Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezocht :)
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezoch
ik woon in Wolhusen, 2,5 uur bij je vandaan, dat valt dus best mee 

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
mijn voorbeelden gaan over een herderkruising (belgxduitser), een amerikaans canadese witte herder, witte herders en duitse herders.heimwee schreef: Inmiddels gaat het in zijn algemeenheid over "herders" - zit er geen verschil in der verschillende soort herders onderling mbt verdraagzaamheid van vreemde ed?
degene die mensen en kinderen vrolijk binnenliet was een duitse herder, degene die niemand toeliet zonder dat wij erbij waren ook.
een van de witjes vond bekende mensen die de tuin binnenkwamen geen probleem, de andere witte herder bleef aan ze vastplakken plakken tot wij erbij kwamen en zeiden dat het goed was en reken maar dat ze geen verkeerde beweging mochten maken.
mijn herderkruising en de acwh lieten niemand binnen zonder dat wij daarbij waren, bekend of niet bekend dat maakte niet uit.
ik denk dat er zeker wel verschillen zijn tussen de verschillende soorten herders maar dat het individu-afhankelijk is hoe ze op een bepaalde situatie reageren.
de witte herder stamt af van de duitse herder, niet zo vreemd toch dat ze, naast verschillen ook best wat overeenkomsten hebben

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Ik zou persoonlijk niet zo snel voor een HH gaan hoewel je wel fantastisch zoekwerk kan doen maar ze hebben wel een behoorlijke geestelijke uitdaging nodig om ze gelukkig te houden. Als je dat niet doet schikken ze zich wel maar zullen niet gedreven met je bezig willen zijn omdat ze er geen hol aan vinden.
Heb er ooit een stuk over geschreven: http://mijnhollandertjes.webklik.nl/pag ... dse-herder
Wat ik proef uit je verhaal zou ik idd voor een Wetter gaan hoewel een Puli me ook wel lijkt te passen
Heb er ooit een stuk over geschreven: http://mijnhollandertjes.webklik.nl/pag ... dse-herder
Wat ik proef uit je verhaal zou ik idd voor een Wetter gaan hoewel een Puli me ook wel lijkt te passen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- renee-uk
- Zeer actief
Laura84 schreef: Wat ik proef uit je verhaal zou ik idd voor een Wetter gaan hoewel een Puli me ook wel lijkt te passen
puli's zijn kleinheimwee schreef:Daarnaast qua formaat: mag best een grote hond zijn! Liever geen klein of middelmaatje, in het bos en later in het buitenhuis willen we wel het gevoel hebben dat we een echte hond hebben

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Jeannettebo
- Zeer actief
het is natuurlijk maar net wat je referentiekader is... veel mensen vinden een normale herder erg groot, voor mijn is het een middelmaatje. Lay wordt naast Bo vaak uitgemaakt voor jong en klein, terwijl ze volgens de rasstandaard aan de bovengrens zit

- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Mijn herder gaat goed met de eigen kat, maar als hij de kans zou krijgen zou hij op straat wel achter wegrennende katten aan gaan.
Bezoek wordt met geblaf ontvangen, bij onbekende gaat hij daarna uit zichzelf op een rustig plekje liggen, bekenden dienen hem eerst aandacht te geven
Bezoek wordt met geblaf ontvangen, bij onbekende gaat hij daarna uit zichzelf op een rustig plekje liggen, bekenden dienen hem eerst aandacht te geven
-
S@ndr@
- Zeer actief
Of de cane wattes,Inge O schreef:als je er zo tegenaan kijkt zou een hovawart ook prima kunnen passen - over hun karakter (en de rest) kan je meer info vinden op mijn site (link in mijn onderschrift).heimwee schreef:
Dat het trainen van hond met waakinstinct veel tijd en geduld zal vragen ben ik mij ten degen van bewust en dit zie ik als vanzelfsprekend.
Als het bijvoorbeeld betekend dat kinderen niet los in en uit kunnen lopen maar alleen onder begeleiding, wellicht is dat prima in overweging te nemen.
ik moet wel lachen, je wilt geen klein of middelmaatje, de cane wattes wordt omschreven als middel groot
-
Winston
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Een wat zeldzaam ras, maar misschien anders de Oosterijkse Pincher?

