Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ursula66
Actief
Mijn ras(sen): Labradoodle
Aantal honden: 1

Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Ongelezen bericht door ursula66 »

Onze pup, Marley, is nu 12 weken oud en luistert, voor een pup, best goed.
Naar mij vooral, en ook naar mijn man.
Mijn puberdochter van 15 is een heel ander verhaal. Naar haar toe is ze heel enthousiast en blaft, springt, kwispelt maar bijt ondertussen ook in haar hand of broek.
Waarschuwen helpt totaal niet. Wegduwen lukt haar niet want dan hapt ze naar haar hand, bij het weglopen idem in haar broek.
Ik had deze situatie al voorgelegd aan de eigenaresse van een hondenschool, toen ik die benaderde voor info over een puppycursus, en haar advies was om letterlijk achter mijn dochter te gaan staan en zelf de hond te waarschuwen. Volgens haar ziet Marley onze dochter als 'medepup'.
Deze tip leek te werken, even. Nu niet meer. Ze blijft gewoon door blaffen en komt ook niet naar me toe als ik haar dan roep. Erachter aan gaan ziet ze als een spelletje op dat moment, dus dat werkt ook niet.
Dochterlief wordt er ondertussen erg gefrustreerd en verdrietig van.
Wat kunnen we, kan zij, doen?
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Ongelezen bericht door gonnie »

Je dochter kan de pup proberen af te leiden door een speeltje te geven zodra ze haar in haar handen of broek bijt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Misschien een idee om je dochter het eten te laten geven als ze dit niet doet, en wandelen op haar conditie,s, dus als baas.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ze is toch eigenlijk van je dochter.? :lol1:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ursula66
Actief

bouvierpoedel schreef:Ze is toch eigenlijk van je dochter.? :lol1:
Ja, extra sneu dus.
Wel logisch dat ze met mij een hechtere band heeft, ik ben 24/7 met haar.
Hopelijk verandert dat als ze dadelijk oud en gehoorzaam genoeg is en zij met mijn dochter in de fietskar mee kan gaan skaten.
Afbeelding
Linny
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Linny »

Onze pup is inmiddels alweer 8 maanden en heeft dit gedrag ook zeker tot 4,5 mnd bij mijn kinderen vertoond. Zij zijn wel een stuk jonger als jouw dochter (5 en 3), maar ik kreeg van mijn trainer de tip dat de kinderen op zo'n moment als het ware moesten "bevriezen". Dus stil blijven staan en hun handen tegen de borst houden. En dit werkte wonderbaarlijk goed bij onze pup. Daarnaast hebben de kinderen haar gevoerd door brokjes door de huiskamer te gooien en daardoor ging zij de kids steeds meer als leuk en positief zien. Inmiddels zijn we nu een paar maanden verder, de puppytandjes zijn we kwijt (wat volgens mij ook enorm heeft geholpen!) en hapt ze totaal niet meer naar ze. Integendeel...ze zijn nu dikke vriendjes :-) ! Met jouw dochter en de pup komt het allemaal ook vast wel goed!
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Hoe is je dochter? Druk? Beweeglijk? Stemgeluid? Het kan heel goed zijn dat je pup hyper wordt van je dochter hoor, je dochter leren en voordoen hoe ze moet negeren is ook een goed idee

Ik zou je dochter zoveel als mogelijk met de pup laten doen, voeren, mee uitlaten ( haar de pup vast laten houden en zelf meegaan om dit te begeleiden)

Heel veel succes!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad laat haar alles doen en wat ook zou kunnen helpen als je dochter met de hond op cursus gaat. Je kunt wel zeggen de hond is van haar, maar de hond is van de hele familie en de hond beslist zelf wie hij/zij het beste kan volgen. Dat kunnen wij als mens wel leiden, maar niet voor de hond beslissen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jeugdig overmoed! Zou je dochter het niet leuk vinden om een cursusje met de pup te lopen?
Afbeelding
ursula66
Actief

