar in mee gaat heb je groot kans dat je hond over een tijdje compleet overtrained is en dicht slaat. Dus in die zin ben ik het met je eens dat je er vooral niet te veel druk op moet leggen, ik heb liever een hond die rustiger opgroeit dan een die met een jaar al op kan voor verschillende diploma's. Maar de één-op-één aandacht van zo'n trainingsessie vind ik wel erg belangrijk, dat is toch anders dan tijdens een wandeling met meerdere honden.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Alles bij elkaar train ik misschien wel een half uur per dag met Suusje, maar dat zijn dan gewoon dingetjes tijdens de wandelingen, netjes naast me lopen, een keertje gaan zitten of liggen, af en toe een hand touch en veel zelfbeheersing. Thuis neem ik soms de honden een voor een in de keuken om iets te gaan trainen, niet omdat ze iets perse moeten leren, maar meer als leuke bezigheid. Zo doe ik met Suusje wat balans & coördinatie-oefeningetjes.
Ik vraag me af wat die medecursisten dan allemaal trainen en wat ze straks met hun hond willen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ging met chuckje ook niet bewust op pad om voor de gehoorzaamheid te trainen, maar aan een half uur per dag kwam ik zeker wel.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Tsja.. wat verstaan de mede cursisten onder trainen?
Ik weet nog wel toen ik op de puppycursus kwam dat Xavi de enige was die al zit, af, poot en vanalles kon. Maar kon ie ook goed luisteren? Eh... :engel:
Al die kunstjes zijn leuk maar ik heb wel geleerd dat het soms handiger is je op andere dingen te focussen (tenzij je misschien wedstrijden of zo wilt doen?).
Gewoon de dagelijkse dingen die belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld netjes wandelen, bij je blijven (loslopen), andere hondjes negeren, niet angstig zijn voor bijvoorbeeld gekke geluiden/drukte. Heb je denk ik meer aan dan al die kunstjes.

Ik zou dat nu achteraf allemaal veel losser en speelser doen, maar dat hangt ook van je pup af. Ik heb destijds teveel van Xavi gevraagd en veel dingen niet goed gedaan. Leer je ook van, maar herstellen duurt vaak toch iets langer :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Inge O schreef:
Hylos schreef:Al die kunstjes zijn leuk maar ik heb wel geleerd dat het soms handiger is je op andere dingen te focussen (tenzij je misschien wedstrijden of zo wilt doen?).
Gewoon de dagelijkse dingen die belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld netjes wandelen, bij je blijven (loslopen), andere hondjes negeren, niet angstig zijn voor bijvoorbeeld gekke geluiden/drukte. Heb je denk ik meer aan dan al die kunstjes.
maar weer de vraag : waarom zou het of het één of het ander moeten zijn?
Denk dat dat per geval heel erg verschilt. Misschien ook maar net wat je met je hondje wilt bereiken of wat je hond nodig heeft. Maar ik vind dat ze eerst ook best even pup mogen zijn :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Ik heb met loek alleen op de cursus gericht geoefend. Hij leert super snel en een paar keer oefenen op cursus was voor hem genoeg. Wanneer ik tussen door thuis ook ging oefenen /trainen Had ik het idee dat voor hem de lol er af ging en dat hij ging "puberen ". Tijdens het wandelen leert hij onbewust natuurlijk ook genoeg. Maar mede cursisten moesten bv wel gericht oefenen tussen de cursussen door. Dit Is natuurlijk afhankelijk van het ras en het karakter van de hond.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik train met mijn pups ook aardig wat, ik ga er niet speciaal voor naar buiten maar tijdens het wandelen moeten ze net als de rest regelmatig commando's uitvoeren (vanaf wanneer ze die kennen natuurlijk).
Het "echte" trainen (jacht) daar maak ik een heel klein beginnetje mee als ze nog jong zijn en daarna pak ik dat pas weer op als ze een jaar zijn geweest, natuurlijk blijf ik de gehoorzaamheid gewoon doortrainen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sepje
Zeer actief

Laura84 schreef:Ik heb met laicka te veel gedaan en zou het bij de volgende absoluut anders doen
Zoals?
Hylos schreef:Tsja.. wat verstaan de mede cursisten onder trainen?
Ik weet nog wel toen ik op de puppycursus kwam dat Xavi de enige was die al zit, af, poot en vanalles kon. Maar kon ie ook goed luisteren? Eh... :engel:
Al die kunstjes zijn leuk maar ik heb wel geleerd dat het soms handiger is je op andere dingen te focussen (tenzij je misschien wedstrijden of zo wilt doen?).