Gebruik:
Gezinshond, Sporthond, waakhond. De Oostenrijkse Pinscher heeft genoeg aan gemiddelde beweging en spelen in de tuin. echter lange wandelingen kan het ras ook goed aan. ook als sporthond zijn ze zeer geschikt. kortom een oostenrijkse pinscher past zich gemakkelijk aan.
Aard:
Levendig, opmerkzaam, speels en bijzonder aanhankelijk en vriendelijk in omgang met hem vertrouwde mensen. Tegenover vreemden is hij wantrouwig en een onomkoopbare waker. Het jachtinstinct is alleen zwak aanwezig.
http://www.oostenrijksepinschers.com/ras.html
Misschien alleen wat te klein?
Gebruik:
Gezinshond, Sporthond, waakhond. De Oostenrijkse Pinscher heeft genoeg aan gemiddelde beweging en spelen in de tuin. echter lange wandelingen kan het ras ook goed aan. ook als sporthond zijn ze zeer geschikt. kortom een oostenrijkse pinscher past zich gemakkelijk aan.
Aard:
Levendig, opmerkzaam, speels en bijzonder aanhankelijk en vriendelijk in omgang met hem vertrouwde mensen. Tegenover vreemden is hij wantrouwig en een onomkoopbare waker. Het jachtinstinct is alleen zwak aanwezig.
http://www.oostenrijksepinschers.com/ras.html
Misschien alleen wat te klein?
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
Ik zie de wetter ook wel in het plaatje passen
Maar ook wel de dalmatiër
Ja ze zijn eigenwijs, maar wel goed te trainen
Waaks, voldoende energie, clownesk. Zelf hebben we geen kat, maar de keren dat hij bij vrienden was (en bij mensen op vakantie), ging hij prima met katten om. Zo op straat, wil hij ze wel opjagen.
Maar ook wel de dalmatiër
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat klopt, maar puli's zijn gewoon klein, waarom zou je daar wat anders van maken?Jeannettebo schreef:het is natuurlijk maar net wat je referentiekader is... veel mensen vinden een normale herder erg groot, voor mijn is het een middelmaatje. Lay wordt naast Bo vaak uitgemaakt voor jong en klein, terwijl ze volgens de rasstandaard aan de bovengrens zit
Een reu heeft een schofthoogte van 40-44 cm en zal tussen de 13 en 15 kilo wegen.
Een teef heeft een schofthoogte van 37-41 en zal tussen de 11 en 13 kilo wegen.

- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik kom totaal niet aan werken toe, ben alleen maar stiekem aan het googlen en lezen..
Qua grote: herder of groter, we hebben een schat van een klein beestje gehad. Wellicht dat er (toch wel zeker) door de jaren heen nog meer honden zullen komen in alle formaten. Maar we zijn nu echt specifiek opzoek naar een 'echte' hond. Geen formaatje wat nog in de fietsmand mee kan of in de kast kan kruipen. Ik vind ook deze vaak fantastisch maar we willen echt groter formaat hond. Zijn bijvoorbeeld ook verliefd op de St Bernard.. Geen probleem dat formaat.. prachtig zelfs!
Maar wat kleiner als dat mag ook prima
@ Jeanettebo, 2,5 uur is prima te doen! De zomer periode zal redelijk druk zijn (af en aan weekjes weg, vakantie & zakelijk) maar zou het ontzettend leuk vinden om wellicht een september eens jullie kant op te komen!
@ Inge O, de Hovawarts triggered wat in mij.. Ik moet erg mijn best doen om niet al mijn werk naast me neer te leggen en hier over te lezen.. Zoals jij ze omschrijft zie ik ze, qua karakter, zo op het eerste gezicht wel bij ons passen.
enn de rest.. wederom moet ik mezelf streng toespreken.. vanavond lees ik verder!
Ik kom totaal niet aan werken toe, ben alleen maar stiekem aan het googlen en lezen..