Bedankt voor de tips, we gaan eens kijken hoe we het het beste aan kunnen pakken en waar het door komt.
We zijn inderdaad al aan het rondkijken naar een leuke puppycursus die ze samen kunnen gaan doen.
Hoop alleen dat dat goed gaat, mijn dochter is erg faalangstig en zou zich erg opgelaten voelen als het niet goed gaat.
Maar het zomaar goed kunnen gaan en de band versterken natuurlijk en daar gaan we maar even vanuit :)
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik denk dat het ook voor je dochter super zal zijn, en het is geen questie van slagen of zakken,maar lekker met elkaar bezig zijn, en dan ben je altijd geslaagd gewoon lekker doen
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou eerst eens gaan kijken bij verschillende hondenscholen, en dan niet alleen hoe er met de honden omgegaan wordt, maar vooral ook met de mensen. Letten ze vooral op wat er goed gaat? Krijgen de mensen ook geregeld een compliment? Worden de mensen geholpen als het minder goed gaat? Als dat zo is, kan het hartstikke leuk zijn voor je dochter en zal ze ook tips en oefeningen krijgen om met het blaffen en bijten om te gaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ursula66
Actief

Mijn dochter speelt inderdaad heel druk met haar, liggend op de grond en met hoge stem. Daar moet ze misschien maar even op letten.
Ze gaat inderdaad een cursus doen. Alleen de hondenscholen die ik tot nu toe heb benaderd starten na de vakantie, dus das nog effe wachten.
Tot die tijd...
De hond doet het alleen bij haar en ook steeds vaker. Hapt in haar shirt of in de bank als ze daar zit, negeren kan dus niet want dan bijt ze alles stuk.
Afleiden lukt alleen als er toevallig net een speeltje in de buurt ligt, want als ze daar naartoe moet lopen bijt ze dus bv haar broek of shirt (er is al een shirt verknald).
In het begin hielp het als ik achter haar ging staan en de hond waarschuwde, maar dat helpt nu ook niet meer. Ze ziet het als een spelletje en luistert gewoon echt nergens naar als ze zo is.
Hoe maak ik duidelijk dat ik de baas ben?
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

ursula66 schreef:Mijn dochter speelt inderdaad heel druk met haar, liggend op de grond en met hoge stem. Daar moet ze misschien maar even op letten.
Ze gaat inderdaad een cursus doen. Alleen de hondenscholen die ik tot nu toe heb benaderd starten na de vakantie, dus das nog effe wachten.
Tot die tijd...
De hond doet het alleen bij haar en ook steeds vaker. Hapt in haar shirt of in de bank als ze daar zit, negeren kan dus niet want dan bijt ze alles stuk.
Afleiden lukt alleen als er toevallig net een speeltje in de buurt ligt, want als ze daar naartoe moet lopen bijt ze dus bv haar broek of shirt (er is al een shirt verknald).
In het begin hielp het als ik achter haar ging staan en de hond waarschuwde, maar dat helpt nu ook niet meer. Ze ziet het als een spelletje en luistert gewoon echt nergens naar als ze zo is.
Devies voor dochter is dus: altijd een speeltje en/of voertjes op zak :ok: .
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Zamunda schreef:
ursula66 schreef:Mijn dochter speelt inderdaad heel druk met haar, liggend op de grond en met hoge stem. Daar moet ze misschien maar even op letten.
Tot die tijd...

:E:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:
Tot die tijd...
:ok:

Ursula hoe bedoelje dat "hoe maak ik duidelijk dat ik de baas ben"?

Bij dat heel druk spelen van je dochter op de grond wordt er ook op den duur gebeten neem ik aan.
Ik denk dat je dochter oud genoeg is om te snappen dat dat dus geen handig spelletje is?
Laat haar andere spelletjes doen waarbij het hondje niet zo wordt opgezweept (voertje zoeken, balletje pakken en later zoeken).
Dus geen spelletjes op de grond meer als je dochter de pup niet zelf weer kan laten kalmeren.
En voorlopig lukt dat kennelijk niet, dus verbod op grondspelletjes.
Vrij eenvoudig lijkt me?
Laatst gewijzigd door ranetje op 07 jul 2014 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Hier in huis ook een pup van 4,5 maanden die happerig wordt van aaien, kriebelen, spelletjes, druk doen. Daarom negeer ik de pup veel en doe er alleen wat mee qua oefenen en uit laten. Als er wel gehapt wordt loop ik de kamer uit en keer na ongeveer een minuut terug de kamer in zonder op de hond te letten.
De hond moet niet té opgewonden worden, en zo te lezen wordt hij dat wel.

