Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch effe vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Toch effe vragen

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Want wellicht kunnen jullie er een licht op laten schijnen.

Sinds Jack dood is is Lilo aangevallen door een herder (Lilo aan de lijn, herder los op de parkeerplaats, Lilo gaatje in haar kont, andere hond niks, geen excuses van de baas, en Lilo flink van de kaart) en een hele grote Engelse bull (baas liet de riem uit zijn hand schieten, Lilo aan de lijn, ik op een cm na die kaken in mijn poot omdat ik ervoor ging staan, maar de baas was heel snel en putte zich uit in excuses. Uiteindelijk dus niks aan de hand, en Lilo huppelde effe later vrolijk verder).

Met Jack erbij was het altijd anders. In serieuze gevallen moest je echt door Jack heen om in Lilo te happen, en weinig tot nul honden hapten dan in Jack.

Ik mis dus mijn buffer. Hoe doen jullie dat?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Toch effe vragen

Ongelezen bericht door Tineke »

Zelf de buffer spelen, goed opletten en de evt. hond die er met vervelende plannen aankomt blokken en wegbrullen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Idd, zelf buffer spelen :ok:

Hier mogen geen van mijn honden buffer spelen, dat doe ik en niet hun :wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Honden die duidelijk met slechte ideeen aankomen naar Pasha toe (oud en kleiner) krijgen gelijk een opsodemieter.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inderdaad zelf buffer zijn :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik hoor jullie wel allemaal gemakkelijk praten over je hond blokken en als buffer fungeren. Lijkt me niet zo gemakkelijk als een kwaadwillende hond van 30 kilo of zwaarder op je af komt stormen.
En weg trappen lijkt me helemaal niet verstandig. Want bijtgrage grote honden kunnen nu eenmaal bijten en zullen je voet niet loslaten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

yep zelf bufferen, wie zegt dat t makkelijk moet zijn, t is gewoon een kwestie van " t gebeurt niet"
als mijn hond uit wil vliegen laat ik hem ook niet los, gewoon niet.
maar bufferen wil vaak met een beetje bluf klaar zijn,, gewoon afblijven, moven en opzouten
t lichamelijk gevecht aan gaan is volgens mij niet nodig, tenminste ik heb dat nog nooit meegemaakt, de meeste honden bedenken zich wel 6 keer voor ze door een mens heen lopen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wolfsblut schreef:Ik hoor jullie wel allemaal gemakkelijk praten over je hond blokken en als buffer fungeren. Lijkt me niet zo gemakkelijk als een kwaadwillende hond van 30 kilo of zwaarder op je af komt stormen.
En weg trappen lijkt me helemaal niet verstandig. Want bijtgrage grote honden kunnen nu eenmaal bijten en zullen je voet niet loslaten.
Toch is het de beste oplossing.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zelf bufferen en t risico van een beet neem ik dan maar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

hier lost luna het meestal zelf op met een snauw. als dinos erbij is, en de snauw werkt niet, dan blokt hij de hond. er is 1 hond in het bos die begint te grommen als luna snauwt, en bij die hond vraag ik altijd of ze hem bij zich willen houden, wat ze ook netjes doen.
ik heb gehoord dat een paraplu openklappen vaak werkt om honden terug naar hun baasje te jagen, misschien is dat iets?
Laatst gewijzigd door lunaquinty op 08 jul 2014 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef:Ik hoor jullie wel allemaal gemakkelijk praten over je hond blokken en als buffer fungeren. Lijkt me niet zo gemakkelijk als een kwaadwillende hond van 30 kilo of zwaarder op je af komt stormen.
:cool2: Te veel films gekeken?
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Vedette verdedigd zichzelf (soms zelf als er niets aan de hand is) en beschermt Lutèce met loslopen. Aan de lijn deed ze dat niet voor haar van de week. Wel blok ik de weg van de andere hond naar de mijne tijdens aangelijnde wandelingen en roep wat oergeluiden...