Qua grote: herder of groter, we hebben een schat van een klein beestje gehad. Wellicht dat er (toch wel zeker) door de jaren heen nog meer honden zullen komen in alle formaten. Maar we zijn nu echt specifiek opzoek naar een 'echte' hond. Geen formaatje wat nog in de fietsmand mee kan of in de kast kan kruipen. Ik vind ook deze vaak fantastisch maar we willen echt groter formaat hond. Zijn bijvoorbeeld ook verliefd op de St Bernard.. Geen probleem dat formaat.. prachtig zelfs!
Maar wat kleiner als dat mag ook prima
@ Jeanettebo, 2,5 uur is prima te doen! De zomer periode zal redelijk druk zijn (af en aan weekjes weg, vakantie & zakelijk) maar zou het ontzettend leuk vinden om wellicht een september eens jullie kant op te komen!
@ Inge O, de Hovawarts triggered wat in mij.. Ik moet erg mijn best doen om niet al mijn werk naast me neer te leggen en hier over te lezen.. Zoals jij ze omschrijft zie ik ze, qua karakter, zo op het eerste gezicht wel bij ons passen.
enn de rest.. wederom moet ik mezelf streng toespreken.. vanavond lees ik verder!
Laatst gewijzigd door heimwee op 10 jul 2014 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

- heimwee
- Zeer actief
We wonen nu in een tijdelijke huurwoningHeavy schreef:Het is natuurlijk wel een beetje gewaagd om nu je in een woonwijk woont een hond uit te kiezen die later misschien op een erf gaat lopen![]()
Misschien blijf je daar wel wonen en dan heb je een erfhond in een woonwijk.
Je woont nu in een woonwijk en als er bij de buren vaak iets langskomt waardoor hun hond blaft kan je er wel op rekenen dat jouw hond dat ook gaat doen.
Daarnaast wonen we in een rustige wijk, op een afgesloten erf (zoals alle woonblokken in Italië) met een groot hek erom heen. De hond van de buren blaft enkel naar alle buren.. Tenzij zijn vrouwtje thuis is, dan issie stil. Is zijn baasje thuis blaft hij zich een ongeluk. Hij denkt klaarblijkelijk dat meneer niet instaat is het fort te bewaken. Mevrouw blijkbaar wel.. T is een lief beest, maar van dat geblaf wordt ik helemaal kriegel!

- Jeannettebo
- Zeer actief
die broer van de berghond waar Nanna het over heeft, woont ook gewoon in een woonwijk op een flat hoor...die van mij wel in elk geval, zonder problemenHeavy schreef:Wij hebben zelf ook een Herder in een woonwijk en dat gaat prima maar ik doelde meer op die berghond van Nanna![]()
Maar met kinderen en vriendjes zou ik geen Herder kiezen![]()
Hovawart lijkt me prima passen

- Jeannettebo
- Zeer actief
ik denk dat je de stevige bergwandelingen toch aardig onderschat, Lay staat hier te stuiteren als ik mijn wandelrugzak pak.Laura84 schreef:Ik zou persoonlijk niet zo snel voor een HH gaan hoewel je wel fantastisch zoekwerk kan doen maar ze hebben wel een behoorlijke geestelijke uitdaging nodig om ze gelukkig te houden. Als je dat niet doet schikken ze zich wel maar zullen niet gedreven met je bezig willen zijn omdat ze er geen hol aan vinden.
Bij dit soort wandelingen wordt er namelijk ook best eea gevraagd van samenwerking tussen baas en hond.
Verder zijn deze gebieden natuurlijk ook zeer geschikt om reddingshondentraining te volgen

- Wimbo
- Actief
- Mijn ras(sen): We zijn op zoek naar een Podenco Canario
- Aantal honden: 0
Zwitserland, Oostenrijk, bergen sneeuw... Inkoppertje: Sint Bernard??
Andere optie: Pyreneese berghond, New Foundlander, Grote Zwitserse sennenhond. Kijk, die houden wel van een bergje!
Andere optie: Pyreneese berghond, New Foundlander, Grote Zwitserse sennenhond. Kijk, die houden wel van een bergje!
No woef like a good woef...