Ik zou dat nu achteraf allemaal veel losser en speelser doen, maar dat hangt ook van je pup af. Ik heb destijds teveel van Xavi gevraagd en veel dingen niet goed gedaan. Leer je ook van, maar herstellen duurt vaak toch iets langer :mrgreen:
De oefeningen die ik doe zijn vaak ook tijdens de wandeling idd. Maar dat zijn dingen die ik echt noodzakelijk vind.
Inge O schreef:
Hylos schreef:Al die kunstjes zijn leuk maar ik heb wel geleerd dat het soms handiger is je op andere dingen te focussen (tenzij je misschien wedstrijden of zo wilt doen?).
Zoals ik het zie moet het niet het een of ander zijn. Ieder past zich aan op zijn of haar pup en traint hoe diegene het fijn vind.
Dit is puur een onzekerheid van mezelf of mijn bedachte methode wel goed is en ik later geen spijt van zal hebben.
Al wil ik ook geen druk op mijn pup leggen. Dus eigenlijk erg benieuwd naar ervaringen
Sepje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hylos schreef:
Inge O schreef:
Denk dat dat per geval heel erg verschilt. Misschien ook maar net wat je met je hondje wilt bereiken of wat je hond nodig heeft. Maar ik vind dat ze eerst ook best even pup mogen zijn :mrgreen:
dus als je ze de dagelijksde dingen leert laat je ze wel pup zijn en als je er andere leuke dingetjes mee doet niet?
Nee vind ik niet, ik heb het eigenlijk dan echt over gericht trainen.voor wedstrijden, jacht ect. Op een leuke manier je pup iets aanleren is juist goed toch? Zo laat je de pup toch in z'n waarde? Misschien zien we/ik het te zwart wit?
Hylos
Zeer actief

Zoals jij het op dat filmpje doet, is het voor de pup denk ik meer iets van spelend "trainen", ziet er iig relaxt en vrolijk uit. :wink:
Bij mensen die dingen eisen van een pup heb ik toch andere beelden. Van gefrustreerde mensen die teveel willen met een pup die het nog niet snapt. En dat bedoel ik dan denk ik met "ze mogen nog wel even pup zijn".
Afbeelding
Afbeelding
Sepje
Zeer actief

Inge O schreef:
Sepje schreef:Misschien zien we/ik het te zwart wit?
ik denk het wel :wink: . tenzij het natuurlijk gaat om het trainen op een verkeerde manier, dat een jonge pup al echt zou moeten presteren en dat de baas negatief reageert als iets niet lukt.

maar ziet dit er voor jou uit als een pup die daarnaast geen pup zou mogen zijn? is een vraag hoor, niet iets waarop je alleen met 'nee' zou mogen antwoorden :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=Co3entjL79g
Nee, zo train ik ook met Zoë, ik jubbel de hele trainig door.
Je maakt het leuk en gaat samen het speeltje ophalen. Leuk om te zien!
Maar je legt op deze manier dan ook totaal geen druk op je pup.
Sepje
Zeer actief

Hylos schreef:Zoals jij het op dat filmpje doet, is het voor de pup denk ik meer iets van spelend "trainen", ziet er iig relaxt en vrolijk uit. :wink:
Bij mensen die dingen eisen van een pup heb ik toch andere beelden. Van gefrustreerde mensen die teveel willen met een pup die het nog niet snapt. En dat bedoel ik dan denk ik met "ze mogen nog wel even pup zijn".
Juist, idd.
Al met al, trainen is dus prima, het is de manier waarop! :ok:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Kenji is nu 4 maanden. Alles wat ik met hem doe is een spelletje. Ik focus mij ook niet zo op wat hij moet kunnen (dus een goede oefening 'zit' ) maar dat hij het leuk vindt om bezig te zijn. Het netjes, strak naast zitten of lopen dat komt wel. Buiten die oefensessies om (1x in de week training in groepsverband en 1-2x in de week 10 minuutjes thuis oefenen), oefen ik met dingen als niet de etensbak uit m'n handen springen, netjes zitten om de riem aan te doen, niet trekken aan de lijn, buiten op mij letten etc. Ik vind dat geen trainen maar als je dat erbij telt dan kom ik ook wel aan 30 minuutjes per dag. Misschien nog wel meer ook
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Sepje
Zeer actief