Ik merk dat er bij Vedette een behoorlijke tijd overheen is gegaan voor ze herstelt was van de schrik en trauma van de eerste aanvallen. Ze heeft ook een behoorlijke verergering in gedrag naar andere honden heeft gehad mbt overbeschermend voor zichzelf. Ze was echt het vertrouwen kwijt. Als ze nu wordt bestormd is ze veel sneller hersteld. Haar vertrouwen in andere honden is niet meer wat het was, maar tijd heeft zeker een helende werking.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Zeker geen ervaring daarmee? Kan n.l. prima. Bijtgrage honden zijn meestal bijtgraag richting andere honden. Op het moment dat er gevochten wordt hebben ze inderdaad minder goed door dat er een mens tussen staat. Maar als je dat voor kan zijn lukt het prima om een kwaadwillende hond te blokken zonder zelf gaatjes op te lopen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik had dat soort gedoe ook toen Rinne Roos net was overleden.
Ze waren ook allemaal van slag, dat hielp ook niet, maar andere honden moesten toch echt eerst door mij heen.
Toen het stabiliseerde in de groep ging het vanzelf weer beter en nu is het over.
Maar goed, ik had er dus meerdere over, met een is dat denk ik anders dus dan moet je zelf blijvend aan de bak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben vorige week, in de Ardennen, voor de eerste keer een best beetje bang geweest.
We gingen wandelen, vanuit het huis. De omgeving verkennnen. Bij het naderen van een huis, hoorde ik geblaf en aan het geren van de hond te horen was het een hond van behoorlijk formaat. Ik wist niet of de hond beperkt werd door een hek of wat. Het klonk serieus. Ben toen wel in het midden gaan lopen. Mijn hond aan de buitenkant. Later bleek het een Rottweiler te zijn en dat er een hek was. Maar dat is de eerste keer dat ik echt een best geïntimideerd was en ook dacht dat er misschien wel wat zou kunnen gebeuren. Als er geen hek zou zijn geweest, had ik een probleem gehad denk ik. Ik heb niks tegen Rottweilers hoor, vind ze geweldig. Maar dit was waaks op zijn best, zeg maar. Ik was blij dat er een hek was.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marjoleine schreef:Ik had dat soort gedoe ook toen Rinne Roos net was overleden.
Ze waren ook allemaal van slag, dat hielp ook niet, maar andere honden moesten toch echt eerst door mij heen.
Toen het stabiliseerde in de groep ging het vanzelf weer beter en nu is het over.
Maar goed, ik had er dus meerdere over, met een is dat denk ik anders dus dan moet je zelf blijvend aan de bak.
Zij zal ook nu wat onzekerder zijn geworden nu haar buffer is weggevallen? misschien dat daarom bepaalde honden ineens haar als mikpunt zien?
Zelf de buffer zijn als dat soort honden komen lijkt me het handigst. Geeft haar weer wat meer vertrouwen ook dat er nog altijd iemand is die haar voor dit soort attacks behoed. Het is voor jou zaak om even meer op de omgeving te letten dat wel.
Hanneke2
Zeer actief

Ik merk ook dat ik wel wat voorzichtiger ben nu. Vanmiddag ook meteen de andere kant opgelopen toen ik een kind met een stafford aan de lijn zag lopen, en in het park roep ik Lilo eerder bij me als ik een vreemde hond zie.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hanneke2 schreef:Ik merk ook dat ik wel wat voorzichtiger ben nu. Vanmiddag ook meteen de andere kant opgelopen toen ik een kind met een stafford aan de lijn zag lopen, en in het park roep ik Lilo eerder bij me als ik een vreemde hond zie.
En misschien wat met mensen afspreken en honden die je kent. Het is natuurlijk voor jullie allebei wennen deze nieuwe situatie.
Hanneke2
Zeer actief