- Jeannettebo
- Zeer actief
Dat ligt dus aan wat ze willen gaan doen... Bo, een tatra, kan ik zeker niet meenemen op sommige wandelingen die ik met Layla, mechelaar, wel kan doen. Mijn wandeling van een aantal weken geleden, kon enkel met een hond die licht genoeg was om te tillen, en laag genoeg om onder prikkel- of stroomdraad door te lopen.Wimbo schreef:Zwitserland, Oostenrijk, bergen sneeuw... Inkoppertje: Sint Bernard??

-
beatje
Ik vind eerlijk gezegd de hovawarts veel scherper dan mijn herders.Maar als ik over het algemeen hier op het Hondeforum leest heb ik rare herders
Ze blaffen niet continu,er kunnen mensen gewoon binnelopen,kinderen ook.Ze leven met 6 katten en ander gedierte wat gewoon losloopt.Er wonen hier kleine hondjes en ze zijn sociaal tegen andere honden.
Vijf herders hebben wij nu gehad,en er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad ook niet met herplaatsers.
Nu heb ik een OD en een langstokhaar uit werklijn.Ik moet eerlijk zeggen dat de OD rustiger is dan de Teef,maar allebei blaffen ze zelden tot nooit in de woning,gaan slapen na hun wandeling ,spelen hooguit eens samen.Een poos terug ben ik geopreerd en kon ik niet wandelen dan is dat ook goed.
Wij gaan er wel mee naar de hondeschool maar ik geloof niet dat als we die 3 keer niet gingen,dat het een probleem was.
Ze blaffen niet continu,er kunnen mensen gewoon binnelopen,kinderen ook.Ze leven met 6 katten en ander gedierte wat gewoon losloopt.Er wonen hier kleine hondjes en ze zijn sociaal tegen andere honden.
Vijf herders hebben wij nu gehad,en er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad ook niet met herplaatsers.
Nu heb ik een OD en een langstokhaar uit werklijn.Ik moet eerlijk zeggen dat de OD rustiger is dan de Teef,maar allebei blaffen ze zelden tot nooit in de woning,gaan slapen na hun wandeling ,spelen hooguit eens samen.Een poos terug ben ik geopreerd en kon ik niet wandelen dan is dat ook goed.
Wij gaan er wel mee naar de hondeschool maar ik geloof niet dat als we die 3 keer niet gingen,dat het een probleem was.
-
Winston
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Die ervaring heb ik eigenlijk ook. Met de herders van vroeger toen ik nog thuis woonde en mijn voorgaande herder en nu ook met mijn werklijnmechel.beatje schreef:Ik vind eerlijk gezegd de hovawarts veel scherper dan mijn herders.Maar als ik over het algemeen hier op het Hondeforum leest heb ik rare herders![]()
Maar moet wel zeggen dat Omar geen makkelijke hond was bij zijn vorige eigenaren en daar de boel regeerde. Hij kon wel visite in hun donder bijten als hem iets niet zinde. Bij mij heeft hij zich maar te gedragen als er bezoek komt. Dus een bepaald karaktertype herder is niet voor iedereen geschikt, al valt en staat een hoop gewoon met opvoeding en natuurlijk het karakter van de hond.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik denk ook dat een Hovawart best goed zou passen. Of, als je een kleiner maatje herder zoekt de Mudi misschien?
Verder zijn wandelingen in de bergen echt niet te vergelijken met Nederland. Csiva heeft hier meer nodig dan lange wandelingen. In Oostenrijk was ze na 2 a 3 uur lopen in de bergen kapot. En dan liep ze een groot deel gewoon aan de lijn.
Verder zijn wandelingen in de bergen echt niet te vergelijken met Nederland. Csiva heeft hier meer nodig dan lange wandelingen. In Oostenrijk was ze na 2 a 3 uur lopen in de bergen kapot. En dan liep ze een groot deel gewoon aan de lijn.
- heimwee
- Zeer actief
Zo, ik heb vanavond met mijn vriend samen alle opties eens goed doorgenomen. Onze prioriteiten en verwachtingen op een rijtje gezet.