Het leuk maken is ook echt wel belangrijk.
Ik stop ook met de oefening als het 1x goed is gegaan. Ik blijf er niet op doorgaan.
Over de dag heen zal ik ook wel aan ruim 30 min komen. Maar dat is niet gericht trainen, dit is dan door de dag heen.
Sepje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hylos schreef:Zoals jij het op dat filmpje doet, is het voor de pup denk ik meer iets van spelend "trainen", ziet er iig relaxt en vrolijk uit. :wink:
ja, maar zoals jij het beschrijft hoeft het dus niet te zijn, dan hebben we het niet over te jong trainen maar over verkeerd trainen :wink: .
Ik train ook nog steeds met Ziva, en ook voor haar moet ik het nog leuk maken.
Maar dan train ik wel gerichter, ( examen, show, jacht enz )
Sepje
Zeer actief

Inge O schreef:
Sepje schreef: Maar je legt op deze manier dan ook totaal geen druk op je pup.
maar dat is ook de bedoeling, als je wel druk legt is volgens mij altijd fout, ook als ze volwassen zijn.

met opvoeding zie ik het dan weer anders, daar durf ik gerust al heel jong wat druk te leggen maar daar ging jouw vraag niet over :wink: .
Eigenlijk niet, ik vind trainen, en opvoeden van een pup toch best dicht bij elkaar liggen...
Is het wachten en zitten niet erg belangrijk in de opvoeding, maar dit moet ook getraind worden.
Zit wacht bij oversteken, wachten als er een fietser voorbij komt , en bv hier niet achter aan rennen of naar blaffen.

volgen, plaats sturen, apport is wel meer training
Sepje
Zeer actief

Inge O schreef:
Sepje schreef:ik vind trainen, en opvoeden van een pup toch best dicht bij elkaar liggen...
Is het wachten en zitten niet erg belangrijk in de opvoeding, maar dit moet ook getraind worden.
als het gaat om toepassen van dingetjes die in training geleerd zijn ligt het wel dicht bij elkaar omdat het dan nog steeds gaat om het kunnen uitvoeren van die oefening in andere/moeilijker omstandigheden.

maar ik bedoel met opvoeden meestal andere dingen zoals 'aanleren van hoe de pup zich te gedragen heeft', zelfs al zou die geen enkel oefeningetje kennen.

voorbeeldje : vandaag kwam caat* en familie de stamboom brengen en broertje en zusje van kwastje waren er ook bij. dikke pret onder de puppen natuurlijk maar ze komen ook in de stoere leeftijd dus op een gegeven moment sloeg de vlam wat in de pan en ging kwastje haar zus eens lekker onderschoffelen. dat vond ik niet zo'n goed idee dus ik ging mevrouwtje even bij zus wegroepen en op zich stopte ze ook wel maar ze liep gewoon weg. en dán zet ik dus een beetje druk want ik wil dat mevrouw pup dan eventjes contact opneemt als ik haar net heb aangesproken, niet dat ze zo :pffff: wegloopt. ik ben er dus gewoon achteraan gestapt tot ze bedacht dat het misschien wat slimmer was om even vriendelijk te komen knuffelen :mrgreen: .

dat is voor mij opvoeding :wink: .
Goed voorbeeld, dat vind ik ook
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Sepje schreef:Op de puppycursus zie ik veel fanatieke mede pup cursisten! natuurlijk hartstikke leuk, maar ik vroeg me eigenlijk iets af..