Ik snap de zin van het spelen ook niet zo. Dat zie ik volwassen honden ook niet doen met puppen. Als ze dat al wel -even- doen dan wordt bijtgedrag al snel gecorrigeerd. Deze correctie zal jouw pup niet krijgen van je dochter, dus blijft de hond door gaan.

Je dochter kan beter gaan oefenen en wandelen met de hond, hondse dingen doen dus in plaats van ermee rollebollen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

BessieTurf schreef:Ik snap de zin van het spelen ook niet zo.
Hoe bedoel je dit? Spelen is wel degelijk nuttig. Honden verbeteren lichaamsbeheersing, reactievermogen, ze kunnen doen waarvoor ze gemaakt worden als je bepaalde spellen met je hond speelt, het stimuleert ze zowel geestelijk als lichamelijk, ze leren hun eigen kracht kennen, ze leren sociaal gewenst gedrag, het vermindert stress, stimuleert zelfinitiatief en zintuigen én het is goed voor de sociale band tussen hond-hond en hond-mens. Dit is voor mij persoonlijk meer dan voldoende om spellen te spelen met mijn hond die we allebei leuk vinden.

En volwassen honden zie ik ook regelmatig met puppen spelen :)
Afbeelding
BessieTurf
Actief

OK, hondenspelletjes hebben mogelijk nut, maar ik heb het idee dat het spelen van de dochter meer lijkt op ravotten. Ik heb mezelf verkeerd verwoord.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

BessieTurf schreef:Hier in huis ook een pup van 4,5 maanden die happerig wordt van aaien, kriebelen, spelletjes, druk doen. Daarom negeer ik de pup veel en doe er alleen wat mee qua oefenen en uit laten.
dat meen je toch hopelijk niet, dat je alleen maar met je pup oefent en hem uitlaat en hem verder geen genegenheid geeft?
een aanhankelijke, baasgerichte hond als een witte herder, waarbij je, juist door er veel mee bezig te zijn, een enorm goede basis voor de toekomst legt?

honden spelen onderling zeker wel, ook volwassen honden spelen met puppen net zoals hilde zegt.
puppen leren juist ontzettend veel van die spelletjes en dat kunnen ze ook van spelletjes met hun bazen als er verder geen (volwassen) honden in de roedel rondlopen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zou je dochter opvoeden dat ze dat hondje niet teveel overprikkelt met spelen.
Nergens voor nodig .
Probleem opgelost.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
BessieTurf
Actief

Ik denk dat ik het iets te ongenuanceerd neer zet. Het is een balans tussen spelen, genegenheid en negeren. Alsmaar aandacht, ravotten en dergelijke komt de relatie zeker ook niet ten goede. In ieder geval niet bij mijn huidige pup daar deze dan erg happerig en vervelend wordt. Alles met mate. Gewoon lekker spelen met de bal en oefenen is goed voor de binding en dan wordt er ook niet gehapt.

Edit: genegenheid geven is in mijn ogen iets heel anders dan spelen. En ook genegenheid kan gedoseerd, want teveel aaien wordt mijn herdertje toch echt heel erg vervelend van. Het is ook niet iets wat ik volwassen hond langdurig zie doen in roedels dus ik zie niet in waarom ik voortdurend zou moeten knuffelen. Hij is een hond, geen knuffelbeer :wink:

Alles staat hier maar kort en zwart op wit. Ik ben wel benieuwd hoe de dochter van TS speelt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je zet het er toch echt zelf neer hoor: veel negeren en alleen wat doen met oefenen en wandelen en de zin van spelen niet snappen.
maar als je genegenheid alleen ziet als knuffelen en spelen niet doet omdat je denkt dat honden dat onderling ook niet doen ben ik uitgepraat natuurlijk :U:
laat maar weer.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
BessieTurf
Actief