Bedankt voor de vele suggesties! De wetterhoud is inderdaad een hond die qua karakter omschrijving voldoet aan ons plaatje. Maar iets 'klikt' er niet. Het klinkt wellicht heel stom om te zeggen vanaf papier foto's en youtube filmpjes. Maar we voelen beide geen klik met het ras.
De grote -berg?- honden zoals de zwitserse senne, prachtig! En zeker op t wensenlijstje voor later.
Wij komen echter tot de conclusie dat we een uitdaging zoeken. Een echte hond met een echt karakter, een die leiding nodig heeft en op die manier dan in ieder geval onze beste vriend wordt.
In deze blijft de witte zwitserse herder ons trekken. Nu samen met de hovawart.
Beide kennen we uit onze jeugd ook genoeg lieve goed opgevoede en afgerichte herder(achtigen) dat we ons zeker voelen onze zoekttocht verder in deze richting voort te zetten.
Garanties voor de toekomst heb je nooit, maar met deze twee rassen voelen we op papier een dusdanige klik dat we deze graag in t echt willen gaan uitdiepen.
Alle suggesties mbt tot goede fokkers van beide rassen zijn dan ook meer dan welkom. Wellicht kennen jullie ook mensen over de grens?
Ik heb nog totaal geen kans gehad om de rest van het forum door te spitten; bestaat er een topic met pointers om mee te nemen in de zoektocht en beoordeling van fokkers en potentiele pups?
Hebben jullie suggesties voor een goed hondenopvoed naslag werk?
We hebben zoals gezegd ervaring met honden, gaan sowieso op hondencursus. Maar wil toch ook graag me er nog verder in verdiepen
Edit: ten snel op verzenden gedrukt.
Nogmaals, bedankt voor alle suggesties!
Bedankt voor de vele suggesties! De wetterhoud is inderdaad een hond die qua karakter omschrijving voldoet aan ons plaatje. Maar iets 'klikt' er niet. Het klinkt wellicht heel stom om te zeggen vanaf papier foto's en youtube filmpjes. Maar we voelen beide geen klik met het ras.
De grote -berg?- honden zoals de zwitserse senne, prachtig! En zeker op t wensenlijstje voor later.
Wij komen echter tot de conclusie dat we een uitdaging zoeken. Een echte hond met een echt karakter, een die leiding nodig heeft en op die manier dan in ieder geval onze beste vriend wordt.
In deze blijft de witte zwitserse herder ons trekken. Nu samen met de hovawart.
Beide kennen we uit onze jeugd ook genoeg lieve goed opgevoede en afgerichte herder(achtigen) dat we ons zeker voelen onze zoekttocht verder in deze richting voort te zetten.
Garanties voor de toekomst heb je nooit, maar met deze twee rassen voelen we op papier een dusdanige klik dat we deze graag in t echt willen gaan uitdiepen.
Alle suggesties mbt tot goede fokkers van beide rassen zijn dan ook meer dan welkom. Wellicht kennen jullie ook mensen over de grens?
Ik heb nog totaal geen kans gehad om de rest van het forum door te spitten; bestaat er een topic met pointers om mee te nemen in de zoektocht en beoordeling van fokkers en potentiele pups?
Hebben jullie suggesties voor een goed hondenopvoed naslag werk?
We hebben zoals gezegd ervaring met honden, gaan sowieso op hondencursus. Maar wil toch ook graag me er nog verder in verdiepen
Edit: ten snel op verzenden gedrukt.
Nogmaals, bedankt voor alle suggesties!

- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Ik heb Toepoels puppywijzer gekocht. Maar uiteindelijk de meeste informatie van puppycursus / internet.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Edit, verkeerde topic. 
Laatst gewijzigd door moosje op 10 jul 2014 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
En een rhodesian ridgeback?
Lijkt mij ook wel in het plaatje passen..
Lijkt mij ook wel in het plaatje passen..
- NoaPup
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Leonberger
Wij hebben een Leonberger, past volgens mij ook wel in het plaatje.
Groot en sociaal, houdt van lekkere wandelingen maar kan ook prima een dagje met minder, kan zichzelf thuis prima vermaken, heeft een uitermate vriendelijk karakter (gek op kinderen), is goed trainbaar.
Weinig jacht instinct, kan dus goed los.