blondie schreef:
Hanneke2 schreef:Ik merk ook dat ik wel wat voorzichtiger ben nu. Vanmiddag ook meteen de andere kant opgelopen toen ik een kind met een stafford aan de lijn zag lopen, en in het park roep ik Lilo eerder bij me als ik een vreemde hond zie.
En misschien wat met mensen afspreken en honden die je kent. Het is natuurlijk voor jullie allebei wennen deze nieuwe situatie.
In het park loop ik al zoveel mogelijk met bekende mensen en honden, ook omdat dat gezelliger is en Lilo dan lekker kan spelen. Als 'enige hond' moet ze wel haar sociale contacten onderhouden. :D

Het gaat meer om de korte rondjes aan de lijn, daarbij zie je toch dat honden anders reageren op een Lilo dan op een Lilo met een Jack ernaast.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het best knap dat jullie er voor durven te staan als een andere hond boze plannen met je eigen hond heeft. Ik ben bang dat ik dat lef niet heb. :oeps:

Van de week is mijn Bonnie aangevallen door een hele grote kruising staffteef (beest was even groot als Kyra, dus zeker niet raszuiver) en ik moet eerlijk zeggen dat ik verstijfd was van schrik. Bonnie kan gelukkig erg goed wegkronkelen en hard wegrennen en wist dus zo een echte beet te ontwijken (wel wat blauwe plekken in hals en rug), maar ik had maar één gedachte: Kyra en Lyndie weghouden van dat enge beest.

Maar ik ben bang dat ik dus een erg beroerde baas in noodsituaties ben. :cry:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

lieke schreef:Ik vind het best knap dat jullie er voor durven te staan als een andere hond boze plannen met je eigen hond heeft. Ik ben bang dat ik dat lef niet heb. :oeps:

Van de week is mijn Bonnie aangevallen door een hele grote kruising staffteef (beest was even groot als Kyra, dus zeker niet raszuiver) en ik moet eerlijk zeggen dat ik verstijfd was van schrik. Bonnie kan gelukkig erg goed wegkronkelen en hard wegrennen en wist dus zo een echte beet te ontwijken (wel wat blauwe plekken in hals en rug), maar ik had maar één gedachte: Kyra en Lyndie weghouden van dat enge beest.

Ik denk dat het niks te maken heeft met een goeie of slechte baas zijn. Je reageert zo instinctief, je hebt er zelf amper invloed op. Lang geleden is Jack vanuit het niks gepakt door een herder (had ook gaatjes) en ik stond er ook verbijsterd bij. Ik heb ook wel eens in een reflex mijn been tussen hysterische Lilo en een grommende vreemde hond gezet, toen zaten de gaten in mijn kuit. :roll: Lilo had in het begin nogal wat last van redirectie, zal ik maar zeggen.

Maar je doet gewoon wat in je opkomt, zoals in elke noodsituatie. In de situatie die jij beschrijft beschermde je Kyra en Lyndie en gokte je erop dat Bonnie zichzelf kon redden en dat is toch goed uitgepakt? Ik vind dat geen slechte actie. Ik heb stikbejaarde Jack ook wel eens beschermd terwijl Lilo (los) het maar effe zelf moest uitzoeken. Lilo kan stikhard rennen en Jack kon dat niet meer, dus achteraf gezien was dat ook een verstandige zet.

Het is gewoon kut dat je af en toe honden tegen komt die gaten willen bijten in jouw honden. En je doet gewoon je best om dat te voorkomen of voor een goeie afloop te zorgen, en meer kan een goeie baas niet doen.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

lieke schreef:Ik vind het best knap dat jullie er voor durven te staan als een andere hond boze plannen met je eigen hond heeft. Ik ben bang dat ik dat lef niet heb. :oeps:

Chuck is een week of 2/3 terug aangevlogen door een rottweiler. Liep al te patsen en toen ik tegen marc zei dat ik door wilde lopen en ook tegen chuck zei dat hij mee moest, vloeg die kolerelijer bovenop hem. Ik heb chuck aan zijn halsband gepakt, want die wilde hem uiteindelijk ook wel weg hebben. Rott bleef terug komen en heb hem schijnbaar verschillende keren geblokt met mijn been. Eerst nog zonder te schoppen maar daarna heeft hij er toch een paar gehad. Evenals een knal op zijn kop. En al die tijd (nouja, hooguit een minuut) stond ik er tussen. Uiteindelijk heeft marc hem aan zijn tuig kunnen pakken en toen kwam zijn baasje eraan. Toen we doorliepen begon ik te rillen en kreeg ik een soort van paniek. Ik durf prima vechtende honden uit elkaar te halen,maar daarna moet ik altijd even uitrillen :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

nathalie schreef:

Chuck is een week of 2/3 terug aangevlogen door een rottweiler. Liep al te patsen en toen ik tegen marc zei dat ik door wilde lopen en ook tegen chuck zei dat hij mee moest, vloeg die kolerelijer bovenop hem. Ik heb chuck aan zijn halsband gepakt, want die wilde hem uiteindelijk ook wel weg hebben. Rott bleef terug komen en heb hem schijnbaar verschillende keren geblokt met mijn been. Eerst nog zonder te schoppen maar daarna heeft hij er toch een paar gehad. Evenals een knal op zijn kop. En al die tijd (nouja, hooguit een minuut) stond ik er tussen. Uiteindelijk heeft marc hem aan zijn tuig kunnen pakken en toen kwam zijn baasje eraan. Toen we doorliepen begon ik te rillen en kreeg ik een soort van paniek. Ik durf prima vechtende honden uit elkaar te halen,maar daarna moet ik altijd even uitrillen :mrgreen:

Erg discriminerend, maar als het een herder is, durf ik het wel, maar van die grote honden met dito kaken vind ik doodeng. Misschien ook omdat ik zelf herders heb, weet ik dat die meer snappen, niet echt erin hangen en gaan scheuren. Molosserachtige en/of staffachtige honden hebben ook van die heul enorme bekken met heul grote tanden. :schrik:
Ik ben veel te bang dat ze in míj gaan hangen...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

nathalie schreef:

herkenbaar :ok: :wink:

Lieke, je had 3 honden bij je.
Ik weet niet wat je anders had kunnen doen op dat moment.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Hanneke2 schreef:Want wellicht kunnen jullie er een licht op laten schijnen.

Sinds Jack dood is is Lilo aangevallen door een herder (Lilo aan de lijn, herder los op de parkeerplaats, Lilo gaatje in haar kont, andere hond niks, geen excuses van de baas, en Lilo flink van de kaart) en een hele grote Engelse bull (baas liet de riem uit zijn hand schieten, Lilo aan de lijn, ik op een cm na die kaken in mijn poot omdat ik ervoor ging staan, maar de baas was heel snel en putte zich uit in excuses. Uiteindelijk dus niks aan de hand, en Lilo huppelde effe later vrolijk verder).

Met Jack erbij was het altijd anders. In serieuze gevallen moest je echt door Jack heen om in Lilo te happen, en weinig tot nul honden hapten dan in Jack.

Ik mis dus mijn buffer. Hoe doen jullie dat?
Een zekere stabiele hond is zeker fijn die als buffer optreed.
Tot wat vele hier zeggen dat je het zelf moet oplossen, is zeker als je maar één hond hebt waar.
Ik zie er geen kwaad in Dinos als buffer te gebruiken, hij zal feilloos weten te reageren op een situatie, iets wat bij de mens toch altijd wat stuntelig is ,je kan je groot maken gezag uitstralen grote brul geven ,maar dit alles is een imitatie van het echte werk. Daarom zijn wij mens en blijft een hond een hond . En als je stabiele maatje het oplost geen probleem, snap dat je die nu af en toe mist.
ranetje
Zeer actief