Zelf 'train' ik Zoë ze is nu ruim 15 weken gewoon de basic dingetjes. Zit, staan, af, wacht, blijf, voor komen, tandjes en staan en betasten.dit allemaal nog heel erg basic. Thuis train ik niet zo erg veel, tijdens de dagelijkse wandelingen kom je al deze puntjes meestal wel tegen. Zit en wacht met oversteken en vrij geven, geaaid worden door vreemde, komen als ik roep ect.

Andere mede pup cursisten zijn erg strikt, vragen veel van hun pup en trainen dagelijks een half uur zeggen ze.
Prima natuurlijk!

Maar ik vraag me af, ben ik te laks in het trainen van mijn pup? Of is het juist goed haar nog even pup te laten? Alles wat we doen op de training doet ze erg goed, en ze leert snel.

Op zich heb je gelijk met dat dikgemaakte.
Veel dingen oefen je gewoon tijdens een wandelingetje zonder dat het er als "echt trainen" uit ziet.
Maar je doet het wel :ok:

Ik heb bij mijn pups eigenlijk nooit serieus een half uur achter elkaar getraind.
Geen van mijn pups zou dan trouwens ook voldoende geconcentreerd zijn gebleven. :mrgreen:

Ik deed allerlei oefeningetjes tussendoor als het zo uit kwam, ook thuis.
In de keuken had ik altijd wel ergens wat lekkers liggen.
Was de pup mee naar de keuken gelopen dan kon ik tussen het koken door een aandachtoefeningetje doen of een zit of een af.
Net hoe het uit kwam.
Dus niet snoep en (eventueel) clicker pakken en ernstig aan de slag gedurende eem half uur, maar tussendoor van alles doen.
Eventjes een of twee minuten en dan was het weer klaar.

Wat beschouw jij als "veel vragen" van een pup?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sepje
Zeer actief

ranetje schreef:
Sepje schreef:Op de puppycursus zie ik veel fanatieke mede pup cursisten! natuurlijk hartstikke leuk, maar ik vroeg me eigenlijk iets af..

Prima natuurlijk!

Maar ik vraag me af, ben ik te laks in het trainen van mijn pup? Of is het juist goed haar nog even pup te laten? Alles wat we doen op de training doet ze erg goed, en ze leert snel.

Op zich heb je gelijk met dat dikgemaakte.
Veel dingen oefen je gewoon tijdens een wandelingetje zonder dat het er als "echt trainen" uit ziet.
Maar je doet het wel :ok:

Ik heb bij mijn pups eigenlijk nooit serieus een half uur achter elkaar getraind.
Geen van mijn pups zou dan trouwens ook voldoende geconcentreerd zijn gebleven. :mrgreen:

Ik deed allerlei oefeningetjes tussendoor als het zo uit kwam, ook thuis.
In de keuken had ik altijd wel ergens wat lekkers liggen.
Was de pup mee naar de keuken gelopen dan kon ik tussen het koken door een aandachtoefeningetje doen of een zit of een af.
Net hoe het uit kwam.
Dus niet snoep en (eventueel) clicker pakken en ernstig aan de slag gedurende eem half uur, maar tussendoor van alles doen.
Eventjes een of twee minuten en dan was het weer klaar.

Wat beschouw jij als "veel vragen" van een pup?
Het is dus eigenlijk de manier van trainen en de druk erop leggen , dan het trainen zelf.
Zoals hier eerder in het topic eigenlijk staat.
Dus gewoon tussendoor oefeningetjes doen en het leuk houden :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Sepje schreef:Het is dus eigenlijk de manier van trainen en de druk erop leggen , dan het trainen zelf.
Zoals hier eerder in het topic eigenlijk staat.
Dus gewoon tussendoor oefeningetjes doen en het leuk houden :ok:
Klopt :ok:
Er komt zo ook geen druk op de pup.
Ik zie over het algemeen ook geen enkele reden om een pup onder druk te zetten.
Het hondje moet alles nog leren en dat ga ik er niet inrammen :S: in een half uur (of soms bij sommigen nog langer) per dag, maar ik bereik veel door herhalen.
Net zoals dat even zitten en wachten voor je de weg oversteekt enz. :ok:
En omdat het steeds maar een minuutje is of hooguit twee minuutjes vind de pup het vaak nog leuk ook. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”