Die van ons is nog jong maar begint toch echt wel een beetje te waken, beschermt haar gezin, vooral onze jongste dochter.
En dan is de Leonberger ook nog eens een prachtige hond!
Groot en sociaal, houdt van lekkere wandelingen maar kan ook prima een dagje met minder, kan zichzelf thuis prima vermaken, heeft een uitermate vriendelijk karakter (gek op kinderen), is goed trainbaar.
Weinig jacht instinct, kan dus goed los.
Die van ons is nog jong maar begint toch echt wel een beetje te waken, beschermt haar gezin, vooral onze jongste dochter.
En dan is de Leonberger ook nog eens een prachtige hond!
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dwergschnauzer samen met ruwharige foxterrier en drie Siamese poezen geen enkel probleem. Sliepen samen en aten uit elkaars bak.heimwee schreef:Wauw wat een reacties allemaal! En een discussie over de herder![]()
Waar ik niemand nog aan heb zien refereren is de poezen die wij in huis hebben. Deze zijn jong, nog geen jaar. Kun je over het algemeen een herderspup goed aanleren dat de poezen in huis lief zijn, van knuffelen houden en niet achterna gezeten willen worden?
Die poezen zijn er namelijk al en gaan ook niet meer weg..
Ik verwacht eigenlijk met geen enkele pup problemen bij je Siamezen. Ik spreek dan wel over de normale gangbare hondenrassen natuurlijk. Al zul je in het begin een aantal zaken goed moeten begeleiden.
Een fijne hond voor jullie lijkt me een Airedale terriër. Waakt goed zonder overmatig te blaffen. Fijne rustige hond die zich aan elke situatie aanpast, zeker bij baby's en kleine kinderen. Mijn eerste hond was een Airedale teefje. Toen de twee oudste kinderen geboren werden ging ze bemoederen. Erg lief en nooit lomp, ze heeft ze leren lopen. Dan ging ze liggen zodat een klein hummeltje zich aan haar haren vasthield. Dan stond ze heel langzaam op en voorzichtig liep ze dan door de tuin ermee. Vreemd volk hoefden niet in de buurt van de kinderen te komen. Dan ging ze ervoor staan en begon te grommen.
Een andere ideale hond gaf Lieke al aan, een Vlaamse Bouvier. Geen ervaring mee, uitsluitend boekenkennis. Dat geldt ook voor de Ierse terriër. Lijkt me ook een uitstekende keuze in jullie situatie.
Een Riesen Schnauzer lijkt me ook een aardig keus. Ik spreek nu wel over mijn RS. Daar kan verschil in zitten. Perfecte waakhond, lief voor kinderen. Recentelijk nam ik haar mee naar mijn oudste zoon die een kater heeft. Ze blafte een keer en daarna was het goed. Was de eerste keer dat ze een kat zag, boeide haar verder niet. Voor zijn fel gekleurde mega grote Brahma haan van 7 kilo heeft ze heilig ontzag toen die met klapperende vleugels op haar af stoof. Bijt niet naar andere honden tenzij ze aangevallen word. Erg baas gericht. Ik ben alleen met haar, dus ik heb geen ervaring met een gezinssituatie.
Mijn adviezen zijn natuurlijk niet helemaal objectief. Ik moet bv. geen herders en al helemaal geen pitbullachtigen. Ik vertrouw ze voor geen meter. Ik ben een typische terriër liefhebber omdat je weet wat je aan ze hebt, karakterhonden dus.
Ruwharige foxterriërs deinzen overigens ook nergens voor terug hoor. Echte toppertjes, fantastisch met kinderen en worden nooit moe. Goede wakers. Als beschermers, mits je er twee neemt, zo'n beetje gelijk aan een grote verdedigingshond.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Pitbulls zijn ook terriërs. Ik zou juist geen terriër aanraden als mensen al naar herders aan het kijken zijn. Totaal ander slag honden en ze moeten je liggen.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
In Pitbulls zit inderdaad een beetje Terrier ingefokt. En dat beetje is net dat gene waar geen enkele zichzelf respecterende terrier fokker mee wil fokken. Het genetisch afval, de psychopaten onder de terriërs dus, komen dan ook alleen maar terecht bij fokkers van Pitbullen en afgeleiden daarvan. Daar zijn ze erg trots op die ongeleide projectielen, ook wel ego boosters genoemd, die een overmatige drang om te doden hebben.Valerie schreef:Pitbulls zijn ook terriërs. Ik zou juist geen terriër aanraden als mensen al naar herders aan het kijken zijn. Totaal ander slag honden en ze moeten je liggen.