Op het moment dat ik me groot moet maken en een brul geef is dat niet bepaald imitatie :mrgreen:
Dan zit er een oergevoel achter van "blijf af wat van mij is" :S:

Ik krijg ook niet de indruk dat de paar honden (gebeurt hier gelukkig zelden) die mijn honden willen grijpen mijn gedrag als imitatie zien :wink:
In ieder geval maken ze rechtsomkeert en verdwijnen.
En dat was de bedoeling :ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

ranetje schreef:Op het moment dat ik me groot moet maken en een brul geef is dat niet bepaald imitatie :mrgreen:
Dan zit er een oergevoel achter van "blijf af wat van mij is" :S:

Ik krijg ook niet de indruk dat de paar honden (gebeurt hier gelukkig zelden) die mijn honden willen grijpen mijn gedrag als imitatie zien :wink:
In ieder geval maken ze rechtsomkeert en verdwijnen.
En dat was de bedoeling :ok:
:ok:

Tot nu toe maar 2 x niet gelukt.
Meestal snappen ze heel goed dat ik het meen.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

dagmar88 schreef:
:cool2: Te veel films gekeken?
Ja, pornofilms, veel, heel veel. :80: Grote honden die aan je voet trekken daar val je van om. En als je eenmaal op de grond ligt blijft die hond doorbijten. Veel kans maak je dan echt niet hoor. En met een paar gaten van hoektanden in je scheenbeen doe je echt niet veel meer.
In uiterste nood, als een grote hond op jou of je hond afstormt voor de kill, lijkt me dat er wel andere middelen zijn om de aanvallende hond uit te schakelen. Ik laat mij of mijn hond in elk geval niet zomaar (dood)bijten door zo'n groot monster. De juridische gevolgen zien we achteraf wel. Al lijken me die wel mee te vallen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn honden niet of nauwelijks achter mij krijg om zelf als buffer te dienen :oeps:
Als een hond naar hun toe rent met kwaad in de zin, dan vliegen ze zelf met een rotgang uit nog voordat ik iets gezien heb. Doen jullie honden dit dan niet?

Een tijd geleden liep mijn man met de twee honden aangelijnd en van de overkant van de weg kwam een Rottweiler aan rennen en
dook bovenop Puchu. Je hebt niet eens tijd om het te voorkomen. Meteen greep Kaya in door de Rottweiler te grijpen en ondertussen
zat Puchu in de kont van de Rottweiler te bijten :mrgreen:
Afijn, zonder al teveel kleerscheuren kwam iedereen er vanaf, maar het gaat vaak zo snel, dat je pas kan ingrijpen op het moment
dat er een gevecht is.

Natuurlijk is het de bedoeling dat ik het moet voorkomen en het gebeurt ook maar heel, heel zelden hoor dat er een hond op mijn twee
grote honden af durft te komen, maar ik heb ook maar zelden zelf iets kunnen voorkomen omdat mijn honden mij meestal wel voor zijn en
ik ze dan echt niet zo snel achter mijn benen krijg, voornamelijk omdat ze zelf woest worden.

Bovendien werkt het bijna altijd: de aanvallende hond schrikt terug en houdt het bij een afstand van 2 of 3 meter en op dat moment kan ik dan wel verder ingrijpen.
Maar als een hond echt de bedoeling heeft er bovenop te klappen, dan krijg ik mijn twee honden niet braafjes achter mijn benen zodat ik de hond 'eventjes' kan wegsturen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dagmar88
Zeer actief

Caro. schreef: Als een hond naar hun toe rent met kwaad in de zin, dan vliegen ze zelf met een rotgang uit nog voordat ik iets gezien heb. Doen jullie honden dit dan niet?
Nee, die komen zelf. Pjotr moet ik soms roepen, Niko loopt vaak al voor ik een etterbak gezien heb (of iets dat daar volgens hem op lijkt) aan de voet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”