Ik nuanceer het later toch? Niet gelijk zo geprikkeld :wink:
Elke hond is anders, elke baas is anders en iedereen heeft een mening. Het gaat niet om mij, het gaat om het feit dat de dochter van TS teveel behapt wordt. Het is zaak om dit aan te pakken. Zoals bouvierpoedel al zegt denk ik ook dat je ervoor moet zorgen dat een pup niet té over prikkelt raakt. Mijn pup raakt dit nu eenmaal wel snel en wellicht de pup van TS ook.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik zou de pup een bot geven als hij je dochter bijt. zo van: hier mag je WEL in bijten. en dan echt heel consequent elke keer het bot geven als hij bijt.
maar drukke spelletjes zijn ook niet handig, ik merk dat hier ook. als de kids druk doen met tommy, gaat hij happen, dus dat mogen ze niet.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

o ja, dat vergat ik nog, nu ik de reactie voor de mijne lees. pups gaan inderdaad happen als ze moe zijn(overprikkeld). ik weet niet of je een bench gebruikt?(sorry, ik lees meestal niet alles), want dan is het een goed moment om de pup even verplichte rust te geven, als hij gaat happen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Volwassen honden spelen wel met pups. En wat ze doen als die pups te druk zijn is direct overeind komen en de pup heel zacht beetpakken en fixeren, zodat ze niet meer bewegen.
Niet knijpen, bijten, grommen of snauwen. Alleen fixeren en kalmeren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ursula66
Actief

Zij gaat op de grond liggen en pakt de hond vast om te knuffelen. Gaat op haar buik liggen met haar hand in haar armen en roept de hond dan.
Dat soort dingen. En als de hond dan druk wordt en gaat bijten dan is dat ook niet gek.

Ik heb het over de keren dat dochter gewoon door het huis loopt of rustig op de bank tv kijkt en de hond uit zichzelf aandacht zoekt door te blaffen en te bijten.
Dat is vaak op momenten dat dochter geen tijd of zin heeft om te spelen. (Als ze bv door het huis loopt om zich klaar te maken voor school)
Maar de hond doet het alleen bij haar, en weet dan van geen ophouden, ook niet als ik in wil grijpen.
En omdat ze het alleen bij haar doet denk ik dat het komt doordat zij altijd zo druk speelt en met blije toon de hond roept en zo.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

ursula66 schreef: En omdat ze het alleen bij haar doet denk ik dat het komt doordat zij altijd zo druk speelt en met blije toon de hond roept en zo.
Ik denk dat je dat goed ziet :wink: Maar zo moeilijk is het toch niet om je dochter te leren hoe ze wel met de pup kan spelen? Mijn oudste zoon wil ook het liefst wild stoeien met de honden maar ze raken daar zo opgefokt van dat ik dat gewoon verbied :19: Hij gaat maar fijn apporteer spelletjes met de honden doen, daar zit ook actie in maar is veel beheerster en ze werken ook nog eens samen. Je dochter is al 15 dus daar moet toch gewoon mee af te spreken zijn hoe zij met de pup mag spelen.
BessieTurf
Actief

ursula66 schreef:Zij gaat op de grond liggen en pakt de hond vast om te knuffelen. Gaat op haar buik liggen met haar hand in haar armen en roept de hond dan.
Dat soort dingen. En als de hond dan druk wordt en gaat bijten dan is dat ook niet gek.

Ik heb het over de keren dat dochter gewoon door het huis loopt of rustig op de bank tv kijkt en de hond uit zichzelf aandacht zoekt door te blaffen en te bijten.
Dat is vaak op momenten dat dochter geen tijd of zin heeft om te spelen. (Als ze bv door het huis loopt om zich klaar te maken voor school)
Maar de hond doet het alleen bij haar, en weet dan van geen ophouden, ook niet als ik in wil grijpen.
En omdat ze het alleen bij haar doet denk ik dat het komt doordat zij altijd zo druk speelt en met blije toon de hond roept en zo.
Precies wat ik al dacht, namelijk dat je dochter te wild met de hond is. Als je dochter dan wel rustig is, maakt dat voor de pup niets uit natuurlijk. Het is niet je dochter die het spel bepaalt op dit moment. Wellicht dat jouw ingrijpen ook geen zin heeft omdat deze niet geheel consequent is, daar het gedrag wel -in zijn ogen- beloond wordt op het moment van het spelen door je dochter.
Tja, je dochter kan zo leuk met hem spelen, dus dan wil hij dat spelletje wel vaker uitlokken :wink:

Gewoon niet zulke rare stoei- en knuffelspelletjes doen. Uitlaten, apporteren en hem laten werken voor een knuffel zal veel beter werken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”