Inge O schreef:Suske schreef:Ik wil nu weleens weten wat er zo vreselijk wreed aan is een over-de-kook-zijnd wild om zich heen bijtend pupje zonder een woord van woede gewoon even buiten af te laten koelen.
Ga daar maar ff je goddelijke gang maar laat mij heel graag
En dat zo'n hummel dat niet snapt?
Wat dan als er werkelijk geen rem meer op zit?
Een knal geven?
Want dat doen honden onderling ook?
daar is in dat geval niks vreselijk wreeds aan maar positief kan je het niet noemen, het is gewoon een correctie als alle andere, niet meer maar zeker ook niet min en daar gaat het hier in deze discussie over.
en verder kan dat misschien nog duidelijk zijn voor de pup omdat hij nog flipgedrag vertoont terwijl je hem buiten zet maar er zijn nogal wat toepassingen van een time-out waarbij de hond het echt niet kan weten - tenzij je hem op het moment van de overtreding een andere correctie geeft en hem dan pas wegzet maar dan worden het al twee correcties, zo wordt het er zeker niet vriendelijker op

.
technisch gesproken zegt men dan w.s. - pak me even niet op de terminolgie , want die ben ik vergeten

- dat dit negatief straffen is , de hond iets onthouden - aandacht , gezelschap - wat van waaarde voor hem is , maar ik denk dat daadwerkelijk fysiek afzonderen wel degelijk als een positieve straf wordt ervaren . Ik heb beroepsmatig met daarvoor getrainde mensen wel eens mensen afgezonderd , en dan is het echt de bedoeling dat dit niet als een straf wordt ervaren , maar feitelijk is dit in mijn ervaring wel zo .
Overigens vind ik een time - out in dit soort gevallen ook niet perse verkeerd , zelfs aangewezen. Dat je het moet negeren lees je vaak , maar negeren is vrijwel niet mogelijk als je goed gebeten wordt , en bovenien vind ik begrenzen van gedrag en handelend optreden hier aangewezen . En dan komen we weer : fysiek corrigeren , ik denk dat iemand als CM dat zou kunnen , maar dat de gemiddelde hondenbaas , en ik reken mezelf hier ook toe , het risico loopt in de val van gefrustreerd in een spiraal van steeds hardere correcties terecht te komen .
( Onze Abra begrijpt de mededeling 'niet bijten ' gelukkig prima . Ze was trouwens sowieso een erg lieve en speelse bijter , en zoals gezegd makkelijk te corrigeren . Het hoeft niet altijd zo moeilijk . Maar dat terzijde . )
Wel zou ik als ik zo'n probleem had mijn hele relatie met de hond eens onder de loep houden . Jaap wijst er vaak op , niet alleen naar het probleem kijken . Wat dat betreft vind ik de positivo's ook de plank vaak flink mis slaan door alleen naar het geisoleerde probleem te kijken , en daar dan de leertheorie op los te laten . Maar de relatie die je met je hond hebt , en of je daar nu een roedeltheorie bij wilt halen of niet , wordt niet op een moment opgebouwd en is wel degelijk van belang ( dat zullen misschien de meeste positivo's op het forum misschien ook wel erkennen , maar in de literatuur kan men daar zogezegd niets mee. )
Dit topic laat m.i. ook overduidelijk zien dat die hele discussie over de schadelijkheid van corrigeren versus niet - corrigeren , een non - discussie is . De methode is niet heilig , en de uitwerking is geen zekere uitkomst . Een time - out om een getraumatiseerde hond die in afzondering heeft geleefd zindelijk te maken , is m.i. schadelijk en onzinnig , net als een fysiek getraumatiseerde hond die je net in huis hebt gehaald met zijn neus door de urine halen ( sorry iones , het is niet om op je in te hakken , we maken allemaal fouten en persoonlijk ken ik je verder niet , maar even terwille van het betoog . )