Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past hierbij?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Welke hond past hierbij?

Ongelezen bericht door Paisley »

Paisley schreef:
Ik wel. Moet je eens zien hoe ze geniet als de hond van mijn moeder over de vloer is!
Laura84 schreef:Maar dan is ze ergens anders en niet bij jou.
Over de vloer. Mijn vloer. Mijn huis. Bij mij. Grappig dat men op dit forum vaak zo overtuigd van hun standpunt zonder de hond te kennen of zelfs de berichten over de situatie goed te lezen.

Dat er nu nog geen goede match voorbij is gekomen met de opvangers, maakt mijn hond niet direct een einzelganger. Ze is juist hartstikke sociaal en geniet van contact met soortgenoten.

Nu ik meer reacties lees, kom ik dus vaak tegen dat de hond wel even de tijd nodig heeft om te wennen. Die tijd is er nu vaak niet, omdat sommige opvangers heel snel weer weg zijn. Daarnaast, en dat besef ik me nu pas, zal de opvanger ook dusdanig onder de indruk zijn van de reis, dat Mayke de hond als instabiel ervaart en wat afstandelijker wordt dan ik van haar gewend ben. Ook iets om rekening mee te houden.

Ik moet gewoon geduld hebben en tegen de tijd dat ik een tweede hond wil hem/haar zorgvuldig uitzoeken.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

ranetje schreef:
Gollum schreef:
Laura84 schreef:Maar dan is ze ergens anders en niet bij jou.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen honden maar ik twijfel nog steeds of mayke jou wilt delen.
Gol wilde me liever ook niet delen maar het is een hond dus ze heeft niet zoveel te vertellen :19:
Als Gol Mika zo onwenselijk had gevonden dat ze zouden gaan vechten o.i.d. was het een ander verhaal geweest, elkaar tolereren vond ik voldoende om Mika te houden. Gol was zo snel gewend aan Mika en de nieuwe gang van zaken dat ze Mika zelfs ging missen als ze weg was en heel blij was als ze weer terugkwam.
Jij hebt dus gewoon een tweede hond genomen omdat je dat zelf wilde (net als ik)?
Niks mis mee. :D

Je kunt dan kijken of bepaalde karakters onwenselijk zijn om bij de andere hond te zetten, maar het gaat dan niet om het uitzoeken van een "vriendje voor de hond" maar omdat je zelf een hond er bij wilt.
Lijkt mij?

Als TS vooral een hond er bij wil voor Mayke zou ze andere overwegingen kunnen maken.
Precies, ik wilde graag een tweede hond voor mezelf. Natuurlijk wel in mijn achterhoofd gehouden wat Gol absoluut niet zou waarderen (honden moeten scheiden in huis wil ik niet bijvoorbeeld) maar beste vrienden hoefden het ook niet te worden. Natuurlijk moet TS voor zichzelf uitmaken wat ze wilt natuurlijk maar ik denk niet dat het heel moeilijk word om Mayke te matchen. Honden passen zich wel makkelijk aan (als je het niet te gek maakt :mrgreen: ) is mijn ervaring.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

als je een onzeker hondje heb, zou ikzelf proberen er een rustig, zelfverzekerd hondje bij te zetten die de leiding neemt.
Daar kan je andere hond enorm van opknappen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Mijn hond is verder helemaal niet onzeker. Ze is nergens bang voor. Maar ze is onderdanig naar andere honden. Daarin is ze overigens helemaal niet terughoudend; ze zoekt honden graag op als ze los loopt maar laat gelijk weten dat haar bedoelingen zijn. Maar blijkbaar is ze minder gecharmeerd wanneer er ook honden mee naar huis komen waar ze geen klik mee heeft.

Ik heb weer 1 van de opvangers die ik eerder heb gehad terug sinds vandaag. Dat vond Mayke wederom slecht nieuws. Ze was eerst helemaal 'van de wap' (overdreven waaks, pieperig, hysterisch in aandacht claimen bij mijn buurvrouw, blafferig) en vanavond tijdens de wandeling waarin ze los loopt ging ze haar neus achterna, dook de sloot in en was niet van plan er nog uit te komen. Dat heeft ze al tijden niet meer gedaan, dus ik hou haar de komende dagen even wat meer aan de lijn als ik de opvanger ook bij me heb.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Paisley schreef:Mijn hond is verder helemaal niet onzeker. Ze is nergens bang voor. Maar ze is onderdanig naar andere honden. Daarin is ze overigens helemaal niet terughoudend; ze zoekt honden graag op als ze los loopt maar laat gelijk weten dat haar bedoelingen zijn. Maar blijkbaar is ze minder gecharmeerd wanneer er ook honden mee naar huis komen waar ze geen klik mee heeft.