Ja je hebt gelijk het is een totaal ander slag honden. Ze moeten je inderdaad liggen. Ik hoop dan ook dat de meesten ze links laten liggen. Dan hebben de echte liefhebbers in elk geval de garantie op een uitstekende hond met relatief weinig medische problemen. Ik twijfelde al een beetje om de terriërs zo op te hemelen. Doe ik niet gauw. Ben veel te bang dat ze populair gaan worden en dat is de bedoeling niet. Hoewel, ik denk dat dit wel meevalt. Want dit soort karakterhonden komen meestal bij mensen terecht die ook een eigen karakter hebben.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Goed dat je dat erbij zegt ( het onderstreepte ). Ik heb een hond met een heleboel karakter en ik weet precies wat ik aan hem heb, is alleen wel een herder.Wolfsblut schreef:Ja dat kan heel goed. Tenminste..van knuffelen houden moet maar net klikken. Maar voor de rest kan het heel goed.heimwee schreef:Wauw wat een reacties allemaal! En een discussie over de herder![]()
Waar ik niemand nog aan heb zien refereren is de poezen die wij in huis hebben. Deze zijn jong, nog geen jaar. Kun je over het algemeen een herderspup goed aanleren dat de poezen in huis lief zijn, van knuffelen houden en niet achterna gezeten willen worden?
Wolfsblut schreef: Mijn adviezen zijn natuurlijk niet helemaal objectief. Ik moet bv. geen herders en al helemaal geen pitbullachtigen. Ik vertrouw ze voor geen meter. Ik ben een typische terriër liefhebber omdat je weet wat je aan ze hebt, karakterhonden dus.
Het is maar net wat je ligt.
edit: dat aqua blauwe is mijn tekst
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Dat heb ik bewust onderstreept Dee. Anders begint een aantal mensen weer te ja maren of overmatig te zeuren dat ik generaliseer.Dee schreef:Goed dat je dat erbij zegt ( het onderstreepte ). Ik heb een hond met een heleboel karakter en ik weet precies wat ik aan hem heb, is alleen wel een herder.Wolfsblut schreef:Ja dat kan heel goed. Tenminste..van knuffelen houden moet maar net klikken. Maar voor de rest kan het heel goed.heimwee schreef:Wauw wat een reacties allemaal! En een discussie over de herder![]()
Wolfsblut schreef: Mijn adviezen zijn natuurlijk niet helemaal objectief. Ik moet bv. geen herders en al helemaal geen pitbullachtigen. Ik vertrouw ze voor geen meter. Ik ben een typische terriër liefhebber omdat je weet wat je aan ze hebt, karakterhonden dus.
Hoe zit het nou Dee, heb je nou wel of geen poes?
En voor het geval je een poes hebt, hoe gaat jouw herder daar mee om?
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik heb het onderstreept.Wolfsblut schreef:Dat heb ik bewust onderstreept Dee. Anders begint een aantal mensen weer te ja maren of overmatig te zeuren dat ik generaliseer.Dee schreef:Goed dat je dat erbij zegt ( het onderstreepte ). Ik heb een hond met een heleboel karakter en ik weet precies wat ik aan hem heb, is alleen wel een herder.Wolfsblut schreef:Ja dat kan heel goed. Tenminste..van knuffelen houden moet maar net klikken. Maar voor de rest kan het heel goed.heimwee schreef:Wauw wat een reacties allemaal! En een discussie over de herder![]()
Hoe zit het nou Dee, heb je nou wel of geen poes?
En voor het geval je een poes hebt, hoe gaat jouw herder daar mee om?
Ik heb een kat. Die was er eerder dan de herder, daarom zeg ik ook dat dat prima kan.