Ik heb weer 1 van de opvangers die ik eerder heb gehad terug sinds vandaag. Dat vond Mayke wederom slecht nieuws. Ze was eerst helemaal 'van de wap' (overdreven waaks, pieperig, hysterisch in aandacht claimen bij mijn buurvrouw, blafferig) en vanavond tijdens de wandeling waarin ze los loopt ging ze haar neus achterna, dook de sloot in en was niet van plan er nog uit te komen. Dat heeft ze al tijden niet meer gedaan, dus ik hou haar de komende dagen even wat meer aan de lijn als ik de opvanger ook bij me heb.
Ze laat je in ieder geval goed merken dat dit geen hond is waar zij een klik mee heeft. ;) Dat is ook weer wat waard.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Naast Kay heb ik enkele jaren tijdelijke opvangers en oppashonden gehad. Ik wilde altijd van te voren weten of de match er was. Kay is ook een hond die sterk op mij en mijn man gericht is. Overigens ondanks dat Kay heel speels met andere honden was, heeft het langste speelmoment ooit 3 uur geduurd. Ik liet ze ook echt hun gang gaan (meestal even begeleid naar de tuin, zodat ze zich echt uit konden leven), daarna keerde de rust terug en werd en op vaste tijden nog wel gedold, maar niet steeds in huis (is ook gewoon niet zo handig in een rijtjeshuis met laminaat en een buurvrouw die toen overspannen was). Vaak naar de tuin begeleid.

De speelmaatjes van Kay waren niet altijd de speelmaatjes in huis, maar iedere hond werd beleefd en vriendelijke begroet. Ik denk niet dat je moet verwachten dat honden continue met elkaar blijven spelen. Ook hier is in de regel rust in huis. In de tuin doen ze druk, maar eigenlijk tijdens het wandelen reageert Kay ook niet op de speeluitdagingen van Norah. Dat deed hij overigens wel bij de langdurige opvanger Tassia (schotse collie teef die beduidend ouder was dan hij, Norah is jonger).
In spelen halen ze niet altijd de voldoening met elkaar. Soms is samenzijn ook gewoon genoeg. Het is een interactie die 2 honden aangaan.

Ik denk dat je je moet afvragen of jij wel een persoon bent voor 2 honden. Het is heel normaal dat als er een nieuwe bij komt dat oud gedrag ineens weer de kop op steekt. Dat de eerste hond ook moet wennen en dat het niet altijd meteen dikke mik is. Zeker niet met een vreemde hond die meteen in huis komt. Dat er soms ook schermutselingen zijn en dat een hond die soms ook gewoon accepteerd. Ik denk dat je dat van Mayke wel verwachten. Zou ze de aanvaring verkiezen ben je verder van huis.

Ik ben een reuenmens, maar heb toch bewust gekozen voor een teef bij Kay en ben nog steeds blij met die keuze.

Ik ben het overigens totaal niet eens met wat jij zegt dat oudere honden vaak moeilijk zijn. Ik heb die ervaring juist niet. Mano (3 jaar), Winnie (9 jaar), Monty (12 jaar), Ringo (11 jaar), Santos (1,5 jaar) hebben wij nooit problemen mee gehad. Geweldige honden! In de regel hadden ze al een basis aan gehoorzaamheid. Bas (1,5 jaar) had inderdaad een groot probleem. Norah (1,5 jaar) is ook niet geheel gemakkelijk geweest, maar vind ik ook geen probleemhond, absoluut niet. Tussen de opvangers heb ik ook prima oudere honden gehad: zoals Tassia (4 jaar) Masha (1,5 jaar) en Hecate (11 jaar). Gizmo kwam uit een zware verwaarlozing ne behalve haar verlatingsangst was het een droomhond en had ik als ik haar de zorg had kunnen bieden graag zelf gehouden.
Conclusie: overgrote deel van de oudere honden was probleemloos. Zelfs die uit inbeslagnames (Winnie, Ringo en Gizmo): honden die echt nare ellende hadden meegemaakt. Dat oudere honden probleemhonden zijn is iets wat je jezelf hebt aangepraat (waarschijnlijk omdat je gewoon zelf geen oudere hond wil?)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef: Ik denk dat je je moet afvragen of jij wel een persoon bent voor 2 honden.
Klopt en het opvangen is een leuke manier om daar achter te komen.
Ik ben het overigens totaal niet eens met wat jij zegt dat oudere honden vaak moeilijk zijn. Ik heb die ervaring juist niet. Mano (3 jaar), Winnie (9 jaar), Monty (12 jaar), Ringo (11 jaar), Santos (1,5 jaar) hebben wij nooit problemen mee gehad. Geweldige honden! In de regel hadden ze al een basis aan gehoorzaamheid.
Ik had het over buitenlandse asielhonden. De meeste asielhonden zijn op die leeftijd al jaren in het asiel en 'geïnstitutionaliseerd'.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:
gyanty schreef: Ik denk dat je je moet afvragen of jij wel een persoon bent voor 2 honden.
Klopt en het opvangen is een leuke manier om daar achter te komen.
Ik ben het overigens totaal niet eens met wat jij zegt dat oudere honden vaak moeilijk zijn. Ik heb die ervaring juist niet. Mano (3 jaar), Winnie (9 jaar), Monty (12 jaar), Ringo (11 jaar), Santos (1,5 jaar) hebben wij nooit problemen mee gehad. Geweldige honden! In de regel hadden ze al een basis aan gehoorzaamheid.
Ik had het over buitenlandse asielhonden. De meeste asielhonden zijn op die leeftijd al jaren in het asiel en 'geïnstitutionaliseerd'.
Volgens mij valt dat ook behoorlijk mee. JE ziet inderdaad niet vaak oudere honden van buitenlandse stichtingen, maar de oude die ik zie zijn niet per definitie een probleem en is ook niet standaard dat ze al jaren in het asiel zitten. Ook in buitenland worden oudere honden zo op straat gegooid..
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef:maar de oude die ik zie zijn niet per definitie een probleem
Niet per definitie nee
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”